Školní inspekce chce znovu sčítat romské žáky na praktických (dříve zvláštních) školách. Ministerstvo školství potřebuje aktuální čísla pro prosincové jednání Rady EU. Proti sčítání se ale postavila Asociace speciálních pedagogů – podle ní není jasné, jak romského žáka poznat, a navíc se prý takto citlivé údaje ani nemohou zpracovávat. Celý spor tak bude muset vyřešit ministerstvo školství, to zatím stanovisko nemá.
Z článku ban v ČeskáTelevize.cz vybíráme:
O tom, kdo je Rom, má ředitel rozhodovat na základě definice ministerstva práce, kterou schválil i ombudsman. Podle ní se za romského žáka považuje člověk, který se za něj sám považuje, anebo je za takového považován významnou částí svého okolí.
Předseda asociace Jiří Pilař ale tuto definici zpochybňuje. Všichni žáci zvláštních škol mají totiž diagnózu lehké mentální retardace a není ani jasné, co znamená "významná část okolí". Navíc se podle něj loni Úřad na ochranu osobních údajů vyjádřil v tom smyslu, že citlivé údaje ze školských matrik nelze zpracovávat ani s výslovným souhlasem zákonných zástupců žáka.
"Pokyn i případná konkrétní činnost ředitele v tomto směru je dle našeho názoru v rozporu s Listinou základních práv a svobod, protože rozhoduje subjektivně, a jedná tak podle našeho názoru v rozporu se zákonem a dokumenty přijatými vládou ČR," tvrdí Pilař v dopise ministrovi školství.
Přečtěte si: Kolik Romů navštěvuje praktické školy? Spor okolo nového sčítání
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
A tak jsme se dostali do stavu, kdy nepoznáme cigána.
Mohl by z toho vzejít projek financovaný z EU, jak ztohoven.
O tom, kdo je Rom, má ředitel rozhodovat na základě definice ministerstva práce, kterou schválil i ombudsman. Podle ní se za romského žáka považuje člověk, který se za něj sám považuje, anebo je za takového považován významnou částí svého okolí.
Dalo by se, pane ombudsmane, obdobným způsobem přistupovat i k definici blce? A kolik lidí z vašeho okolí by vás za něj mělo za takových okolností považovat, abych vám mohl nežalovatelně sdělit, že jím jste?
"Tak milé děti, kolik z vás asi tak si myslí, že tady Stelinka je romka."
Třeba ta paní učitalka z ilustrační fotografie k článku na mne působí poměrně dost typicky.
Jenže Ondřej Andrys ze školní inspekce tvrdí, že stejná data školy vyplňují i do výkazů
Máte svoje tvrzení, školní inspektore Andrysi, podložené? Ono nám tu ve státní správě ve školství bují sortýrování lidí podle toho, kdo koho za co považuje? A jaké se další seznamy pořizují? Třeba něco o třídním původu, politické příslušnosti a náboženském vyznání rodičů a prarodičů? Co kdyby to bylo významnou částí občanů považováno za nebetyčnou prasárnu?
I v takové baště demokracie jako je Švédsko, právě čelí policie skandálu se seznamy Romů. Co jen proti nim na tom severu mají?
Otázkou pak je, jak může Rada EU vědět, že ve speciálních školách je nadměrné množství romských žáků? Klasické "dej blbci funkci a vymyslí lejstro".
Doporučuji diskusi na http://blog2.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A130924_362460_blogidnes
To bude zase mazec. Několik žáčků si nechalo odbarvit hlavu a nosí číro. Nevím, jak si s tím poradí pan inspektor. Doufám, že v tom nebude vidět snahu vylepšit si procento majority na naší škole.
jak může Rada EU vědět
Rada ví všechno. Té neunikne nic. Zvláště pak, když jsme se těmi etnicistskými seznamy sami udali. Kdyby ti naši hlídací psi rovných podmínek před mocí zákonnou i veřejně ochráncovskou byli co k čemu, řekli by Radě, že se u nás neví, která etnika jsou kde umístěna, protože to nesledujeme, protože nejsme předpodělaní pitomci a protože vynálezci a schvalovači definicí na rozpoznávání lidské podstaty a původu se praštili kladivem tam, kde normální lidé mají mozek, na ty svoje funkcičky už dávno rezignovali a šli se živit rukama, když jim hlava plodí nesmysly.
A taky by jim řekli, že "U nás se dětem, které to potřebují dostává tak kvalitní speciálně odborné péče, že si to ani neumíte představit, víte? Vy multikulturně zdegenerovaná paka, kterým výsledky pedagogického třeštění podpalují na předměstí automobily a z dlouhé chvíle demolují, na co přijdou."
Pěkné :D
Využití pravidla pro určení Roma pro potřeby určení blbce mne nadchnulo. :-)
Asi by opravdu stálo za to, stanovit nezbytný počet lidí z okolí jedince, aby mohl být klasifikován jako blbec.
(U Švejka, blahé paměti, k tomu stačil názor konsilia lékařů.)
Je ale otázkou, zda by to šlo k něčemu využít. Pokud je mi známo, počty blbců zatím Radě EU hlásit nemusíme.
Leda by šlo příspěvky do rozpočtu EU odevzdávat v naturáliích. S odevzdávkou 40 volů ročně tu už máme zkušenosti z dřívějška.
Čtyřicet je, pane poste.restante, málo. Jen transfér státní správy a samosprávy ve školství by byl s ohledem na vývoj posledních let nadgenerační.
Okomentovat