EDUin výzkum: Čtyři z pěti Čechů souhlasí se selekcí ve školách

Wednesday, September 11, 2013 ·

Publikujeme druhou část sociologického šetření, které zkoumalo postoje rodičů v České republice k současné škole a způsobu vzdělávání.


Průzkum realizovaný EDUin, o.p.s. ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd potvrdil vysokou míru souhlasu veřejnosti v České republice s časným rozdělováním dětí do různých vzdělávacích proudů. Hlavním důvodem se ale ukazuje především nedůvěra k tomu, že by stát uměl zorganizovat kvalitní vyučování pro všechny děti v jedné škole.

Dotazovaní odpovídali na otázku: V současné době české školství už na základním stupni nabízí kromě běžných základních škol také školy různě specializované. Do jaké míry Vám takto nastavený systém vyhovuje? Z odpovědí vyplývá, že selektivní systém vyhovuje 80 % všech oslovených – více s ním souhlasí ženy a souhlas také roste s věkem. Pozoruhodné ale je i zjištění, že společná škola pro všechny děti se líbí 52 % respondentů ze stejného vzorku. Ženy souhlasí opět více než muži.



Tento zdánlivý rozpor se dá vysvětlit nahlédnutím do dalších otázek výzkumu, které ukazují velmi nízkou důvěru veřejnosti ve stát. Část lidí tedy pravděpodobně vidí výhody společné školy, ale nevěří ve schopnost současných vlád ji efektivně prosadit a zorganizovat. Proto oceňují selektivní systém jako zavedený a funkční. Že jsou si někteří respondenti vědomi i nevýhod selektivního systému, naznačují odpovědi na otevřenou otázku: Z jakého důvodu Vám takto nastavený systém nevyhovuje? Ukázky jsou neupravované.

  • Rodiče často tlačí děti na školu, na kterou děti nemají, je to spíše přáním rodičů.
  • Základní škola by měla být pro všechny stejná, od toho je základní (všeobecná)...
  • Zvýhodňuje určitou skupinu dětí a tím i jejich rodin - mají nadstandardní vzdělání.
  • Segmentuje vnímání společnosti již od útlého věku.
  • Kastování podle míry talentu.
  • Myslím si, že do tříd by měly chodit děti talentované i ty méně talentované. Ty talentované jsou určitě do určité míry tahouny pro ty ostatní. Stejně tak by si děti měly zvykat i na hendikepované a naučit se s nimi žít.
  • Separuje, diskriminuje.
  • malá integrace různých skupin dětí do dětského kolektivu, izolace talentů a handicapovaných od ostatních
  • Základní stupeň je od toho, aby se děti naučily běžné základy, společné pro všechny bez rozdílu.
  • Elitarstvi je v nasi spolecnosti zcela patrne...! Jinou otazkou je specializovana trida nebo tridy v ramci jedne skoly...
  • zaměření na jistou věc, co když se pak dítě rozhodne pro jinou školu, je problém s přestupem

Souhrn názorů reprezentativního vzorku a jeho porovnání s názory odborné veřejnosti budou publikovány v rámci tiskové konference 19. září v 12.30 v aule ZŠ Vodičkova, Praha 1.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Průběh debat v rámci kampaně Česko mluví o vzdělávání naznačoval, že postoj rodičovské, ale i učitelské veřejnosti k selekci v našem školství je většinově kladný. Sociologické šetření, které jsme si nechali udělat, tento dojem potvrdilo. Osmdesát procent oslovených konstatovalo, že je spokojeno se systémem oddělených vzdělávacích proudů. Znamená to, že tento klíčový problém našeho školství nebude možné řešit radikální změnou, ale systematickou podporou škol hlavního proudu, aby se zvýšila důvěra veřejnosti v to, že i normální škola umí pracovat se všemi dětmi z celého spektra nadání i postižení.“

1 comments:

Anonymous said...
September 11, 2013 at 8:21 AM  

"...nedůvěra,že by stát uměl zorganizovat kvalitní vyučování pro všechny děti v jedné škole."

No tak jako zorganizovat bychom si to snad na školách dokázali i sami, jenže by to stálo docela dost peněz. Na co?

1. na platy kantorů při rozdělení tříd, neboť nelze smysluplně vzdělávat např. pět žáků se SVP v třicetihlavé třídě

2. na platy speciálních pedagogů, kteří by měli na školách fungovat místo současných asistentů bez patřičného vzdělání

3. na pomůcky

a myslíte si, že příliv peněz do školství je reálný, když ani v současné předvolební kampani, kde se slibuje všechno všem, se o školství vůbec nemluví?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.