Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy informovalo vládu o strategickém záměru „Digitální vzdělávání/Touch your future“, jehož cílem je rozšířit do výuky v celé ČR nejmodernější digitální technologie.
Úkol vypracovat tuto strategii pro MŠMT vyplývá z vládou schváleného dokumentu „Digitální Česko 2.0" a je i v souladu s akčním plánem Evropské komise, který má za cíl vyřešit problémy související s digitálními technologiemi, které brání školám a univerzitám v EU v poskytování vysoce kvalitního vzdělání a v rozvoji digitálních dovedností, jež se do roku 2020 stanou nezbytným předpokladem pro 90 % pracovních míst.
"Jedná se především o podporu využití informačních a komunikačních technologií ve školách všech stupňů, stejně jako v mimoškolním a v celoživotním vzdělávání. Chtěli bychom tak nastartovat nevyhnutelné změny v modernizaci vzdělávání v naší zemi," říká 1. náměstek ministra Jindřich Fryč.
Ministerstvo plánuje sestavit expertní skupinu, která vytipuje, v jakých oblastech by se digitální technologie ve školách mohly uplatnit, kde jejich zapojení přinese zlepšení a zvýšení kvality. "Vzhledem k tomu, že přicházíme teprve s úvodním záměrem na vytvoření strategie, není zatím přesně stanovený časový horizont, ani vyčíslené náklady. Na druhou stranu ministerstvo již tímto dokumentem definuje podporu tomuto vývoji v oblasti vzdělávání a zároveň vyslovuje svoji podporu školám a zejména učitelům, kteří se touto cestou již vydali a ve výuce čím dále častěji využívají např. elektronické učebnice a k tomu potřebné vybavení,“ upozorňuje Jindřich Fryč.
V úvodní etapě strategický záměr navrhuje nasadit do vybraných tříd základních a středních škol v ČR zařízení typu touch-pad/tablet. V závěrečné fázi by pak podle projektu mohly být tablety nabídnuty školám plošně. „Jakým způsobem, není v tuto chvíli zatím stanoveno. V tomto směru se nám například osvědčily tzv. šablony, které jsme používaly u projektu EU peníze školám,“ uvádí náměstek ministra Michal Zaorálek s tím, že digitální technologie ve školách by v žádném případě neměla nahradit psaný projev žáků.
Co se týká výukového softwaru, záměr počítá jak s vývojem nových výukových nástrojů, tak s tím, že dosud existující osvědčené textové učební zdroje by mohly být digitalizovány. „Zapojení ICT do výuky je trend, který se v současné době na řadě škol začíná prosazovat. Snahou MŠMT je tyto aktivity systémově uchopit a odborně zastřešit,“ vysvětluje Michal Zaorálek.
Součástí projektu by mělo být i vzdělávání a příprava pedagogických sborů.
Hlavními gestory projektu mají být MŠMT a Ministerstvo práce a sociálních věcí. Projekt počítá ale i se zapojením dalších resortů.
Financování projektu by z velké části mělo být hrazeno z prostředků Evropské unie, nároky na státní rozpočet se očekávají pouze ve výši nutného kofinancování. Podle strategického záměru by se do financování mohla zapojit i soukromá sféra.
MŠMT chystá projekt digitalizace škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
„Digitální Česko 2.0"... poskytování vysoce kvalitního vzdělání a rozvoje digitálních dovedností
A 'Digi Česko One' už bylo?
Kdy? A jakou kvalitu přineslo?
A nestačilo by zdvojnásobit objem peněz na pomůcky? Školy už si své najdou!
Apropo - vítě někdo o opravdu dobré a bezchybné elektronické učebnici matematiky? Kromě MOOC kurzů o ničem užitečném nevím, web k Hejného matematice (ti vás zneužívají, pane profesore) je stále ve výstavbě, ...
RE: krtek
Myslíte na úrovni CK12.org nebo spíš na úrovni realisticky.cz?
Uklidněte mě někdo, že to bude něco jako druhý 'sipvzový indoš' umocněný povinným pohoštěním a propagačními předměty a dalšími pikantnostmi.
Ještě to mám v živé paměti. Třeba představa desetitisícového tabletu za tisíc čtyřicet v pronájmu tak na čtyři ročky mne vyloženě rajcuje.
Re: Puďa
Děkuji, učebnice M. Krynického znám, vynikající, něco podobného si pro sebe také "smolím", spíše to druhé, ale to v češtině není. Užitečné jsou i závěrečné práce na MFF UK (http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/diplomky/), výborná je i GeoGebra, ale všechno to nemá žádnou ucelenou univerzální koncepci (může taková vůbec být?), jsou to jen střípky.
---
Ten druhý odkaz je přesně to, co jsem myslel. Jenže v českém prostředí se tomu nic neblíží. A překlady Khanovy školy? ...
Re: krtek
No, je to tak. Uceleně nic... A sice se od MŠMT píše, že část peněz dá na elektronické učebnice... ale tomu tolik nevěřím.
tomu tolik nevěřím
Že ministerstvo, pane Puďo, přesměruje peníze i na elektronické učebnice, je, myslím, i značně pravděpodobné. Jde spíš o to, jestli výsledek bude odpovídat vynaloženým prostředkům, nebo dokonce, jestli bude vůbec použitelný.
Vzpomínám na 'různé' výukové balíčky za desítky milionů, které byly školám nabídnuty 'zadarmo', což ony v drtivé většině akceptovaly, mnohdy možná i přesto, že jim celkem nebyly k ničemu. Nevezměte to, když už je to zadarmo. A pak se argumentovalo, že balíčky byly odpovídající kvality, když je vlastně všichni chtěli.
Pane Blaho.
Ano vzpomínám si na balíčky, o kterých hovoříte. Jenže ono tak ani nešlo o jejich nekvalitu, ale o neschopnost učitelů je využívat. Např. takové programy jako Langmaster nebo Zábavná čeština v ZOO dodané před 12 lety naprosto předběhly dobu a byly naprosto nedoceněné.
Paní Adamová, zřejmě myslíte od společnosti LANGMaster tzv. Bránu vědění nebo jinak přejmenovaný podobný produkt pocházející z dílny Young Digital Poland, později Young Digital Planet, že? Ty byly nabízeny zhruba v letech 2002-6 a šlo o zastaralé produkty z roku 1996 s řadou věcných chyb, řadou chyb v překladu, řadou didakticky nezvládnutých pasáží a především nesmyslnou instalací, která většinu škol odradila. Mírně inovovanou online verzi teď zakoupilo slovenské ministerstvo školství přes značnou kritiku odborníků. Stále v nich je v některých místech neopraveny copyright z roku 1996 a jsou tam i stejné chyby...
naprosto předběhly dobu
Je to možné. Nadčasovost Zábavné češtiny v zoo nedokážu posoudit, přiznávám. Kdyby v tom třiceti milionovém balíčku bylo alespoň deset kvalitních a použitelných produktů, pak průměrná celorepubliková superlicence za tři miliony každého může být i přijatelná.
Věřme, že 'prstizace', rozumějme číslizace českých škol povede k zvýšení konkurenceschopnosti dodavatelů těchto technologií, obdobně jako v dobách indoších, interaktivně tabulových i současných tabletových takovým způsobem, aby byli tito schopni a ochotni zaměstnat alespoň jednoho absolventa na každých deset digitalizovaných škol.
Pane Wagnere.
Používám Bránu vědění dodnes. Jistě, že tam jsou chybky. Ale zkuste mi zde prosím zmínit nějaký současný opravdu ucelený výukový systém, který se alespoň zčásti může Langmasterům rovnat.
Pane Wagnere.
Používám Bránu vědění dodnes. Jistě, že tam jsou chybky. Ale zkuste mi zde prosím zmínit nějaký současný opravdu ucelený výukový systém, který se alespoň zčásti může Langmasterům rovnat.
Tato strategie asi dostala každého. Jen nevím, kde na to MŠMT vezme. Mám o vládě v demisi své mínění. Je před volbami a SPOZ loví hlasy. Tady nás nespasí ani peníze z EU.
Okomentovat