Ondřej Neumajer: Letní škola moderních učitelů podle Microsoftu, ročník třetí

čtvrtek 22. srpna 2013 ·

O podpoře spolupráce škol a firem se v posledních letech hovoří opravdu hodně. Zpravidla v souvislosti s přísunem financí z evropských fondů do firem, které jsou navázány na učňovské školství. Byla by ale škoda, kdyby byly možnosti spolupráce zužovány pouze na tyto případy a zapadl by jiný dobrý příklad. Příklad, kdy cílovou skupinou nejsou přímo žáci, ale učitelé základních a středních škol. Takový již třetí rok předvádí česká pobočka společnosti Microsoft v podobě Letní školy moderních učitelů.

Přední lídři IT trhu již dříve pochopili, že pokud chtějí podpořit prodej svých nových produktů, musí svým zákazníkům naslouchat a pečovat o ně. V oblasti školství, které patří v oblasti reakcí na změny ve vývoji společnosti k nejrezistentnější, to platí dvojnásob. A pokud chtějí producenti softwaru či hardwaru podpořit šíření svých technologických inovací, musejí nutně počítat také s učiteli. Posledních několik let tak jsme svědky posilování aktivit nadnárodních korporací na tomto poli.

Společnost Microsoft aktivit zaměřených na učitele v České republice realizuje opravdu hodně, viz stránky věnované školství a vzdělávání. Letní školu lze považovat za takové vyvrcholení, které probíhá v úchvatné scenérii Bílých Karpat na hranicích se Slovenskem. Volba lokality není náhodná, protože akce je určena jak českým, tak slovenským učitelům. To se ukazuje jako dobrá volba - obě země mají mnoho společného. Kromě nabízející se možnosti srovnávat situaci v obou zemích tak mají účastníci také možnost seznámit se s přednášejícími odborníky ze zahraničí, u kterých je jazyková bariéra minimální.

Pokud máte pocit, že se jedná o marketingovou akci typu prodeje předražených hrnců, při které se nagelovaní mladí mužové snaží prodat účastníkům podprůměrně kvalitní produkty, jste zcela vedle. Účastníci se na týdenním pobytu sami finančně podílejí a žádné výhody v podobě hmotných (hardware) či nehmotných (software) statků jim z účasti nenáleží. S čím se ale setkají je týden plný množství přednášek, seminářů, výletů a aktivit, do kterých účastníky nikdo nenutí. Relaxační pohodovou atmosféru dokresluje fakt, že na akci převládá mezi všemi tykání. Některé semináře probíhají paralelně, takže účastníci se musí rozhodovat mezi více programy. Ostatně, přednášejícími nejsou produktoví manažeři, ale zpravidla sami učitelé, psychologové a inspirativní vizionáři, kteří svému řemeslu dobře rozumí a rozhodně mají co sdělit.

Zahajovací příspěvek, který následně letní školou rezonoval a k jehož obsahu se někteří přednášející zpětně vraceli, se nemohl týkat ničeho jiného, nežli připravované nové verze operačního systému Windows 8.1. Karel Klatovský v něm předvedl, jak se Microsoft snaží zapracovat zpětnou vazbu, která se dostala jeho osmé verzi systému. Ta je revoluční především tím, že se snaží sjednotit uživatelské rozhraní stolních a přenosných počítačů ovládaných dotykem. Update tohoto systému nepřináší další revoluci, ale doplňuje mnoho velmi užitečných vlastností a funkcí, které rozhodně práci se systémem zjednoduší a zpříjemní. Ke stažení by měl být v půlce října 2013 a vlastníci Windows 8 jej získají zdarma.

Zajímavostí tohoto ročníku byla možnost zapůjčit si na celý týden letní školy některý z asi čtyř desítek tabletů různých výrobců. Výborná příležitost seznámit se osobně s výhodami momentálně nabízených zařízení na trhu a zvážit, co trend dotykových zařízení přináší pro své uživatele nového. Na letní škole bylo technických zařízení více a většinou je zajišťovali smluvní partneři, se kterými Microsoft akci pořádal.

Na svoji prezentaci později v programu Karel Klatovský sám navazoval několika dalšími interaktivními semináři, kde seznamoval zájemce s tipy a triky práce s novým systémem od Microsoftu. Například tak zájemcům předvedl na jejich zapůjčeném tabletu jednoduchost updatu na novou verzi 8.1 (zatím pouze verze preview v angličtině).

Z následujících prezentací mne zaujal příspěvek Jaroslava Ostera k tématu, které dnes nesmí na žádné internetové konferenci chybět: bezpečnost na internetu. Jeho přednáška ale kontrastovala s tím, jak k tématu přistupují tuzemští mágové bezpečného pohybu na internetu, kteří zpravidla varují před nebezpečími, která na děti na internetu a sociálních sítích čekají. Jaroslav Oster se ani takovým konkrétním příkladům ze své bohaté praxe nevyhýbal, červenou nití prolínající se jeho příspěvkem bylo ale přesvědčení, že pozitiva světa on-line převažují a nebylo by správné kvůli nim účastníky předem odrazovat. Preventivní příspěvek velmi obšírně zmapoval tuto problematiku a poukázal na mnohé případy ze slovenské i české praxe.

Zájemcům o technické novinky se nemohl nelíbit workshop Jaroslava Šindlera věnovaný SkyDrive. Cloudové služby Microsoftu umožňují právě díky úložišti SkyDrive jednoduše přenášet rozpracované dokumenty ze stolních počítačů do tabletů a naopak. Pro mne byl novinkou postup, jak lze pomocí tohoto nástroje synchronizovat několik zařízení s Windows (např. synchronizace pracovní plochy, aplikací, obrazovky Start nebo hesel pro přístup na webové stránky), nebo jak lze SkyDrive používat pro sdílení fotografií i s lidmi, kteří nevlastní Microsoft účet.

Každý den probíhala burza nápadů, na které jednotliví učitelé rozdělení ve skupinkách pro první, druhý stupeň ZŠ a SŠ si vzájemně představovali dobré příklady své pedagogické praxe a školních aktivit. Téměř nikdy se nejednalo o samotné technologie, ale o zajímavé nápady na práci s dětmi. Takovéto výstupy považuji za to nejlepší, co podobné síťovací akce dovedou zprostředkovat. Mnozí, mnohdy jinak nenápadní učitelé, totiž ve svých školách a třídách někdy provozují aktivity, které jsou skutečně inovativní a hodné následování. Zdroj inspirace by zde mohl hledat nejeden národní obrozenec sestavující kroniku rozmanitosti českých a slovenských škamen.

Obdobně jako burza nápadů se pravidelně každý den opakovala výuka angličtiny, kterou zajišťoval Monika Hřebačková a další zkušené lektorky angličtiny. Rozřazovací test do dvou úrovní byl letos soudě dle reakcí účastníků při úvodním představování patrně trochu náročnější, nežli očekávali, přesto se jej některým podařilo složit na 100 %. Sám jsem byl mile překvapen, jak dobře někteří učitelé anglicky hovoří.

Mým hlavním cílem zde bylo sbírat pedagogické zkušenosti, relaxační doprovodný program plný různých cvičení, wellnesu a sportovních aktivit byl ale všem po dobu celého setkání k dispozici a soudě dle zájmu si lety získal nemalou oblibu.

Po mé loňské účasti na letní škole jsem dospěl k závěru, že největší přínos pro pedagogickou praxi účastníků, by mohly mít konkrétní ukázky výukových aktivit, které lze s moderními digitálními prostředky se žáky ve škole realizovat. Ve dvou částech přednášky jsem tedy postupně seznámil účastníky s podcastingem, digitálním vyprávění příběhů, aktivitou lip dub, školní wiki, geocachingem, časovými osami, měřením chytrými telefony, modelováním, simulacemi nebo např. rychloběžným videem. Výhodou těchto aktivit, které jsou v některých směrech považovány za inovativní, je to, že mohou být ihned využity ve třídě, aniž by škola musela kupovat drahá zařízení. Většinou potřebný hardware již vlastní nebo jej nosí do školy žáci v podobě chytrých telefonů.

Druhý můj příspěvek se věnoval moderním trendům ve vzdělávacích technologiích, které momentálně v tuzemsku nebo zahraničí mění vzdělávací návyky studentů nebo dokonce celé vzdělávací systémy. Zmínil jsem například cloud computing, převrácenou výuku, masivní otevřené on-line kurzy, moderní způsoby profesního rozvoje jako jsou webináře, webcasting, m-learning, osobní vzdělávací prostředí či trend, kdy si žáci nosí do školy vlastní přístroje.

Zájemci o zlepšení svého verbálního projevu mohli navštívit několik navazujících přednášek Táňy Holasové, která se rétorice, komunikačním a prezentačním dovednostem věnovala ve svých příspěvcích již na první letní škole před třemi lety a pro úspěch byla letos požádána o další.

Letošní letní školy moderních učitelů jsem se mohl účastnit jen několik prvních dní a vzhledem k probíhajícímu paralelnímu programu jen omezenému výběru z nabídky přednášek. Krátkou reportáž z dalšího dne zveřejnil Janek Wagner. Program letní školy a další podrobnosti je možné dohledat na jejím webu na adrese letni-skola.cz. Průběžná reportáž je dostupná z facebookových stránek Partneři ve vzdělávání.

Microsoft předběžně plánuje, že příští letní škola, která by měla probíhat opět za rok na stejném místě, bude otevřena většímu množství učitelů. To je skvělá zpráva - pokud máte týden času, chcete se vzdělávat, poznávat moderní technologie a jejich uplatnění ve škole a ještě vše v podobě odlehčené formy v příjemném pohodovém prostředí, určitě se o další dění kolem této akce zajímejte.


6 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
22. srpna 2013 v 13:18  

určitě se o další dění kolem této akce zajímejte.

Božínku, to je paráda! Úplně jsem se rozdivočil.
A co když se nás, moderních učitelů o dění bude zajímat, řekněme, osm set dvacet devět z Česka, Moravy a Slezka a pět set sedmdesát tři ze Slovenska?

Anonymní řekl(a)...
22. srpna 2013 v 13:36  

Já si myslím, že by to mělo být povinné pro úplně všechny učitele, mělo by to být během školního roku. Nemuselo by to být týden, stačila by třeba jen polovina týdne.Na ministerstvu by se peníze určitě našly.
Jiří

Anonymní řekl(a)...
22. srpna 2013 v 15:40  

"Zajímavostí tohoto ročníku byla možnost zapůjčit si na celý týden letní školy některý z asi čtyř desítek tabletů různých výrobců."

Tož Vy mi tady chcete tvrdit, že ti nejmodernější učitelé z nejmodernějších ještě tablety v koncepci 1:1 ve své škole nevyužívají? Tož tady nestaršte blížícím se konceptem 1:1 všecky ostatní.

Anonymní řekl(a)...
22. srpna 2013 v 16:49  

Jirko, s povinnym si delas doufam srandu. Je to marketingova akce a navic jsou skoly, kde se treba MS Office ani nepouzivaji.

Pytlik Blaha řekl(a)...
22. srpna 2013 v 18:41  

kde se treba MS Office ani nepouzivaji

A to je podmínkou?
1. Na programu jsem Office nějak nezaregistroval.
2. A i kdyby. Výuka nemusí být až tak závislá na platformě.
3. A i kdyby. Třeba by takové dělné prostředí mnohé zlomilo, nebo aspoň nahlodalo.

Anonymní řekl(a)...
23. srpna 2013 v 7:59  

Sam prece clanky nectete, ja to delam stejne. :-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.