Miroslav Bečev, BeCeData
Není dost znalých ani na stávající vybavení. Myslím tím normální menší ZŠ. Kolikrát je co rok, to nový ICT metodik. Těžko vytvářet koncepci.
Radovan Jansa, Gymnázium a SOŠ Nový Jičín
Nemáme, protože i odborná příprava metodiků, koordinátorů atd. je vedena při specializačních studiích tak nějak bezhlavě, slepě a podle mého i s nepochopením toho, že koordinátor i metodik by měli mít hlavně přehled a také nadhled nad současnými trendy v IT a v EDU IT a také patřičné odborné a komunikační znalosti, aby své vize dokázali na své škole postupně prosazovat :) Vize ale velmi často chybí zcela...
Ondřej Neumajer, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Na příkladu fenomenů BYOD i 1:1 lze ilustrovat, že vzdělávání ICT metodiků (jakož i ostatních učitelů) musí být kontinuální. Stejně tak musí periodicky procházet revizemi standard studia ICT koordinátorů, aby byl aktuální a reagoval na momentální situaci ve školách. Bohužel, nabídka DVPP v oblasti inovací ve výuce a v technologiích je pro učitele značně omezená.
Pavel Pešat, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci
Ani náhodou ne, je třeba budovat systematickou podporu od úrovně škol (pod Koordinátory ICT) přes okresy, resp. kraje. Pro nejrůznější projekty 3 osob - typicky občanská združení snažící se namastit kapsy na evropských projektech, je třeba zavést systém kvalitní certifikace kvality poskytovaného zvdělávání, metodik atd. Máme party, které jsou (s nadsázkou) schopny při metodické podpoře mikropočítačových laboratoří tvrdit, že elektrický proud teče zásadně od severu k jihu a jiné bláboly.
Bohumil Vošický, Terasoft
Nevím. Už v ČR dlouho nejsem. Předpokládám, že při současných platech už většinou ze školství utekli.
Uvítáme i vaši odpověď, prosím, vyplňte formulář!
Přehled otázek a článků:
- Jak řešit nerovnost ve výuce, kdy bohatší rodiče žákům zakoupí dražší zařízení a sociálně slabší mít vlastní zařízení mít nebudou?
- Jak řešit kompatibilitu aplikací v různých operačních systémech (na trhu jsou tablety s iOS, Android, Win 8 a Win 8 RT)?
- Jak hodnotíte nutnost kvalitního připojení wi-fi i k Internetu? Je řešitelné bez vysokých nákladů? Jsou online aplikace skutečně tak náročné?
- Vidíte problém v licencování výukových aplikací a výukového obsahu (například využití školní licence na zařízení žáka)?
- Bude problémem riziko poškození nebo zcizení zařízení žáků?
- Bude problémem kapacita akumulátorů v tabletech a případné dobíjení?
- Máme dostatek kvalitních ICT metodiků pro postupné závádění konceptů 1:1 a BYOD?
- Kde se koncepty 1:1 a BYOD uplatní nejdříve, na 1. stupni, na 2. nebo na SŠ?
- Jaké výhody získá žák i učitel při tomto způsobu výuky vůči žákům+učitelům používajícím klasickou výuku, pokud to pomůcek budou nainvestovány srovnatelné peníze? Myslíme tím vycpaniny, herbáře, fyzikální, chemické laboratoře apod.
7 komentářů:
Sedmá sada odpovědí z devíti. Z tohoto počtu by se už dalo leccos dovodit. Prošel jsem si znovu odpovědi, a trošku je srovnal podle kategorií, co už je vyřešeno, co by se vyřešit dalo, co se vyřešit musí a co se vyřešit nedá. Zkuste si to. Nemyslím, že poslední dvě sady nějak výrazně zvrátí charakter výsledku.
Před mnoha lety, když byly do života střední odborných škol uvedeny praktické maturity, škoda že ne do života gymnaziálního, jsem jako jejich alternativu nadnesl na předmětové komisi k úvaze představu dlohodobé maturitní práce i se všemi jejími nespornými klady.
K hodnocení konceptu vybavení žáků 1:1 s ohledem na celkový stav a možnosti našeho školství použiji slova staršího, zkušeného kolegy, kterými reagoval na můj převratný nápad:
"Nooo... myšlenka je to zajímavá... hele, nevíte někdo, co bude dnes k obědu?"
Máme dostatek kvalitních ICT metodiků pro postupné závádění konceptů 1:1 a BYOD?
Je mi to vážně trapné pořád se opakovat, ale:
Kdo a za co je vyškolí?
Kdo, jak a z jakých zdrojů těm vyškoleným za jejich práci navíc zaplatí?
Vlastně, já hlupák zapomněl, že práce učitele je posláním, které je třeba vykonávat s nadšením. Odměnou učiteli je pak rozzářený úsměv dětí a nadřízených pracovníků.
(Jen mne trochu mrzí slzy v očích vlastních dětí, kterým za vysvědčení či k narozeninám nemohu dopřát totéž, jako rodiče jejich spolužáků, kteřížto na kecy o poslání kašlou a prostě jen vydělávají peníze.)
Na základě svý zkušeností musím konstatovat, že využívání ICT technologií ve výuce je na solidní úrovni tak na 50 % ZŠ, a to na těch, kde mají solidního ICT koordinátora. Tito lidé mnohde pracují na hranici sebeobětování. Na ostatních školách je využívání ICT technologií v hrozivém stavu nebo prakticky neexistuje.
Na základě svý zkušeností musím konstatovat, že využívání ICT technologií ve výuce je na solidní úrovni tak na 50 % ZŠ, a to na těch, kde mají solidního ICT koordinátora. Tito lidé mnohde pracují na hranici sebeobětování. Na ostatních školách je využívání ICT technologií v hrozivém stavu nebo prakticky neexistuje.
technologií ve výuce je na solidní úrovni tak na 50 % ZŠ
A jak to vypadá na gymnáziích? Moje omezené informace nejsou příliš optimistické. A to tam mají vyšší platy a starší studenty...
Nevím. Už v ČR dlouho nejsem. Předpokládám, že při současných platech už většinou ze školství utekli.
Sice jsem 2/5 a neproškolený ICT metodik, ale neutekl jsem!
Odpovědi v tomto kole jsou úplně tristní. Má cenu vůbec zavádět něco, co skončí krachem? Není realita a představy tak protikladné?
Na druhou stranu, pokud si k tomu BYOD budou děti nosit kvalitní sluchátka a bude hlasitost omezena, nebudou rušit a budou hodné.
jak to vypadá na gymnáziích?
Pokud budu mluvit za stav, který mohu ovlivnit, pak na využití ic technologiích je moje výuka vyloženě založena. Vzhledem k tomu, že žáci v rámci vybavení 1:1 vesměs pracují ve víceprocesovém režimu, odhaduji, že využití překračuje sto procent. Konceptu BYOD jsem se ani dříve nebránil, protože nevidím důvod se mu bránit, a neznám ani způsob, jak se mu bránit.
O solidnosti ict koordinátora či metodika nemohu říci zhola nic. Pokud existují, pak je neznám. Koordinuji se a metodizuji od jaktěživa sám. Plat vyšší nemám a žáčky i ve věku druhého stupně zš.
Okomentovat