Dnes odpovídá Petr Fiala, exministr školství, kandidující za ODS.
Co je podle vás kritériem kvality vzdělávání? Jaký je váš názor na plošné testování v 5. a 9. ročníku?
Kvalitní vzdělávání musí naplnit několik očekávání naší společnosti: rozvinout člověka jako vzdělanou osobnost; připravit jej na roli občana v demokratické společnosti; vychovat jej k podnikavosti a kreativitě, ať ji už uplatní jako zaměstnanec nebo podnikatel a zaměstnavatel; uchovávat a rozvíjet kulturu. Tyto cíle by měly být naplňovány v určité rovnováze. Velká část výsledků vzdělávání je navíc viditelná až ve velmi dlouhodobém horizontu a nastavování konkrétních znalostí a dovedností, které má vzdělávání rozvíjet, je proto stále obtížnější. Generace dnešních žáků podle některých odhadů během života až čtyřikrát zcela změní profesi. Neumíme zcela odhadnout dopady technologického vývoje na společnost a pracovní trh. S nároky kladenými na vzdělávání státem by se proto nemělo nadmíru experimentovat podle aktuálně módních, ale neověřených trendů. Je rozumné stavět na dlouhodobě osvědčených principech - mimochodem Finsko, často uváděné jako vzor úspěšného vzdělávacího systému, radikální změny zatím spíše neprovádělo. To platí i pro testování všeho druhu - mělo by v zásadě ověřovat, zda žáci základní věci zvládají správně, tedy zda je škola naučila číst, psát, počítat a myslet. V případě testů v 5. a 9. třídách bych se ostatně z řady důvodů (včetně ekonomických) přikláněl spíše k testování vybraných vzorků, jak to činí řada zemí s úspěšným vzdělávacím systémem (např. Nový Zéland).
Co považujete za největší slabinu českého vzdělávacího systému? Jak byste tuto slabinu řešil?
Největší slabinou českého vzdělávacího systému je možná paradoxně to, v čem na první pohled není špatný. Náš vzdělávací systém je podle měřitelných znaků mezi vyspělými zeměmi průměrně dobrý. Současná doba však příliš neoceňuje průměrnost. Platí to na pracovním trhu, kde ve všech vyspělých zemích světa postupně mizí v důsledku rozvoje technologií pracovní místa pro nepříliš kvalifikované či talentované lidi. Platí to i v konkurenci mezi jednotlivými státy. Český vzdělávací systém velmi dobře zvládal přípravu lidí do společnosti, v níž život i pracovní kariéry byly do jisté míry standardizované a předvídatelné. Neumí však zatím dobře rozvíjet talent ani pomáhat znevýhodněným. Varovné jsou rozdíly ve výsledcích vzdělávání mezi jednotlivými kraji, které odpovídají u patnáctiletých až roku a půl školní docházky. V tomto ohledu je zapotřebí provést změny: posílit kvalitu všeobecné složky vzdělání směřující k celoživotně klíčovým kompetencím, nastavit rozumně celostátní vzdělávací standardy a sjednotit ve vazbě na ně financování vzdělávání, jak jsem to ostatně již navrhoval při přípravě novely školského zákona v minulém roce, a připravit systém regionálně zacílené podpory pro části České republiky s dlouhodobě průměrně slabými vzdělávacími výsledky.
Jaký je váš názor na úlohu zřizovatele škol v regionálním školství? Jaké změny byste prosazoval ve vztahu zřizovatel-škola-rodiče?
Jako ministr školství jsem se zasazoval, například při přípravě Strategie vzdělávací politiky do roku 2020, o jasnější nastavení rolí a odpovědností jednotlivých aktérů školského systému. Zdůrazňovali jsme, že role zřizovatele by se neměla omezovat na zřízení školy, ale měla by zahrnovat i významný podíl na péči o její chod, zejména v oblasti sledování a hodnocení kvality. Nejsou zapotřebí rozsáhlé legislativní změny. Nebyrokratické sebehodnocení školy oponované místní komunitou (zastupitelstvem obce, školní radou) by mělo pozitivní vliv a je zásadním prvkem fungování úspěšných vzdělávacích systémů. Především je však důležité, co nelze změnit jednoduchým politickým zásahem - aby se sami rodiče aktivně zajímali o život školy a ovlivňovali jak školu, tak vlastní děti a jejich přístup ke vzdělávání.
Odpovědi v anketě:
Miloš Vystrčil, ODS
Ondřej Liška, SZ
Marcel Chládek, ČSSD
Jiří Zlatuška, ANO 2011
Tým Hnutí Úsvit
Marta Semelová, KSČM
Eduard Zeman, SPOZ
Anna Putnová, TOP09
Petr Fiala, ODS
Michaela Šojdrová, KDU-ČSL
Anketa České školy: jak politici chtějí změnit školství? 9.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat