Školství a obecně vzdělávání by mělo být jedním z nejdůležitějších témat, ale politici se k němu ve svých volebních programech příliš nevyjadřují. Úřad ministra školství také nepatří k těm nejoblíbenějším a v posledních letech dal o sobě vědět především spornými státními maturitami. I proto se v pátek 18. října konala v Praze debata kandidátů na tento post zaměřená převážně na budoucnost českého školství.
Z článku Jana Dupače v The Student Times vybíráme:
Co se týče profese učitele, bylo často zmiňováno, že je nutné jí dodat prestiž. Ve srovnání s Finskem, kde je učitel jedno z nejprestižnějších zaměstnání, protože vychovává novou generaci, je u nás jedním z nejméně oblíbených. Mnoho studentů se také hlásí na pedagogickou fakultu jako na svou záložní školu a ti nejlepší, co ji absolvují, většinou nakonec učit nejdou. Není to jen kvůli špatnému platovému ohodnocení, ale i kvůli nízké prestiži.
Zástupkyně TOP 09 Nina Nováková tvrdí, že je také třeba, aby učitelé navštěvovali odborné kurzy, kde by si zlepšili svoje znalosti, které by pak mohli žákům předávat. Dodala ale, že na to nejsou peníze. Dále zmínila možnost, že by čas od času na gymnáziích a středních školách učili skuteční odborníci z daných oborů, jako je tomu na vysokých školách.
Přečtěte si: Za nízkou úroveň českého školství mohou učitelé, shodli se kandidáti na ministra školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Nevím, jestli je pro Českou školu užitečné přebírat články ze studentského plátku, ve kterém si jacísi středoškoláci, evidentně neschopní pochopit slyšený stejně jako psaný projev, hrají na novináře. Ukázkou je například nadpis přebraného článku, který se zcela míjí nejen s tím, co se na dotyčné akci opravdu říkalo, ale i s tím, co vypotil sám autor článku.
Může to sloužit leda jako ukázka, jak také může vypadat funkční gramotnost středoškoláka, notabene cítícího se na to, aby byl v blízké budoucnosti novinářem...
bylo často zmiňováno
'Při autonehodě došlo k selhání řízení a najetí automobilu do stromu.
Přivolanými hasiči bylo provedeno vyproštění řidiče.
Jak bylo uvedeno velitelem zásahu, došlo následně k jeho oživení.'
Za nízkou úroveň školství může leckdo.
Za nízkou úroveň vzdělání si může každý sám.
"Za nízkou úroveň vzdělání si může každý sám".
Souhlasím, ale budoucí ministr stále nepochopil to, že učitelé můžou učit jako bůh, přesto jim to není nic platné. Když se žákům nechce, ani čert nic nezmůže.
Pusťte mne na ně. Tohle už si říká o férovku a soudy fungují také mizerně. Uvidíme jak jim potom pomůže zdravotnictví. Když dostanu na držku já, tak věřím, že narazím na slušného, vzdělaného a pracovitého soudce, který mne alespoň pochopí a včas dá rozhřešení. Znám pár lékařů, které bychom měli na rukou nosit. Politiků je přesila, tak snad mne dobří lékaři dají dohromady. Zkrátka jsme v tom sami. Každý za sebe. Zase mne dostali. Tepovka už klesá. Jdu učit.
Pusťte mne na ně. Tohle už si říká o férovku a soudy fungují také mizerně. Uvidíme jak jim potom pomůže zdravotnictví. Když dostanu na držku já, tak věřím, že narazím na slušného, vzdělaného a pracovitého soudce, který mne alespoň pochopí a včas dá rozhřešení. Znám pár lékařů, které bychom měli na rukou nosit. Politiků je přesila, tak snad mne dobří lékaři dají dohromady. Zkrátka jsme v tom sami. Každý za sebe. Zase mne dostali. Tepovka už klesá. Jdu učit.
Oni si totiž chlapci a děvčata vesměs pletou pojmy 'školství' a 'vzdělávání'.
Téměř jako vinit pokladní v marketu, že jsem si nakoupil prošlé potraviny. Nebo toho chirurga, co si brousí skalpel, že se dlouho čeká na operaci. Nebo tak nějak.
1:1
Jeden ucitel na jednoho studenta. Ve čtyři odpoledne za kinem. Kameny a hole v ruce s sebou.
Pytlíku, můžete se konečně zúčastnit :-).
Nu dobrá. V rámci autsoursingu...
Za nízkou úroveň českého školství mohou politici, shodli se učitelé.
Podle mě za ní mohou pitomci. Jak v řadách politiků, tak v řadách učitelů a tak zejména v řadách studentů, žáků a jejich rodičů. Od té doby, kdy si pitomci vydobili demokracii, nezbývá nepitomcům, než se vykecávat do zdi, nebo vypisovat na nějakém blogu, či v deníčku. Anžto, jak známo, pitomců bude vždycky většina.
To je trefné, pane Doležele.
Nepitomec, až to tříská dveřma.
Tatínek vždycky říkával:
"Největší neštěstí je, když omezený člověk dostane neomezenou moc."
A maminka zase:
"Když se ti nechce,
to je horší, než když nemůžeš."
Já dodávám:
"Je velice užitečné mít někoho, na koho je možné svést vlastní neschopnost."
To platí pro politiky, učitele a především pro studenty.
Vždycky mne fascinuje, jak to mají budoucí ministři pěkně v hlavě srovnané. Člověk by se skoro začal těšit, až na to vlítnou.
Třeba ta prestiž učitelů, to je téma, panečku. Myslím, že by jí mimo jiné prospělo, kdyby budoucí ministr školství byl nepitomec.
Také mne zaujal nápad Niny Novákové, tvůrkyně koncepce předmětu základy humanitní vzdělanosti, že by se měli i na gymnázia zvát k výuce skuteční odborníci z daných oborů. Nu, to je bezesporu prestižní záležitost. Být třeba učitelem fyziky na Brandýsském gymnáziu Josefem Duhajským, poněkud bych pozvedl obočí a k tomu skutečnému odborníkovi bych si zašel na náslech.
Zdravím, Pepo.
Tak je to jasne, uz jsem se obaval... Ucitele nemohou za nic. Tak takhle se na tu "PRESTYZ" musi:-)
Ale to víte, že učitelé mohou za všechno, pane Janato.
A zdravotní sestry mohou za stav zdravotnictví a dopravní policisté mohou za havárie na silnicích.
Já souhlasím s panem Doleželem, že především je problém v nadlimitním množství pitomců a pitomostí.
Rozdíl je jen v tom, že jeden pitomý učitel poškodí možná pár desítek žáků.
Zatímco jeden pitomý ministr, nebo krajský radní pro školství znemožní stovkám i nepitomých učitelů odvádět svou práci dobře a naopak je přinutí dělat pitomosti místo užitečností. Třeba vyplňovat pitomé tabulky, psát projekty a bláboly v ŠVP, místo psaní příprav a opravování písemek. Poškozených žáků jsou pak tisíce.
Nebo takový pitomec scénárista, který ani neumí napsat roli učitelky jinak, nežli jako hysterickou, afektovanou kachnu. To Vám hned PRESTYZ u obyvatelstva pozvedne nebývalým způsobem...
:-)
Za nízkou úroveň českého školství si může společnost sama. Můžou za to především političtí představitelé tohoto rozkradeného státu.
Pane Janato, vy asi nerozumíte psanému textu. Nikdo netvrdí, že všichni učitelé jsou úplně bez viny, ale začínat teď řešit kvalitu učitelů je stejné, jako vyměňovat prasklé čelní sklo nepojízdného vraku bez kol a bez motoru. Prvně je třeba nastavit funkční systém vzdělávání, nastavit financování, nastavit cíle vzdělávacího procesu, ujasnit si, jestli se chceme zaměřovat na to, aby si 100% idiotů umělo zavazovat tkaničky, nebo na to, aby těch pár procent geniálních ve svých oborech mělo k dispozici nejlepší vybavení a špičkové učitele. Obojí dohromady asi zatím nemáme z čeho zaplatit. Nejprve nastavme učitelům podmínky a pak po nich můžeme začít chtít nějaké výsledky, ale dříve ne. Když strčím učiteli do třídy 30 žáků, z toho 10 je z bývalých zvláštních škol, 15 má individuální vzdělávací plán či specifickou poruchu učení a myslím si, že to napravím tím, že učitelům poskytnu dvacetihodinové školení hrazené z "evropských peněz" a zahrnuté do nějakého projektu, které povedou dvacetiletí lektoři z nějakého ústavu, psychologové, kteří v životě neučili a nějaký Hausenblas s vlastním kritickým myšlením, nebo psychologický a pedagogický amatér Botlík, tak se pak nemůžu divit, že to nefunguje. A házet vinu na učitele je opravdu nepřiléhavé. Možná problém s politikou je trochu v tom, že když chcete dělat chirurga, musíte mít vystudovanou medicínu a atestaci, když chcete dělat auditora musíte mít zkoušky, případně certifikaci, když chcete dělat soudce, musíte mít vystudováno právo a mít soudcovské zkoušky, ale když chcete dělat politika a rozhodovat o všem, nemusíte mít splněnu ani základní školní docházku. Asi pak stačí to nově propagované neformální vzdělání nabyté diskusemi po hospodách, nebo zametáním ulic.
Pane Janato, vy asi nerozumíte psanému textu. Nikdo netvrdí, že všichni učitelé jsou úplně bez viny, ale začínat teď řešit kvalitu učitelů je stejné, jako vyměňovat prasklé čelní sklo nepojízdného vraku bez kol a bez motoru. Prvně je třeba nastavit funkční systém vzdělávání, nastavit financování, nastavit cíle vzdělávacího procesu, ujasnit si, jestli se chceme zaměřovat na to, aby si 100% idiotů umělo zavazovat tkaničky, nebo na to, aby těch pár procent geniálních ve svých oborech mělo k dispozici nejlepší vybavení a špičkové učitele. Obojí dohromady asi zatím nemáme z čeho zaplatit. Nejprve nastavme učitelům podmínky a pak po nich můžeme začít chtít nějaké výsledky, ale dříve ne. Když strčím učiteli do třídy 30 žáků, z toho 10 je z bývalých zvláštních škol, 15 má individuální vzdělávací plán či specifickou poruchu učení a myslím si, že to napravím tím, že učitelům poskytnu dvacetihodinové školení hrazené z "evropských peněz" a zahrnuté do nějakého projektu, které povedou dvacetiletí lektoři z nějakého ústavu, psychologové, kteří v životě neučili a nějaký Hausenblas s vlastním kritickým myšlením, nebo psychologický a pedagogický amatér Botlík, tak se pak nemůžu divit, že to nefunguje. A házet vinu na učitele je opravdu nepřiléhavé. Možná problém s politikou je trochu v tom, že když chcete dělat chirurga, musíte mít vystudovanou medicínu a atestaci, když chcete dělat auditora musíte mít zkoušky, případně certifikaci, když chcete dělat soudce, musíte mít vystudováno právo a mít soudcovské zkoušky, ale když chcete dělat politika a rozhodovat o všem, nemusíte mít splněnu ani základní školní docházku. Asi pak stačí to nově propagované neformální vzdělání nabyté diskusemi po hospodách, nebo zametáním ulic.
Pane Janato, je možné, že s Vámi budeme souhlasit. Jenom bych Vás poprosil, abyste na začátek seriózní debaty napsal Váš přínos úpadku našeho školství.
Stačí v bodech vyjmenovat několik záporných vlastností, několik chyb, můžete i nějaký trestný čin, máte-li v zásobě.
Prostě takovou autoevaluační zprávu s vyzvednutím záporných prvků.
Děkuji
Okomentovat