Projekt Pospolu: poslední zvonění před katastrofickými scénáři průmyslu v ČR

čtvrtek 1. srpna 2013 ·

Do 8. srpna 2013 mají školy a firmy možnost podávat své nabídky na partnerství v rámci projektu POSPOLU, u jehož zrodu stál Svaz průmyslu a dopravy ČR. Realizuje jej Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR prostřednictvím Národního ústavu pro vzdělávání. V jeho rámci rozdělí mezi 25 partnerských dvojic – firem a škol – částku 53 milionů korun na pilotáž rozšířených forem spolupráce.


Projekt je jedinečnou šancí pro navázání těsnější spolupráce mezi firmami a středními školami či odbornými učilišti, jež nyní vychovávají příští profesionály pro český průmysl.

„Pro Svaz průmyslu a dopravy ČR je projekt POSPOLU naprosto klíčový pro záchranu současné situace na trhu technické práce a stejně zásadní je pro zachování budoucnosti a konkurenceschopnosti průmyslu v České republice,“ říká Pavel Juříček, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který projekt inicioval.

„Jde v podstatě o poslední zvonění před katastrofickými scénáři, které by nastaly, pokud nezavedeme významné změny v oblasti technického vzdělávání,“ neskrývá obavy Pavel Juříček.

Již dnes je situace mnohých podniků v oblasti technických pracovníků kritická, a to i přes probíhající recesi a plynulý nárůst nezaměstnanosti. Firmy, zvláště v oblasti strojírenství, elektrotechniky, dopravy, stavebnictví a IT techniky mají dlouhodobě velký problém najít motivované a kvalitně vzdělané pracovníky, ať už mezi absolventy škol, tak i mezi nezaměstnanými.

I když každoročně ukončí studium přes 90 tisíc středoškoláků a kolem 80 tisíc vysokoškoláků, jen malá část z nich je odborně připravena vykonávat firmami požadované technické profese.

Jedním z důvodů nepřipravenosti absolventů je jejich malá znalost firemního prostředí a firemních procesů, stejně ako ochota podřídit se požadavkům firmy. Je to způsobeno izolací mnohých škol od dění ve firmách. Právě pilotáže partnerství škol a firem v rámci projektu POSPOLU by měly přinést návrhy takových změn v organizaci a obsahu výuky, aby žáci byli vzděláváni v maximální možné míře v reálném pracovním prostředí. To by zpětně zlepšilo jak jejich odborné znalosti, tak i uplatnitelnost na trhu práce.

„Ekonomické subjekty už dlouhou dobu požadují zlepšení odborného vzdělávání a kvalifikace
absolventů zvýšením podílu praxe a zapojením podniků do vzdělávání,“ uvedl Rudolf Fischer, prezident Česko-německé obchodní a průmyslové komory, dalšího partnerského subjektu projektu
POSPOLU. „Proto jsme vyzvali naše členské firmy, aby se zapojily do pilotní fáze projektu POSPOLU a příslušného výběrového řízení, aby z něj mohly čerpat co nejvíce zkušeností a poznatků,“ konstatoval Rudolf Fischer.

Aby se spolupráce škol a firem skutečně prosadila v širším měřítku, jediný, byť dobře koncipovaný projekt nestačí, důležitá bude i její širší podpora. „Věříme, že nová vláda bude téma odborného vzdělávání a kvalifikace považovat za jednu ze svých priorit a aktivně podpoří projekt a jeho cíle. Přáli bychom si, aby byl k této otázce v příhodnou dobu svolán kulatý stůl s partnery z hospodářské sféry, vlády, škol, odborů, abychom společně mohli zajistit dosažení cílů a úspěch tohoto projektu. Paralelně k tomu by měla být zahájena společná iniciativa za zvýšení atraktivity technických a příbuzných oborů v České republice,“ dodal Rudolf Fischer.

Praktické informace k projektu POSPOLU

V projektu Pospolu (Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi) proběhne od září 2013 do ledna 2015 pilotní ověřování modelů spolupráce škol a firem. Pilotáž bude zaměřena na technické obory a bude probíhat ve všech regionech ČR.

Cílem pilotní fáze je zjistit, jaké možnosti a jaké limity má spolupráce škol a firem v rámci platné legislativy.

Praktické zkušenosti ze spolupráce budou přeneseny do tzv. aplikovaných modelů spolupráce, které budou pro školy a firmy zdrojem inspirací a příkladů, jak mohou vzájemnou spolupráci realizovat.

Zadávací dokumentaci k výběrovému řízení na zajištění a realizaci pilotního ověřování modelů spolupráce škol a firem zveřejnil Národní ústav pro vzdělávání. Z výběrového řízení vzejde celkem 25 partnerství, na realizaci jednoho partnerství je vyhrazena částka cca 1,75 mil. Kč bez DPH.

Kdo může podat nabídku

Pilotáž je zaměřena na spolupráci středních škol (SOU a SOŠ) a firem. Nabídku mohou podat firma a škola buď společně, nebo jeden ze subjektů (škola nebo firma) a zbývající pak mají v zakázce roli smluvního partnera (subdodavatele). Partnerství pro pilotáž může tvořit jedna škola a jedna firma, jedna škola a více firem, jedna firma a více škol nebo více škol a více firem.

Povinnou formou spolupráce je v rámci pilotáže odborný výcvik či odborná praxe v reálném pracovním prostředí firmy.

Odborný výcvik je požadován u většiny partnerství jako povinný způsob výuky žáků a je označen jako tzv. hlavní modul (forma) pilotáže. Výčet oborů, které lze zařadit do hlavního modulu pilotáže, i celkový přehled oborových a regionálních podmínek všech 25 partnerství najdete na www.projektpospolu.cz/pilotaz.

Jak podat nabídku

Základem nabídky je podrobný popis partnerství rozpracovaný dle jednotlivých oborů a jednotlivých modulů spolupráce.

Popis se podává pomocí jednotných šablon, které jsou součástí zadávací dokumentace. V zadávací dokumentaci je podrobně uveden i způsob hodnocení nabídek na účast v pilotáži. Nabídky mohou zájemci podat do 8. srpna 2013.

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
2. srpna 2013 v 11:37  

Na tohle vám vážení zaměstnavatelé se*re bílý tesák. Dejte svým zaměstnancům pořádně vydělat, nedělejte z nich otroky a nemusíte vymýšlet kraviny, které nic nezmění ani nevyřeší. Až tohle pochopíte, bude dobře.

Anonymní řekl(a)...
5. srpna 2013 v 14:17  

Manažeři, ale bohužel i majitelé firem se evidentně nedokáží oprostit od svých představ, že problémy ve vzdělávání se dají vyřešit z roku na rok, ne-li z kvartálu na kvartál a ještě k tomu jen nějakými organizačními opatřeními.

Bohužel, vážení "byznysmeni", české školství, na jehož podfinancování a špatné řízení jste se jen a jen dívali minimálně dvacet let, je ve stavu, kdy náprava bude stát stamiliardy, bude trvat v nejlepším případě tak 10-15 let (když se povede udělat na všech stupních počínaje výukou na PF současně) a prvních opravdu významných výsledků se dočkáte za 20 let.

Naučte se doopravdy plánovat (= v desítkách let) a přemýšlet v širokém kontextu a dlouhodobých souvislostech.

Jako inspiraci můžete vyzkoušet třeba exkurzi do Číny (ideologickým řváčům doporučuji se před psaním příspěvků napřed rozpomenout, kde byla Čína před 10, 20, 30 lety a o kolik a kam jsme se posunuli za uvedená desetiletí my a naši současní "vzorové").

Anonymní řekl(a)...
5. srpna 2013 v 14:22  

Cena výrobků a služeb - zhruba stejná jako za západní hranicí.
Cena pracovní síly - násobně nižší.

Někde tady začíná problém, jehož součástí je i nedoceňování a podfinancování vzdělanosti.

Ryba smrdi od hlavy, páni "byznysmeni".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.