Prakticky všechny strany mají v programech hesla o podpoře školství, jak je strašně důležité. Ale učitele nikdo nepodporuje. Minulá vláda jim sice slíbila razantní zvýšení platů, k tomu ale, jak ví každá kantorka či kantor, nedošlo. Ve školách sice zvedli základ, ale jiné složky platu zase ořezali a nula od nuly pošla. Polepšily si jen nastupující učitelky. Zvýšení nástupního platu mělo do škol vrhnout davy mužů; příliv se nekoná.
Z článku Martina Fendrycha v Aktuálně.cz vybíráme:
Podle výzkumu skupiny QuAGiS se 60 procent kantorů cítí silně stresováno a jedna třetina zažívá syndrom vyhoření. Opakuji: v Německu, kde je jejich postavení nebetyčně lepší než u nás. Můžeme odhadnout, že stres a vyhoření bude v Česku, kde je kantořina značně podceňované zaměstnání, minimálně na stejně vysoké úrovni. Spíš na vyšší. Mnoho kantorů učí hodiny navíc (soukromě nebo ve škole), aby uživili rodinu, další mají ze stejných, existenčních důvodů vedlejší zaměstnání.
Přečtěte si: Učitelé dřou jak horníci. Za mnohem méně peněz
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
No konečně. Jen se ptám, proč podobný soupis činností neudělá ministr školství jako přípravu na jednání vlády o rozpočtu.
A ještě doplněk k výpisu činností, uvedených v závěru článku - pro vedení školy jsem počítala čas strávený samostudiem v minulém školním roce a došla jsem k číslu 274 hodin...
Jak se proboha může konat příliv mužů do škol, když tam nejsou žádná volná místa. Jak se proboha může konat nějaké zvýšení mezd, když po republice je 7 000 kantorů na pracáku, což je cca jeden na jednu školu. Každý kantor je dneska rád, že má práci, byť za vcelku malý peníz. Dobu na zvýšení učitelských platů jsme prošvihli v dobách ekonomického růstu před deseti lety za vlád ČSSD. Dneska si o nás nikdo ani neopře kolo.
Souhlasím s článkem. Učitelé jsou skutečně uchováváni na platové úrovni, která zajišťuje přežívání, ovšem již neumožňuje léčit stres, vyhoření a jiné neduhy formou např. aktivního odpočinku a nebo poznáváním. Prostě není dost financí. Po těch 15 letech, co se ve školství pohybuji a rok co rok znějí jen slova, slova, slova ( slovy K. Kryla)mě jen mrzí, že učitelé jsou tou skupinou, která je bez hluku, dle mého názoru, okrádána. Vždy existuje navýšení pracovních povinností, ale nikdy adekvátní zvýšení peněz. Zatím si vždy nechala zacpat ústa argumenty o vydírání prostřednictvím dětí, o nutnosti "teď" počkat, rozumném jednání....,ale přiznejme si, že není ani dostatečně soudržná k prosazení svých zájmů. Chtěl bych školství opět věřit, ale zatím pozoruji, jak si kde který ňouma dokáže vydělat pseudoškolením učitelů na libovolné téma a vlastní naštvanost v kombinaci s vyhoříváním si vybírá svoji daň.
Učitelé dřou jak horníci. Za mnohem méně peněz.
Protože jsou hloupí. Kdyby bývali dřeli třeba jako koně, mohli být ve vatě se statisícem odměn běžně.
Pokud jsou v zaměstnání takové podmínky, že se u zaměstnanců dostavuje stres či vyhoření, co s tím dělají zaměstnavatelé, zřizovatelé, koordinátoři BOZP, inspektoráti práce a odborářští předácí?
Fasují zaměstnanci aspoň nějaké ochranné pomůcky proti stresu? Třeba něco na nemetanolové bázi? Slepí jsou už dost.
Učitelé nedřou jako horníci. Nadpis článku je jen typickým novinářským způsobem, jak přilákat pozornost a nejlépe rovnou vyvolat kontroverzi. Je to laciné.
Práci rukama a hlavou nelze srovnávat.
Také by asi bylo vhodnější srovnávat nikoliv přepočty měny, ale spíše relace vůči průměrné mzdě, anebo ještě lépe vůči paritě kupní síly.
Pokud se platů učitelů týče.
1. Učitelé prošvihli dobu, kdy ekonomika šla nahoru a bylo možné klást si požadavky, jak správně píše paní Adamová.
2. Každá profese má jen takové mzdy a postavení, jaké si dokáže vybojovat. Dokud se budou učitelé bát jít do konfrontace, bude si o ně jen každý otírat hubu a boty.
Každá profese má jen takové mzdy a postavení, jaké si dokáže vybojovat.
Pominu skutečnost, pane poste.restante, že jsme mnohými vnímáni jen jako jakási semiprofese. Třeba i proto, že nám chybí Vámi často připomínaná profesní komora.
V každém případě se z podstaty věci odmítám na barikádách domáhat společenského uznání a svojí práci přiměřeného platu. K tomuto účelu čas od času volím zástupce lidu. Pokud se nám ovšem daří volit převážně tlučhuby a intrikány, kteří vidí tak akorát na horizont ceníku ve sněmovním bufetu, pak nám nepomůže ani zběsilá palba z parníku Primátor Dittrich směrem na palác v Karmelitské.
Prozatím bylo školství pro všechny vlády vždy prioritou. Takže vlastně můžeme být rádi. Představte si, že by tou prioritou nebylo.
Volení zástupci lidu měli nespočet příležitostí, kolego Blaho.
Takže já bych to viděl spíš na ty barikády ve vstupních dveřích školních budov. Aspoň bychom viděli, jak by se děti a jejich zákonní zástupci vehementně dožadovali vzdělání. Jednou v životě bych to rád zažil. :-)
Jednou v životě bych to rád zažil.
Nápodobně. Možná se ještě dočkáme. Někde jsem tu četl, že se už rodiče v jakési silně inkluzivně pojaté třídě kvalitního vzdělávání pro svoje děti vehementně dožadují.
Pánové, stát na vyšší mzdy učitelů nemá. Buď bude méně učitelů s vyšší mzdou, nebo více s nižší. Jinak to nejde. I mzda ve veřejném sektoru je především výsledkem poptávky a nabídky, byť třeba poněkud zdegenerované. Pokud chcete vyšší mzdu, budete muset změnit povolání.
Problemem nejsou az tak samotne platy, jako temer nemoznost ohodnotit praci "navic" nebo "priplatit" opravdu dobremu uciteli. stejne jsou na tom ucitele, kteri maji ruzne funkce, vychovni poradci, koordinatori ICT a dalsi, jejichz prace a odpovednost daleko presahuje rozsah prace bezneho ucitele, ale penize maji temer/uplne stejne.
V tom vidim ja problem a az tito lide seknou s tim co delaji a budou JENOM ucit, teprve nastanou potize.
Já bych pro začátek snížil počet státních středních a veřejných vysokých škol i studentských míst na nich a počet učitelů ponechal. Vznikl by tak nižší počet studentů na jednoho učitele, něco by se ušetřilo a masová produkce otitulovaných blbů by se zastavila. Z peněz ušetřených za budovy a jejich provozy, za ředitelská a administrativní místa, by se mohlo učitelům něco málo přidat na platech. Akorát voliči by prskali, že jeich Pepíček najednou nespravedlivě už nemůže mít doktorát z kulturní antropologie, protože ho na výběrovou střední školu s přijímačkami z matematiky z ničehož nic nechtějí vzít.
Okomentovat