Článek analyzuje, jak weby využívají pluginů a reklamních prvků ke sledování uživatele, jeho zvyků a oblastí zájmu. Informuje o možnostech jak se tomuto sledování bránit.
Na internetu jsou naše data a informace čím dál tím více v ohrožení. I když jsme zodpovědní a na sociálních sítích nesdílíme vše možné, nemáme vyhráno. Aniž bychom si to leckdy uvědomovali, tak každým klikem na stránkách s aktualitami, zadáním výrazu do vyhledávače či prohledáváním e-shopu jsou o nás sbírány informace. Tato data mají pro mnoho firem ohromnou hodnotu. Uchovávají totiž to, co vyhledáváme, na jaké weby chodíme, kdy tam chodíme, co rádi sdílíme. Z toho se dá vydedukovat, co by nás možná v budoucnu mohlo zajímat. Stačí si párkrát na Googlu vyhledat ojeté auto či autobazar a velice brzy vám stránky, které pracují s google ads, budou nabízet ty nejlevnější vozy a nejbližší autobazary. Jakmile po čase změníte priority a podíváte se třeba na pár videí s recenzemi 3D televizí, reklama se tomu okamžitě přizpůsobí (Pozor na internetové informační bubliny!).
Dalo by se říci, že pro uživatele samotného mohou být leckdy tyto praktiky prospěšné, měl by to ale být právě on, kdo se rozhodne, zda chce tyto a podobné své informace sdílet. Co když zrovna na společném rodinném PC byla dcera a hledala věci, které mě vůbec v reklamách nezajímají, nebo jednoduše nechci být cílem těchto reklam?
Zobrazení pluginu Disconnect |
Pomocí jednoduchého rozhraní (API) umožňuje webům využít tohoto tzv. „social plug-inu“ tak, aby uživatelé mohli komentovat pod svou Facebookovou identitou, informovat své přátele a mnoho dalších věcí, které znají z Facebooku. Díky tomu není nutné chtít po nich registraci, což by je mohlo potenciálně odradit. Kromě této výhody ovšem získává tato služba rozsáhlé množství dat o uživatelích. Umožňuje sledovat jejich zvyky, monitorovat navštěvované stránky ale i získávat podklady pro reklamy a další. Obdobné problémy pak nastávají i se službami, které zjišťují data relevantní pro Google AdSense. V České Republice se setkáváme zejména se službami Gemius či BBelements, které se využívají pro analýzu chování uživatele na stránkách a pro reklamní účely.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat