Česká školní inspekce zveřejňuje pro potřebu škol a školských zařízení aktuální kritéria hodnocení platná pro školní rok 2013/2014. Kritéria schválila 28. porada vedení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy dne 13. 8. 2013.
- Kritéria 2013/2014 (191kB PDF)
- Přílohy ke Kritériím (153kB PDF)
5 komentářů:
Kouzlo nechtěného anebo školy už opravdu připravují pro život v EU?
"Numerická gramotnost je dovednost manipulovat s čísly, ..."
V průběhu vzdělávání jsou uplatňovány účinné moderní pedagogické metody a přístupy
"Účinné", tomu celkem rozumím. To budou zřejmě ty, které vedou k naplnění stanoveného cíle vzdělávání. Ale které jsou ty "moderní"? Nešlo by uvést pár příkladů protikladů?
A co když použiji domněle nemoderní, leč v aktuálních souvislostech účinnou metodu? Namátkou třeba velmi účinnou a léty praxe ověřenou metodu "preventivního nátlaku"?
Metoda není moderní, nebo zastaralá, metoda je jen efektivní, nebo neefektivní.
Nemoderní je třeba rákoska.
To znamená, že není v souladu s moderními vědeckými výzkumy. Ne? :)
Až se za deset let ukáže, že metoda domácích úkolů není až tak neúčinná (jen ale kdo to prokáže), zase možná začnou být považovány za moderní a účinnou pedagogickou metodu.
v souladu s moderními vědeckými výzkumy
moderní - novodobý, novátorský, pokrokový
pokrok - postup vpřed, zlepšení
Otázkou zůstává, od kdy se počítá nová doba. Nebo lépe, ve vztahu k jak daleké historii. Třeba takový novověk začíná prý objevením Ameriky a končí s první světovou válkou. Tam snad začínají moderní dějiny. Byli-li bychom důslední, pak vše, co se po první světové v pedagogice šustlo, může být povážováno za moderní.
Z mojí zkušenosti bych se však přiklonil spíš k výkladu moderní rovná se módní. A ještě výstižněji by to mohla být fetiš, zbožštění, jakkoli bychom o metodách či výzkumu měli hovořit možná jako o "současném" bez ambice na bezvýhradní totožnost s "nejlepším" a tedy jediným možným.
Pokud školní inspekce požaduje, aby škola měla vytyčeny měřitelné cíle, sama by měla pracovat s měřitelnými kritérii. Je potom velmi pikantní, totiž, když mně, zavilému herbartovci nějaký kontrolor předhazuje ty moje věčné moderní metódy jenom proto, že se něco koná způsobem, který není v kraji zcela běžný, nebo dokonce snad není dotyčnému znám.
Okomentovat