Přečtěte si: Argumenty v aféře ŠátekGate

Monday, November 11, 2013 ·

Před několika dny se hrudě řady Čechů vzepjaly vlasteneckou pýchou. Česká televize totiž přinesla zprávu, která náš národ utvrdila v přesvědčení, že svými charakteristikami a především problémy opravdu patří do Západní Evropy (kam se velmi rád sám zařazuje, ač s tím někteří zástupci jejích nezpochybňovaných členů občas nesouhlasí): Dvě muslimské studentky střední zdravotnické školy v Praze totiž ukončily studium poté, co ředitelka demonstrativně zabodla prst do školního řádu, podle něhož nesmí studenti ve škole nosit pokrývky hlavy, a zároveň vrhla vyčítavý pohled na jejich šátky – tradiční symboly ženské počestnosti, jejichž nošení je mnoha muslimy považováno za povinné naplňování Božích příkazů.


Z článku Miroslava Libichera v Shekel.cz vybíráme:

V diskuzích o míře svobody v naší vlastní společnosti je zcela irelevantní, do jaké míry jsou svobodné společnosti jiné. Mluvíme-li o přípustnosti muslimského šátku v České republice, je absolutně nepodstatné, jak přísná pravidla oblékání platí v Saúdské Arábii nebo v Íránu (často jsou záměrně vybírány výjimečně represivní země, ve velké části z cca 50 muslimských zemí by západní oblečení ve školách prošlo). To přece nejsou země, kterým bychom se chtěli podobat.

Lidé často vytváří umělé dualismy, v rámci nichž jsou všichni muslimové světa řazeni do jedné společné kategorie (zcela bez ohledu na jakékoli další – etnické kulturní či sociální – vymezení), která je dávána do opozice k „nám“, bílým Evropanům a Američanům obývajícím vyspělé demokratické země. Někteří pak intuitivně cítí jakýsi pocit nespravedlnosti – ‚copak je to fér, když Česká republika nabízí Íráncovi svobody, jaké Čech v Íránu mít nemůže?‘ Je ovšem naprosto absurdní myslet si, že ve chvíli, kdy liberálnější země přizpůsobí svá pravidla té restriktivnější, dojde k jakémusi vyrovnání sil, či dokonce k odplatě ve stylu „to máš za to“. Pokud by Česká republika zakázala nošení šátků a / či výstavbu mešit, íránskému ani saúdskému režimu to nijak neublíží; velkou ránu utrpí především svoboda v ČR, která by se takovým krokem přiblížila zemím, jež dosud oprávněně kritizuje.

5 comments:

Nicka Pytlik said...
November 11, 2013 at 9:31 PM  

Nahlédl jsem do autorova blogu. Zdá se býti kovaným odborníkem na Bollywood. Oceňuji, že zabrousil ve svých úvahách i do Matičky stověžaté. Žeby české školství naplňovalo atributy bombajstické akce doprovázené zpěvem a tancem?

Pojďme se... podívat na nejčastější argumenty zpruzených stoupenců přísně bezšátkového vzdělávání

Ironie, sarkasmus, možná i nějaké urážky? Proč mám mít pocit, že bojovníci za práva vyznání upírají právo na názor. Snad to není, jako když se bojovníci za světový mír paktovali s největšími hrdlořezy, nebo jemněji když ochrana kdejakého hlušce zapříčiní mnohaleté dušení dětiček výfukovými plyny neodkloněné kamionové dopravy.

jejichž nošení je mnoha muslimy považováno za povinné naplňování Božích příkazů

Muslimský šátek mi tedy rozhodně nevadí, ale... nařizuje jej Korán, nebo ne? Kdoví, jestli to nemá spíš charakter místního kroje. Docela mne zaujala představa identifikace žákyně v burce. Takže daktyloskopie nebo biomechanika?
A co taková halal strava ve školních jídelnách?

máme nutit Vietnamce, aby s námi slavili Vánoce?

My především nutíme vietnamské žáky, aby o vánočních prázdninách nechodili do školy a nevzdělávali se. Uvidíme, jak si s tím poradíme, až se začnou dožadovat přístupu do učeben, neboť i oni mají ústavní právo na vzdělání.

přísná pravidla oblékání platí v Saúdské Arábii nebo v Íránu... To přece nejsou země, kterým bychom se chtěli podobat.

Nechci být prorokem, ale mám nepříjemné tušení, že pokud se dnes nebudeme chovat obdobně, nebudeme se jim za nějakých třicet let podobat, ale budeme jejich součástí. Což by oněm ochráncům práv mohlo klidně vyhovovat. Viděl jsem nedávno evropsky vyfiknutého pána, jak volným krokem kráčel obchodním centrem a asi tři metry za ním cupitaly dvě ženy v čádoru ověšené taškami. Já vám, pánové, docela rozumím.

A nakonec, jakkoli si Bůh nepřeje, abych v něj věřil, jsem přesvědčen, že svého Boha a víru v něj člověk nosí v sobě. Všechny okázalé projevy víry s ní mají jen pramálo společného a jsou veskrze lidsky přízemní. Bohu je to ovšem nejspíš ukradeno. Přibližně asi tak, jako celé lidstvo, coby poměrně okrajový experiment.
Rád bych si tu, pane Wagnere, přečetl i nějaké vyjádření muslimských duchovních a českých soudců. Víte? Abychom byli takříkajíc vyvážení.
P.S.
Náboženská tradice, to je věc. Za tu stojí bojovat ohněm a mečem. Třeba ta naše aktuální, Svatomartinská. Tučná husička a mladé vínko... Joj! S mastnou hubou, hlasitě říhaje, jménem světce odívajícího se do režného pytle.

Milan Keršláger said...
November 11, 2013 at 10:41 PM  

Netolerantní je jak ředitelka, tak ty muslimky a rozhodně i autor článku. Tolerance je vždy oboustranná věc vedoucí ke kompromisu. Ředitelka kompromis nabízela, muslimky ho odmítly, autor vůbec žádný kompromis nepřipouští a rovnou odsuzuje. To je pro mne jasný signál a jasná míra netolerance.
Argument, že bychom měli vyhovět muslimům v čemkoliv je lichý. Vhodná je jistě jistá míra tolerance, ale hranice jasná není. Možná by ji měl určit (ústavní) soud. Možná by její míru pak měli korigovat poslanci skrze zákon. Možná se to časem vyvrbí samo. Ale do té doby zde platí naše zvyky.

BTW: Klobouk se v kostele a v místnostech neodkládá proto, že tam neprší, nýbrž proto, že tak odhalujete svoji identitu, což je zakořeněné v naší kultuře. Demokracie je totiž nejen svoboda, ale i odpovědnost za vlastní činy. A hádejte, kdo si (tradičně) halí tvář (podívejte se třeba na demonstrace ultrapravice, western nebo nějakého sprejera).

Anonymni z 21:30 said...
November 12, 2013 at 12:00 AM  

Ustupovat muslimům?

Tady se konají celoevropské historické omyly v přímém přenosu, o kterých si nikdo nepřečte v žádné učebnici, protože nebudou ani ty učebnice, ani my!

krtek said...
November 12, 2013 at 7:14 AM  

A jak se dívají obhájci šátků na nošení čepic s kšiltem některými studenty? Jde také o svobodu projevu? A co dredy či číro?
---
Děkuji Milanu Keršlágerovi za komentář, se kterým se ztotožňuji. Nejde ani o ustupování, ani o zvyklosti, ale o neustálé hledání, posouvání, obnovování hranic tolerance, která má vždy dvě strany. Pokud jedna zvítězí (a je jedno která), nejde o toleranci, ale dominanci.

Anonymni z 21:30 said...
November 12, 2013 at 9:56 AM  

"Nejde ani o ustupování, ani o zvyklosti, ale o neustálé hledání, posouvání, obnovování hranic tolerance, která má vždy dvě strany. Pokud jedna zvítězí (a je jedno která), nejde o toleranci, ale dominanci."

Klasická chyba, která "náš" svět povede k pohlcení. S ideologií jako je islám nelze hrát podle pravidel demokracie. Stejně tak můžete podle pravidel řeckořímského zápasu zápasit s člověkem, který má v ruce samopal.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.