Jiří Zlatuška: Děsivý Hyde Park ministra Štyse

úterý 3. září 2013 ·

Názory Dalibora Štyse na MŠMT jsou asi fakticky nepříliš zajímavé. Má teď sice příležitost ještě chvíli vyhazovat peníze, ale to, že vlastní agendu nemá a že jen realizuje to, co mu tam nechal Petr Fiala, nikdy nezastíral.

Včerejší Hyde Park s ním byl děsivý způsobem, kterým plaval i ve věcech třeba specifických potřeb dyslektiků pří písemném zkoušení.

Vzácnou neznalost kombinovanou se schopností vymýšlet slepé uličky projevil, když přišel s "předmětem" studijních předpokladů. Pomíjím, že by to nebyl "předmět", tedy něco, co se během školního roku vyučuje a pak nějak zkouší (to svědčí jen o neschopnosti používat termíny - věc, se kterou by ani maturant neměl mít problém, ale budiž).

Horší je, že vůbec nepočítá s tím, že pro výběrové školy musejí mít výsledek své zkoušky uchazeči mnohem dřív a nečekat až na dobu, kdy se skládá maturitní zkouška jako certifikace zakončení střední školy.

Zahraniční univerzity dávají předběžné přijetí běžně už kolem prosince nebo ledna - už z ohledu k tomu, aby si nepřijatí uchazeči mohli dál vybírat (to je důležité, protože nepřijatí na výběrovou školu mohou byli ještě velmi dobří).

Nevhodné termíny státních maturit byly přitom od začátku, při nejmenším od Kopicové, kritizovány jako neslučitelné s představou maturity skutečně použít místo přijímacích zkoušek.

Štys rád operuje zahraničními žebříčky, ale v jednoduchých operačních záležitostech, jejichž ignorování kvalitu stejně pohřbí, zůstává podivuhodně neznalý.

Z pořadu:

Daniel Takáč: Michal Bém na facebooku: "Dobrý večer, zajímalo by mě, jak to vypadá v nejbližších letech se státní maturitou? Delší dobu se například debatuje o povinné maturitní zkoušce z matematiky, ale žádné definitivní slovo dodnes nepadlo. Jaký je váš názor? Měla by být matematika povinná?" Tak, pane ministře, něco nového ve státní maturitě pro tento školní rok je, nebo není?

Dalibor Štys, ministr školství bez důvěry a v demisi: Ne, v zásadě řečeno.

Daniel Takáč: Jasná jednoznačná odpověď.

Dalibor Štys: Ne, já bych se chtěl ještě vyjádřit k té matematice. Já, když jsem přišel na.

Danie Takáč: To rozvineme tu debatu, teď novinky tedy vůbec žádné. Jak se maturovalo loni, tak se bude maturovat teď. A dál?

Dalibor Štys: Ano. Ano, tak, pokud jde o tu matematiku, já, i když.

Daniel Takáč: Dobře, tak to už jsme u toho, dobrá.

Dalibor Štys: Jsem přišel na ministerstvo, tak já jsem byl striktně toho názoru, že by měla být povinná matematika, ale byl jsem poučen o těch návazných právních předpisech na maturitu, které obsahují slovo maturita a je zřejmé, že mnohé profese prostě by, v okamžiku, kdy byl požadavek na, že by to bylo absurdní, abychom po mnohých profesích, které vyžadují středoškolské vzdělávání nebo vzdělání, požadovaly maturitu z matematiky. To by prostě nemělo žádný smysl. Na druhou stranu, a řekl jsem to již několikrát, je nešťastné, že maturita není vůbec považována vysokými školami za něco, co by bylo hodno, co by bylo měřítkem pro přijetí na vysokou školu. Vedle toho máme soukromé testování, že, takže to, co bychom velmi rádi připravili a ono se to vlastně svým způsobem už testuje na několika gymnáziích, je jeden z těch předmětů k profilující zkoušce, který by měřil studijní předpoklady, a to by byla cesta, pokud by s tím vysoké školy souhlasily, pokud by to přijaly stejně jako přijaly v současné době to soukromé testování, pokud by to přijaly, tak by to byla velmi zajímavá motivace pro zejména gymnázia a průmyslové, střední průmyslové školy, aby takový předmět zavedly, aby se z něj v profilující části maturovalo a mělo by to tu výhodu, že pokud by se na tom dohodly vysoké školy a gymnázia, tak by to přežilo třeba 5 ministrů školství, protože ministři školství se střídají, jak známo, velmi rychle.

Zdroj: Facebook

7 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
3. září 2013 v 12:03  

Překvapivě jsem měla stejný pocit jako pan profesor. Ale pan ministr se již v deníku Právo 30.8. vyjádřil jasně, že ví, jak se udělá z prdu kulička, pardon z komerčního testu Scia předmět (ano předmět!), který se bude jakoby vyučovat, aby se mohl opravdu zkoušet. Stačí nahlédnout do článků na ČŠ z 30.8.......

Anonymní řekl(a)...
3. září 2013 v 12:41  

Ja, recht, od Scia byl "nabrífovaný" k tomu "umu", či jak se to jmenuje, dobře. Jinak celkem pusto, prázdno.

Anonymní řekl(a)...
3. září 2013 v 18:18  

od žádného Scia nafíbrovaný nebyl!!! Proč se neustále trefujete do Scia?? Pan ministr evidentně slyšel mnohé věci poprvé!!!!

Anonymní řekl(a)...
3. září 2013 v 21:38  

Pepo, vrat se.

Anonymní řekl(a)...
4. září 2013 v 13:34  

Média velmi snadno udělají ze slušného člověka nevěrohodného imbecila a z koktavého ignoranta experta na řízení zeměkoule. Zejména televizní redaktoři jsou mistři manipulace s předem jasným (= vlastním) názorem na cokoli, čemu nerozumí. Děsivý proto není jednotlivý Hyde Park jednoho bezvýznamného ministra v plejádě bývalých, současných i budoucích šašků v roli ministra (nejen) školství, ale skutečnost, že žádná politická strana nenabízí řešení skutečných problémů školství (cíle vzdělávání, priority, financování, podpora učitelů, dilema inkluze - exkluze, smysluplné využití evropských peněz, kapacita škol atd.), ale točí se bludném kruhu druhořadých témat typu maturita z matematiky, finanční gramotnost, "nové" písmo apod.

Anonymní řekl(a)...
4. září 2013 v 23:10  

Mně Hydepark nepřišel děsivý. Názory p. Kordy a Kuhna se mi líbily, i když v jednotlivostech někdo nemusel se vším souhlasit, ale je znát, že jsou to zkušení matadoři rozumějící terénu. A že se ministr Štys neuměl precizně vyjádřit k někdy ošemetným otázkám z chatu a telefonu, kladené leckdy zcela neinformovanými diváky TV, to je spíše na vrub televizní režii. Přece přijdu-li nový do funkce, snažím se nejdřív seznámit se zásadními problémy rezortu, a ne např. s maturitou pro dyslektiky. To už si mohli ministra rovnou vzít do televizního taxíku, mělo by to stejnou váhu.

Anonymní řekl(a)...
4. září 2013 v 23:15  

Korda i Kuhn plácali občas naprosté pitomosti. Korda ví, jak to chodí na MČ Praze 8, ale jako předseda Asociace ví kulový o realitě jinde. Kuhn to samé, jen na úrovni kraje. Žádný přesah a jen svazácko-funcionářské kecy kecy kecy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.