Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání CERMAT připravilo další krok k posílení otevřenosti a transparentnosti procesů maturitní zkoušky. Po předchozím projednání s ministerstvem a v Odborné a oponentní radě CERMATu, připravilo webovou aplikaci přinášející uživatelům bez nutnosti registrace pohledy na výsledky maturitní zkoušky v jarním termínu roku 2013.
V současné době jsou pro uživatele připraveny dvě formy publikace analytických dat.
První z nich, "Výsledky maturitní zkoušky – agregovaná data", umožňuje získat analytický pohled na agregované výsledky maturitní zkoušky na úrovni "předmět > dílčí zkouška > skupina oborů vzdělání; kraj > škola > skupina oborů vzdělání v rámci školy". Publikovány jsou však s ohledem na srovnatelnost pouze výsledky žáků bez přiznaného uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky konající zkoušku v řádném termínu.
Druhá, "Výsledky maturitní zkoušky – grafické prezentace", umožňuje pohodlnou grafickou interpretaci porovnávání některých výsledků maturitní zkoušky. Porovnávány jsou však vždy jen výsledky žáků, kteří zkoušku konali. K dispozici jsou výsledky za Matematiku, Anglický jazyk a Německý jazyk.
„V minulosti opakovaně došlo ke zveřejnění jakýchsi žebříčků kvality škol založených na zjednodušených interpretacích více či méně relevantních průměrných hodnot. Docházelo tak k nešťastným dezinterpretacím dat poskytnutých CERMATem na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Zveřejněním aplikace proto nabízíme široké veřejnosti možnost získat prostřednictvím orientovaných pohledů do výsledků relevantní strukturované informace,“ vysvětlil ředitel CERMATu Jiří Zíka.
Webové stránky obou publikací jsou volně přístupné na adrese http://vysledky.cermat.cz.
Podle Jiřího Zíky mají všechna prezentovaná data a všechny strukturované pohledy na ně vypovídací schopnost pouze v rozsahu jejich věcného obsahu a statistické významnosti.
„V žádném případě je nedoporučuji používat jako solitérní ukazatele kvality. Mohou ale uživateli posloužit jako racionální základ pro směrování dalších kroků při výběru školy, oboru či k tvorbě náhledu na ekvivalentní část vzdělávacího systému. Proto chci apelovat na uživatele, aby se vyhnuli unáhleným jednoduchým interpretacím“, upozornil Jiří Zíka.
CERMAT má podle jeho slov v plánu pokračovat i nadále v hledání možných forem otevírání informací určených zainteresované veřejnosti, jako v jedné z cest k posílení důvěry v institut státní maturitní zkoušky. Zveřejňování dat ale nesmí být v rozporu se zákonem na ochranu osobních údajů.
„Zpřístupnění výsledků maturit vítám a vnímám jako další krok k větší transparentnosti a otevřenosti CERMAT a zpřístupnění výsledků maturit vůči veřejnosti“ uvedl první náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Fryč.
„Vzhledem k tomu, že se jedná o zcela novou službu, u níž nemáme žádné relevantní odhady o poptávce, může se stát, že v případech extrémního kumulovaného zájmu budou odezvy na dotazy delší. Prosíme proto uživatele, aby nám případně takové zkušenosti sdělili. Pokud to bude nutné, budeme hledat cesty k posílení výkonnosti systému,“ uvedl mluvčí CERMATu Petr Habáň.
Webová aplikace zpřístupní výsledky maturit široké veřejnosti
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Výsledky jsou pro nepoučeného laika velmi obtížně interpretovatelné, což je samozřejmě dobře. (O nebezpečnosti jednoduchých "přehledných žebříčků škol" snad není nutné návštěvníky tohoto webu přesvědčovat.) Je-li to cesta, jak šalamounsky zamezit té hrůze, kterou díky zákonu o přístupu k informacím na jaře publikoval "aktualne.cz" (a posléze Zeleného "Matt a Hurry"), lze s tím souhlasit.
Fakt, že "komplexní" výsledek jednotlivých škol (pro laiky zřejmě "nejcennější" údaj) zahrnuje nejen objektivně skórovatelné didaktické testy, ale i subjektivně hodnocené písemné práce a ústní zkoušky jen podtrhuje absurditu celého konceptu státních maturit. Například u nás: Didaktický test z češtiny velmi výrazný nadprůměr, písemná práce a ústní zkoušky (hodnocené našimi češtináři) podprůměr. Celkový výsledek pro běžného čtenáře - průměr.
Jen se trochu bojím, že ta data někdo nakonec stejně pustí ven a v době před podáváním přihlášek nějaké "přehledné žebříčky" stejně publikuje.
písemná práce a ústní zkoušky (hodnocené našimi češtináři) podprůměr.
Asi vaši češtináři odflákli školení k hodnocení maturt
Okomentovat