"Malé děti mají být v kontaktu s matkou, s rodiči. To, že se dítě místo kontaktu s rodinou vystaví před televizor nebo před počítač, není náhrada rodičovství, to je tragédie."
Z rozhovoru s Františkem Koukolíkem v Čítárny.cz vybíráme:
Jak působí současná „televizní“ doba na vývoj dítěte, co dělá mediální násilí s jeho psychikou?
Podle mého názoru by děti do tří, možná až do pěti let neměly televizi sledovat vůbec. Jejich mozek není schopen informace z televize dobře zpracovat. To, že mají násilné pořady přímý vliv na chování, prokazuje řada studií (i když existuje i řada dobře zaplacených kontrastudií, které prokazují opak). Moje zkušenost říká, že kde je geneticky vhodný terén či kde jsou díry ve výchově, tam mají násilnické pořady negativní účinek. Děti je napodobují.
Přečtěte si: František Koukolík o vlivu novin, televize a dalších médií na nárust násilí u dětí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Na základě výše uvedeného bych řekl, že omletá fráze "byli jsme stejní" a podobně, kterými se zlehčuje dnešní stav mládeže, neplatí. Bohužel.
Stejně tak je vidět, že za úpadek kupodivu nemohou učitelé, ale rodiče samotní, protože narůstá skupina "pohodlných" matek, které dítě posadí před TV a mají pokoj.
Možná takové pohodlné matky existovaly i dříve, ale neměly děti před co posadit.
Mimochodem, tyto informace jsou pro další vývoj ve školách důležitější, než nějaký 1:1 s tabletama.
Nemalujme si to hezčí, než to je. Ve středověku byly oblíbenou kratochvílí veřejné exekuce, ve starověkém Římě trhání křesťanů na kusy. Je ale také pravda, že takto byli veřejně trestáni "ti zlí", což mělo nemalý "výchovný" dopad.
Faktem je, že děti plný dosah smrti dokáží pochopit tak někdy kolem 12 let, ale přitom už desetiletí předtím jsou krmeny hrami, kde je za zničení nepřítele bonus a postup do dalšího levelu.
My jsme si úplně stejně hráli na vojáky ve výkopu při stavbě kanalizace. Rozdíl ale je v tom, že celou dobu jsme všichni dělali jen "jako" pif-paf, ratatata. Moc dobře jsme věděli, že střelený kamarád se za chvilku zvedne. Dnešní hry dokáží mnohem lépe vtáhnout do děje a nepřítel v nich "umírá skutečně". - Zkuste někdy dítku vypnout počítač uprostřed nějaké akční situace ve hře a uvidíte na vlastní oči, jak se svou postavou sžilo. :-)
A televize?
Nejlépe to demonstrují animáci Itchy a Scratchy, na které se s nadšením dívají Bart a Líza Simpsonovi. Desetitisíce způsobů, jak kreslenou postavičku podpálit, usmažit, rozřezat pilou či nechat vybuchnout...
Na druhou stranu tady ale máme skvělý francouzský "Byl jednou jeden život ...objevitel, vynálezce, vesmír" a další seriály a filmy, které takhle šmahem zatratit nelze.
Uvědomme si také, že televize dnes plní roli klasické pohádky před spaním, kde dobro vítězí a zlo je potrestáno... Tyhle základní archetypy bychom měli dále rozvíjet.
Závěr:
Každá televize i počítač mají svůj vypínač. Většina nových televizí a webových prohlížečů mají funkci "Rodičovské kontroly". Schválně se někdy zeptejte známých rodičů, kolik z nich o této funkci vůbec ví a kolik ji běžně využívá?
Na vlastní děti zkrátka nemáme čas. Koupit jim tablet je jednodušší.
Na vlastní děti zkrátka nemáme čas. Koupit jim tablet je jednodušší.
A na vlastní žáky už nechceme mít čas, a ani peníze. Přineste si, děťátka, na co máte. Pak jim 'to' necháme vyhledat na netu a můžeme si v klidu brouzdat taky. Kdekoli a ještě jsme moderní a zábavní. Po-ho-da.
Před chvílí jsem si koupil knížku i s obrázky 'Moodle - Kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů' a jdu do toho. Ty čtyři stovky se mi vrátí. Bo-ha-tě.
A děti ani nebudou muset do školy docházet každý den. Žádné zastaralé 'přines si své zařízení', ale už konečně moderní 'zůstań u své zástrčky'. Pa-rá-da!
Okomentovat