Škola je galaxie, vzdělávání vesmír

středa 6. listopadu 2013 ·

Ze zjištění průzkumů a výzkumu uskutečněných v rámci pilotního ověřování projektu ELO vyplynulo, že většina žáků se domnívá, že se v mimoškolním vzdělávání naučili víc než ve škole studiem stejného předmětu. Děti si lépe uvědomily, které dovednosti budou potřebovat v reálném světě.


Vzdělávání je tradičně spojeno se školami, přitom ale probíhá i mimo školní třídy, probíhá v mnoha různých prostředích a situacích. Stále dokonalejší technologie a téměř neomezený přístup k informacím vytvářejí podmínky pro rozvíjení různorodých vzdělávacích metod a využívání tradičních i netradičních prostředí, vhodných pro vzdělávání kdykoli a kdekoli. Za všechny příklady uveďme Khan Academy (česká lokalizace dostupná zdarma na www.khanovaskola.cz).

Vzdělávání expanduje

V souvislosti s proměňujícími se podmínkami pro vzdělávání Americká Rada vedoucích pracovníků školských resortů států (CCSSO – Council of Chief State School Officers) zahájila v roce 1998 iniciativu rozšířených příležitostí k učení – Expanded Learning Opportunities (ELO). Cílem iniciativy bylo vytvořit rámec pro rozvíjení a poskytování kvalitních vzdělávacích příležitostí mimo formální systém a současně dosáhnout určitého propojení obou systémů tak, aby mladí lidé mohli maximálně využít všech příležitostí ke vzdělávání podle svých potřeb.

Rozšířenými příležitostmi k učení se rozumí získávání nových znalostí a dovedností prostřednictvím výuky nebo studia, které nejsou vázány na tradiční přístupy výuky ve třídě a zahrnují kromě jiného:

Programy před zahájením výuky

Odpolední kroužky a kluby

Víkendové programy a kurzy

Kurzy o prázdninách

Učební poměry

Komunitní služba

Samostatné studium

Online kurzy

Stáže

Umělecké skupiny

Soukromé studium

Iniciativa rozšířených příležitostí k učení představuje novou strategii pro vytvoření vzdělávacího kontinua pro žáky s využitím spolupráce mezi školami, komunitními organizacemi, kulturními a uměleckými institucemi a dalšími aktéry v oblasti výchovy a vzdělávání. Projekt ELO má poskytnout kvalitní a dobře naplánovanou vzdělávací zkušenost mimo školu založenou na zájmech žáka, podpořenou spoluprací s komunitním partnerem a vedenou a dohlíženou kvalifikovaným učitelem.

Jak propojit ELO a školu: kredity pro žáky


V roce 2007 šest amerických států (Colorado, Iowa, Massachusetts, New Hampshire, Ohio, Rhode Island) získalo grant k rozvíjení iniciativy ELO ve svých školách.

Školský resort státu New Hampshire přijal iniciativu ELO jako ústřední složku strategie vzdělávání s cílem poskytnout žákům středních škol náročnou a podnětnou vzdělávací zkušenost, kterou typicky nezískají v rámci školní třídy. Bylo nařízeno propojení projektů ELO se školním kurikulem a možnost získávání kreditů. Místní školské rady jsou povinny přijmout tato nařízení a pravidla pro přijetí a využívání programů rozšířeného učení, jestliže plánují tyto programy nabízet ve svém okrsku.

Od roku 2008 probíhá pilotování programů ve čtyřech středních školách státu New Hampshire, všechny mají alespoň 30 % žáků s nárokem na školní obědy pro děti ze znevýhodněného sociálně ekonomického zázemí.

Základním prvkem systému je ELO koordinátor, který plánuje a realizuje projekty, spolupráci s komunitami a dalšími aktéry, zajišťuje infrastrukturu, fungování systému. Místní školská správa odpovídá za identifikaci a rozvoj potřebných kurzů, za volbu metod hodnocení a za stanovení požadované úrovně zvládnutí dovedností. ELO musejí být předem schválené školami a za dohled odpovídá kvalifikovaný personál, který sleduje kvalitu a potvrzuje udělování kreditů. Kredit za ELO může žák získat na základě prokázaného zvládnutí měřitelné úrovně požadovaných kompetencí, typicky lze kredit získat za absolvování celého kurzu nebo jeho části. ELO umožňuje žákům získat většinou max. 1 kredit především v oblastech jejich zájmu, žák ale může získat i kredit potřebný pro absolvování střední školy.

Projekty jsou vyvíjeny na základě zájmu žáků nebo potřeb sociálních skupin nebo jsou výsledkem zahrnutí existujících integračních projektů do ELO. Velkou roli hraje ELO v oblasti specifických zájmů žáků, méně využitelné jsou pro rozvíjení základních dovedností a znalostí. ELO může pomáhat v jakémkoli předmětu, zejména v oblasti umělecké, sportovní, technické, praktické, mediální, v odbornosti založené na dovednosti či výkonu, nejhůř je zapojitelná matematika. Více než polovina žáků je zapojena ve skupinových projektech a většina projektů se odehrává mimo školu, jen některé ve škole.

ELO je určené pro všechny žáky, nejsou omezeny na žáky talentované nebo naopak méně úspěšné ani na žáky ze znevýhodněných podmínek.

Jak hodnotit práci v ELO?


Pro hodnocení je využíván přístup hodnocení založeného na kompetencích a sledují se čtyři specifické složky vzdělávací zkušenosti: průzkum, promýšlení, výsledek a prezentace. Hodnocení je založeno na tom, co student dokáže předvést, nikoli na testech nebo na množství času stráveného danou aktivitou. Pro hodnocení byl vyvinut systém rubrik. Velký důraz je kladen na náročnost a kvalitu studia.

Průzkum tématu může znamenat začátek opravdového zaujetí žáka o práci. Promýšlení pomůže žákům zkoumat jejich dosavadní zkušenosti a využít je tak, že vedou k získání nových poznatků. Součástí promýšlení je i sebehodnocení, tento proces  může probíhat i ve skupinách. Promýšlení lze zachytit v různých formách, např. jako deníkové záznamy, diskuse ve třídě, prezentace, elektronické diskuse apod.

Výsledkem aktivit mohou být např. modely robotů, ale i řada dalších od složení písně po obraz, původní experiment, digitální video, představení, interview, itinerář, předpověď počasí a mnohé další.

Prezentace neznamená pouze popis toho, co se žák naučil, ale ukazuje, jak zvládl kompetence spojené s danou vzdělávací zkušeností. Prezentace jsou hodnoceny pomocí rubrik, které se věnují jednotlivým aspektům ELO, ale nehodnotí úroveň základních znalostí v určitém předmětu. Ve vzorové tabulce rubrik vypracované v Animo FTA Charter School v Los Angeles jsou hodnoceny aspekty:

1. Hloubka projektu, cíle učení a kompetence

2. Autentický kontext

3. Personalizace

Rubriky charakterizují 4 úrovně:

Začátečník (Beginning)

Rozvíjející se (Developing)

Schopný (Proficient)

Pokročilý (Advanced)


Zdroje

http://www.ccsso.org/Resources/Publications/Supporting_Student_Success_The_Promise_of_Expanded_Learning_Opportunities.html

http://www.nheon.org/oet/tpguide/Ed306.27.htm

http://www.education.nh.gov/innovations/elo/documents/ResearchReflectionProductandPresentation.pdf

Připravila Irena Smetánková

Převzato z Scio.cz

1 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. listopadu 2013 v 10:57  

Škola je galaxie, vzdělávání vesmír

I vy kosmonauti jedni.
Největší myslitelé lidstva, kteří položili základy civilizovaného světa pocházeli z prostředí, kde vzdělávání spočívalo vesměs ve společném, hlasitém memorování textů.
Pitvořením se před zrcadlem se člověk virtuosem nestane.

Děti si lépe uvědomily, které dovednosti budou potřebovat v reálném světě.

Takže se už konečně ví, že to je především úlisnost a ostré lokty?
Škoda, že Khan není finské národnosti. Oč bychom to měli jednodušší.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.