Klíčem k úspěchu digitalizace výuky jsou učitelé

čtvrtek 29. srpna 2013 ·

Čtyřletý projekt VZDĚLÁNÍ21 zaměřený na digitalizaci výuky uspěl. Zásadním a současně nejslabším článkem zapojení počítačů do výuky je přechod na nové výukové metody. Vyplývá to ze závěrečné zprávy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Potenciál, který výpočetní technika nabízí, tak zůstává částečně nevyužit. Přestože digitalizace vzdělávání je celosvětový trend, v České republice dosud chybí jednotná metodika zavádění ICT technologií do škol i metodika výuky, kterou by mělo iniciovat ministerstvo školství.


S koncem minulého školního roku skončila první etapa projektu VZDĚLÁNÍ21, který testoval zavedení ICT technologií do každodenní výuky v českých základních školách. Projekt hodnotí všichni zúčastnění jako úspěšný. Ředitelé škol oceňují nárůst prestiže a zájmu o školu u veřejnosti, žáci jsou nadšení z toho, že se počítače staly „legální“ součástí výuky, a bonusem pro pedagogy je bezplatná rekvalifikace v rámci tohoto projektu. Současně se však ukázalo, že právě přechod na nové výukové metody je zásadním a přitom nejslabším článkem digitalizace výuky. Vyplývá to ze závěrečné zprávy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, odborného garanta projektu VZDĚLÁNÍ21.

Potenciál, který výpočetní technika do vzdělávání dětí přináší, tak zůstává z velké části nevyužit. „Jako nejproblematičtější se ukázalo využití ICT technologií v oblasti skupinové a individuální práce, domácí přípravy a mezipředmětových vztahů, ve kterých učitelé neumějí počítače smysluplně využívat,“ říká Pavel Kubů, manažer pro vzdělávání společnosti Intel, jednoho z partnerů projektu VZDĚLÁNÍ21. Přitom využití počítačů k názorné prezentaci souvislostí mezi jednotlivými předměty se přímo nabízí – jediným kliknutím například pedagog žákům prokáže místopis výskytu jednotlivých zvířat a propojí tak přírodopis se zeměpisem. Obdobně lze výuku díky ICT technologiím v rámci jedné třídy pohodlně přizpůsobit nadanějším i slabším žákům.

Přechod výuky na počítače musí iniciovat sami učitelé

Partneři projektu i Pedagogická fakulta UK shodně konstatují, že právě učitelé jsou klíčem k úspěšnému přechodu školy z učebnic na počítače. „Pokud má škola úspěšně přejít na digitální výuku, je žádoucí, aby tento krok iniciovali sami učitelé, jen pak to může dobře fungovat,“ říká Pavel Kubů. Přitom nemusí na počítače hned přejít celý učitelský sbor, ale stačí jeden nebo dva pro ICT zapálení učitelé v rámci jedné školy.

Přístup učitele je totiž pro kvalitu digitální hodiny naprosto určující. Pokud pedagog „jen“ plní nařízení shora, v podstatě pouze vymění učebnici za počítač a ve svých hodinách žákům nic nového nepřinese. To je také důvod, proč se u pilotních škol za čtyři roky neprokázaly žádné výraznější rozdíly ve studijních výsledcích žáků digitálních a nedigitálních tříd. „Je bez diskuse, že na pedagogy klade přechod na digitální výuku největší nároky. Počáteční vyšší pracovní nasazení se jim však vrátí v podobě efektivnější výuky a motivovaných žáků. Navíc čas, který učitelům zabere příprava na hodinu, jim technika může ušetřit například při automatických opravách testů,“ konstatuje Pavel Kubů.

Počítače samy výuku neposunou, školy potřebují plán a jednotnou metodiku

Počítač je dnes běžnou součástí života 60 procent českých dětí. Lze předpokládat, že za pět let bude digitální výuka ve školách naprostou samozřejmostí a žákovská zařízení se stanou běžnou součástí školní výbavy žáků, jako je dnes třeba penál či kalkulačka. Už dnes jsou ředitelé pod velkým tlakem ze strany žáků a jejich rodičů, kteří chtějí, aby děti s počítačem pracovaly hned na základní škole.

„Počítače samy o sobě však výuku nikam neposunou, musí jít o promyšlený a systémový přístup celé školy, který bude mít celospolečenskou podporu – je třeba, aby rodiče finančně přispěli na žákovská zařízení, zřizovatel školy zajistil kvalitní pokrytí školy wi-fi sítí a ministerstvo školství rozšířilo prostředky pro školy o rozpočet na zajištění kvalitních ICT služeb a správy digitální infrastruktury,“ vysvětluje Pavel Kubů. Kromě připravených učitelů je totiž velmi důležité fungující a spolehlivé technické zázemí a kvalitní digitální učební materiály. Škola musí mít předem jasnou vizi a koncepci realizace přechodu na digitální výuku. V jedné z pilotních digitálních škol mají například žáci zákaz o přestávkách používat počítače – už pro děti nejsou hračkou, nýbrž pracovním nástrojem.

Trend digitalizace výuky je přitom patrný celosvětově. „U nás zatím chybí jednotná metodika zapojení ICT technologií do školní výuky i metodika výuky samotné. Domníváme se, že nastal vhodný čas, aby se do digitalizace výuky zapojilo také ministerstvo školství například s návrhem jednotné koncepce, které by se mohly školy držet,“ uzavírá Pavel Kubů. Partneři projektu VZDĚLÁNÍ21 budou metody výuky a příklady dobré praxe v pilotních školách nadále sledovat.

22 komentářů:

BoBr řekl(a)...
29. srpna 2013 v 12:04  

Je docela signifikantní a pro naši současnou praxi zcela typické, když takový projekt po 4 letech dospěje k závěru, který je již mnoho let všeobecně známý. Jen s jednou věcí nemohu souhlasit. Školy nepotřebují jednotnou metodiku. Pokud potřebujeme nějaký plán, musí řešit to, aby byli učitelé schopni technologie aplikovat pro ně lokálně co nejvhodnějším způsobem. Na to je každá metodika krátká. Je třeba, aby se každý o věc zajímal a hledal si vlastní cestu!

David Hawiger řekl(a)...
29. srpna 2013 v 15:36  

Nadpis tiskové zprávy je dle mého soudu velmi diskutabilní.

Není sporu, že role učitele má svůj význam. Uvedu však minimálně dva důvody, proč učitel nemůže být tím klíčem.

Slovo digitalizace v sobě schovává dva jevy:
1) Změnu a tedy investice do ní. Bez nich to prostě nepůjde.
2) Po změně zajištění stability. A tu spojuji se spolehlivostí. Spolehlivé a stabilní digitální prostředí se nedá provozovat bez kvalifikované práce. Kolik škol si však může již dnes dovolit stálou kvalifikovanou údržbu?

Takže klidně digitalizujme a měňme výukové prostředí a metody. Pokud však nebudeme mít jistotu stability, opět mrháme financemi a energií učitelů. Nedivme se pak, že odmítají býti tím klíčem.

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2013 v 17:52  

Na úplném začátku hledejme obyčejný notebook. Který učitel si může dovolit dát celý svůj měsíční plat na pořízení vlastního?

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2013 v 21:23  

Chapu nadsazku, ale mesicni plat je snad vyssi nez 8000 Kc...

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2013 v 21:30  

http://www.electroworld.cz/product/pocitace/notebooky-netbooky-komplet-sortiment/AUX55ASX117H/asus-x55a-sx117h-cerny-notebook?scid=PRICECOMP_HEUREKA

7499, predpokladam ze s DPH, vcetne W8 (bez OS jsou ceny do 8000 normalni)

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2013 v 21:37  

Notebook pod 10 tisíc - s RAM 2 - 4GB? To si neskopíruju ani elektronickou učebnici a pár programů.
Nadsázka možná, ale zase ne až tak. Pár kolegů je na částečných úvazcích, sotva vyžijí z platu.

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2013 v 21:47  

RAM 2 - 4 GB staci naprosto v pohode na snad veskere bezne pouziti, akorat si pletete jeji velikost s pevnym diskem, na ten budete tu ucebnici "kopirovat".

obyčejná učitelka řekl(a)...
29. srpna 2013 v 21:59  

Pokud pedagog „jen“ plní nařízení shora...je také důvod, proč se u pilotních škol za čtyři roky neprokázaly žádné výraznější rozdíly ve studijních výsledcích žáků digitálních a nedigitálních tříd.
Na tom jsou mi divné dvě věci. Za prvé - pilotní škola se přece hlásí dobrovolně, takže učitelé musí být přinejmenším IT přátelští. A za druhé - byl zvažován či zkoumán i jiný důvod k "neposunu" výsledků? Co když to prostě technologie nedokáží (ani s přátelskými kantory za zády)? A je to vůbec překvapení?

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2013 v 22:28  

Myslím, že víc než digitalizace výuky by nám prospěla povinná maturita z matematiky. Zatímco Čína, Korea, Japonsko jedou v technických předmětech a matematice, naši potomci si za pár let už ani nespočtou, za kolik to mají do důchodu.

Anonymní řekl(a)...
29. srpna 2013 v 22:42  

Myslím, že s tou jednotnou metodikou, správně kritizovanou dr. Brdičkou, se (snad) jedná jen o chybu tiskového zprávy. Tam je totiž uvedeno:
Domníváme se, že nastal vhodný čas, aby se do digitalizace výuky zapojilo také ministerstvo školství například s návrhem jednotné koncepce, které by se mohly školy držet,“ uzavírá Pavel Kubů.
Má-li jít o koncepci, je to něco, co skutečně chybí, tedy zejm. její realizace.
Ondřej Neumajer

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. srpna 2013 v 23:15  

Jen abychom se z těch technologických a metodických zázraků nezbláznili. Na úspěchu digitalizace škol přece kvalita vzdělání nestojí. Možná tak míra zkompetentnění a zkonkurenceschopnění.
Kontrolní otázka: ví se už, kolik dětí nemá svůj vlastní mobil, tablet, počítač nebo v horším případě alespoň přístup k němu? Je nějaké doložitelná souvislost mezi digitalizací populace a touhou po vědění nebo pracovními návyky?
Byznys, to je oč tu běží. Tak digitalizujte, až se z vás bude kouřit, ale nepošklebujte se těm, kteří vám na kdejakou habaďůru neskáčí a svým rozumem se řídí. Jasně, to se do krámu k přesměrovávání penízků nehodí.
A co Důmy? Už jsme se k alespoň evropské špici přiblížili?
A co Hejného metoda a digitální technologie? Ošahávají si dětičky klávesnici, aby jim to lépe docvakávalo? Kolik škol se ještě cítí být centrem vzdělávání bez ambice přerodit se v pouťovou atrakci, byť supermoderní a hyperzábavnou?

Anonymní řekl(a)...
30. srpna 2013 v 8:26  

Tak nějak jsem stále přesvědčený o tom, že převážná většina regionálního školství je státní. Neslyšel jsem o tom, že v Bavorsku, Sasku, v Berlínské čtvrti Kreutzberg,.. si žáci a učitelé sami pořizují za "své" peníze, do výuky, na tyto pomůcky. Stále totiž nechápu, kde by na to vzalo oněch 40% sociálně slabých rodin. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
30. srpna 2013 v 8:27  

v berlínské... Ignorant

Datel řekl(a)...
30. srpna 2013 v 8:27  

Dobrý den,
souhlasím s P.B.Je potřeba začít zase učit.A hlavně se z používání netu, tabletů, atd. nepo...t.Knihy, papír, pero, .....je to co dětem pomůže víc než nějaký tablet.

Anonymní řekl(a)...
30. srpna 2013 v 8:49  

Děti jsou neposlušné a nechtějí se učit, nejpotřebnější a nejžádanější učitelé dneška jsou lemplové, kteří žáky nechají projít a nic po nich nechtějí, milující rodiče raději zapálí svému nejlepšímu dítěti na světě jointa než aby ho vychovávali v autoritě, poslušnosti, nelhat, nekrást a nepodvádět. Digitalizace je jedna z posledních věcí, které mohou přispět k nápravě. Nebo jsme již všichni přišli o rozum?

BoBr řekl(a)...
30. srpna 2013 v 9:11  

Dokud si budeme myslet, že technologie jsou překážkou kvalitního vzdělání, tak se bude stav školství jen a jen zhoršovat. Bohužel, kvalitní vzdělání dnes není totéž, co kdysi. I když základy jsou stejné a bez práce nejsou koláče!

Pytlik Blaha řekl(a)...
30. srpna 2013 v 9:54  

Dokud si budeme myslet, že technologie jsou zárukou kvalitního vzdělání, tak se bude stav školství jen a jen zhoršovat.

Anonymní řekl(a)...
30. srpna 2013 v 10:20  

"...zárukou kvalitního vzdělání"

Pane Brdičko, to my víme. Ale ukažte mi jediný důvod, proč bych měl chtít kvalitně vzdělávat, koho - když o kvalitu nikdo nestojí, a pak - co to vůbec je?
A neohánějte se teoretickými články. Existuje totiž taky REALITA.

Anonymní řekl(a)...
30. srpna 2013 v 10:33  

Realita, no právě!

Hlavní problém našeho školství je rozpor mezi snem a realitou.

Anonymní řekl(a)...
30. srpna 2013 v 12:03  

Bořivoj Brdička řekl(a)...
Dokud si budeme myslet, že technologie jsou překážkou kvalitního vzdělání, tak se bude stav školství jen a jen zhoršovat.

Tohle už si skoro nikdo nemyslí! Vy jste v diskuzi podobný názor zaznamenal? Proč nám jej podsouváte?
Ke svému příspěvku z 30. srpna 2013 8:49 jenom dodávám, že stát na to všechno kouká a baví nás nepodstatnou, okrajovou kauzou Nagyová a Nečasovými vousisky, ve věci nápravy morálky společnosti však nedělá vůbec nic. Bez morálky s absencí výkonu spravedlnosti, řádu a práva se lež, krádež a podvod stává běžnou normou, jak ostatně pozorujeme. S technologií to jde všechno samozřejmě mnohem, ale opravdu mnohem lépe a mnohem, ale opravdu mnohem rychleji. Technologie za to nemůže, je jenom prostředkem k dosažení dobrých či špatných cílů. O cíli rozhoduje dobrý či špatný člověk.

Daniel Janata řekl(a)...
31. srpna 2013 v 21:31  

Podpora ICT ve vzdělávání v podobě ministerské či vládní koncepce by jistě školství pomohla, protože by musela přinést finance, ať již přímo nebo s dopadem na čerpání EU projektů.
Učitel je jako vždy na prvním místě. Pokud se ale většina učitelů nevypořádala s výukou v úzké vazbě na klíčové kompetence, aktivní učení a mnohé další, bude ICT ve výuce "zvalitňovat" pouze učitelův výklad. I v ICT je nutné posunout práci směrem aktivizující výuky, spolupráci učících se žáků, sdílení a práci s mnoha zdroji informací.
Dalším impulzem je zpětná vazba prostřednictvím ICT. Fotografie s popisem, videa s komentářem, zpracované prezentace "objevů" samotných žáků a jejich sebereflexe ... Obávám se, že je před námi pedagogy tento postup kroků. První ve změnách týkajících se našeho učení, pedagogické práce, tedy ve změnách našich vlastních metod a forem práce. Druhý krok spočívá v modifikaci získaných pedagogických dovedností směrem k využívání moderních technologií.
Jak sleduji komentáře na české škole, pro mnohé bude již první krok oříškem :-).

Pytlik Blaha řekl(a)...
31. srpna 2013 v 23:01  

Fotografie s popisem, videa s komentářem, zpracované prezentace "objevů"

Přemítám, v kolika profesích jsou tyto aktivity na denním pořádku. Dají se vůbec ty technologie použít k něčemu jinému, než k retuši červených očí? Když i v tom sciu píšou texty jako v Té šestsetdvojce pod Dosem.
Stále se hovoří o "změnách našich vlastních metod a forem práce". Skoro bych řekl, že je to cílený pokus odvést pozornost od problémů, které prosákly celou společností, včetně školství samozřejmě. Viz Anonymní 30. srpna 2013 12:03.
Prozradí mi někdo, jak se pomocí oněch moderních technologií vypořádáme se šikanou a dalšími zhovadilostmi všeho druhu?
Heslo dne: "S tabletem proti kyberšikaně."

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.