Mateřské školy loni odmítly téměř 60 tisíc žádostí o přijetí. Oficiální čísla pro letošní rok budou sice známá až na podzim, už teď je ale jasné, že počet odmítnutých stejně jako v předchozích letech stoupne. Kapacitní problémy navíc hlásí i školy základní: počet prvňáků ve třídách se mnohde pohybuje na hranici třicítky. Problémy jsou i kolem státní maturity či testování 5. a 9. tříd a nejasný je stále osud vysokoškolské reformy. Školství rovněž trpí nedostatkem peněz, což má mimo jiné za následek, že učitelé patří podle studie Národohospodářského ústavu z loňského roku mezi nejhůře placené vysokoškoláky v Česku. Situace ve školství bude v pondělí 30. září tématem volební debaty České televize s volebními lídry z Pardubického kraje. Přímý přenos sledujte na ČT24 od 20 hodin.
Z článku Veroniky Srnové a lub v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
K dobrému fungování českého školství jsou potřeba i peníze, mimo jiné na na platy učitelů. Česká republika ale v Evropě nepatří k zemím, které by jich na školství vydávaly zrovna nejvíc. Podle zprávy OECD vynaložily země v tomto uskupení v roce 2010 na vzdělávání v průměru 6,3 procenta HDP, Česká republika jen 4,7 procenta HDP. To je méně než například Island, Dánsko, Polsko, Portugalsko nebo Itálie.
Málo peněz ve školství souvisí i s platy učitelů, které jsou dlouhodobě na velmi nízké úrovni, což přispívá i k nízké atraktivitě profese. Žádná prosperující země se ale bez kvalitních učitelů i absolventů neobejde. Kvalita učitelů přitom výrazně ovlivňuje úroveň vzdělanosti a tím i budoucí růst kvality života v zemi. Exministr školství Josef Dobeš proto v roce 2010 prosadil zvýšení nástupního platu učitelů z 15 tisíc na 20 tisíc korun.
Přečtěte si: Nejen peníze, ale i kapacita škol a školek, to vše čeká na novou vládu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
"Po dvou letech se ale ukázalo, že ani pět tisíc navíc další muže do školství nenalákalo."
Ani nemohlo, protože ve školách nejsou volná pracovní místa. 7 000 kantorů je na pracáku.
ve školách nejsou volná pracovní místa
Už se pospočítalo, kolik ředitelských kamarádíčků ke svému státnímu platu na horní hranici pobírá i státní důchod?
A ani se nemusí o penízky nějak dělit. Úplně stačí při dnes možném nekonečnečném řetězení dob určitých našetřený prázdninový plat přerozdělit 'výkonným' zástupcům, a je klídek na vlastní 'pedagogické' aktivitky. Třeba intenzivní organizování projektové činnosti a neméně intenzivní právní konzultace, aby se to všechno správně ošéfovalo.
A to nám prý sbory stárnou. Slyšel jsem o zemích, kde jsou ředitelé škol především špičkoví učitelé. Plačeme nad vzdělanostní bídou a k takovým zahraničním systémům se modlíme. Tady se z ředitelů nadělali manažeří na shánění peněz, tak se nedivme, že smyslem existence mnohých škol je právě a jen poměrně slušná obživa pro její zaměstnance. Ovšem právě a jen pro některé. Někdo musí také aspoň trošku učit, pokud jsou děti náhodou ve ěkole, a za projekční inovátory suplovat.
"Po dvou letech se ale ukázalo, že ani pět tisíc navíc další muže do školství nenalákalo."
Jakých 5000? Jako muž mám ještě méně, než předtím!
Zvednutí nástupních platů nestačí, když každý vidí, že po pár letech bude ve stejných sra..ách.
Okomentovat