V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání platném od 1. 9. 2013 je nově zařazena problematika přípravy občanů k obraně státu. Ministerstvo obrany zpracovalo pro učitele základních škol, vedoucí pracovníky těchto škol a koordinátory školních vzdělávacích programů Podklady k výuce přípravy občanů k obraně státu v základních školách. Povaha materiálu je doporučující.
V Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání platném od 1. 9. 2013 je nově zařazena problematika přípravy občanů k obraně státu. Ministerstvo obrany zpracovalo pro učitele základních škol, vedoucí pracovníky těchto škol a koordinátory školních vzdělávacích programů Podklady k výuce přípravy občanů k obraně státu v základních školách.
Povaha materiálu je doporučující.
Metodické doporučení k problematice přípravy občanů k obraně státu
V upraveném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání platném od 1. 9. 2013 je nově zařazena problematika přípravy občanů k obraně státu. Zařazení této oblasti do RVP vychází z Koncepce přípravy občanů k obraně státu, kterou vláda schválila dne 16. 1. 2013 usnesením č. 38.
Materiál je určen učitelům základních škol, vedoucím pracovníkům těchto škol a koordinátorům školních vzdělávacích programů.
Obsah přípravy občanů k obraně státu je začleněn do vzdělávacích oblastí „Člověk a jeho svět“ a „Člověk a společnost“. Materiál obsahuje rozložení učiva pro 1. a 2. stupeň základních škol včetně očekávaných výstupů, doporučené formy a metody výuky, přehled základních pojmů a podklady pro výuku. Návrhy cílů, očekávaných výstupů a učiva jsou pouze doporučené.
Návrh na rozložení výstupů učiva na 1. stupni ZŠ
Cíl výuky na 1. stupni:
- získat u žáků přehled o základních otázkách obrany státu
Očekávané výstupy – 2. období (tj. 4. – 5. třída)
- objasní pojem obrana státu a uvede, které subjekty se podílejí na obraně státu,
- objasní pojem ozbrojené síly České republiky a uvede, kdo je vrchním velitelem ozbrojených sil ČR,
- vysvětlí členění ozbrojených sil České republiky,
- uvede příklady použití ozbrojených sil České republiky,
- uvede hlavní úkoly Armády České republiky,
- pozná vojáka Armády České republiky a rozliší ho od příslušníka jiného ozbrojeného bezpečnostního nebo záchranného sboru.
Učivo:
- obrana státu – odpovědnost za obranu státu, povinnost podílet se na obraně státu,
- ozbrojené síly České republiky a vrchní velitel ozbrojených sil České republiky,
- ozbrojené síly České republiky – členění ozbrojených sil a hlavní úkoly Armády České republiky,
- voják Armády České republiky, uniformy, vojenská technika.
Návrh na rozložení výstupů učiva na 2. stupni ZŠ
Cíl výuky na 2. stupni:
- prohloubit a rozšířit znalosti žáků v oblasti obrany státu, získat základní informace o bezpečnostním prostředí, o právech a povinnostech vyplývajících ze členství České republiky v mezinárodních bezpečnostních a politicko-vojenských organizacích, o principech obrany státu a o úloze ozbrojených sil České republiky při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru, seznámit žáky s povinnostmi občanů České republiky k obraně státu
Očekávané výstupy
Žák
- uvede základní úkoly vlády, prezidenta, Parlamentu České republiky v souvislosti s obranou státu,
- vysvětlí základní povinnosti občana při obraně státu a pojem branná povinnost,
- vysvětlí rozdíl mezi stavem nebezpečí, nouzovým stavem, stavem ohrožení státu a válečným stavem,
- vysvětlí pojem kolektivní obrana, poslání a základní principy a podstatu fungování NATO a bezpečnostní politiku EU,
- uvede základní úkoly ozbrojených sil České republiky,
- rozliší, co jsou to ozbrojené síly a Armáda České republiky,
- objasní postavení Armády České republiky při zajišťování bezpečnosti státu, vnitřní a vnější bezpečnost státu,
- charakterizuje druhy vojsk Armády České republiky,
- vede příklady použití Armády České republiky v krizových situacích nevojenského charakteru,
- charakterizuje postavení vojáka z povolání a vojáka v záloze,
- prokáže orientaci v historii naší armády.
Učivo:
- úloha a postavení ozbrojených sil v bezpečnostním systému ČR,
- základní povinnost státu – zajištění svrchovanosti, územní celistvosti, ochrany demokratických základů, životů, zdraví a majetkových hodnot,
- stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu, válečný stav,
- povinnost k obraně státu – přehled základních povinností subjektů při obraně státu, branná povinnost,
- kolektivní obrana – význam a smysl kolektivní obrany, její prvky, organizace, bezpečnostní politika EU,
- NATO – vznik, systém fungování, příklady činnosti,
- bezpečnostní politika EU,
- ozbrojené síly České republiky – poslání, struktura, úkoly,
- Armáda České republiky – součást ozbrojených sil České republiky, hlavní druhy vojsk,
- úkoly Armády České republiky při odstraňování živelních pohrom,
- účast Armády České republiky v zahraničních misích,
- charakteristika služebního poměru vojáka z povolání,
- záloha ozbrojených sil – pojem, druhy záloh,
- historie a tradice naší armády.
Metody a formy výuky
Metody a formy výuky musí být vybírány s ohledem na obsah konkrétního učiva jednotlivých ročníků a na výsledky vzdělávání, kterých se má dosáhnout. Učitelé si je volí podle svých zkušeností, potřeb a s ohledem na charakter vyučovaného předmětu, mezipředmětové vztahy a potřeby žáků s preferencí interaktivních metod vyučování. K tomu uplatňují vhodnou motivaci, která umožní stimulaci práce žáků. Potřebné je také klást důraz na podporu samostatné práce žáků, zejména na osobní zodpovědnost, samostatnost, schopnost spolupráce a týmové kooperace se záměrem odpovídajícího sebehodnocení a uvědomění si svých možností a usměrňování žákovských postojů. K tomu lze využívat:- samostatnou práci žáků,
- skupinovou práci,
- vyhledávání informací,
- přípravu referátů,
- výtvarné práce,
- prezentace písemných, ústních a jiných prací,
- a další metody dle uvážení.
Významnou součástí teoretické výuky je používání názorných pomůcek v různé formě, které žákovi usnadňují pochopení učiva:
- odborná literatura,
- nástěnné obrazy,
- interaktivní tabule a počítače,
- učebnice a učební texty,
- pracovní listy,
- internet,
- výuková videa,
- dokumentární ukázky a fotografie.
K procvičování a upevňování učiva lze využívat různých forem:
- praktická cvičení,
- hry a soutěže,
- diskuse (zkušenosti, poznatky, zážitky),
- výuka a poznávání v terénu (dle prostředí, období, činnosti),
- návštěvy vojenských muzeí,
- besedy s válečnými veterány,
- spolupráce s Armádou České republiky – besedy s příslušníky AČR, ukázky AČR, exkurzeu vojenských útvarů.
Zprostředkování besed s válečnými veterány, příslušníky AČR nebo zajištění exkurzí u vojenských útvarů je možno řešit s příslušnými Krajskými vojenskými velitelstvími.
Velký důraz by měl být kladen na propojenost učiva, pokud je problematika řazena do různých vyučovacích předmětů a na vytváření mezipředmětových vazeb, které rozšiřují klíčové kompetence žáka. Důležité je rámcové opakování učiva z předchozích ročníků a dále rozšiřování a stupňování znalostí s využitím rozdílných forem a metod výuky.
Přílohy: |
| ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anotované odkazy: |
6 komentářů:
výuka přípravy občanů k obraně státu
K obraně státu! Jak neosobní. Snad k obraně vlasti, ne? My dycinky přísahávali na připravenost k obraně vlasti.
Jen aby se z toho časem nestala výuka přípravy na přípravu.
Buď zdráva Branná přípravo. Oprašte plynové masky a vzduchovky. Čas nás, vojenských vysloužilců a lidových milicionářů nadchází. Urááááá!!! Už chybí, DUMáju, jen prázdninová cvičení v přípravných táborech.
Navrhuji, aby vždy, když někdo vymyslí něco důležitého a zařadí to do RVP, současně uvedl
buď:
1) o kolik hodin stoupne týdenní dotace vyučování v jednotlivých ročnících, jaký to bude mít dopad na počty učitelů a nároky na státní rozpočet
nebo
2) která část dosavadního RVP se vypouští, aby se do stejné časové dotace nové ptákoviny vešly.
Klerofašistické gumy zvídězily: díky paní exředitelko Tichá!
Skutečně úžasné výukové materiály. Fakt výtečná pomoc učitelům, kteří o dané problamtice většinou nic neví.
Já si myslím,že příští rok se na některém ministerstvu rozhodne, že by učitelé mohli o sobotách a nedělích s žáky jezdit do VVP (vojenských výcvikových prostorů).Tam by mohli vytvořit čety a družstva, makety střelných zbraní a tímto nahradit vojáky z povolání při výkonu takové vojenské služby.Je jasné, že by to bylo zadarmo.
že by to bylo zadarmo
Napadlo mne, že se určitě ještě dočkáme tentokrát ze strany ministerstva zemědělství Podkladů k výuce přípravy občanů k výživě státu. Na bramborové brigády jsem jezdíval docela rád. Hezky se tam utužovaly třídní kolektivy.
Pak by mohlo přijít ministerstvo dopravy s Podklady k výuce přípravy občanů k zabezpečení dopravní obslužnosti s cvičeními na místních komunikacích a dé jedničce pak zejména. Nebo ministerstvo kultury s Podklady k výuce přípravy občanů k obveselení nezaměstnaných v době hospodářské recese, a další a další, a další. Máme se věru nač těšit.
Okomentovat