První lekce předmětu Vzdělávací technologie v práci učitele v zimním semestru 2013 na Pedagogické fakultě University Karlovy v Praze.
Edmodo (zpětný kanál) - www.edmodo.com/public/ukvztech_zs13/group_id/6338055
Prezentace - www.slideshare.net/bobr/vzdlvac-technologie-zs2013 (strana 1-24)
Bořivoj Brdička: Vzdělávací technologie v práci učitele 1.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
Děkuji za propagaci, ale toto video skutečně není ideálním zdrojem poznání pro veřejnost. Mnohem lepší byly profesionální záznamy loňských přednášek iPraxeTV (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17233/). Své přednášky vysílám především pro ty studenty, kteří se nemohou zúčastnit. Jsou tím pádem dostupné i veřejnosti, ale zajímat budou asi jen opravdové nadšence. Jedná se o 1.5 hodinové záznamy dění v učebně. Nicméně, když si někdo otevře zároveň prezentaci, sledovat se to dá. Konkrétně na začátku tohoto semestru jsem experimentoval s handsfree mikrofonem, od něhož jsem si sliboval možnost volného pohybu. Ale moc se to nepovedlo. Promiňte tedy sníženou kvalitu zvuku.
Když se provalilo, že mimo jiné má můj výklad v hodinách informatiky sexuální podtext, navrhl jsem, aby byl z výuky pořizován záznam. Návrh byl zamítnut s tím, že bych si při své vychytralosti stejně dával pozor.
Jak to máte Vy, pane Brdičko?
Usnula jsem, ještě ani nenaběhl druhý slide. Tak jsem si to trošku proklikala a zjistila jsem, že jsem o mnoho nepřišla. V podstatě je to jen kopa teoretických keců. Fakt se nedivím, že absolventi pajdáků pak přijdou do škol, jako by spadli z višně.
Paní Adamová, mohu se někde podobně seznámit s vaší výukou?
Pane Blaho, nikoho jsem se neptal, což je mi podobné. Ti, co si mého vysílání všimli, dělají, že o ničem nevědí. Pravděpodobně se jim ani trochu nelíbí představa, že by to mohl chtít někdo i po nich.
Odkaz na přednášky, které má smysl si pustit, je v mém předchozím prvním vzkazu. Pan Wagner mě zařazením trochu zaskočil. Toto skutečně není záznam, který by mohl sloužit jako vzor.
že by to mohl chtít někdo i po nich
Když jsem před mnoha lety nabízel rodičům možnost přijít se kdykoli podívat do hodiny, a to i bez předchozího avíza, setkal jsem se s velmi chladnou reakcí sboru s tím, že by si na to mohli rodiče zvyknout. A cizí elementy jsou prý rušivé. Nevím.
Už jsem o tom kdysi psal. Za ta léta se přišli podívat celkem čtyřikrát. Aby se stali součástí dění v učebně a trošku si užili, neprodlenně jsem je přezkoušel. Do menších dětech jsem jeden čas posílal rodičům v tomto smyslu písemný vzkaz. Pak mi jedna matka vzkázal, že když se jí něco nebude líbit, půjde rovnou za ředitelem. Taková je už doba.
Nemáte, pane Brdičko, obavy, že si bude některý z Vašich studentů případně zpětně stěžovat, kdyby se třeba mihnul v záběru?
Dobrý de den, pane Brdičko, na jedné z konferencí ICT jsem byla posluchačkou Vaší přednášky na toto téma a souhlasím s Vašimi názory. Mám praxi 20 let jako učitelka na ZŠ. Myslím si o sobě, že jsem velmi inovativní učitelka a učení mě ještě stále baví- např nyní už podruhé spolupracuji na projektu ITEC.
Ale Vaše snažení je běh na dlouhou trať a nesmíme zapomenout na to, že děti dnes
1. přestávají spolu umět komunikovat z očí do očí a i další generace spolu budou muset takto komunikovat.Neumějí správně vyslovovat- byl jste někdy u zápisu?Jsou stále více roztěkaní a mají problém se soustředit, já vím, že jejich znakem je multitasking- ale jsou bohužel mezi sebou i více agresivní, dělá jim problém normálně se lidsky dohodnout a spolupracovat a to je dle mého i vina příliš častého používání ICT technologií...
2 Děti se musí NAUČIT využívat všechny kanály této komunikace pro své vzdělávání a být na ně zvyklí, což je úkol pro nás - učitele ZŠ.Jinak se vše zvrhne v pobyt na facebooku, youtube, apod . Studenti na SŠ nebo VŠ už s tím nemají žádný problém a moderní technologie jim velmi pomáhají ve studiu.
3.Prostě- Všeho s mírou, používat selský rozum. Nevím, kam se pohne výuka za 50 let, ale nás učitele vzdělané a s nadhledem budou myslím
zpovykaní puberťáci i ti menší stále potřebovat:-)
jsem velmi inovativní učitelka
A jak to, paní Lazarová, děláte?
Paní Lazarová,
souhlasím se vším, co říkáte, kromě jedné věci. Mé snažení prostě nesmí být "běh na dlouhou trať", přestože se to tak při pohledu do naší praxe může zdát. Skoro polovina pracovních míst je v dohledné době ohrožena automatizací. V pondělí se dočtete, které kompetence naši absolventi potřebují, mají-li vůbec mít naději na práci. Ale myslím, že to uhodnete.
Bude mi potěšením, bude-li někdo dnes od 8 (již skoro za hodinu sledovat Hangout z dnešní přednášky - http://www.youtube.com/user/Spomocnik
Víte pane Brdičko, ono tady vůbec nejde o to, jaké výukové materiály používám já. Já jaksi nevyučuji na VŠ a nepřipravuji budoucí učitele na praxi.
Vidím však, s jakými kompetencemi k využívání ICT ve výuce přicházejí absolventi VŠ do praxe. S mizernými. A teď už vím i proč. Na VŠ se teoretizuje a na školách to pak s odpuštěním odesírají ICT koordinátoři, kteří musí začínající kantory učit základním věcem, protože neumí ani zapnout dataprojektor či interaktivní tabuli, natožpak, aby uměli vytvořit smysluplný metodicky alespoň průměrný výukový materiál případně vhodně využít výukový software.
Co vím z vlastní zkušenosti, tak na MFF UK byl jeden seminář věnován práci s didaktickými pomůckami - nahrávání videa, práce s počítačem (textový editor, malování) - to vše, prosím, před 20 lety. Tehdy jsem se toho zalekl natolik, že jsem se rozhodl vyhýbat se ICT jak čert kříži. A dnes mne to živí. I díky tomuto kurzu.
Přijde mi vysloveně humorné, když někdo nedostatečné ICT kompetence učitelů vyčítá zrovna mě. Celý život bojuji za to, aby se staly základním pilířem jejich přípravy i karierního řádu. Je to naprostá neinformovanost. S někým takovým se vůbec nebudu dále bavit. Nemělo by to smysl!
Chápu Vaše rozladění, pane profesore. Ale jste vysokoškolský učitel. Vysvětlování, doplňování a uspořádávání informací do kontextu je naše práce.
Pro ostatní:
http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/13835/PTAME-SE-ING-BORIVOJ-BRDICKA-PHD.html/
http://www.spomocnik.net/2013/06/vyjadreni-k-opatrenim-na-konsolidaci.html
Vaše rozladění, pane profesore
Ve společenském styku bývali držitelé hodností příslušné třídy oslovováni titulem 'Vaše blahorodí, vysokoblahorodí, vysokorodí' a dále pak 'Vaše vznešenosti' a 'vysoká vznešenosti'. Můžete mi, pane poste.restante, nějak pomoci se zařazením Vámi použitého oslovení 'Vaše rozladění'?
http://www.spomocnik.net/2013/06/vyjadreni-k-opatrenim-na-konsolidaci.html
Omlouvám se, i když jsem u prezidenta fakt nebyl. Měl jsem si dřív, než jsem byl vtipný, přečíst konsolidační odkaz. Je to trága v tom našem školství.
Rozhodní činovníci nabývají dojmu, že když už všichni mají počítače od mala, že už tedy všechno dávno umějí, a není třeba těch, kteří by je k něčemu vedli.
Když vyšlo najevo, že je u nás pro dva učitele hodin informatiky dostatek, přijal se další učitel, a já byl přeměrován mimo aprobaci, nikoliv však způsobilost, do tělocvičny plné kovaných tělocvikářů. Pár let před důchodem zajímavá zkušenost. Svěřená mi děvčata se ovšem na celý svůj první ročník mohla rozloučit s cvičením na nářadí, kde se musí dávat záchrana, protože bych nebyl schopen čelit obvinění, že na ně při té záchraně sahám. I tak jsem musel vysvětlovat, že se na ně při výuce nějak divně dívám. A to jsem jim prozíravě nařídil dlouhé kalhoty a triko s dlouhými rukávy a bez výstřihu. Pak jsem měl i děvčátka z primy. Děti v bouřlivém prepubertálním vývoji tělesné schránky i duševního obsahu mi byly předhozeny v plen. Vzhledem ke svojí sexuální orientaci jsem to ale ustál.
Nebudu, Vám pane Brdičko, radit, abyste zkusil doplnit si úvazek na FTVS.
Jen bych rád věděl, jestli jsem pochopil správně, že děkanka pedagogické fakulty současně působí i na katedře informačních technologií?
Diskuze mizí v propadlišti dějin. Asi to už nikdo číst nebude. A možná je to dobře. Šlo mi v červnu jen o to, abych se měl na co odvolávat, až dostanu výpověď. Nevím, proč si pan Blaha myslí, že komunikuji s vedením fakulty, ale to je zcela vyloučeno. To by bylo porušením subordinace. K tomuto zoufalému kroku se uchýlím až úplně nakonec.
Ještě drobnost. Jsem nepoužitelný nejen proto, že skoro nemám koho učit, ale možná ještě více proto, že nevykazuji "vědecké" výsledky. Mé články, které čtou tisíce lidí, na tom nic nemění. Nechci tuto tématiku probírat, dokud není opravdu aktuální. Mám stále celý úvazek. A měl bych být ve skutečnosti vděčný. Situace je katalyzátorem mé snahy po sebe-zdokonalování.
Okomentovat