Na otázky odpovídá senátor Marcel Chládek, předseda senátního výboru pro vzdělání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, stínový ministr školství za ČSSD.
Co je podle vás kritériem kvality vzdělávání? Jaký je váš názor na plošné testování v 5. a 9. ročníku?
Co se týče plošného testování, myslím si, že by jeho zavedení přineslo českému školství více škody než užitku. Stačí se podívat do zahraničí, např. do USA, jak tam plošné testování dopadlo.
Je evidentní, že takový způsob testování má celou řadu rizik. Školy se totiž začaly připravovat pouze na testovanou látku, samozřejmě na úkor ostatního učiva, nebo se dokonce snažily zbavovat žáků se slabšími výsledky v testech, aby jejich škola měla při tomto testování lepší výsledky. Výsledným efektem byl tedy spíše propad vzdělanosti. Místo plošného testování v 5. a 9. třídách bych doporučil použít při testování reprezentativního vzorku, který ověří fungování systému, ale zároveň omezí rizika, které jsem uvedl výše.
Hodnocení kvality vzdělávání je velmi problematické, Je to věc, která je velmi složitě měřitelná. Na to nestačí jen testy, protože by jejich výsledky byly zavádějící. Jedním z hlavních kritérií je podle mého názoru, ale i podle názoru mnohých odborníků, uplatnitelnost absolventů v praxi.
Co považujete za největší slabinu českého vzdělávacího systému? Jak byste tuto slabinu řešil?
Český vzdělávací systém je naprosto roztříštěn. Ministerstvo školství již dávno rezignovalo na svou koordinační roli v tomto systému. Stát si totiž nedal vůbec žádný požadavek, co od vzdělávání chce - jaké mají být nároky, jaké by měly být výstupy, jak by měl vypadat absolvent. Proto se stává, že vzdělávací systém není provázán s pracovním trhem, kdy například i absolvent vysoké školy musí jít po promoci na rekvalifikaci, aby vůbec našel nějaké místo, protože v jeho vystudovaném oboru pro něj žádná práce není. Státu tedy chybí jasná strategie, která by přesahovala více než jedno volební období. Systém by měl být provázaný od předškolního, základního, přes střední až po vysoké školství a stát v rámci strategie také musí přizpůsobit české školství potřebám budoucnosti. Tedy zejména požadavkům trhu, včetně analýzy trhu práce - jinými slovy: úzce propojit školství s potřebami trhu. To však v žádném případě neznamená, že by mělo být vzdělávání pracovnímu trhu podřízeno. Školství totiž musí připravovat děti a mládež jak na jejich
profesní život, tak na život jako takový.
Jaký je váš názor na úlohu zřizovatele škol v regionálním školství? Jaké změny byste prosazoval ve vztahu zřizovatel-škola-rodiče?
Zřizovatel má samozřejmě v oblasti regionálního školství klíčovou roli. Jak jsem již několikrát říkal, ministerstvo by mělo resort řídit metodicky a mělo by být zřizovatelům nápomocno. V poslední době se totiž ukazuje - jak ve výsledcích PISA, tak ve zprávách České školní inspekce - že se klima na školách rapidně zhoršuje. Jedním z důvodů je, že ne na všech školách funguje dobře komunikace mezi školou a rodiči. ČSSD chce proto prosazovat školu otevřenější a přátelštější. Jsme pro větší spolupráci s rodinou, která má za vzdělávání a výchovu obdobnou zodpovědnost jako škola. Navíc je nutné, aby také zástupce zřizovatele byl odborník, který se umí v oblasti vzdělávání pohybovat a úzce spolupracovat jak se školou, tak se zástupci rodičů.
Odpovědi v anketě:
Miloš Vystrčil, ODS
Ondřej Liška, SZ
Marcel Chládek, ČSSD
Jiří Zlatuška, ANO 2011
Tým Hnutí Úsvit
Marta Semelová, KSČM
Eduard Zeman, SPOZ
Anna Putnová, TOP09
Petr Fiala, ODS
Michaela Šojdrová, KDU-ČSL
Anketa České školy: jak politici chtějí změnit školství? 2.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Zařadit senátora Chládka až za senátora Vystrčila je hanebnost.
"Jedním z hlavních kritérií ... hodnocení kvality vzdělávání ... je uplatnitelnost absolventů v praxi."
Nu, pokud nějací noví vůbec jsou, je uplatnitelnost lidí se základním vzděláním prý trvale nízká. Tuším, že bez ohledu na kvalitu základní školy. A jak je to s absolventy předškolními jsem se vůbec, ale vůbec nikde nedopátral. Skoro bych se vsadil, že je u nás dětská práce zakázana.
Český vzdělávací systém je naprosto roztříštěn. Ministerstvo školství již dávno rezignovalo na svou koordinační roli v tomto systému. Stát si totiž nedal vůbec žádný požadavek, co od vzdělávání chce - jaké mají být nároky, jaké by měly být výstupy, jak by měl vypadat absolvent.
Heuréka, objevil jsem!!!
Vždyť právě tato volnost ve všech sférách našeho života je největším problémem současné společnosti. Vláda není vůbec funkční, vzdala se vedení, organizace, vize. Stát odumírá, avšak ne dle učení Lenina, který blábolil něco o utopistické komunistické společnosti. I my jsme pořád přesvědčováni o tom, že stát je náš nepřítel, neboť neumí hospodařit, vybírá daně a chybně je přerozděluje. Proč tedy existuje? Jen proto, aby zaměstnával armádu úředníků a chránil bohaté, případně stát před vnějším napadením? Nenechme se vysmát. Stát by v zájmu všech občanů vést, prognózovat a řídit. I ve školství. Chybí centralizace. O jak ošklivé slovo! Ještě sociální inženýrství a jsme opět před 89. rokem! Ne, správný hospodář myslí dopředu. Přece i školství by mělo být nějak koordinováno. K čemu potřebujeme stovky politologů, filozofů, ekonomů, etc., etc? Již dávno jsme my starší učitelé upozorňovali na nebezpečí úpadku školství. Zde tržní hospodářství neplatí. Nastává předpokládaný nedostatek řemeslníků a přebytek vysokoškoláků s nižší vědomostní úrovní. Namitnete, že vše vyřeší rekvalifikace. Někde snad ano. Nicméně k řemeslným oborům musí být mladý člověk vedený již dříve. Naučit se základním pracovním úkonům a vypěstovat si fortel. Tak a nyní oponujte!
Oponenti sublimovali...
A proč se ptáte nějakého pana Chládka? On si někdo myslí, že bude tenhle pán mít po volbách se školstvím něco společného?
Okomentovat