Na počátku byl boj o lidská práva diskriminovaných Romů, který se ale nyní povede jejich povinným sčítáním a prazvláštní selekcí.
Běžný občan nemá tolik zkušeností s dopisy, jež ředitelům škol rozesílají úředníci nebo sama Česká školní inspekce (ČŠI). V posledních dnech jsme i my, laici, měli možnost se kvůli mediálnímu rozruchu s jedním takovým seznámit. A stojí za to. Od 16. do 20. září jej ředitelům škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami posílal Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora. Tímto listem „úkoluje“ ředitele, jak a podle čeho mají spočítat romské děti ve třídách.
Kdyby to nebylo tak skandální, vzbuzoval by obecný návod k určení Romů až cimrmanovské konotace. Dvě česká ministerstva (školství a práce) i s ombudsmanovým potvrzením definovala, jak lehce poznat Roma ve školní lavici. Určíte jej takto:
„Za romského žáka/romskou žákyni považujeme člověka, který se za něj/ni sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil(a), a/nebo je za takového/takovou považován(a) významnou částí svého okolí na základě skutečných či domnělých antropologických, kulturních nebo sociálních indikátorů.“
Kolik už je významná část okolí?
Nejde o příručku z dřevních dob koloniální etnografie, ale o oficiální dopis na hlavičkovém papíře ČŠI, který dostali ředitelé všech škol, jimž se říkalo zvláštní. Dokument publikoval jako první odborný server Česká škola; stejný dopis, ovšem z jiného zdroje, přikládáme ve formátu PDF i my.Definovat si Roma – prostě někoho odlišného od Čecha – tak můžeme i pomocí nespecifikovaného počtu lidí v jeho okolí, a dokonce i na základě nějakých DOMNĚLÝCH indikátorů. Dejme tomu, že si pět či patnáct nebo i sedmdesát lidí v Honzově okolí všimne, že Honza má třeba tmavší vlasy, zpívá si a neposlouchá učitele, takže je to prostě Rom.
Andrysova výzva, jejímž prostřednictvím má být zjišťován počet romských žáků kvůli rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007, obsahuje další pasáže, nad nimiž člověk kroutí hlavou. Spočtení a onálepkování (správněji „označení“) Romů musí být hotovo během pár dnů – do čtvrtka 26. září do dvanácti hodin. Pakliže snad nějaký kverulující ředitel zazlobí a dotazník nevyplní – protože si třeba pomyslí, že jde o fašounské třídění školáků nebo o věc odporující dobrým mravům – může čekat nepříjemnosti.
„V případě, že tento dotazník nevyplníte, bude do Vaší školy vyslán inspekční pracovník České školní inspekce, který provede šetření přímo na místě tak, aby byla zajištěna 100procentní návratnost, a tudíž i validita a relevantnost sbíraných dat. I v tomto případě však bude odpovědnost za zodpovězení otázek přímo na Vás,“ píše ředitelům náměstek Andrys. Je otázkou, jaké specialisty ČŠI vyšle a podle čeho při své výpravě rozhodnou, kdo je a není Rom.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
2 komentářů:
Jen bych připodotknul, že autorem článku je Rychlík, a ne Pytlík. Ať je nás pod článkem případně podepsáno víc.
Když odhlédnu od všech obecně mravních a dalších souvislostí, zajímají mne dva vyloženě technické aspekty.
1. Definice je prý pokud možno jednoznačné určení významu nějakého pojmu. Prý. Uvědomují si autor definice, její verifikátor a aplikanti rozdíl mezi průnikem a sjednocením podmínek (a/nebo)?
Například:
a) Vyhrajete, když zaškrtnete správná čísla a tiket podáte ve sběrně.
b) Vyhrajete, když zaškrtnete správná čísla nebo tiket podáte ve sběrně.
2. Jak si inspekce ověří, zda ředitelé uvedli správná čísla, a co se stane, když ať už vědomě či nevědomě uvedou údaje nesprávné.
Po dnešních Událostech záčínám mít stísněný pocit, že bych mohl být označen za rasistu, protože se mi nelíbí, že jsou malé děti byť kvalifikovaným odhadem přepočítávány jako hospodářské zvířectvo na severoamerických prériích.
Napadlo mne, jestli na tom není vládní zmocněnkyně se svými dětmi obdobně jako bývalá školní ministryně. Vodu káže, víno pije. Ale začaly na mne z netu padat takové hrůzy, že jsem toho radši zanechal.
Nakonec se zdá, že v tomto problému stejně nějaká logika nemá šanci, protože celá věc je veskrze politická. Mnoho lidí silně mlží, protože cítí, že mají za ta léta nicnedělání máslo na hlavě. V lepším případě proto, že se jim nic dělat nechtělo, v horším proto, že netuší, jak na to. A tak udělají leccos a hezky pospolu, aby jim ten kravský tuk moc nezamatlal mejkapy.
On už i ten náš koordinátor si nechá děti radostně přepočítat. Nějak mi docházejí síly a začíná tu být fak dost přepytlikováno.
Ale přece jen, v GB se dětičky snaží třeba taky proto, že jim nic jiného nezbývá. A taky jsem zvědav, jak lidskoprávní činovníci zabrání tomu, aby znechucená majorita od neochotné minority sama prchla za hory, za lesy, a vlastní děti do jiné školy přesídlila. Pak vám ty cikánské školy vzniknou samovolně. Ono to vůbec vypadá, že je v praktických školách víc romčat, než je romů v celé čr. atd atd atd...
Okomentovat