Napsal desítky knih a studií o dětech, kantorech, různých podobách vzdělávacího procesu. Václav Mertin stál také u zrodu projektu smluv škol s rodiči, které vycházejí z nedílné odpovědnosti obou stran za to, jak se žák chová, vyvíjí, plní své povinnosti.
Z rozhovoru Kateřiny Perknerové v Deník.cz vybíráme:
Jisté je, že tytam jsou doby, kdy děti přišly domů, hodily aktovku do kouta a šly ven na hřiště. Většina jich okamžitě zasedne k počítačům a věnuje se sociálním sítím či hrám. Co udělal internet s duší školáků?
Dnes všeobecně připisujeme vzdělání větší význam, než tomu bylo před čtyřiceti, padesáti roky. My jsme si také nehráli na hřištích, protože moc nebyla, ale na ulici, na posekaném poli, v sadu
a v dalším veřejném prostoru. Dnes tam jezdí a stojí auta a veřejný prostor je stále víc, kromě vesnice, kultivován, takže pro dětské hry je zapovězen a koneckonců i nevhodný. Počítače umožňují dětem mnohem víc, než co mohou zažívat v realitě. Jsou snadno dostupné, uživatelsky přátelské, dovolují mnohé pokusnictví, které je v běžném životě zakázáno. Dítě může být v bezpečí domova, opatřené veškerými zdroji, a přitom být ve spojení se spolužáky s možností odpojení na základě vlastního rozhodnutí. Internet umožňuje rychlý, velmi komplexní,
i když současně obtížně kontrolovatelný přístup dítěte ke všem aspektům života dospělého. To s sebou nese řadu předností, ale i možnou předčasnou zátěž.
Přečtěte si: Dětský psycholog Václav Mertin: Škola není izolovaný ostrov ve společnosti
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
1. Škola již dávno není jediným nositelem vzdělanosti.
2. Škola dnes již obtížně konkuruje informacím mimo školu.
3. Škola již dlouho není schopna ovlivňovat výchovu.
4. Škola je odrazem současného dění ve společnosti (vesměs negativního).
5. Škola začíná obtížně zvládat vzdělávací proces, především matematiku a přírodní vědy.
6. Školství je hluboce podfinancované a z toho plyne, že jakékoliv "reformy" a změny nejsou realizovatelné, protože v současném globálním kapitalismu neudělá nikdo nic zadarmo.
7. Škola stárne, skupina vyučujících ve věku 45 -65 let na škole převládá.
8. V regionálním školství převládá feminizace. Chybí mužské vzory a jednání.
9. Ve škole obrovským způsobem narostla byrokracie. 25% činností jsou věci mimo pedagogický proces.
10. Státní maturity - ANO a to z ČJ+AJ+M = státní maturita
11. Ve středním školství je neúměrné množství škol, redukce je nezbytná. Ke zkvalitnění v základním školství by potom přispěly povinné přijímací zkoušky na maturitní obory (garantované státem). Tzv. "plošné srovnávací zkoušky" neřeší naprosto nic. Ignorant
ad 14:43
Kdyby se všichni ředitelé se všemi učiteli domluvili, že se vyprdnou na všechny administrativní nesmysly a budou u nich na škole učit a působit na děti tak, aby se chovaly, jak se vyžaduje od průměrně slušně vychovaného dítěte, a aby se naučily aspoň základní učivo z každého předmětu (odhadem aspoň cca 50 % toho, co bývalo dříve v osnovách) - je naprosto jasné, že by se naše školství obrodilo.
K tomu, že je dnes izolovaným, bez vize a kompasu kamsi plovoucím ostrovem, můžou ty zázračné reformy a reformátoři, co nikdy nestáli na stupínku.
Dnes všeobecně připisujeme vzdělání větší význam, než tomu bylo před čtyřiceti, padesáti roky.
Obávám se, že tomu tak není. Mí rodiče chodili do školy za války a neznám nikoho, kdo by si školy víc považoval a víc se snažil něco si z ní odnést. Lidi z vesnic, a že jich bylo mnohem víc než dnes, si o střední škole mohli nechat většinou jen zdát. Pokud se dostali do učení, byli na to obrovsky hrdí a studovali s velkým nasazením. Všichni tátovi kamarádi z učebního oboru byli mistry oboru, vypracovali se, byli později uznávaní - prostě odborníci, hrdí na své řemeslo a profesi. To, co si mí rodiče pamatovali ze školy, si nepamatuju ani já. A to se museli učit v němčině a češtině současně, docházka mnohdy nebyla jednoduchá - nálety, práce na poli doma, atd.
Před 40 lety, oproti tomu, co píše pan Mertin, byl náš obor na vrcholu rozvoje. Učitelé jezdili na hospitace do Německa, zaváděli sem nové postupy, hodně se publikovalo - nejvíc odborných publikací (původních, nepřevzatých - tedy z vlastních výzkumů, které už teď skoro zanikly, protože na ně nejsou finance ani zájem o ně není), na konference jezdili nejen vědci, ale učitelé z terénu a horlivě se diskutovalo o výuce.
Dnes? bída kam se podíváš.
Proto by se to s tím "velkým významem vzdělání v dnešní době" rozhodně nemělo přehánět, pane autore.
K čemu je dnes vzdělání - jakékoliv, když o kvalitní zaměstnance a kvalitní práci vůbec nikomu a v žádné oblasti nejde. Je to všude o kamarádíčcích, na kvalitě absolutně nezáleží. Všem záleží pouze na udržení anebo získání pracovního místa za jakoukoliv cenu. Všichni tudíž poklonkují těm, kteří jsou výše, ti, co jsou výše, buzerují podřízené, vydírají, vykořisťují, formálně se vytváří dojem, že se maká - papírově, bují "zviditelňování" - iluze, faleš.
Scénka z výběrového řízení: pár otázek na téma odkud přicházím. Vzhledem k tomu, že z pracoviště ani komise nemám pozitivní dojmy, "zkouším" nenápadně i já - testuji ctěnou komisi - nadhodím téma vzdálenosti mého bydliště. Načež mi komise rozhodně sděluje: dojíždění - no to nééééé. Podnájem - no to nééééé. Ticho. Poté můj dotaz: to je tedy vše? Odpověď: ano. Absolutní nezájem o to, co umím, ani jediný odborný dotaz, žádné přezkoušení, NIC. Neberou v úvahu, že dojíždění třeba vrtulníkem anebo bydlení v podnájmu je můj problém. Jasné "výběrové" řízení - pouze naoko. Někdo je předem přijat - někdo takový, kdo splňuje "jiné" požadavky na kvalitu. Neoponuji, nechci zaměstnání v takovém prostředí, hnus - nechávám si pro sebe i to, že mám zmapovány možnosti dojíždění i podnájmu, moje příprava byla velmi důkladná po všech stránkách. Ani se nedivím, že se vyučuje neaprobovaně a na mizerné úrovni /příkladů mám ze svého okolí hodně/ - vše je v kompetenci ředitele, nikdo mu do toho nemůže kecat, právní subjektivita. Zřizovatel zřizuje, inspekci zajímají pouze papíry, ředitel řídí a dělá si co chce. Ministerstvo školství potřebuje opět pouze papíry - a aby papíry "seděly", lze zařídit naprosto jednoduše. Stačí umět lhát a mazaně fomulovat. A všichni mlčej, ani nepípnout o tom, co se děje, všichni hrají své role - hlavně přežít, jakápak čest - koupit si za ní nemůžeš nic. Srabárna je to všude.
Škola opravdu není izolovaný ostrov ve společnosti. A "mláďata" se učí od dospělých jedinců - chovají se podle toho, co vidí. Blbý je, že srabové a ti, co maj máslo na hlavách, se množej - dalo by se říci, že je již přemnoženo. V takové všeobecné situaci je náprava nemožná. Chtělo by to zemětřesní - zbořit a postavit znova, pořádně.
1. září 2013 9:24
Taky se někdy zamýšlím nad tím, zda lze tímto způsobem pokračovat dále. Vždy mně vychází jediný výsledek. Nelze nadále pokračovat ve stejném duchu, vede to totiž přinejmenším ke stagnaci a v horším případě k úpadku. A ČR je nyní kde? Ignorant
Škola není izolovaný ostrov ve společnosti.
Škoda. Možná by to alespoň v té škole vypadalo lépe.
Škola je odrazem současného dění ve společnosti (vesměs negativního).
Nejhorší jsou stále nasraní lidé, kteří si myslí, že svět se v posledních 5 (10, 15, 20 - to je úplně jedno) letech řítí do záhuby...
To, jak je svět hrozný, jak mládež nic nedělá a nic neumí... - to říkali už staří Římané.
A vedlo to jen k úpadku a pak konci této říše. Lidstvo přežilo.
Takže když budeme brečet, lidstvo nezanikne. Jen nás převálcujou schopnější. Kteří nebrečí, ale makají.
Zdůrazňuji, že nejsem žádný povinný optimista z herbalive, tekutého kyslíku a podobně. Jen věřím, že alespoň částečně jsem za kvaliuu svého života zodpovědný a částečně ji mohu ovlivnit.
Jen nás převálcujou schopnější.
Už aby to tu bylo.
Za kvalitu svého života je odpovědný každý zdravý, popřípadě i vlastní vinou nemocný člověk. Tomu nemusíme věřit. To tak prostě je. Jen si to málokdo připouští a uvědomuje.
Bylo by hezké, kdyby aspoň škola zůstala ostrůvkem, kde poctivost a pracovitost ještě nejsou vyprázdněná slova. Ale co počít, když kritériem úspěchu je mnohdy jen naplněnost tříd.
Ale co počít, když kritériem úspěchu je mnohdy jen naplněnost tříd.
Úspěch... Nepotřebuji pro život úspěch. Stačí mi čisté svědomí. A to si - doufám - jako kantor dokážu udržet.
"čisté svědomí"
Snažím se o to neustále, ale i Jan Hus se snažil. Tedy stručně řečeno, změnilo se od té doby něco? Ignorant
Aby učitel mohl zapalovat, musí sám hořet, přecee!
Okomentovat