S panem Chábem "Obrana učitele" můžeme souhlasit v tom, že stát nemá nakupovat předražené Gripeny ani dálnice ani další zaprodané akce. Pan Cháb hájí učitele, protože asi zná, jak se na ně dnes v médiích hloupě útočí. (Není to jen dnes, obraz učitele je u nás bídný už od Rakouska-Uherska, poslední uctivý byl snad od B. Němcové Pan učitel.)
Z článku Ondřeje Hausenblase v BritskéListy.cz vybíráme:
Chápu, že většina učitelů zažívá beznaděj, protože u nás není pro pojetí vzdělávání a pro práci učitelů skoro žádná opora.
Ale něco málo přece jen tu je. Občas se dostanou na rozhodující pozice i lidé osvícení: někde je skupinka spřátelených a rozumných učitelů s rodiči, jinde je to ředitel školy nebo starosta, který má pět pohromadě a školu v obci hájí, někde je informovaný krajský nebo ministeriální úředník či šéfinspektor (mimochodem podívejte se na nové vymezení cílů a povahy školní inspekce! Pokud se podaří to udržet a aspoň z třetiny realizovat v blízkých pěti letech, bude to významný pokrok k lepšímu...).
Vždy ovšem záleží na tom, jak ztvrdlé žáby kde sedí na společném prameni a jak tuhý odpor kladou ti, kdo změny buď nechápou, nebo se bojí, nebo opravdu chtějí vládnout tupému lidu. Ale má se pomáhat, jak to jde. A naříkáním, stýskáním se ničemu nepomůže.
Kupodivu se školství nenapraví ani domácím vzděláváním, a jak vidno, ani soukromými školami pro elitu. Některé z nich mohou sice ukázat dobré postupy, prokázat, že mezi učiteli se dají najít i špičky. (A ovšem jiné předvedou i chabost jako ve veřejném školství – ono to závisí na kapacitě těch, kdo v tom pracují.)
Přečtěte si: Má se psát spíše o tom, co udělat, aby se zlepšovalo
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Občas se dostanou na rozhodující pozice i lidé osvícení
Nešla by, prosím, sestavit a na web vyvěsit přehledná mapa výskytu osvícenosti podle regionů?
Možné by stačila průměrná hodnota uvedená v jednotkách Rousseau sekundy na metr čtverční.
Já vám, pane Blaho, nějak nevím. Co vlastně ten Hausenblas tvrdí? A co netvrdí? A co chce? Já jsem asi natvrdlý, ale mě to připadá jako nějaké poetické vyprávění stárnoucího literáta. Řešení žádná, jen nějaká změť nejrůznějších pozorování, která nemám ponětí, jak spolu souvisejí. Mohl byste mi, jakožto natvrdlému, pomoci se v tom zorientovat?
Já vám, pane Doležele, také nějak nevím. Ale myslím si, že autor textu ani neměl v tomto případě v úmyslu hledat, natož pak nacházet nějaká řešení. Řekl bych, že příspěvky v BL se ubírají cestou nevázaných úvah, a tak bychom na ně měli v tomto kontextu i nahlížet. Ale na mne nedejte. Obtížně se orientuji i ve veskrze odborných textech. A možná ještě obtížněji, odpovídajícího vzdělání a státně činovnického rozhledu nemaje.
Mám jen intenzivní pocit, že ten chlív různě ponajmenovaných kamarádíčků prolnul z vyšších pater naší společnosti postupně až do našich nižších vrstev. Nadějné by mohlo být, kdyby se to snad už začalo postupně řešit. Ale než náprava zase doputuje až k nám, bude to ještě nějakou dobu trvat.
Chtěl jsem jenom vědět, jestli nemám nějaký ten výskyt byť i drobného osvícenství někde poblíž.
Naše osvíceníčko je ze všech osvíceníček to nejosvíceníčkovatější.
Já bych řekl, pánové, že je ten text prof. Hausenblase tak trochu o naději.
O tom, že článků, kde se konstatuje, že všechno ve školství je na prd a že se to nepodaří zlepšit, už je a bylo napsáno až příliš.
Proto je třeba psát o pozitivních zkušenostech ze zahraničí, abychom v nich hledali inspiraci.
O tom, že i u nás existují "ostrůvky pozitivní deviace", kterých ale není dost. A aby jich bylo více, je třeba o nich psát.
o pozitivních zkušenostech ze zahraničí
Někde jsem četl, nejsem si jist, jestli to nebylo nějaké fantasy možná od Tolkiena, že snad existují Severozemě, kde si posvítili na ředitele škol takovým způsobem, že je dlouhodobě vybírají, připravují a směrují k vysoce odborné, především pedagogické práci, a doufám, že i kultivované lidskosti.
A tak je mají, zdá se, vesměs osvícené.
A naděje? Nechtěl bych být, pane poste.restante, v její kůži. Prý umírá poslední. To se bude muset chuděra dívat na tu naši civilizační zchátralost až do úplného konce.
Dosavadní zkušenost z naší kotliny mne také vede spíše ke skepsi.
Ale já jen chtěl přetlumočit, o čem že to asi byl text článku.
Okomentovat