Paradoxní obraz vztahu českých rodičů ke školskému systému nabízí průzkum společnosti EDUin, který navazuje na půlroční kampaň Česko mluví o vzdělávání: podle něj zhruba 80 % rodičů podporuje selektivnost českých škol, tedy rozřazování dětí do různých vzdělávacích programů už od úrovně základní školy.
Z článku Michala Komárka v Literárky.cz vybíráme:
Proč je ale selektivnost klíčovým problémem českého školství? Proč nemáme uznat za „normální“ stav, kdy rodiče vybírají pro svoje děti školy podle svého uvážení a školy se přizpůsobují různé míře nadání či zdravotnímu postižení žáků? Není takový systém přirozený, rozumný a spravedlivý? Chtějí snad odborníci popírat, že děti jsou různě nadané, vyhovují jim rozdílné tempo a metody učení, mají indivi-duální potřeby, cítí se dobře v různých typech prostředí?
Odborníci pochopitelně tyto obecné teze nepopírají a netvrdí ani to, že česká „normální“ škola je za současných podmínek ze dne na den schopna poskytnout všem dětem požadovanou péči – je notoricky známo, že jí k tomu chybí odborně vyškolení učitelé, asistenti, technické prostředky, peníze... Nic z toho ovšem neznamená, že „společná škola“ by v očích většiny odborníků přestávala být žádoucím cílem.
Přečtěte si: Rozděl. A nedůvěřuj
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Víte ono to s tou inkluzí na běžné základní škole není tak jednoduché. Na naší škole byli učitelé na 2. stupni v podstatě postaveni před hotovou věc, pokud se týká inkluze dvou žáků.
Jedná se evidentně o žáky s lehkým mentálním postižením a navíc s dyslexií, takže téměř neumí číst ani psát. Jenže jsou bohužel PPP díky nátlaku rodičů diagnostikováni pouze jako dyslektici, čímž škola ztrácí možnost vyučovat je podle přílohy RVP pro žáky s LMP. Jeden z nich navíc nemá asistentku. Bohužel se ukazuje, že s nimi neumíme pracovat, kolegové se totiž domnívají, že jediný správný postup je nechat je to na základce odsedět a odzírat bez propadnutí a nesnaží se pro ně skutečně něco udělat. No tak jestli to má s tou inkluzí vypadat takto, tak je fakt lepší aby děcka chodila do praktických škol.
že nadané dítě bude směřovat přes kvalitní výběrovou základní školu a víceleté gymnázium na kvalitní vysokou školu, do kvalitního a dobře placeného zaměstnání
Mám tomu rozumět tak, že obtížně vzdělavatelné dítě, inkluzivně zařazené do hlavního vzdělávacího proudu a tedy bez dosavadní speciální péče dosáhne stejného, nebo alespoň obdobně kvalitního a dobře placeného zaměstnání?
Trošku mi vrtá hlavou, proč jsem dobře placeného zaměstnání nedosáhl třeba já, který jsem byl na základní škole v tzv. studijní třídě, maturoval jsem na tehdy téměř elitní průmyslovce, promoval na kvalitní vš v perspektivním oboru. Tak proč??! No asi proto, že jsem zkrátka úplně blbej.
Tohle by si měli přečíst všichni ti pobláznění Feřtekové, Botlíci a Štefflové. Jejich svět je postaven na základním předpokladu, že v dítěti se morálka, respekt, pracovitost a touha po vzdělání vyskytnou samy od sebe, nebo když je o to zdvořile požádáme. Ano, u jejich dětí možná, u 95% populace nikoliv. Tento článek stojí za to, aby ho měl v šuplíku každý ministr školství a každý, kdo chce dělat reformy vzdělávání.
Nemyslím si, že popsaný stav je nezvratný a že je neodvratitelným důsledkem doby. Je důsledkem konkrétních nesmyslných zákonů a vyhlášek, případně přijatých mezinárodních úmluv, které na první pohled vypadají bohulibě, ovšem jedná se o cestu do pekel. Zaveďme opět opravdu výběrové střední školy, zaveďme selekci, při níž línému a neschopnému nebudou daňoví poplatníci platit rekreaci na VŠ. Zaráží mne, že titíž lidé, pro které je komunismus pomalu sprosté slovo, jej v zásadě prosazují pokud jde o vzdělávání. Je to sice pod maskou liberálního volného trhu se vzděláním, ovšem s poněkud otočenou nabídkovou a poptávkovou stranou. Místo aby studenti na volném a spravedlivém trhu bojovali svými schopnostmi a pílí o možnost získat kvalitní vzdělání za státní peníze, bojují školy o studenty, resp. o ososby schopné se alespoň podepsat (byť s chybou). Dokud se tento stav nezměni, dokud nebudou jasná pravidla po postup do dalšího stupně vzdělávání pouze za určitých podmínek kladených na žáky, dokud bude škola financována na hlavu žáka a dokud nebude škola mít právo odmítnout vzdělávat nezvladatelné jedince, které doma nenaučili se chovat, vzdělávání a ani vzdělání našich dětí se nezlepší a to ani když kopíme nové pomůcky, rozdáme dětičkám iPady, nebo královsky zaplatíme učitele. Učitelé si vyšší plat zaslouží, ale problémem našeho školství není primárně neschopnost a zaostalost učitelů. To jen páni politici se na to vymlouvají, když jim jejich nesmyslné pseudoliberální teorie pramenící z nepochopení základních ekonomických poznatků, nevycházejí.
Okomentovat