Počet znevýhodněných dětí v běžných školách stoupá. Nový projekt podpořený z ESF usnadní jejich výuku

pondělí 2. září 2013 ·

Počet znevýhodněných dětí v běžných školách v posledních letech rychle narůstá a učitelé jsou často postaveni před nesnadný úkol: Jak dětem vysvětlit, že spolužák je na vozíčku, jaké vhodné pomůcky pro výuku zvolit nebo jak předcházet konfliktům ve třídách? Univerzita Palackého v Olomouci ve spolupráci s Člověkem v tísni přichází s projektem, který usnadní práci pedagogům i jejich asistentům, a zároveň tak pomůže znevýhodněným školákům na cestě k vysněnému vzdělání.


„Inkluzívnímu vzdělávání – tj. vzdělávání, kdy se ve třídách spolu vzdělávají děti se zdravotním postižením, stejně jako nadané dětí cizinců, děti jiného etnika i většinové společnosti – se na naší škole věnujeme již několik let. Samozřejmostí je individuální přístup a podpora každého žáka podle jeho reálných schopností a jeho odlišnosti od průměru,“ vysvětluje ředitel Vladimír Foist ze ZŠ Poběžovice, kde tělesně postižené či sociálně slabé úspěšně vzdělávají spolu s běžnými žáky již několik let. „Pro naše potřeby přivítáme vytvoření funkčního systému dalšího vzdělávání učitelů v této oblasti a možná ještě více i komplexní návrh řešící postavení asistentů pedagoga,“ doplnil Foist.

Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v běžných školách každým rokem přibývá a zvyšuje se i počet škol, které takové žáky přijímají. Podle Statistické ročenky školství se jen za posledních pět let počet žáků se SVP v běžných školách zvýšil téměř o pět tisíc. Počet běžných škol, které žáky se SVP přijaly, se pak ve stejném období zvýšil o 132 škol.

Během dvou let trvání projektu odborníci vytvoří katalogy podpůrných opatření (tzn. soubor nástrojů a metod používaných ve vzdělávání pro konkrétní situace a obtíže znevýhodněných dětí), které pak otestují na vybraných školách. „Chceme poskytnout učitelům nástroj, podle kterého snadno zjistí, na co má dítě znevýhodněné nebo s postižením nárok – kompenzační pomůcky, pracovní prostředí, uzpůsobené metody práce atd. Katalogy zpřehlední systém vzdělávání žáků se SVP, a tím sníží obavy škol ze zařazení těchto žáků do běžných tříd bez ohledu na jejich postižení či znevýhodnění,“ představuje cíle projektu hlavní řešitel Jan Michalík z Univerzity Palackého v Olomouci. Výstupem budou podle něj i návrhy určené Ministerstvu školství a dalším orgánům veřejné správy.

„Naším cílem je nerozřazovat děti do předem určených kategorií, ale nabídnout pedagogům konkrétní pomoc, které mohou využít, aby u každého dítěte dosáhli jeho osobního maxima,“ vysvětluje Tomáš Habart ze společnosti Člověk v tísni.

Tento cíl pomáhají školám naplňovat také asistenti pedagoga. Ve školách dnes působí téměř pět tisíc asistentů. Stále není ujednocena metodika jejich práce a ve třídách pracují nejednotným způsobem. „Měl by se změnit systém zřizování a placení pozic asistenta pedagoga včetně legislativních úprav. V projektu plánujeme ve dvou českých a dvou moravských krajích ověřit síť metodického vedení asistentů. Zkušenosti z praxe promítneme do nových standardů práce, které také v projektu vzniknou,“ vysvětlil Jan Michalík.

V rámci projektu vznikne nový obsah vzdělávacího programu pro asistenty pedagoga a podrobná kurikula 42 vzdělávacích kurzů, které absolvuje více než tři tisíce pedagogických pracovníků. Uskuteční se dvě celostátní konference a více než 50 odborných workshopů pro více než 700 pedagogických a poradenských pracovníků, zástupců ministerstev, asociací pedagogů, krajů či pedagogických fakult. Všech akcí se budou moci účastnit zákonní zástupci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením či sociálním a zdravotním znevýhodněním.

Projekt je financován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Více na www.inkluze.upol.cz.

6 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
2. září 2013 v 11:26  

nesnadný úkol: Jak dětem vysvětlit, že spolužák je na vozíčku

Tak to by mne tedy taky zajímalo. Především, co je na tom k vysvětlování. Jakkoli nejsem specialista na nízké věkové kategorie, řekl bych, že zvýhodněné děti tyto věci přijímají bez nějakých velkých problémů. A mnoho řečí okolo může být spíš ke škodě, už jenom tím, že může znevýhodněné dítě přivádět do rozpaků.
Zdravotně znevýhodněné děti nejsou z provozního a organizačního hlediska nijak zvlášť velký problém. Ne vlastní vinou znevýhodněné děti jsou ve svém neradostném údělu rády, že jsou rády. Předpokladem je z naší strany citlivý, ale rovný přístup.
Spíš řekněte, jak zvládat nezvladatelné spratky, když řezat se to nesmí.

Anonymní řekl(a)...
2. září 2013 v 12:16  

"..že spolužák je na vozíčku"

S vozíčkáři (ovšem pokud nejsou i mentálně postižení) je jediný problém - chce to pomoc při přesunu, pokud není škola bezbariérová.

Žádné vysvětlování netřeba, žák o sobě sám spolužákům sdělí, co považuje za potřebné.

Anonymní řekl(a)...
2. září 2013 v 19:49  

"Ve školách dnes působí téměř pět tisíc asistentů. Stále není ujednocena metodika jejich práce a ve třídách pracují nejednotným způsobem."

Dnešní systém s asistenty je do budoucna neudržitelný. Proč?

1. asistenta dělá kdejaký maturant bez jakýchkoliv základů pedagogického vzdělání

2. asistenti jsou placeni na úrovni minimální mzdy

3. asistenti vůbec neví, jak s dětmi s SVP pracovat a bohužel to neví ani učitelé

Dokud nebudou asistenty k dětem s SVP dělat speciální prdagogové s VŠ vzděláním, kteří budou pořádně zaplacení, tak si můžeme veškerou inkluzi strčit za klobouk.

Anonymní řekl(a)...
3. září 2013 v 8:31  

Čekám, kdy někdo zavede termín "znevýhodněný učitel" tj. ten, který má ve třídě 3 nezvladatelné nevychované spratky, Pepíčka po obrně a dalších min. 20 individualistů. Babo raď.

Anonymní řekl(a)...
3. září 2013 v 9:19  

ad znevýhodněný učitel

Jít ještě dál. Povinné návštěvy znevýhodněných rodičů znevýhodněných dětí, ve vyučování takto znevýhodněných učitelů. A pěkně asistovat při výuce, případně dozory o přestávkách.

Možná by to některé rodiče dojalo k slzám, možná by i nějakou výchovnou lekci poskytli.

Anonymní řekl(a)...
3. září 2013 v 22:48  

Ono s tím vozíčkářem je to fakt spíš tisková zajímavost. Ve skutečnosti je ale integrace postižených pořád problém. Pořád je většinou z nás nahlížena jako "něco navíc - něco mimořádného". Mělo by být normální, že děti chodí do školy společně. Jo - stovky dětí s poruchama chování - to je problém. To projekt žádný nevyřeší. Jestli třeba jenom popíší co je to za problém - a jak jsou asistenti přidělování systémem "cochcárna" - tak to k něčemu bude.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.