Dobrý den, milí žáci a studenti, vážení učitelé,
je mou milou povinností vás oslovit při zahájení školního roku. První zářijový pracovní den je u nás již od nepaměti začátkem práce pro všechny základní a střední školy. Do škol přicházejí jak žáci prvních tříd, tak žáci, kteří postupují na druhý stupeň škol, tak i žáci středních a studenti vyšších odborných škol. Vás všechny bych chtěl v projevu oslovit.
Nejprve se obracím na žáky prvního stupně základní školy. Předně bych chtěl přivítat všechny děti, které jdou dnes do školy poprvé. Moc si přeji, aby se vám ve škole líbilo, učení vás bavilo a těšily jste se do školy každý den stejně jako dnes. Pro naše prvňáčky a ostatní žáky prvního stupně platí, že se ve škole učíte základním dovednostem, číst a psát, základní fakta, o nichž všichni předpokládají, že je budete znát. Je to pro vás i pro vaše učitele velká zodpovědnost. Svět se v posledních patnácti letech hodně změnil a nikdo to nedokázal předpovědět. Vaši pradědečkové četli romány pana Julese Vernea a pak sami, jako dospělí, používali technologie, které on předpověděl. Současné moderní technologie, jako internet, tablet, mobilní telefon, nikdo v knihách, které četli vaši rodiče, nepředpověděl. Vy je ovšem používáte zcela běžně. Ale jsou mezi vámi i tací, kteří se s novou technologií z různých důvodů seznámit nemohli. Zkuste jim proto kamarádsky pomoci a vtáhnout je do světa, ve kterém se již umíte pohybovat. Oni pak s vámi budou schopni spolupracovat.
Dále se obracím ke starším žákům. Druhý stupeň základních škol se prolíná s víceletými gymnázii. Na něm se seznamujete se strukturou poznaného světa. Na konci se rozhodujete, jak se svým životem dále naložíte, zda se budete připravovat přímo pro řemeslo, nebo zda budete dále pokračovat ve všeobecné přípravě a pak, případně, v dalším studiu. Není to tak, jak by se mohlo zdát z reakcí vašeho okolí, že by jedna cesta byla horší než ta druhá. Svět potřebuje všechny talenty a je známo mnoho příkladů, kdy manuálně pracující člověk byl ekonomicky mnohem úspěšnější než jeho vrstevník, který dlouhá léta studoval.
Dnes zahajují práci i střední školy a odborná učiliště. Především na ně se vztahuje výzva k zapojení do užší spolupráce mezi školami v regionech a jejich systémového provázání, včetně prohloubení spolupráce se školami základními. Stává se, že prakticky zaměřené talenty se vyskytují na školách zaměřených spíše teoreticky a naopak. Některé talenty pro akademický rozvoj neprošly přijímacím řízením nebo k němu z různých důvodů vůbec nenastoupily. Pokud spolu školy o žáky soutěží, kladou přestupům překážky. Pokud však jsou součástí jednoho svazku, mohou naopak různé talenty rozpoznat a dát jim šanci vyrůst. A to, aniž by bylo nezbytně nutné snížit všeobecný důraz na výuku jazyků, nebo výchovu k občanskému uvědomění.
Právě ta poslední dvě témata jsou hlavním motivem mé práce na ministerstvu. Cestování bývalo vždy završením vzdělávání. Nejvíce a nejrychleji se člověk naučí novým věcem, když je, kromě teoretické přípravy, také dělá s člověkem, který je umí. K tomu se s ním ale musí domluvit. Umět jeho jazyk. K cestování a zahraniční praxi máme dnes nejen úžasné možnosti, ale dokonce i různé podpůrné programy. Čeští studenti a absolventi je ovšem zdaleka nevyužívají tak, jak by mohli. Velice často proto, že neumí jazyk. Učte se jej a pak cestujte. Tím získáte i sebevědomý občanský postoj. Bez pohledu zvenčí, bez toho, abyste se na svůj stát i sami na sebe byli schopni kriticky podívat, jste rukojmím populistů různého druhu.
Na tomto místě bych chtěl velmi ocenit práci pedagogů. Můj zvláštní obdiv náleží učitelům prvního stupně základních škol, jejichž práce je velice náročná a důležitá, a pokud to bude v mých silách, budu se snažit já i můj úřad jim v jejich úsilí pomoci. Samozřejmě si vážím činnosti všech schopných a dobrých pedagogů, kterých máme v naší zemi hodně. Vážené paní učitelky, vážení páni učitelé, na vás velmi záleží, zda v příštích letech v konkurenci s ostatními zeměmi uspějeme nebo se v ní ztratíme.
Nejúspěšnější školské systémy jsou schopny rozvíjet najednou různé talenty. Našemu školskému systému se rozvoj všech talentů v minulosti ne zcela dařil, ale přesvědčil jsem se, že cesty k tomu jsou v našem právním řádu otevřeny. Stačí je využít, a o to budu ve své práci také usilovat. V tom se obracím především na ředitele škol a jejich zřizovatele, obce a kraje. Mějte odvahu se spojit ve svazky, nabídnete tím svým občanům větší kvalitu vzdělávání za stejné náklady. A dodáte tím větší smysl práce i více sebevědomí učitelům.
Dále se musím zmínit o tématu maturit. Mám to štěstí, že vám mohu oznámit, že způsob maturitní zkoušky se pro tento školní rok nemění. Což může těšit žáky a učitele, ale nemělo by to těšit český stát. Naše neschopnost učinit maturitní zkoušky měřítkem pro školy vysoké a pro zaměstnavatele vytváří trh pro soukromé firmy, které se testováním zabývají. Maturitní zkoušku se podařilo stabilizovat, a proto chceme dále ve spolupráci s vysokými školami, středními školami a neziskovým sektorem diskutovat a připravit takový model, který zachová všechna pozitiva současné maturitní zkoušky a zároveň umožní ověření výsledků vzdělávání, které vyžadují změněné podmínky 21. století.
Vzdělávání je pro celou společnost rozhodující. Je důležité například pro ekonomiku. Pokud se chceme udržet mezi nejvyspělejšími státy světa, pokud chceme mít svou, poměrně vysokou, životní úroveň, tak jen kvalitní vzdělání k tomu vytvoří předpoklady. Je důležité pro naši orientaci ve světě, pro naši schopnost spravovat věci své i svého okolí.
Vážení učitelé, žáci a studenti. Máte ve svých rukách budoucnost tohoto státu. Ministr zmůže málo, zvláště když je mu dáno málo času. Přeji vám, i sobě a ostatním občanům tohoto státu ve vaší snaze mnoho zdaru.
Nahrávka v MP3 ke stažení
Projev ministra Dalibora Štyse k zahájení školního roku 2013/2014
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Kde máš, ty odporný pokrytče Štysi, alespoň zmínku o tom, že se se svými kumpány, najmě tím hnusem Fischerem, který se to ani nestydí hned říci veřejně, chystáte ve výdajích na to údajně tak potřebné vzdělávání škrtnout 5 000 000 000???
Myslím si, že projev přesně vystihuje to, co českému školství chybí. Jediné co mi v něm chybí, je jakákoliv zmínka o předškolním vzdělávání, které je podle mého názoru také velmi důležité a i učitelé v mateřských školách si zaslouží náš obdiv.
Okomentovat