Přečtěte si: Kdo umí, neučí

pondělí 9. září 2013 ·

Pedagogické fakulty u nás nemají pověst stánků vědy, kde by se setkávaly brilantní mozky a docházelo k intelektuálnímu jiskření. Jistěže požadavky na špičkového učitele jsou jiné než na špičkového vědce, myslím ale, že musíme investovat do formace učitelů mnohem více prostředků než do formace vědců, neboť dobrý učitel může být katalyzátorem vzniku mnoha dobrých vědců.


Z komentáře Marka Váchy v iHNed.cz vybíráme:

Ekonomická situace je opravdu relativně špatná. Učitelství je optimálním zaměstnáním pro člověka, který bydlí ve svém, má auto, odrostlé děti a naplňuje ho to. Učitelství naopak není optimální zaměstnání pro člověka, který právě založil rodinu. Pokud jsou mladí manželé ke vší smůle učitelé oba, a ještě ke všemu chtějí mít vlastní děti, situace je finančně téměř neřešitelná. Učitelství přitom přes všechno přehánění opravdu není jednoduchá profese a na dveřích mnoha kabinetů visí dodnes povzdech Otokara Březiny z roku 1892, který neztratil nic ze své naléhavosti:

„Učitelství jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu. Vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci a i tu nedostavuje se vždy dispozice, vystřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému a neustálým krvácením intelektuálním.“

Kdo to nezažil na sobě, neuvědomí si, že Březina přeháněl jen velmi málo.

19 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
9. září 2013 v 17:00  

investovat do formace učitelů mnohem více prostředků než do formace vědců

Ale to přece není vůbec žádný problém.
Úplně stačí přiměřeně mnohem více snížit investice do formace vědců.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2013 v 19:01  

Pan Vácha přesně vystihl situaci. Tu ovšem zná každý učitel. A u toho to taky zůstane.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2013 v 20:58  

Od soudružky Buzkové je situace taková, že školství má plodit vědu. Na vzdělání jako takové se kašle. Takže to, co by se mělo vkládat do našich dětí, se vkládá do vědy. Která je ovšem mnohdy vědou sama pro sebe (působím částečně na VŠ i na SŠ). Na VŠ jsou studenti dnes vopruz, který je třeba co nejvíc přehlížet a nezdržovat se jimi, protože na výuku nejsou peníze (1). Peníze jsou na grantech, kde o výuku vůbec nejde... a pak se divíme, kam to spěje. Technokratická výuka (studenti dělají testy v Moodle), minimalizace kontaktu se studenty (protože to zdržuje a není z toho nic)... To je naše školství dnes. Původně jsem se chtěl podepsat, ale potřebuju druhou práci na VŠ kvůli alimentům, takže...

(1) Ve skutečnosti jsou na VŠ peníze na výuku tak zvané "nekolkované peníze". Tj. peníze na výuku lze dát kamarádům, kteří nedělají NIC, kdežto u grantů je potřeba alespoň trochu vykázat, co kdo dělá. Takže ten, kdo učí, musí jet zároveň v grantech, protože peníze z ministerstva jdou jaksi mimo jeho kapsu...

Na střední je to jenom o tabulkách, výsledcích, průměrech státní maturity, proškrtnutých kolonkách v třídnicích. Projekty nějaké jsou, ale nikdo neřeší, jestli to něco přinese studentům. Takže někteří kantoři prostě točí kolem dokola pár slajdů skrze různé projekty a výsledek? K smíchu... zase testy v Moodle atd. Jsou na to kolonky, dobře se to vykazuje... ne?

Anonymní řekl(a)...
9. září 2013 v 21:40  

Zkuste ty kecy o tom, že dva učitelé mají problém uživit rodinu, vyhodit u nás v hospodě a štamgasti vám tam rozbijí hubu. Proč? Nezaměstnanost 20% a když už u nás např. prodavačka práci má, tak od nevidím do nevidím za cca 12 000 Kč čistého, chlap ve světě za víc, ale hromadu projede a projí a ženská je na děcka sama.

Pytlik Blaha řekl(a)...
9. září 2013 v 21:51  

štamgasti vám tam rozbijí hubu

Kdyby se bývali lépe učili, mohli sami učitelovat. Po nocích by si mohli v klidu smolit přípravy a nemuseli by pracně vysedávat v hospodě.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2013 v 22:13  

štamgasti vám tam rozbijí hubu

A za co tam štamgasti chlastají? Neříkejte, že jsou to sociální dávky. Máte ovšem pravdu v tom, že příroda je nespravedlivá. Někomu nadělí IQ 70 a někomu IQ 120.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2013 v 22:21  

On těm štamgastům někdo zakazoval vystudovat pedagogickou fakultu? Ignorant

Anonymní řekl(a)...
9. září 2013 v 22:29  

"On těm štamgastům někdo zakazoval vystudovat pedagogickou fakultu?"

Třeba by na to mohli vlítnout ještě teď, když je to takové terno. Dálkově, místo vysedávání v hospodě.

Pytlik Blaha řekl(a)...
9. září 2013 v 22:31  

Tady bych byl docela opatrný. Mohla by klidně padnout otázka: A on někdo zakazoval učitelům být třeba v představenstvu nebo v dozorčí radě Sazky? (kouknul jsem dnes, masochista, na Reportéry čt)

Pytlik Blaha řekl(a)...
9. září 2013 v 22:33  

Jo, moc se mi líbilo, jak tam ten Ječmínek mluvil o morálce. Tak hezky, ze srdce.

Anonymní řekl(a)...
9. září 2013 v 22:58  

Anonymní 20:58
Moje setra je prodavačka, prodává náhradní díly na auta, ofiko má příjem, který uvádíte, plus na ruku "prémie".
Když se za ministra Dobeše řešilo zvýšení učitelských platů, byla na větvi z toho, že bych měla brát něco málo přes 20 tisíc hrubého. Poradila jsem jí tedy, ať si dodělá maturitu, vystuduje VŠ a po 18 letech praxe bude tam, kde já, tj. na 16 tisíc čistého. Sestra umí počítat, za tu námahu učitelský plat prostě nestojí.
Musím potvrdit, co se píše v článku. Můj manžel naštěstí neinvestoval do svého vzdělání, vykonává manuální dělnickou práci, má o třetinu vyšší plat.

Anonymní řekl(a)...
10. září 2013 v 15:16  

"Můj manžel naštěstí neinvestoval do svého vzdělání, vykonává manuální dělnickou práci, má o třetinu vyšší plat."

Jenže toto milá paní platí jen v určitých částech republiky. Někde neseženete ani tu solidní manuální práci, natožpak, aby byla placená lépe než učitelé ve škole. Z nichž někteří, přiznejme si to na rovinu, dělají sotva 5 hodin denně. Např. na naší škole jsou to všichni ti, kteří neučí češtinu, matiku, angličtinu nebo na 1. stupni. Cca třetina sboru. Bohužel mezi ně patří i ředitel a zástupce.

poste.restante řekl(a)...
10. září 2013 v 22:24  

Učitelský plat stojí za pendrek. Víme to všichni. Tedy my, kteří ve školství pracujeme.
Prodavačka v supermarketu má míň a také musí nějak přežít. Zedník na stavbě si musí pořádně máknout, aby svůj plat dostal a občas jej ani nedostane. Je dobré, aby si toho učitelstvo bylo vědomo.

Ovšem chtít srovnávat příjmy zedníka, či prodavačky s učitelkou prvního stupně, to je také pitomost. Prodavačky, zedníci i chlapi v hospodě by si toho měli být vědomi. Že prostě hrajeme trochu jiné soutěže, jinou ligu, nežli oni. Schválně, jestli by si troufli dát pár facek svému obvoďákovi? Asi těžko, protože každý má strach z toho, že bude nemocný.
Bohužel nikdo nemá strach z toho, že bude blbý a nevzdělaný. To se totiž dá přežít a na první pohled to není vidět. Ani u svých dětí tuto obavu téměř nikdo nemá. Což už je mnohem horší.

Otázka ale zní úplně jinak.
Když jsou učitelé placeni špatně, ti lepší odejdou, hledají si přivýdělek, anebo rezignují a dělají jen to nenutnější. Ti špatní neodejdou, protože nemají kam a nikdo je nenahradí, protože nikdo lepší se na jejich místo drát nebude.
Výsledkem je, že dobří kantoři nepracují na plný výkon a slabí toho ani nejsou schopni.
A to je jedna z příčin, proč je naše školství tam, kde je. Asi ne ta hlavní příčina, ale jedna z důležitých.
Dokud tohle zedníci a chlapi v hospodě nepochopí, ať se ani neopovažují ceknout o kvalitě učitelské práce.

Anonymní řekl(a)...
10. září 2013 v 22:57  

10. září 2013 22:24

A vracíme se pane poste.restante zpět. Je to o penězích, protože dělat jakékoliv reformy zadarmo dnes již nelze. Ignorant

Pytlik Blaha řekl(a)...
10. září 2013 v 23:28  

Porovnávat práci zedníka a učitele doopravdy dost dobře nejde. Kvalita práce zedníka je zpravidla rozpoznatelná neprodlenně i s určením míry zodpovědnosti za zmetek.

Anonymní řekl(a)...
11. září 2013 v 0:42  

"Kvalita práce zedníka je zpravidla rozpoznatelná neprodlenně i s určením míry zodpovědnosti za zmetek."

To neni az tak pravda. Neco poznate klidne az za pet, deset let.

poste.restante řekl(a)...
11. září 2013 v 1:34  

... souhlas s předřečníky.
Snad jen doplním, že míra vlastního úsilí cihly k tomu, aby se stala pevnou zdí, je zanedbatelná. Což se o žákovi říci nedá.

Pytlik Blaha řekl(a)...
11. září 2013 v 2:02  

Vzhledem k tomu, že zedníkem nejsem vyučen, a zdůrazňuji bohužel, nebudu se pouštět do nesmlouvavých závěrů. Ale řekl bych, že v této profesi se po delší době projeví spíš nízká kvalita stavebního materiálu nebo použité technologie, než provedené práce. A to je chyba na úrovni řízení. Nebo tak nějak podobně.

Anonymní řekl(a)...
11. září 2013 v 6:45  

To ano, technologii v mnoha pripadech voli zednik.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.