Miroslav Bečev, BeCeData
Po velkém boomu se přestávají používat specializované výukové programy (biologie, fyzika, chemie apod.). Děti je v současnosti shledávají trapnými a učitelům to práci neušetří.
Radovan Jansa, Gymnázium a SOŠ Nový Jičín
Myslím, že samotná technika až tak moc nevyřeší, žák si může dnes spustit tisíce přednášek, lekcí nebo zdarma kurzů přesně k tématu, které ho zajímá. Tz. vzdělávat se může sám ze kteréhokoliv místa, kde má internet a nějaký terminál. Otázkou je spíše to, jak si kantor poradí se změnou své role z "mluvící hlavy" na roli mentora - průvodce ve vzdělávání, který žáky bude motivovat a vést.
Ondřej Neumajer, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Spíše je vhodné se bavit o tom, jaký dopad má využití těchto didaktických prostředků na učení žáka. A to je skutečně na diskuzi mezi učiteli-didaktiky daného předmětu. Pro každý výukový cíl by měl učitel být schopen vhodně dané prostředky volit. Pro některé bude jistě využití počítačů méně vhodné, nežli pro jiné. Obráceně tomu ale bude čím dál, tím častěji.
Pavel Pešat, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci
Naučí se pracovat moderními postupy, bude mít k dispozici vzdělávací materiály kdykoliv a kdekoliv (je na internetu). JE TŘEBA OBA PŘÍSTUPY ZKOMBINOVAT v souladu s metodickými a didaktickými zásadami oborové didaktiky. Ani v případě té fyzikální laboratoře to není buďto jedno, nebo druhé. Ve škole má žák přístupná čidla, kterými něco změří a naučí se základní zpracování. Jako domácí projekt může dostat zpracován ína lepší, komplexnější úrovni, s doplněním obrázků, lepším zpracováním teorie pomocí zdrojů z internetu atd. Je to tedy NUTNÁ kombinace obou přístupů současně - ale to zabíháme do otázky domácích úkolů, opakování, dostupnosti vzdělávacích materiálů mimo školu atd.
Bohumil Vošický, Terasoft
Fyzikální, chemické laboratoře apod. by tímto způsobem nahrazovány být neměly. To by nemělo být v žádném případě cílem.
Uvítáme i vaši odpověď, prosím, vyplňte formulář!
Přehled otázek a článků:
- Jak řešit nerovnost ve výuce, kdy bohatší rodiče žákům zakoupí dražší zařízení a sociálně slabší mít vlastní zařízení mít nebudou?
- Jak řešit kompatibilitu aplikací v různých operačních systémech (na trhu jsou tablety s iOS, Android, Win 8 a Win 8 RT)?
- Jak hodnotíte nutnost kvalitního připojení wi-fi i k Internetu? Je řešitelné bez vysokých nákladů? Jsou online aplikace skutečně tak náročné?
- Vidíte problém v licencování výukových aplikací a výukového obsahu (například využití školní licence na zařízení žáka)?
- Bude problémem riziko poškození nebo zcizení zařízení žáků?
- Bude problémem kapacita akumulátorů v tabletech a případné dobíjení?
- Máme dostatek kvalitních ICT metodiků pro postupné závádění konceptů 1:1 a BYOD?
- Kde se koncepty 1:1 a BYOD uplatní nejdříve, na 1. stupni, na 2. nebo na SŠ?
- Jaké výhody získá žák i učitel při tomto způsobu výuky vůči žákům+učitelům používajícím klasickou výuku, pokud to pomůcek budou nainvestovány srovnatelné peníze? Myslíme tím vycpaniny, herbáře, fyzikální, chemické laboratoře apod.
4 komentářů:
Použiju slova poste.restanteho z minulé diskuze "Potřebujeme především kvalitní, profesionálně připravený výukový obsah" a dodám kvalitně profesionálně proškolené kantory.
Dokud nebude tato podmínka splněna, bude to získávání výhod velmi obtížné.
A dovede si někdo vůbec představit, kolik prostředků bylo za posledních 20 let investováno do klasické výuky? Ono zde totiž nejde jen o nákup učebnic a pracovních sešitů, ale i o jejich tvorbu a vývoj! Až bude do tvorby a vývoje ICT výukových materiálů investováno tolik, jako do klasických za minimálně úposledních 20 let, pak se teprve možná pohneme z místa. Ale fakt jenom možná, protože pak se ještě musí vrazit peníze do dobrých metodických školení pro kantory.
Stručně řečeno není a nebude to jen o technice. Dnes máme na školách mraky interaktivních tabulí, které neumí nikdo pořádně využít. využívají swe jako promítací plátno.
A neměli by se této i dalších diskuzí o směřování našich škol ve větší míře účastnit především jejich ředitelé?
O nákupu vybavení, míře jeho využívání, školení sboru rozhodují oni. A také nesou odpovědnost. Jediným limitujícím faktorem pro ně je, pokud vím, legislativa a objem pro tento účel přidělených financí.
Pokud si někdo zaplní školu vybavením, aby ji učinil moderní, aniž by se zajímal, je-li nebo bude-li toto vybavení smysluplně využitelné, a jeho využívání pro výuku jej pak už nezajímá, je buď hloupý nebo na těch nákupech nějak participuje.
Diskutuje se o těch záležitostech mezi řediteli, se zřizovateli, ve sborech? Jsou učitelé vedeni, řízeni nebo komandýrováni?
Mrzí mě to, ale musím znovu konstatovat, že otázka je špatně položena. O výhodách vůbec nemá smysl mluvit. Jedná se o inovaci jak cílů, tak výukových metod, na níž slovo reforma nestačí. Hodí se spíše transformace nebo disrupce. Je přitom zcela nezbytná. Jde jen o to, zda ji uděláme včas. Viz Technologická transformace vzdělávání podle Prenského
Opravte si, prosím, překlep v nadpisu článku "..to pomůcek.." na "..do pomůcek.."
Okomentovat