Pedagogické fakulty u nás nemají pověst stánků vědy, kde by se setkávaly brilantní mozky a docházelo k intelektuálnímu jiskření. Jistěže požadavky na špičkového učitele jsou jiné než na špičkového vědce, myslím ale, že musíme investovat do formace učitelů mnohem více prostředků než do formace vědců, neboť dobrý učitel může být katalyzátorem vzniku mnoha dobrých vědců.
Z komentáře Marka Váchy v iHNed.cz vybíráme:
Ekonomická situace je opravdu relativně špatná. Učitelství je optimálním zaměstnáním pro člověka, který bydlí ve svém, má auto, odrostlé děti a naplňuje ho to. Učitelství naopak není optimální zaměstnání pro člověka, který právě založil rodinu. Pokud jsou mladí manželé ke vší smůle učitelé oba, a ještě ke všemu chtějí mít vlastní děti, situace je finančně téměř neřešitelná. Učitelství přitom přes všechno přehánění opravdu není jednoduchá profese a na dveřích mnoha kabinetů visí dodnes povzdech Otokara Březiny z roku 1892, který neztratil nic ze své naléhavosti:
„Učitelství jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu. Vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci a i tu nedostavuje se vždy dispozice, vystřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému a neustálým krvácením intelektuálním.“
Kdo to nezažil na sobě, neuvědomí si, že Březina přeháněl jen velmi málo.
Přečtěte si: Kdo umí, neučí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
investovat do formace učitelů mnohem více prostředků než do formace vědců
Ale to přece není vůbec žádný problém.
Úplně stačí přiměřeně mnohem více snížit investice do formace vědců.
Pan Vácha přesně vystihl situaci. Tu ovšem zná každý učitel. A u toho to taky zůstane.
Od soudružky Buzkové je situace taková, že školství má plodit vědu. Na vzdělání jako takové se kašle. Takže to, co by se mělo vkládat do našich dětí, se vkládá do vědy. Která je ovšem mnohdy vědou sama pro sebe (působím částečně na VŠ i na SŠ). Na VŠ jsou studenti dnes vopruz, který je třeba co nejvíc přehlížet a nezdržovat se jimi, protože na výuku nejsou peníze (1). Peníze jsou na grantech, kde o výuku vůbec nejde... a pak se divíme, kam to spěje. Technokratická výuka (studenti dělají testy v Moodle), minimalizace kontaktu se studenty (protože to zdržuje a není z toho nic)... To je naše školství dnes. Původně jsem se chtěl podepsat, ale potřebuju druhou práci na VŠ kvůli alimentům, takže...
(1) Ve skutečnosti jsou na VŠ peníze na výuku tak zvané "nekolkované peníze". Tj. peníze na výuku lze dát kamarádům, kteří nedělají NIC, kdežto u grantů je potřeba alespoň trochu vykázat, co kdo dělá. Takže ten, kdo učí, musí jet zároveň v grantech, protože peníze z ministerstva jdou jaksi mimo jeho kapsu...
Na střední je to jenom o tabulkách, výsledcích, průměrech státní maturity, proškrtnutých kolonkách v třídnicích. Projekty nějaké jsou, ale nikdo neřeší, jestli to něco přinese studentům. Takže někteří kantoři prostě točí kolem dokola pár slajdů skrze různé projekty a výsledek? K smíchu... zase testy v Moodle atd. Jsou na to kolonky, dobře se to vykazuje... ne?
Zkuste ty kecy o tom, že dva učitelé mají problém uživit rodinu, vyhodit u nás v hospodě a štamgasti vám tam rozbijí hubu. Proč? Nezaměstnanost 20% a když už u nás např. prodavačka práci má, tak od nevidím do nevidím za cca 12 000 Kč čistého, chlap ve světě za víc, ale hromadu projede a projí a ženská je na děcka sama.
štamgasti vám tam rozbijí hubu
Kdyby se bývali lépe učili, mohli sami učitelovat. Po nocích by si mohli v klidu smolit přípravy a nemuseli by pracně vysedávat v hospodě.
štamgasti vám tam rozbijí hubu
A za co tam štamgasti chlastají? Neříkejte, že jsou to sociální dávky. Máte ovšem pravdu v tom, že příroda je nespravedlivá. Někomu nadělí IQ 70 a někomu IQ 120.
On těm štamgastům někdo zakazoval vystudovat pedagogickou fakultu? Ignorant
"On těm štamgastům někdo zakazoval vystudovat pedagogickou fakultu?"
Třeba by na to mohli vlítnout ještě teď, když je to takové terno. Dálkově, místo vysedávání v hospodě.
Tady bych byl docela opatrný. Mohla by klidně padnout otázka: A on někdo zakazoval učitelům být třeba v představenstvu nebo v dozorčí radě Sazky? (kouknul jsem dnes, masochista, na Reportéry čt)
Jo, moc se mi líbilo, jak tam ten Ječmínek mluvil o morálce. Tak hezky, ze srdce.
Anonymní 20:58
Moje setra je prodavačka, prodává náhradní díly na auta, ofiko má příjem, který uvádíte, plus na ruku "prémie".
Když se za ministra Dobeše řešilo zvýšení učitelských platů, byla na větvi z toho, že bych měla brát něco málo přes 20 tisíc hrubého. Poradila jsem jí tedy, ať si dodělá maturitu, vystuduje VŠ a po 18 letech praxe bude tam, kde já, tj. na 16 tisíc čistého. Sestra umí počítat, za tu námahu učitelský plat prostě nestojí.
Musím potvrdit, co se píše v článku. Můj manžel naštěstí neinvestoval do svého vzdělání, vykonává manuální dělnickou práci, má o třetinu vyšší plat.
"Můj manžel naštěstí neinvestoval do svého vzdělání, vykonává manuální dělnickou práci, má o třetinu vyšší plat."
Jenže toto milá paní platí jen v určitých částech republiky. Někde neseženete ani tu solidní manuální práci, natožpak, aby byla placená lépe než učitelé ve škole. Z nichž někteří, přiznejme si to na rovinu, dělají sotva 5 hodin denně. Např. na naší škole jsou to všichni ti, kteří neučí češtinu, matiku, angličtinu nebo na 1. stupni. Cca třetina sboru. Bohužel mezi ně patří i ředitel a zástupce.
Učitelský plat stojí za pendrek. Víme to všichni. Tedy my, kteří ve školství pracujeme.
Prodavačka v supermarketu má míň a také musí nějak přežít. Zedník na stavbě si musí pořádně máknout, aby svůj plat dostal a občas jej ani nedostane. Je dobré, aby si toho učitelstvo bylo vědomo.
Ovšem chtít srovnávat příjmy zedníka, či prodavačky s učitelkou prvního stupně, to je také pitomost. Prodavačky, zedníci i chlapi v hospodě by si toho měli být vědomi. Že prostě hrajeme trochu jiné soutěže, jinou ligu, nežli oni. Schválně, jestli by si troufli dát pár facek svému obvoďákovi? Asi těžko, protože každý má strach z toho, že bude nemocný.
Bohužel nikdo nemá strach z toho, že bude blbý a nevzdělaný. To se totiž dá přežít a na první pohled to není vidět. Ani u svých dětí tuto obavu téměř nikdo nemá. Což už je mnohem horší.
Otázka ale zní úplně jinak.
Když jsou učitelé placeni špatně, ti lepší odejdou, hledají si přivýdělek, anebo rezignují a dělají jen to nenutnější. Ti špatní neodejdou, protože nemají kam a nikdo je nenahradí, protože nikdo lepší se na jejich místo drát nebude.
Výsledkem je, že dobří kantoři nepracují na plný výkon a slabí toho ani nejsou schopni.
A to je jedna z příčin, proč je naše školství tam, kde je. Asi ne ta hlavní příčina, ale jedna z důležitých.
Dokud tohle zedníci a chlapi v hospodě nepochopí, ať se ani neopovažují ceknout o kvalitě učitelské práce.
10. září 2013 22:24
A vracíme se pane poste.restante zpět. Je to o penězích, protože dělat jakékoliv reformy zadarmo dnes již nelze. Ignorant
Porovnávat práci zedníka a učitele doopravdy dost dobře nejde. Kvalita práce zedníka je zpravidla rozpoznatelná neprodlenně i s určením míry zodpovědnosti za zmetek.
"Kvalita práce zedníka je zpravidla rozpoznatelná neprodlenně i s určením míry zodpovědnosti za zmetek."
To neni az tak pravda. Neco poznate klidne az za pet, deset let.
... souhlas s předřečníky.
Snad jen doplním, že míra vlastního úsilí cihly k tomu, aby se stala pevnou zdí, je zanedbatelná. Což se o žákovi říci nedá.
Vzhledem k tomu, že zedníkem nejsem vyučen, a zdůrazňuji bohužel, nebudu se pouštět do nesmlouvavých závěrů. Ale řekl bych, že v této profesi se po delší době projeví spíš nízká kvalita stavebního materiálu nebo použité technologie, než provedené práce. A to je chyba na úrovni řízení. Nebo tak nějak podobně.
To ano, technologii v mnoha pripadech voli zednik.
Okomentovat