Česká školní inspekce vydává dokument zabývající se posouzením systému evaluace a monitoringu v České republice - Zprávu o výsledcích šetření potřeb aktérů se zaměřením na problematiku hodnocení ve vzdělávání.
Cílem šetření bylo zjistit, jaký je pohled hlavních aktérů regionálního školství na návrhy změn v oblasti evaluace a monitoringu v České republice. Východiskem pro formulace otázek zaměřených na hodnocení žáků, učitelů a školy byla Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání – Česká republika 2012, která obsahuje doporučení pro změny v systému hodnocení za účelem zlepšení výsledků.
Šetření se uskutečnilo v období od 17. června do 12. července 2013 formou elektronického dotazníku. Šetření se zúčastnilo 696 respondentů vybraných systematickým náhodným výběrem ze zástupců zřizovatelů, učitelů a ředitelů základních a středních škol.
„Informace z tohoto šetření jsou pro nás důležitou zpětnou vazbou. Z naší vlastní inspekční činnosti víme, že učitelům i ředitelům škol se nedostává systematické metodické podpory pro plnění některých úkolů. Toto šetření je pak mimo jiné zprávou o tom, že poměrně velká část pedagogické veřejnosti očekává tuto metodickou podporu od nás,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a dodal, že právě metodickou podporu se snaží ČŠI poskytovat školám již od letošního školního roku, v návaznosti na schválené Koncepční záměry inspekční činnosti ČŠI pro období 2014 – 2020.
Kvantitativní šetření potřeb aktérů přineslo důležitá zjištění o potřebách a očekáváních jednotlivých aktérů v oblasti evaluace a monitoringu v ČR.
Zřizovatelé, učitelé i ředitelé základních a středních škol se shodují v tom, že pro hodnocení školy nechybí zřizovateli údaje o ekonomickém fungování, ale pro hodnocení pedagogických procesů a výsledků vzdělávání zřizovatelé nemají dostatek informací ani odborných kapacit. Těmto výsledkům odpovídá i postoj k otázce metodické pomoci.
„Zde panuje shoda v tom, že metodickou podporu v oblasti ekonomicko-administrativního fungování školy očekávají učitelé a ředitelé škol od zřizovatele, zatímco metodickou podporu v oblasti pedagogického vedení očekávají od MŠMT a ČŠI. S touto informací budeme dále intenzivně pracovat. Vedle dalšího posílení spolupráce při definování a implementaci vzdělávací politiky, společně s kraji, považuji za nutné zaměřit se také na spolupráci s menšími regiony (např. prostřednictvím obcí s rozšířenou působností), která se pozitivně odráží v oblasti předškolního a základního vzdělávání,“ doplnil první náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
Mezi pozitivní zjištění patří, že s velkou podporou se setkal návrh na vytvoření profesního profilu učitele a karierního řádu, dále se pedagogická veřejnost shodla na potřebě zvýšení srovnatelnosti hodnocení a na potřebě většího využívání formativního hodnocení žáků. Výsledky šetření budou využity pro formulaci doporučení změn systému hodnocení v ČR.
Šetření bylo realizováno v rámci ESF projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Zprávu o výsledcích šetření potřeb aktérů naleznete na www.csicr.cz.
- Tisková zpráva (222 kB PDF)
- Zpráva o výsledcích šetření potřeb aktérů (782kB PDF)
- Příloha: Technická zpráva z šetření (244kB PDF)
2 komentářů:
Až budu mít chvilku, s velkou chutí si to celé přečtu. Přesto pár myšlenek (snad mne usa pochválí):
1. Bylo by možné, aby se čši ve svých oficiálních dokumentech vyvarovala podtrhávání textu?
2. To, že čši uvažuje o metodické podpoře učitelů, znamená, že dosavadní kontroloři budou vyměněni za metodiky?
3. Promiňte, ale všechny zmínky o potřebě vytvoření profesního profilu a kariérního řádu učitele mne po tolika letech dojímají k slzám. Důsledněji se v naší republice postupuje snad už jen v boji proti korupci.
4. Je někde uvedeno, kolik celé to šetření stálo a kolik z toho padlo na propagační meteriály a pohoštění?
Taky si neodpustím pár poznámek.
1. Zřizovatelé by se museli o pedagogický proces napřed sami zajímat, aby o něm získlai nějaké informace. Jenže je zajímají jen potěmkinovy vesnice, jimiž se školy prezentují navenek, a to, kolik je stojí provoz školy.
2. Ředitelům bych zakázala vyučovat. Většina z nich zanedbává výuku alarmujícím způsobem.
3. Většina ředitelů není schopná zajistit ani srovantelné hodnocení žáků v jednotlivých předmětech na své škole. To by se totiž museli napřed zajímat alespoň o tu výuku.
Okomentovat