Česká školní inspekce v těchto dnech vydává tematickou zprávu reflektující podporu rozvoje matematické, finanční a čtenářské gramotnosti, ve vazbě na porovnání inspekčních zjištění z let 2009/2010 a 2012/2013 doplněné o šetření finanční gramotnosti realizované v roce 2012/2013.
V oblasti matematické a čtenářské gramotnosti ČŠI zjišťovala zejména podporu rozvoje příslušných dovedností dětí a žáků na úrovni školy i jednotlivých hospitovaných tříd a projevy těchto dovedností. Na celoškolní úrovni bylo předmětem inspekčního zjišťování stanovování cílů podpory, začleňování podpory gramotností do školních vzdělávacích programů, personální, materiální a organizační podmínky, opatření škol ke zvýšení úrovně gramotností (včetně využívání výsledků školního testování) a sledování jejich dopadů. V hospitovaných hodinách se školní inspektoři zaměřovali na hodnocení organizačních forem a metod výuky, využívání vhodných pomůcek, podporu dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami či na projevy dovedností dětí
a žáků.
V oblasti finanční gramotnosti, která je pro školy tématem relativně novým, bylo inspekční zjišťování zaměřeno především na to, zda a jakým způsobem školy zahájily začleňování podpory finanční gramotnosti do výuky, zda vytvářejí pro toto začlenění personální a organizační podmínky.
Inspekční zjišťování se uskutečnilo na 220 mateřských, 158 základních a 56 středních školách všech regionů ČR.
„Hodnocení úrovně podpory rozvoje čtenářské, matematické a finanční gramotnosti v mateřských, základních a středních školách jsou pro nás důležitou informací o aktuálním stavu a také trendech v této oblasti. Máme tak k dispozici cenná data, která nám vhodně doplňují komplexnost pohledu České školní inspekce na úroveň celého počátečního vzdělávání,“ sdělil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a připomněl, že bude zajímavé sledovat úroveň dovedností žáků v matematické a čtenářské gramotnosti v rámci mezinárodního šetření PISA 2012, jehož výsledky budou zveřejněny v úterý 3. prosince.
Nejdůležitější zjištění v oblasti podpory matematické gramotnosti
- Mateřské školy s promyšlenou podporou dětí se SVP mají lepší výsledky v rozvoji předmatematické gramotnosti.
- Významným faktorem pro rozvoj matematické gramotnosti žáků základních škol a jejich schopnosti řešit aplikační úlohy je mimo jiné i systematické procvičování a opakování numerického počítání.
- Ve srovnání s rokem 2009/2010 využívaly základní školy výsledků testování pro další rozvoj matematické gramotnosti žáků výrazně více.
- Učitelé v základních školách dokážou využívat zkušeností svých žáků z jejich prostředí, okolního světa a z ostatních předmětů lépe než učitelé ve školách středních.
- Střední školy, které individuálně pracují se svými žáky a cíleně diferencují matematické úlohy podle schopností žáků, podporují lépe rozvoj matematické gramotnosti.
Nejdůležitější zjištění v oblasti podpory finanční gramotnosti
- Finanční gramotnost byla již v minulých letech rozvíjena ve středních a úplných základních školách, na rozdíl od neúplných škol s prvním stupněm.
- Užití metod rozvíjejících finanční gramotnost žáků je výrazně ovlivněno tím, kdo je ve škole pověřen zabývat se rozvojem finanční gramotnosti.
Nejdůležitější zjištění v oblasti podpory čtenářské gramotnosti
- Využívání většího počtu metod rozvíjejících předčtenářskou gramotnost zvyšuje úroveň sledovaných dovedností a projevů dětí v mateřských školách.
- Ve srovnání s rokem 2009/2010 se v mateřských školách celkově snížil výskyt projevů a dovedností dětí, které odpovídají rozvoji předčtenářské gramotnosti.
- Učitelé základních škol, kteří užívali v jedné hodině více metod podporujících rozvoj čtenářské gramotnosti žáků, rozvíjeli více čtenářskou gramotnost žáků.
- Oproti roku 2009/2010 se zvýšil podíl hodin v základních i středních školách, v nichž byly sledované dovednosti a projevy žáků na nadprůměrné úrovni.
- V základních školách je aktivně rozvíjena čtenářská gramotnost častěji než ve školách středních.
Tematická zpráva byla představena a projednána v rámci vedení skupiny pro vzdělávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. „Informace tohoto typu jsou velmi důležitým vodítkem také pro ministerstvo a pro naše kurikulární pracoviště. Se závěry inspekce budeme dále pracovat například v oblasti nastavování metodické podpory pro další rozvoj jednotlivých gramotností,“ doplnil první náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
1 komentářů:
Předmatematická gramotnost? Moc bych to nepřeháněl. Žáci s ní pak vydrží mnohdy až k maturitě.
Vypozoroval jsem, že nedávno roční vnučka je poměrně dost gramotná předinformačně. Ráda si k uchu přikládá mobilní telefony.
Okomentovat