Vyjádření k odchodu studentek ze Střední zdravotnické školy v Praze, Ruská 2200/91, Praha 10, PSČ 100 00.
V minulých dnech a hodinách jsem obdržela mnoho mailů, telefonátů, zpráv od občanů žijících v České republice i v zahraničí podporujících mne a mé stanovisko vztahující se k odchodu dvou studentek z naší školy. Všem těm, kteří se snaží vyjádřením svého názoru pomoci mně i škole, děkuji.
K výše uvedené věci Vám sděluji následující skutečnosti.
Bývalá studentka Střední zdravotnické školy, Ruská 2200/91, Praha 10, dokument o ukončení studia v souvislosti s tím, že odmítla sundat pokrývku hlavy, nemusela podepsat. Její rozhodnutí bylo naprosto svobodné, studentka nebyla ze školy vyloučena.
Počátkem července 2013 mě navštívily ve škole dvě uchazečky o studium. Sdělily mi, že mají zájem studovat na zdejší škole obor se zdravotnickým zaměřením.
Vzhledem k tomu, že neměly s sebou požadované doklady o vzdělání a pobytu na území ČR, bylo dohodnuto, že se dostaví do školy k jednání s vyplněnou přihláškou, potvrzením od lékaře a dalšími doklady.
V rámci jednání proběhla diskuse ke specifikám vzdělávání ve zdravotnických a sociálních oborech, které naše škola mimo jiné realizuje. Byla probírána témata poskytování ošetřovatelské péče u mužů, nutnost dodržování hygienických předpisů pro zdravotnictví, očkování, krmení nemocných vepřovým masem, nošení zdravotnických uniforem, odlišných pokrývek hlavy ve zdravotnictví atd. Uchazečky o studium byly seznámeny se Školním řádem a řešila se i otázka nošení pokrývky hlavy ve škole. Školní řád SZŠ Ruská 2200/91, Praha 10 deklaruje, že žák dobrovolným studiem na zdejší škole bere mimo jiné na sebe zodpovědnost, řídit se pravidly společenského chování a jednání a ve škole se pohybovat bez jakékoliv pokrývky hlavy – výjimkou jsou pouze zdravotní důvody. Školní řád byl schválen Radou školy dne 18. 10. 2012. V Českém právním řádu není opravdu nikde zakázáno nošení pokrývky hlavy, a tedy ani šátku. Nošení pokrývky hlavy v prostorách školy je však nespolečenské, a tak k této záležitosti v souladu s vnitřními předpisy přistupujeme. Nikomu nebráníme v jeho víře. Ve všech případech, ať žadatel o studium na zdejší škole pochází z České republiky, ze zemí EU nebo ze třetích zemí je nutné, aby respektoval právní předpisy, zvyklosti dané země, etické normy i jiná náboženství.
Bylo nám sděleno, že uchazečky se všemi požadavky na dodržování vnitřních předpisů školy souhlasí, že jim tyto nevadí a že ve škole jim nedělá problém nenosit šátek.
Dne 4. 7. 2013 se obě žadatelky dostavily do školy k jednání. Ještě jednou jsme hovořily o nejvhodnější volbě oboru. Obě žadatelky přišly do školy k jednání bez pokrývky na hlavě. Šátky měly na ramenou a ptaly se nás, zda šátky mohou takto nosit. Oběma jsme sdělily, že vše je v pořádku. Obě dívky s námi komunikovaly v češtině, i když s chybami.
V souvislosti s nástupem do školy, tj. 2. září 2013, mne obě žákyně navštívily v ředitelně školy. Obě měly pokrývky na hlavě (šátek). Ptala jsem se, proč nedodržují předpisy školy a jednají v rozporu s naší oboustrannou dohodou. Jedna ze studentek mi obratem sdělila, že nebude ve SZŠ Ruská 2200/91, Praha 10 studovat a ukončuje studium na vlastní žádost. Vyplnila žádost o zanechání studia. Její rozhodnutí jsem vzala na vědomí. Na můj dotaz mi vůbec neodpověděla. Za této situace jsem došla k závěru, že její původní intenzivní zájem o studium na naší škole již pravděpodobně pominul.
Počátkem září se na mě písemně i ústně obrátily nevládní organizace, např. Sdružení pro integraci, s žádostí o sdělení „důvodů vyloučení studentky ze Somálska“. Předmětné žádosti mne velmi překvapily, jelikož k žádnému vyloučení „studentky ze Somálska“ nedošlo.
Druhá studentka vnitřní předpisy školy po zahájení školního roku respektovala. Ve studiu pokračovala.
Dne 11. 9. 2013 jsem obdržela její žádost o změnu oboru. Žádosti jsem vyhověla. Sdělení o jejím zanechání studia (od 7. 11.) jsem obdržela poštou dne 8. 11. 2013. Jako důvod uvedla náboženskou diskriminaci. Ve třídě, kterou navštěvovala, jsme okamžitě provedli sociometrické šetření. Po jeho vyhodnocení nebyly zjištěny žádné známky signalizující jakoukoliv náboženskou diskriminaci. Pokud byla žákyně přítomna na vyučování, měla šátek na ramenou nebo ho neměla vůbec s vlastním zdůvodněním, že „postačuje mít šátek kdekoliv na těle“.
Dne 11. 11. 2013 zde ve škole natáčela ČT 1 informaci o ukončení studia dvou studentek na zdejší škole.
Během vysílání paní redaktorka chtěla se studentkou hovořit. Měla jsem snahu jí vyhovět, ale studentka nebyla již od pondělí 4. 11. 2013 přítomna ve škole, bez omluvy.
Mohu Vás ubezpečit, že na zdejší škole studují žáci dvanácti etnických skupin různých náboženských vyznání ze čtyř světadílů, na což jsme právem hrdí.
Tato skutečnost prospívá celkovému pozitivnímu klimatu ve škole. Naopak této skutečnosti využíváme a zařazujeme poznatky od studentů o víře, zemi, stravování atd. do výuky v různých předmětech (psychologie a komunikace, ošetřovatelství, ošetřování nemocných, základy zdravotnických věd a pečovatelství). Ve škole se nevyskytuje šikana, ani další projevy rasové, či jiné nesnášenlivosti.
K možnosti studia obou výše uvedených studentek jsem přistupovala velice zodpovědně, s vědomím, že se nacházejí v cizí zemi. Zohlednila jsem jejich složitou životní situaci a snažila se jim studium na škole co nejvíce usnadnit. Přesto byla má snaha bohužel zmařena.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem považuji jednání obou našich bývalých studentek za velice nekorektní, nátlakovou a účelovou akci s cílem vyvolání konfliktu.
Věřím, že toto mé vyjádření objasní vzniklou situaci.
PhDr. Ivanka Kohoutová, PhD., ředitelka školy
Zdroj: SZS-Ruska.cz
Vyjádření ředitelky Střední zdravotnické školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
S vyjádřením paní ředitelky zcela souhlasím a v této věci má mou plnou podporu.
Je dobré znát i názor obviňované strany. Stejně dobré by bylo znát názor zmiňovaných dívek. Dokud za ně budou mluvit jen hlásné trouby "ochránců", pak asi podstatu sporu nikdy nepochopíme. Pro paní ředitelku mám malou útěchu. S podobným jednáním jsem se ve své učitelské praxi setkal i u žactva zcela kulturně zařazeného do našich končin. Nezbylo mi, než po utichnutí ničím nepodložené kauzy, zapomenout. Přeji krásné a klidné sny.
Čtěte: http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-muslimske-satky-jsou-jen-zacatek-f3t-/p_spolecnost.aspx?c=A131114_203150_p_spolecnost_wag
Nemám úplně jasno, co je na multikulturnosti až tak pozitivního, a na asimilaci až tak negativního.
Kde zeměpisně, kdy časově a s předpoklady k čemu se narodím, jsem si moc vybírat nemohl. Ale nestěžuji si, mohlo to být horší. Někdy s tím mívám problémy, ale pořád se ve svém okolí, čase a možnostech orientuji. Nejsem si jist, jestli mám potřebu, aby změna zdejších pořádků sem byla přinášena z jiných koutů planety. Zvláště pak, není-li jisté, byla-li by to změna k lepšímu.
A tak si říkám, jestli to není jako s tím jídlem. Stláskání všech byť dobrot světa dohromady může skončit zažívacími problémy, průjmem nebo zvracením. Prý se mají radši jíst místní produkty. Kdo ví. Docela mi chutná jídlo, kterému se tu říká čína. Ale zkušení strávníci říkají, že tu pravou čínu bych nejspíš nedojedl.
A jak je to tedy s košer a halal jídlem v našich školních jídelnách?
Paní ředitelko, píšete:
Nošení pokrývky hlavy v prostorách školy je však nespolečenské, a tak k této záležitosti v souladu s vnitřními předpisy přistupujeme. Nikomu nebráníme v jeho víře.
Tyto dvě věty jsou v přímém rozporu. Pokud je zakrývání hlavy součástí toho, co daná osoba vnímá jako dodržování článků víry (a co se odvíjí od rodové nebo jiné tradice této osoby), pak zákaz zakrytí hlavy mu v praktikování jeho víry brání.
Pokud na vaší škole studuje takové množství lidí různých etnik a náboženství, pokud máte zkušenosti s koexistencí s těmito lidmi, nechápu, jak může dojít ke konfliktu ohledně tak banálního problému.
Nelíbí se mi formální tón článku, v kterém postrádám snahu pochopit, co se vlastně stalo. Chápu, že situace, kdy někomu napřed něco nevadí a potom zase vadí, je jistě matoucí. Ale rozhodně to nepovažuju za něco nezvládnutelného, ne pro profesionála.
Například, první co mne napadá, je domněnka, že touha těchto studentek studovat na vaší škole převážila nad potřebou dodržovat náboženské zvyklosti, ale poté co se o tom dozvěděly jejich rodiny, studentky, v citovém rozporu a neschopnosti vyhovět oběma požadavkům, studium ukončily.
Vaše na závěr uvedená konspirační domněnka, že se jednalo o provokaci mi opravdu přijde nejen nepravděpodobná, ale i úmyslně zavádějící. Ano, spousta lidí má rádo konspirační teorie ohledně ovládnutí Evropy muslimy. To byla trefa do černého.
Také souhlasím s vyjádřením paní ředitelky. Pokud škola vyšla vstříc zahraničním studentkám, proběhla vzájemná dohoda a následně jedna strana podmínky dohody začala porušovat a sama od ní DOBROVOLNĚ odstoupila, pak na tom nevidím nic špatného, ani rasistického a diskriminačního. Pokud pojedu do země původu studentek, také se budu muset přizpůsobit jejich zvykům a příjmout šátek, některé státy dokonce požadují i pasovou fotografii se šátkem. Tak proč by to nemohlo být naopak? Pokud chtějí žít, studovat a pracovat v naší zemi, měly by příjmout nejen zákony, ale i kulturní zvyky a normu toho, co se u nás považuje za společensky přijatelné chování ve významu slušné a neslušné ..a nošení šátků, čepic, klobouků na určitých místech je považováno za neslušné a v některých případech i nehygienické, zvláště na zdravotní škole..
Okomentovat