Pravidelně ve tříletých intervalech publikuje OECD výsledky šetření PISA (Programme for international student assessment) a hodnocení znalostí patnáctiletých žáků v matematice, přírodních vědách a čtenářské gramotnosti.
Nyní jsou k dispozici výsledky z roku 2012. Oproti minulému šetření z roku 2009 si Česká republika mírně polepšila a cílí na průměrné výsledky zemí OECD.
Nicméně to není výsledek, se kterým bychom mohli být spokojeni.
Nedosahujeme totiž zdaleka výsledků, které byly naměřeny v roce 2003. Jakkoliv není možné z jednoho šetření - byť reprezentativního - dělat závěry, věřme, že je to trend, který bude v České republice pokračovat.
Co se vlastně změnilo od posledního měření z roku 2009? Bude těžké posoudit míru vlivu jednotlivých aktérů. Přesto se domnívám, že svoji roli sehrála politika konkurenceschopnosti minulé vlády, která prosazovala školství a vzdělávání jako svoji prioritu. Poslancům se podařilo uchovat koncepci státní maturity a minimálně část odborné i politické veřejnosti, ke které se počítám, prosazuje povinnou maturitní zkoušku z matematiky.
Doufejme, že i budoucí vládní politika bude klást na matematiku stejný důraz.
PISA nevnáší jen mírný optimismus do našeho vzdělávacího systému, ale také řadu otázek. Zůstávají totiž stále velké rozdíly nikoliv mezi žáky v jedné škole, ale mezi jednotlivými školami. Rozdíl je výrazně větší, než je průměr OECD. Ukazuje to na delší dobu kritizovaný fakt, že naše školství se diferencuje příliš brzy, už na základních školách. Způsobuje to například odliv 12 procent, místně až 30 procent dětí, které jdou na víceletá gymnázia. Náročnost a kvalita škol kolísá mnohem víc, než bychom si přáli a než by základní školství mělo připustit. Současně je alarmující, že Česká republika je na předposledním místě ze všech testovaných zemí v žebříčku spokojenosti dětí ve školách. Pouze něco málo přes 60 procent z nich odpovědělo, že má školu rádo.
Recepty na dobré školy mají tyto nejdůležitější ingredience. Motivované, zodpovědné učitele, kteří budou stejným způsobem vychovávat i děti. Pokud se jim podaří, aby děti škola více bavila, projeví se to také významně na jejich znalostech. Bez podpory rodičů se dobrá škola neobejde. Respekt k učitelům a kázeň ke škole patří. I to je faktor, který rozhoduje o tom, co si děti ze školy do života odnáší. Začít je třeba u pedagogických fakult.
Anna Putnová
poslankyně
Lidové noviny, 5. 12. 2013, rubrika: Názory, str. 13
Zdroj: TOP09.cz
Anna Putnová: Především nemilují školu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
"Přesto se domnívám, že svoji roli sehrála politika konkurenceschopnosti minulé vlády, která prosazovala školství a vzdělávání jako svoji prioritu."
"Doufejme, že i budoucí vládní politika bude klást na matematiku stejný důraz."
"Začít je třeba u pedagogických fakult."
Paní doc. RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA je docela dost mimo. Neustále mě udivuje, jak lidé, kteří prošli tolika školami a mají takové vzdělání, docházejí k tak nelogickým závěrům.
Jsou dvě možnosti:
a) Přes veškeré vzdělání mají nižší intelekt.
b) Absolutně neví o čem mluví.
Především nemilují školu
Jestli si dobře vzpomínám, my jsme školu vyloženě nesnášeli.
A na prázdniny se těším dodnes.
Když večer sedíme v hospodě, to byste ani neřekli, kolik spolusedících se vysloveně těší do práce...
Okomentovat