um21 je prototypem závěrečné středoškolské zkoušky, která odráží větší míru znalostí a dovedností, které dohromady tvoří to, čemu říkáme vzdělání. Od modelu „znalostní otázka – potítko – encyklopedická reprodukce naučeného“ staví maturanta před problém řešitelný prostřednictvím znalostí v daném oboru (např. matematika, český jazyk, dějepis, základy společenských věd, biologie), ale zároveň také pomocí informací, které jsou ve 21. století shromažďovány prostřednictvím elektronických zdrojů.
Je to model v němž mají maturanti sice přístup k internetu, ale zároveň se neobejdou bez znalostí, které na internetu nenaleznou. Jenže právě dovednost využívat vnější zdroje informací je tím, co dělá život ve 21. století jiným než tomu bylo ve stoletích předchozích. um21 tak syntetizuje jak znalostní povahu zkoušky, tak tu dovednostní ve smyslu práce s informacemi.
V nejužším slova smyslu jde o zkoušku, která uzavírá středoškolské studium. Písmena „um“ znamenají „učíme se myslet“ nebo „univerzitní minimum“. Každé z těchto sousloví vystihuje podstatu zkoušky z hlediska jejího přínosu. Jednak jde o schopnost adeptů vyrovnat se s využitím veškerých dostupných prostředků s problémy běžného i pracovního života, zároveň o potvrzení určitých kvalit, které kvalifikují absolventa zkoušky k dalšímu studiu. Jednadvacítka pak označuje naše století, tedy dobu pro život adeptů aktuální. Podstatou zkoušky je schopnost definovat v zadané modelové situaci problém, najít potřebné informace a posoudit jejich věrohodnost, na základě tohoto postupu pak formulovat jasný závěr. Aby takovou zkoušku mohli žáci složit a prokázat tak svoji připravenost, je třeba je tomu nejprve naučit, v tomto širším pojetí je tedy um21 i předmětem. V nejširším pojetí je to pak metoda, kterou lze v podstatě aplikovat při studiu libovolného předmětu.
Proč je um21 třeba a odkud čerpá inspiraci
Na podzim 2010 se společnost Scio rozhodla pustit se do vývoje nové podoby zkoušky, která bude uzavírat středoškolské studium. Toto rozhodnutí bylo reakcí na špatný stav stávající maturitní zkoušky, jejíž parametry neodpovídají potřebám budoucího života jejích absolventů.
Jedním z hlavních inspiračních zdrojů byla nově se formující podoba maturity v Dánsku, která umožňovala žákům práci s daty na počítači a ve své pozdější podobě i přístup na internet. Dalším zdrojem byla britská Pre-U vyvinutá Univerzitou v Cambridge jako reakce na nespokojenost institucí poskytujících terciární vzdělávání s dosavadními A-levels (tedy se zavedenou podobou závěrečné středoškolské zkoušky ve Velké Británii), konkrétně část nazvaná Global Perspectives. Tento program si tedy klade za cíl rozšířit možnosti zejména těm studentům, kteří hodlají pokračovat ve studiu.
Koncepce: dvouletý kurz a závěrečná zkouška
Celkově jde o změnu pohledu na středoškolské vzdělávání, posun v důrazu na to, co a proč se žáci učí. Zkouška je přirozeně jen vyústěním procesu, potvrzením, že žáci dosáhli určité potřebné úrovně. Proto bylo třeba navrhnout program pro přípravu žáků.
Po jednáních a konzultacích s řediteli a učiteli gymnázií bylo rozhodnuto, že nejlepší formou, jak zahrnout um21 do výuky a následně z něj skládat relevantní zkoušku, bude na jednotlivých školách forma profilové maturity. Zákon to středním školám umožňuje. Aby zkouška um21 mohla být skládána v rámci profilové části maturity, bylo nezbytné, aby byl um21 vyučován jako volitelný předmět po dobu 2 let s dotací 2 hodiny týdně.
Jak projekt vznikal, kdo se na něm podílel
Jedním z velkých úskalí, se kterým jsme se setkali, bylo samotné zavádění předmětu do škol. Jako prioritní zájemce se ukázala gymnázia. Kolega Andrej Novik představil v roce 2011 na AŘG (Asociaci ředitelů gymnázií) myšlenku na novou zkoušku, reakce byly velice pozitivní, nicméně ředitelů ochotných pustit se do zavádění bylo jen pár, navíc někteří, kterým se projekt líbil, narazili na problém, že nemají nikoho, kdo by mohl um21 vyučovat. Počáteční podpora ze strany Scio byla v dodání odkazů na zahraniční materiály či překlady některých z nich a přípravě modelových úloh do hodin. Do tvorby úloh se zapojily téměř dvě desítky externích tvůrců s velmi pestrou pedagogickou zkušeností – úlohy jsou metodicky nesjednocené, nicméně právě svým volným charakterem skýtají velkou svobodu učitelům zvolit nejen vyhovující téma, ale i formu vhodnou pro své žáky. Úlohy jsou učitelům zpřístupněny prostřednictvím Google Docs.
Jak mohou s připravenými materiály nakládat učitelé
Úlohy, které jsme připravili, mohou sloužit jako cenná inspirace, nicméně dostatečnou metodickou podporu učitelům, zejména těm, kteří nemají dostatek zkušeností, neposkytnou. Z tohoto důvodu jsme se na popud škol i vyučujících rozhodli vyvinout podrobné metodické materiály k vedení hodin – každý materiál má své konkrétní téma. V plánu je dále připravit zásobu témat, která by vyučující mohl do připravené struktury použít, případně na tomto principu nahradit tématem vlastním (např. v Teplicích pracovali s tématem regulace heren v Teplicích).
Jak um21 zahrnout do výuky na školách
Do projektu se zapojila výhradně gymnázia, ačkoli rovněž ohlasy ze strany ředitelů obchodních akademií či středních odborných škol byly příznivé. Rozhodnout se pro zkoušku, při které mohou žáci volně využívat nejen internet, ale třeba i školní knihovnu, a jejich hlavním úkolem je pojmenovat problém, najít relevantní důvěryhodné informace a na jejich základě navrhnout řešení, je však pro školy velice náročné. Kromě zápalu pro takovýto přístup k výuce však školy k jeho zavedení nic nemotivuje.
Kontakt na zapojené školy:
Ředitel teplického gymnázia Bergmann, BERGMAN@gymtce.cz
Ředitel jabloneckého gymnázia Hofrichter, hofrichter@sportgym.cz
Ukázka úlohy (ve formátu DOC):
Středoškolská zkouška pro 21. století: um21
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Krok 1 - vytvoření potřeby, resp. představy o potřebě - nové zkoušce
Krok 2 - prodávat "balíčky s přípravou" na tuto zkoušku.
Bravo, scio - zase se mi chce zvracet :(
špatný stav stávající maturitní zkoušky, jejíž parametry neodpovídají potřebám budoucího života jejích absolventů
um21 jako něco "umět" pro "dvacáté první" století. Jak výstižné, jak vznosné. Přímo zlom ve vývoji české konkurenceschopnosti.
Tak než budete zase něco prezentovat, naučte se alespoň základům tvorby uchopitelného textu v elektronické podobě. Jinak to bude vypadat, jako když se na módní přehlídce producírujete se špinavýma nohama.
Viz Ukázka úlohy (ve formátu DOC):
Autor Pavel Bolek a Autor poslední změny bkartous.
P.S.
A čích absolventů?
RVCT v praxi - proč ne, podobné úkoly jsou ve školní praxi více než žádoucí. Ale jak naznačuje kolega Pytlík, chyby přítomné ve formální úpravě wordovského dokumentu jsou opravdu neuvěřitelné (a neměl by je dělat ani šesťák na základní škole). A aby toho bylo víc, tak jsou zde i podstatné jazykové chyby - dvě interpunkční a pravopisná:
"To, že příčinou krize není euro vysvětlováno není"
"Jak bude vypadat naše společnost až doroste?"
"Závěrečná reakce Tomáše Sedláčka opakuje a podrobněji vysvětluje předchozí autorovi názory."
Toto je prosím praktická ukázka kvality práce firmy SCIO.
Celý um projekt také dává jasnou odpověď na otázku, proč se SCIO a lidé na něj napojení tak halasně obouvali a obouvají do CERMATu.
Přes všechny problémy s cermatí maturitou - zlatý CERMAT.
Anonym z 27. srpna 2013 15:18
Kork 3 - PROFIT!
zlatý CERMAT
Tak to tedy ani náhodou.
Aby zkouška um21 mohla být skládána v rámci profilové části maturity, bylo nezbytné, aby byl um21 vyučován jako volitelný předmět po dobu 2 let s dotací 2 hodiny týdně. To je tedy cesta: chci prosadit nějaký osobní zájem, tak z něj učiním vyučovaný předmět, dám mu dostatečnou dotaci a prosadím to do profilové zkoušky. Třeba by bylo príma, kdybych všechny studenty učila sběru starého papíru. Na to opravdu dvě hodiny týdně stačí. Žáci by se seznámili s druhy papíru, jeho výrobou, riziky skladování, chemickým složením, naučili by se papír zapalovat, hasit, sledovat dopad výroby na životní prostředí. Pak by z toho složili profilovou zkoušku a mně by zaplatili za to, že jsem jí tak pěkně připravila. No Absurdistán.
Vy svých, bezesporu relevantních úvahách, nesmíte, paní Carcy, opomenout, že má-li mít v našem školství nějaká nová vzdělávací oblast smysl a váhu, potřebuje neodkladně zřídit funkce koordinátora a metodika zábavy.
Přimlouval bych se za žákům bližší název umOko. Je ovšem nezbytné dohlédnout, aby to nesklouzlo na umVoko nebo snad dokonce um ca-ca.
Úžasný nápad. Jen tomu trošičku překáží tisícovka škol, 40 tisíc učitelů, pár set tisíc vzděláníchtivých středoškoláků a půl milionu nechápavých rodičů. Těmi se ale zasnění vizionáři a aktivističtí mudrlanti nenechají rušit. Tahle se nějak rodil bezva nápad rvpšvp v hlavách Hausenblásů a jemu podobných. Matko bohorodičko, smiluj se na námi.
Hele, ve SCIU mají pořád ještě prázdniny.
Háálóóóó...
Okomentovat