Zoja Franklová: Deziluze učitelů už nemůže být větší

Tuesday, July 30, 2013 ·

S Tomášem Feřtekem ze společnosti EDUin o tom, co zatím ukázala kampaň Česko mluví o vzdělávání.

Jak se to stalo, že jste začali organizovat diskusi současně s MŠMT?

Původně nešlo o společný záměr, protože EDUin se pro tuto kampaň rozhodla už na jaře 2012, kdy byl ve funkci ještě ministr Dobeš. Šlo nám o to, prosadit myšlenku národního programu vzdělávání. Ten ovšem není možné připravit, aniž by napřed proběhla diskuse o celém systému školství a jeho cílech. Kampaň jsme chtěli zahájit 17. ledna, a teprve pak jsme zjistili, že k tomu samému datu ministerstvo ohlásilo začátek veřejné konzultace, která má vést ke vzniku Strategie vzdělávání 2020. Tenhle záměr ale na ministerstvu vznikl až po nástupu ministra Fialy. Souběh našich kampaní je tedy náhodný, a napřed jsme nebyli nijak nadšení, ale pak jsme si řekli, že se pokusíme z toho udělat přednost. S MŠMT jsme si rozdělili cílové skupiny, aby každý z nás oslovoval tu část veřejnosti, s níž to lépe umí, a ministerstvu pak dáváme k dispozici výsledky našich diskusí.

Jsou mezi výsledky kulatých stolů a dalších forem debat nějaké podstatné rozdíly?

Tím, že na různých akcích Česko mluví o vzdělávání je různá skladba účastníků, tak se liší i výsledky, v některých případech přímo diametrálně. Nejzřetelnější to bylo u tématu selekce. Na kulatý stůl zřejmě chodí spíš lidé pro-inkluzivně zaměření a protichůdný názor je v menšině. Ve veřejné debatě to je ale přesně naopak. Většina lidí je přesvědčena, že každému dítěti je nejlépe mezi svými a že to tak má zůstat. Proto také převládá názor, že mají ve školském systému dále fungovat praktické školy a víceletá gymnázia jako dosud. Jít proti přesvědčení veřejnosti, že selekce je správná, je tedy velmi těžké.

Vytváří se takové protipóly i v jiných tématech?

Jinde je větší míra shody, například je zřejmé, že většina účastníků diskusí kritizuje krajské řízení škol. U některých témat se třeba lidé shodnou obecn&2283;, ale v jednotlivostech pak jsou rozdíly, jako třeba u metodické podpory učitelů.

Jedním z diskutovaných okruhů je také postavení a kvalita učitelů. To bylo jistě také téma, které vzbuzovalo vášně…

V debatách se projevuje jednoznačně, že deziluze učitelů je opravdu nebývalá, řekl bych, že už ani horší být nemůže. Učitelé mají pocit, že jejich profese je znevažovaná a podceňovaná, přitom mám dojem, že ve skutečnosti je pověst učitelské profese ve veřejnosti lepší, než si sami učitelé představují. Všechny další změny se proto musí velmi pečlivě zvážit, protože učitelé už neunesou další kroky, do kterých by museli vložit plno energie, a pak by z toho zase nic nebylo. To si už nemůžeme dovolit.

Pomůže v tom chystaný kariérní systém?

Jeho zavedení naráží právě na tu deziluzi učitelů, kteří už ani nevěří, že by jim stát mohl vůbec v něčem pomoci. Proto bych teď navrhoval kantory podporovat a nechtít od nich další výkony. Podle mého názoru by ministerstvo školství mělo hledat cesty, jak pedagogy pochválit, dávat najevo, že existuje velké množství učitelů, kteří dělají svou práci dobře. Chtěli bychom k tomu také přispět, proto se naše společnost EDUin rozhodla, že se pokusí vyhledávat vynikající učitele všech generací, kteří mohou sloužit jako dobré vzory, a představovat je veřejnosti v krátkých videoportrétech. Také by se měla zlepšit metodická podpora učitelů, což by vlastně stálo relativně málo peněz a přitom by to mohlo pomoci. Web RVP.CZ by měl zase začít sloužit jako místo, kam si učitelé chodí pro radu, pomoc, zajímavé metodiky a úlohy do hodin a kde mohou své problémy  konzultovat s kolegy. Teprve potom by měl vstoupit v platnost kariérní systém, protože ten zavádí atestace, čili další požadavky na učitele. A navíc – kariérní systém bez peněz opravdu nemá žádný smysl.

Jak to tedy koresponduje s kroky, které navrhuje ministerstvo školství?

Myslím, že většina návrhů ministerstva je rozumná, ale pokusil bych se je seřadit takovým způsobem, abych nejdřív učitelům pomáhal, a chtěl bych po nich něco teprve ve chvíli, kdy budou mít jistotu, že jim námaha, kterou do toho vloží, něco přinese.

Národní ústav pro vzdělávání, kde pracuji, poskytuje školám dost rozsáhlou metodickou pomoc, vy ale říkáte, že jí je nedostatek. V čem je tedy problém?

Jeden problém je na straně učitelů – dost velká část z nich totiž není zvyklá využívat nové informace, aktivně si je vyhledávat a pracovat s nimi. Na druhé straně se ovšem obávám, že velká část metodik odcházejících do škol není tím, co učitelé opravdu chtějí, a mnohdy to pro ně není ani pochopitelné. Třeba jde o příliš obsáhlé texty, takže odrazují od čtení nebo neodpovídají na konkrétní problémy, s nimiž by kantoři potřebovali pomoci. Je to tedy do značné míry věc komunikační strategie vůči učitelům, aby metodiku vnímali jako pomoc. Informací je mnoho a povinností každého úřadu je dostat ty správné informace k lidem, kteří je potřebují. Chápu, že to není snadné, ale myslím, že to zodpovědné instituce nedělají příliš dobře.

Ještě bych se vrátila k problému selekce. Dá se s ním za současné situace něco dělat?

Jestliže školy přestanou být pod neustálým tlakem a budou pociťovat podporu, jestliže bude existovat kariérní systém a standardy učitelské profese, tak se i normální základní škola může dostat do fáze, kdy bude schopná učit děti, které dneska přijímat nemůže. Jestli začne být obvyklé, aby součástí sboru byl speciální pedagog a asistenti, kteří pomáhají učitelům, budou se postupně vytvářet podmínky ke snižování selekce. Je evidentní, že zrušit praktické školy nebo víceletá gymnázia by bylo v tuto chvíli jednak nerozumné, jednak politicky neprůchodné, takže je třeba na to jít jinudy. Snažme se, ať přibývá škol, které mohou konkurovat víceletým gymnáziím a přitom jsou schopné se postarat také o děti s handicapem. Tím, že postupně vyplníme slabá místa systému vzdělávání, se nám může podařit, aby hlavní proud školství byl pro-inkluzivní. Tak se můžeme dostat ke stavu, kdy veřejnost pocítí, že tudy může vést cesta.

Jak hodnotíte dosavadní průběh kampaně Česko mluví o vzdělávání?

Určitě má smysl a postupně se také nabaluje stále větší okruh lidí, kteří se k ní přidávají. Na naše webové stránky se naučili chodit novináři, takže se různá témata dostávají i do médií. Ale veřejná debata je vždy dlouhodobá záležitost, i půlrok je málo, máme-li vidět výsledky. Lze to ukázat na příkladu debaty o státní maturitě, jejíž dopady jsou po třech letech už jasné a měřitelné. Když státní maturita začínala, tak bylo všechno tajné, zatímco teď pod tlakem veřejnosti Cermat zveřejňuje nejen výsledky maturit, testová zadání, ale i validační zprávu nebo návod, jak se proti výsledkům maturity odvolat. Pokud jde o naši úlohu ve veřejné debatě, doufáme, že jsme měli vliv třeba na to, že se úplně změnil vztah k národnímu programu vzdělávání – ministr Dobeš ho odmítal, ale současný ministr se už k němu hlásí a považuje ho za svoji prioritu.

Jaro patří diskusím a už na podzim by měla existovat Strategie vzdělávání 2020. Přitom tu je řada věcí, které jsou kontroverzní, kde nepanuje shoda názorů – jak je potom možné je využít ve strategii?

V tuto chvíli jde o to, identifikovat klíčové problémy ve vzdělávacím systému a naznačit, co by se s nimi dalo dělat. Reforma, která začala v roce 2005, šla i přes všechny své nedostatky dobrým směrem, chybí ale spousta kroků, aby mohla pořádně fungovat. Strategie by tedy měla vytvořit itinerář toho, co systém potřebuje, aby fungoval lépe, a příští ministr školství si pak může zvolit témata, která bude chtít řešit, podle toho, kolik na to bude mít peněz a do jaké míry to bude odpovídat jeho politickým preferencím. Teď je u nás možné, aby ministr dělal, co ho zrovna napadne. Takže strategie by se měla stát nástrojem, který zvýší kontinuitu vzdělávací politiky, a to je zásadní změna.

Článek vyšel v příloze časopisu VZDĚLÁVÁNÍ, čtvrtletníku Národního ústavu pro vzdělávání, ročník 2, číslo 2/2013, ISSN 1805-3394. Ke stažení na http://nuv.cz/publikace-a-periodika/vzdelavani-2-2013.

Zdroj: RVP.CZ

53 comments:

Anonymous said...
July 30, 2013 at 2:05 AM  

"Snažme se, ať přibývá škol, které mohou konkurovat víceletým gymnáziím a přitom jsou schopné se postarat také o děti s handicapem".

Bez velkého balíku financí je to naprosto nereálné.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 9:06 AM  

Add deziluze: ale může!!! Stačí, když zřizovatel ze své zlé vůle odvolá dlouholetou schopnou a oblíbenou ředitelku a místo ní dosadí cosi, co je výsledkem pokusného křížení mezi Gestapem a Stb. Hlavně ale ovládá populární sport zvaný rektální alpinismus... Výsledkem je odchod 5 kolegů po jediné sezóně s touto exotikou.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 9:09 AM  

Jak donutit žáky učit se?
Jak donutit učitele učit se?

Podobnost zdaleka ne náhodná.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 9:16 AM  

Proč by se žáci měli učit?
Proč by se učitelé měli učit?

...

Anonymous said...
July 30, 2013 at 9:20 AM  

30. července 2013 9:09

Jak donutit ředitele učit se?
(neumí pořádně žádný jazyk, neumí s PC, neumí jednat s učiteli a zaměstnanci škol, neumí účetnictví, neumí učit,...)
Jak donutit celý odbor školství městského a krajského úřadu učit se?
Jak donutit pracovníky MŠMT a ministry učit se?
Jak to udělat, aby ryba nesmrděla od hlavy?

Podobnost zdaleka ne náhodná

Anonymous said...
July 30, 2013 at 9:23 AM  

K deziluzi přispívá i to, že mně po zaplacení všech základních poplatků nezbude v peněžence nic.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 9:52 AM  

Deziluze???
Učitelům chybí motivace. Když vidí, že někdo jiný bere stejný plat, ale neodvádí nic navíc, proč by se měl snažit? Vedou se jen řeči a kecy. A k ničemu to nevede. Až bude jasné, jak si učitel může zlepšit plat a více si vydělat, potom se to zlepší. Nesmí to být ale jen na základě nějakých evropských projektů, ale podle jasných a finančně podpořených pravidel.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 10:45 AM  

podle jasných a finančně podpořených pravidel

Zcela souhlasím.

A na ZŠ si ujasnit, jestli je normální polovinu výukového času žáky ukázňovat. Všichni tvrdí, že ano.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 11:15 AM  

"podle jasných a finančně podpořených pravidel"

S tím budou vesměs souhlasit nadšenci, pracanti,..Naše paní ředitelka to stejně obejde, vždyť žijeme v Česku. Stačí se podívat na vládnutí elit a hned jsem vyléčen. A nevidím světlo na konci tunelu.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 11:19 AM  

"že někdo jiný bere stejný plat, ale neodvádí nic navíc,"

U nás to funguje ještě trochu jinak - oblíbenci nedělají vůbec nic a plat mají vyšší (omylem mně přistála na kontě výplata mladé kolegyně). Opravdu jsem se nestačil divit.

Pytlik Blaha said...
July 30, 2013 at 12:12 PM  

Lidský život se skládá jen ze samých deziluzí:
kdo dává dárky pod stromeček, kdo nosí děti, první třída, první láska, druhá láska, první manželství, druhé, třetí, test inteligence, účast v talentové soutěži, lékařské zprávy komplet, pomoc bratrských armád, sametová revoluce, výsledky voleb šmahem, pravicová vláda, levicová vláda, školské reformy, setkání s novými žáky, se školní inspekcí, každý nový starosta, ředitel, ministr...
Pořád mi vrtá hlavou, proč na webech škol nejsou k dispozici koncepce rozvoje školy, s kterými šli jmenovaní ředitelé škol do výběrových řízení. Jsou to snad nějaké utajované informace podléhající zákonu 412/2005 Sb a prováděcích předpisů?
Když už tedy Česko mluví o vzdělávání.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 2:29 PM  

K předchozímu: Skvělé, zvláště první odstavec.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 3:55 PM  

Pěkně jste to popsal pane Luďku. A od tohoto se odvíjí vše. Ignorant

Anonymous said...
July 30, 2013 at 5:17 PM  

To 9:52:
Motivace pouze prachama je cesta do pekel. Proto jsme totiž tam, kde jsme. Je totiž přemotivováno - tedy těma prachama. Pak je i nemožné možným = kdo má moc, má prachy. Kdo má prachy, tomu /slaboši/ podlézaj. A spolutvůrců iluzí skvělých výsledků a skvělého výdělku za co nejmenší vloženou námahu je najednou dostatek. Poctivci nejenže makaj poctivě, uměj, ale zejména nepodlézají /domnívám se, že nikdy/, tudíž utřou /i finančně/.
Je to sice hodně ztrátový z hlediska kšeftu, ale hlavní motivací by měla být čest - a není divu, že řídit se ctí je obchodně nevýnosné, protože čest nezná pojem "obchod". Koupit jí není možné nikde, pouze jí mít anebo nemít. Jednou prodaná čest je pryč natrvalo. A nikdy není dostatečně zaplacena.

Anonymous said...
July 30, 2013 at 6:02 PM  

30. července 2013 17:17

Máte samozřejmě pravdu. Jen dodám, že u těch poctivců, pracovitých a čestných, jde o "hubu". Vymykají se kolektivu a co nejde s hlavním proudem, to končí. Bohužel. Je to cizorodý prvek, který by "mohl nakazit ostatní". Zkušenosti z historie by tady byly. Jan Hus je toho zářným příkladem. Ignorant

Anonymous said...
July 30, 2013 at 6:37 PM  

Zdravím, pane Ignorante.
Jasněže jde o hubu, a to hodně. Znám nejen z historie.
Ovšem: ti, kterým zdánlivě o hubu nejde /tedy ti "druzí"/ si dnes vůbec neuvědomují, že JIM jde o hubu = o svědomí, duši, osobnost. Že ztrácejí sami sebe, prodávají sami sebe. A zůstanou pouze těmi, kdož udržuje při životě pouze své tělo - udržet se v zaměstnání za každou cenu, aby člověk mohl jíst a pak se vyměšovat, neboli vykakat = udržet metabolismus v chodu. A mezi tím vším tedy chodit do zaměstnání a "dělat", že se nějaká práce odvádí.
Co je toto za život?

Anonymous said...
July 30, 2013 at 7:46 PM  

to 17:17

Souhlasím. Jsou národy, kde čest má cenu života, stojí nade vším. A nemusí to být jen čest rodová, čest ženy, úcta k náboženským symbolům - tedy neposkvrnění náboženství. Jsou i evropské země, kde je čest vysoce ceněna. U Němců, Rakušanů, Švýcarů - čest profesionála, cechovní čest atd. U nás pojem na vymření. Dokud to znovu nenajdeme, nic se tu nezlepší. Čest nemá s prachy nic společného - spíše jdou proti sobě. Kde chybí čest, nastoupí prachy.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 7:30 AM  

Čest k cechu končí tam, kde dojdou peníze. Učitel nedostane peníze na moderní pomůcky, nejsou peníze na nové učebnice, musí si koupit vlastní psací potřeby, vlastní kalkulačku. Má-li zájem si koupit nějakou odbornou literaturu - opět za vlastní. Za vlastní si pořizuje i známkovací blok a jiné kancelářské pomůcky (pořadače, euroobaly, sponky apod) Pokud existuje zajímavý seminář v lepším případě si část opět platí sám a přitom kromě dobrého pocitu z toho opět nic nemá. Při vypisování "cesťáku" se podvádí, protože zaměstnavatel vám nezaplatí vše, na co máte podle zákona nárok - šetří se a příště byste nikam nejel.
Ukažte mi podobné zaměstnání, kde si zaměstnanec musí takto na vlastní náklady pořizovat prakticky vše, co potřebuje ke svému výkonu povolání včetně investic do vlastního rozvoje.
V naší škole neexistuje možnost se jazykově vzdělávat, učitel nedostane žádné benefity jako např. příspěvek na důchodové či životní pojištění, 3 dny na indispozici apod. Řadu těchto výhod mají i úředníci, kteří jsou také placeny státem.
Nemluvím např. o příspěvku na oděv, či pořízení ochranného pláště do laboratoře, lampička na pracovní stůl, kancelářská židle. U nás máme židle ke stolům jako z obýváku, výškou zcela nevhodné ke stolu o nějaké ergonomii se nám může jenom zdát.
... a takhle bych mohla psát ještě hodně dlouho. Všimněte si, že nemluvím o platu. Možná by stačilo se zatím soustředit na pracovní podmínky.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 9:01 AM  

Ad čest k cechu končí tam.....
Je jasné, že čest k cechu máte, chcete odvádět poctivou práci i za podmínek nevyhovujících. V tomto bodu je to ale o tom, že OSTATNÍ kolegové /snad/ podobně nepostupují - na nedostaky neupozorňují, mlčí, uhýbají - případně stejně, jak jsou učitelé různě šizeni, šidí pak i oni ve výuce - odvádí práci adekvátně podmínkám - proform, naoko. Tudíž situace vypadá furt únosně - zvenčí. Vedení na různých úrovních tím pádem má pocit, že může utahovat šrouby ještě víc, ždímat. Chtělo by to jednotný postup - podpořit se vzájemně. Sdělovat nahlas, co se děje, popisovat situaci pravdivě, dle reality. Vzhledem k tomu, že na jednotlivých pracovištích existují anální horolezci anebo ti, kteří jakoukoliv snahu o zlepšení vzdali a tudíž raději mlčí a snášejí tvrdé podmínky - pud sebezáchovy, pud zachování možnosti alespoň takto být zaměstnán, chtělo by to hledat vzájemnou podporu a nebojácné lidi na různých školách. Kampaň Česko mluví o vzdělávání není špatný nápad - nebylo by od věci uskutečnit něco podobného a posbírat i názory učitelů - nejen veřejnosti všeobecně, poukázat na všechny nedostaky - třeba v nějakém fóru - měla bych název: Lampárna :-), sepsat vše, vzít v úvahu každý podnět, shrnout a žádat vedení na různých úrovních o nápravu. S tím, že už to dál takto nejde - souhlasím s nadpisem článku "Deziluze učitelů už nemůže být větší" /mimochodem: může :-) - deziluzi jsem vnímala už před pár lety na této neúnosné úrovni, od té doby se furt zvětšuje - a tudíž zvětšovat se může i nadále - otázka je, kdy lidé všeobecně budou mít potřebu přestat být mlčícím otrockým davem - evidentně všichni vydržíme hodně, "borci" :-)/.
Je třeba komunikovat, mluvit, nemlčet a nebát se.
A nenechat se převálcovat "motivací" prachama. Páč o prachách to fakt není. Ti, kdož pro zachování cti k cechu makaj i na svůj úkor a s dotováním školství z vlastního platu /pomůcky, šizené cesťáky, šizené různé věci, atd./, s množstvím nezaplacené vlastní práce navíc, se mohou cítit jako blbci, ale čest jim zůstane, což je pevný bod - jen vydržet to chce. V podstatě brnkačka :-)
A ještě: je zvykem shazovat všechny, kteří projeví snadhu věci řešit. Je zvykem hledat za úsilím o změnu hledat "zakopaného psa" = nějaký skrytý profit oné osoby, znevažovat, zdůrazňovat, že to celé nemá smysl, šířit tím pádem beznaděj - čímž se beznaděj udržuje a prohlubuje. Což tak odhlédnout od toho, KDO co tvrdí a podívat se na OBSAH sdělovaného. Domnívám se, že to není až tak těžké.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 10:46 AM  

Hezky se to čte.
Vy budete nějaký mladší ročník, což?
To přejde.
Upozorňujte, sepisujte, žádejte - zlikvidují vás, kdy se jim zachce. V mládí to tolik vadit nemusí, pak už dost.
Pro agilní osoby typu, jakým se jevíte býti, existují ve školství - neustanou-li totiž v té agilitě - dvě cesty:
a) odchod ze školství
b) postup směrem vzhůru
Tertium non datur, leda rezignace okořeněná huhláním na fórech, jako u nás ostatních.
A může se to fórum jmenovat i Lampárna.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 11:14 AM  

Pokud nevznikne nějaké sdružení - říkejme tomu třeba "Učitelská komora", tak to bude pořád stejné.Učitelé si budou stěžovat a ministerstvo si bude dělat to ,co uzná za vhodné.Tak to je a bude hůř.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 11:22 AM  

Nene, ročník starší - furt mě to nepřešlo :-)
Odejita - když to jinak nešlo, tak nadbytečnost :-) - fingovaná, nic ojedinělého v dnešních časech /a je to dobře, konečně zviditelněno, ví se o takových případech, mluví se o tom/.
4 roky před důchodem :-)
Ambice pro postup vzhůru nikdy u mě nebyly - "pouze" čest - čímž člověk lidi opačného ražení fakt vytáčí, aniž chce :-)- to už je úděl - ale všichni máme možnost výběru, vždy. Já mám volbu jasnou a vůbec mi to neva, že jsem tím pádem mimo většiny - v takové většině ani nechci být.
Pokud rezignujete, ztrácíte životní síly. Vaše! Proč si ubližovat vlastnoručně? Usilují o to jiní :-)Pokud by bylo hlasů více, nemohou přece vyhodit všechny.
Beznaděj je k ničemu. To už by zbýval pouze špagát :-) Je třeba hledat řešení. Učíme celý život děti uvěřit větě: kdo chce, ten může. Kecáme snad?

Anonymous said...
July 31, 2013 at 1:11 PM  

"Deziluze učitelů už nemůže být větší"
Ale může. Ještě to stále nějak funguje a stále ještě jsou učitelé, nebo lidé, kteří přicházejí do školství a chtějí učit (někteří i jen proto, aby našli nějakou práci), kterým i toto prostředí nějak stačí.
Někomu nevadí jezdit v rozhrkaném, sotva držícím vagonu, ze kterého vypadávají lidé i smysl a směr cesty, jiní, kteří zažili cestování kvalitním luxusním autokarem s výbornýným průvodcem, program cesty a poznávání, tedy skutečně dobré školství, zoufale lomí rukama a říkají si, že už to nemůže být horší. Může.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 1:59 PM  

Já taky něco připodotknu, s dovolením. Víte, kdo přesně ví, kteří z učitelů mají čest a dbají na ni, a kteří už dávno ne? Naši žáci, vidí do nás jak do křišťálového džbánu. Vzhledem k tomu, že těch prvních je jak šafránu, nemůžeme se tak moc divit, jak jsou učitelé společností vážení. Je to sice jen jeden z důvodů (a důsledků), ale zato dost důležitý.

A ještě poznámka. Ani otroci a robotníci po sobě nenechali šlapat věčně - přišel čas, kdy vzali do rukou hole a přivodili změnu. Protože jim zbyla čest. Pokud máme my kantoři ještě tu trochu cti někde schovanou, měli bychom ji brzy vytáhnout a praštit do stolu. Takhle se prostě učit nedá.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 5:20 PM  

Takhle se prostě učit nedá.

Vedení každé školy má manuál jak zlikvidovat ony neposlušně ("nejdou s firmou"). Je to vždy otázka času a příležitosti. Každý i sebelepší kantor udělá chybičku, pak ho vedení snadno "dodělá". Škola je rozdělena na vedení a vedoucí pracovníky + vlezdoprdelky + oblíbence a na ty ostatní. Nevidím z toho demokratické východisko. Ignorant

Pytlik Blaha said...
July 31, 2013 at 10:08 PM  

Někteří lidé se chovají způsobem, který se vymyká přijatým společenským zvyklostem. Lžou, pletichaří, kradou... proto, že se buď takoví narodili nebo že je k tomu přiměly okolnosti. Třeba je to jeden z možných způsobů, jak přežít. Časem ovšem toto chování probublává i do vyšších společenských vrstev, především pak do státní správy a samosprávy, kdy u(spo)kojování materiálních a mocenských potřeb začíná být hybatelem jevů a dějů. Dané slovo neplatí, uzavřené smlouvy se bezostyšně porušují, jednání na hraně, nebo i porušení zákona se prezentuje jako věc jiného právního názoru s tím, že rozhodne soud. Podvádění, uplácení, vyvádění státních peněz je téměř běžnou součástí všedního dne. Do nižších činovnických vrstev to všechno pak sestupuje už jako obecně akceptovaná, přijímaná a dokonce i uplatňovaná norma.
Když se k tomu třeba v oblasti školství přidají i osobnostní nekvality, co z toho pak asi může vzejít. Určitě se najde nemálo případů, kdy do pedagogického sboru dorazí nová posila, kterou si sbor pamatuje z dob jehoho studií jako konfliktního spratka. Nebo se vedoucím pracovníkem stane učitel, jehož běžným projevem pedagogické práce je klientelismus a protežování prominentních dětiček. Co asi tak může nastat, když si k moci přičuchne zamindrákovaný hajzlík, který se doposud jen třásl strachy, že se provalí jeho neschopnost.
Neradostné materiální vybavení školy nebo bědná výše platu ještě nemusí být určující pro míru učitelovy deziluzace. A rozhodně to není ten hlavní problém českého školství. Pokud se pídíme po příčinách případné nekvality českého školství, ptejme se, kdo je za co odpovědný. Jen připodotýkám, že odpovědnost neznamená libovůli. A že poušť je tvořena jednotlivými zrnky písku. Vyměňme jedno každé za kapku vody, a máme tady móře.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 10:26 PM  

Nemohou vyhodit všechny - ač se opravdu vyhazuje. Třeba dočasně ještě je možné křísit mrtvé školství. Mohou přijmout za vyhozené jiné učitele /je naprosto běžné v mém okolí, že učej neaprobovaní v daných předmětech - jedná se o hudebky - daný nástroj učitel nestudoval, přesto učí - napendrek, katastrofa, neodbornost - kdysi to nebylo absolutlich možné/, přijmout takové, kteří držej hubu a krok - pouze naoko, jak je již pomalu zvykem - Potěmkin style = úroveň výuky nadále poklesne - ti, co držej, co maj, se mohou vyšachovat vzájemně časem - zbyde kdo? = úroveň výuky dál poklesne - a nejen výuky.
Pokud by i všichni poslední stateční majitelé cti rezignovali a začali držet vše, co je vyžadováno, zabijou sami sebe - stejně, jak ti, kteří jsou už dnes ve stavu rezignace. Sebevražda osobnosti.
Zbývá co? Sjednotit se. Podpořit každou snahu o změnu - např. i úsilí EDUINu. Přestat varovně sojčit, že je vše marné. Připadá mi to podobně, jako příběh jakékoliv týrané ženy - dobitá domodra, v ohrožení života, trpí jak kůň, přesto se neodváží odejít - přitom je v podstatě snadné vzít sebou děti, které jsou spolutrpitelé a vykváknout se na násilníka, se kterým žije.

Anonymous said...
July 31, 2013 at 11:30 PM  

Mám taky radu. Ukažte řediteli, co ve vás je.
Možnosti jsou. Stát se metodikem a navázat kontakty na další podobné maniaky (bývají to nadšenci pro obor, většinou), začít pracovat v nějaké oborové komisi - zase se zkontaktujete s lidmi odjinud a to je to, co čecháček uznává (doma je nula, dokud ho neuznají v cizině), zapojte se do výzkumu, přihlašte se do ověřování nové učebnice nebo nového učebního programu, napište o tom článek do místního, lépe celostátního odborného tisku - prosazujte se. A nemusí to být žádné vlezdopr....í, i když tomu tak mnohý pohodlnější kolega bude říkat. Je to o tom, co kdo doopravdy chce dokázat. Kdo se nechá utlouct, nemá tu práci dělat. Potvrzuji z vlastní zkušenosti, vyplatí se to (tedy pro tu čest) :)

Pytlik Blaha said...
August 1, 2013 at 1:03 AM  

Ukažte řediteli, co ve vás je.

A kterým otvorem, myslíte, že by to bylo nejlepší? Až zase půjdu třeba na endoskopii žaludku nebo tlustého střeva. Nebo mám radši svůj obsah vyvrhnout? Nebo snad dokonce... no, to radši ne!

Anonymous said...
August 1, 2013 at 7:49 AM  

31. července 2013 23:30
Nojo, to je všechno hezké. Obávám se ale, že popsané aktivity jsou sóloakce a ve stavu současného školství podpořují vytváření iluze, že vše funguje skvěle. V duchu, který vyhovuje vrchnosti, metodici "ukazují směr" v tom, co uskutečnit stejně nejde /nejsou podmínky třeba aj./, k čemu výzkum, když slouží taktéž /domnívám se/ ke zviditelňování jednotlivců /a jejich lepšímu ohodnocení/, články zviditelňují i pracoviště autora - reklama pro danou školu = více žáků = více dotace od kusu, atd. Zase jen prachy. Chybí poukázání na nedostatky, návrhy jejich odstraňování, chybí proveditelná vize skutečného zkvalitnění. Neumím si představit, jaký pozitivní dopad mají popsané aktivity do praxe ve smyslu změny k lepšímu všeobecně a ke zvýšení kvality vzdělávání a celého školství. Z mého pohledu by naprosto stačilo mít podmínky k normálnímu učení v klidu, bez zviditelňování. Já osobně zviditelňování neberu, jakékoliv soutěžení vyrábí pouze hromadu poražených a z "prvního místa na bedně" není žádný užitek. Každá sláva polní tráva, pouze obyč iluze.

Anonymous said...
August 1, 2013 at 8:55 AM  

31. července 2013 23:30

Stále si myslím, že pro zdárný rozvoj školství stačí vytvoření podmínek pro učení a kvalitní kantoři (samozřejmě dobře zaplacení). A na tyto věci chybí obrovské množství financí. České školství je finančně hluboce poddimenzováno. Dle statistik jsme se v rámci EU definitivně propadli na poslední příčky (ČR+Bulharsko). "Z hovna bič nikdo neuplete a samozřejmě s ním ani nezapráská". A o tom to je.

Anonymous said...
August 1, 2013 at 6:58 PM  

a kvalitní kantoři (samozřejmě dobře zaplacení)

Jak prosím poznáte kvalitního kantora, kromě toho, že je (bude) dobře zaplacen?

Anonymous said...
August 1, 2013 at 7:37 PM  

1. srpna 2013 18:58

Mrkněte na systém ve Finsku. Hned pochopíte.

Anonymous said...
August 2, 2013 at 11:04 AM  

Kvalitního kantora poznáte tak, že je zcela nenápadný, nehlásí se do diskuzí, mírně se usmívá a myslí si své, bez řečí bere různé záskoky a suplování, dozory v jídelně, na chodbě a plnění různých nesmyslných úkolů. Stačí mu plat, který dostává a pracovní doba a rozvrh. Nevyčnívá. A protože je zdánlivě zcela loajální a nenápadný, může vyučovat podle svých metod a odchylovat se od osnov a všech těch vzdělávacích programů a naučí žáky v poklidu to, co žáci potřebují, spolupráce se žáky je oboustranná. Respektují ho (jí), nedělají naschvály, učí se jak mohou a mají výsledky a pak na takovou kantorku (kantora) s podivem vzpomínají jako na nějakou nenápadnou (nenápadného) učitelku (učitele), který je vlastně naučil to co se měly(i) naučit.

Jsou i šílené meteority, zářící, strhávající pozornost, přinášející neustále nějaké novinky, požadující nové vybavení a hned ho používají a jsou vzorem pro ostatní budující, stále tvoří růnzé projekty, jsou rozhodní, novátorští, všechno vědí, znají, na poradách aktivně diskutují, ale štvou svou dokonalostí a ambicemi kolegy i vedení a jsou utloukáni do vžitého průměru nebo je jim nabídnutý takový rozvrh a další a další práce a aktivity navíc, že nakonec samy(i) odejdou nebo jsou odejiti, nebo jako nepochopení a zhrzení že házeli ... odcházejí sami a hledají, kde by se mohli uplatnit (v dobrém samozřejmě, hnát výuku dopředu a modernizovat, ale mnohé vedení nebo ped.sbor to nesnáší)

Anonymous said...
August 2, 2013 at 2:16 PM  

"Z hovna bič nikdo neuplete a samozřejmě s ním ani nezapráská"

Ale uplete a zapráská, akorát se u toho řádně zasere.

Anonymous said...
August 2, 2013 at 3:32 PM  

2. srpna 2013 11:04

Ten druhý odstavec? Znal jsem takové, oni organizovali a práci za ně museli udělat jiní. Těmto lidem bych doporučil podnikání, tam uplatní svůj talent.

Anonymous said...
August 2, 2013 at 5:07 PM  

Jak poznat kvalitního kantora...?

V poslední době své kolegy rozděluji do dvou skupin. Na ty inteligentní, a ty druhé. Tohle kritérium je naprosto dostačující, lze podle něj i předem odhadnout, jak se kdo zachová.
Bohužel je fakt, že ti inteligentní více trpí - v procesu i mimo něj.

Anonymous said...
August 3, 2013 at 12:12 PM  

Ve školství zůstaly pro učitele zajímavé už jen ty prázdniny (dovolená). Mám pocit, že většina učitelů je vyhlíží víc, než ty děcka. Všechno ostatní je děs běs. Pracuje se rok od roku hůř, dřina jak blázen. Kdo nezažil, nechápe a hlavně nevěří.

Pytlik Blaha said...
August 3, 2013 at 1:15 PM  

Jak prosím poznáte kvalitního kantora

Kvalitního učitele jednoznačně rozpozná každý ředitel školy, přece. Prošel náročným výběrovým řízením a kolektivním ustavením do funkce. Jako špičkový dlouholetý pedagog musí kdykoli předložit kritéria hodnocení a umět zdůvodnit, proč (finančně) hodnotí konkrétního učitele tak či onak.
Jinak nakládá neoprávněně s částí jemu svěřených mzdových prostředků a případně i zneužívá svoje pravomoce. Zajímalo to někdy nějakého zřizovatele? Nebo to funguje jako na vládní úrovni? Že se o odměny šábne se zaměstnancem?

Ukažte řediteli, co ve vás je.

Hele, v posledních pár letech jsem kompletně přešel na platformu výhradně a jen volně dostupných pracovních nástrojů, do výuky zavedl čtyři nové předměty, z toho tři volitelné, a poměrně výrazně změnil celkovou koncepci výuky. Nemám pocit, že by si toho kdy vůbec někdo všiml.

Anonymous said...
August 3, 2013 at 5:00 PM  

3. srpna 2013 13:15

Že by každá škola měla svou Nagyovou? Jak tak nad tím nyní přemýšlím? Je to možné a vysoce pravděpodobné.

Anonymous said...
August 3, 2013 at 5:37 PM  

Žádná Nagyová by nikdy do žádného školství nešla, ani omylem. Ta jde tam, kde to smrdí prachy.

Pytlik Blaha said...
August 3, 2013 at 8:36 PM  

každá škola měla svou Nagyovou

Nebo Nagye.

Nagyová by nikdy do žádného školství nešla

Každá úroveň státní správy a samosprávy, školství nevyjímaje, má svoje Nagye.

Až se začne na mšmt bez důvěry taky zveřejňovat až na úroveň škol, šmahem, aby se to stihlo, to se budou dít věci.

Anonymous said...
August 3, 2013 at 9:43 PM  

A za ty nevyčerpané evropské 4 miliardy, za ty může taky nějaký ten nagy? Proč se jasně neřekne, kdo za to může a jak ty ztráty vynahradí českému školství.

Anonymous said...
August 4, 2013 at 8:55 AM  

3. srpna 2013 21:43

Po volbách v roce 2006 vytvořil vládu kdo? Po volbách v roce 2010 vytvořil vládu kdo? Byl pan exministr školství Dobeš tím správným mužem na MŠMT? A nyní se v korupčnickém prostředí posledních vlád vytváří myšlenka, proč Nečas (řízený Nygyovou) držel Dobeše tak dlouho u koryta? V této době totiž astronomicky narůstaly problémy s evropskými fondy.

Pytlik Blaha said...
August 4, 2013 at 12:43 PM  

jak ty ztráty vynahradí českému školství

Pokud pod českým školstvím myslíme především české školy, pak by ztráty činily, odhaduji nekvalifikovaně, ani ne dva a půl miliardy, protože víc by do škol stejně nedorazilo. A kdoví jestli by poměr nebyl nepříznivější. Čas od času se ptám, jestli už někdo spočítal míru napakovaní se přisátých cizopasníků. Zatím nic. Nejspíš je i tato informace v nějakém přísnějším režimu utajení.

Zen said...
August 5, 2013 at 7:39 PM  

Anonym 4. srpna 2013 8:55
Drobne korekce:
- problemy s EF zacaly davno pred Dobesem, jaku ukazal audit EU
- nebyly a najsou problemy jen na MSMT
- jediny ministr, ktery kvuli problemum s EF odesel (pravda, cestina zna i pasivum), byl Dobes
Nevim, jak Vam, ale me to pripada spis jako zaminka ku zbaveni se nepohodlneho clovicka z nepohodlne strany.

Pro pomaleji chapajici: Tim nechci rici, ze Dobes byl nejak skvely ministr.

Anonymous said...
August 5, 2013 at 8:32 PM  

Když srovnáte finanční ztrátovost v českém školském rezortu (tunelování, podivné financování některých neziskovek, nečerpání z EU, přemrštěné mzdy a odměny úředníků, atd.) s hororovými ztrátami na dopravních stavbách - viz dnešní zprávy, předražení staveb o víc než 40 miliard (!!!) - tak to jsme ještě braši.

Úplně, ale dozaista naprosto nejtragičtější je, že nikdo za nic nemůže a nikdo za nic nenese hmotnou odpovědnost. Nebo že by NKÚ?

obyčejná učitelka said...
August 5, 2013 at 9:09 PM  

To srovnání dopravních staveb a školství je alarmující! Podívejte se.

Pytlik Blaha said...
August 5, 2013 at 9:37 PM  

nikdo za nic nenese hmotnou odpovědnost

Co s hmotnou zodpovědností. Podstatná je zodpovědnost politická. Činovník pokryje tunel, šábne se drobečky, převezme politickou zodpovědnost, uvolní místo dalšímu činovníku... a užívá si v pohodě.

Anonymous said...
August 8, 2013 at 10:28 AM  

Jakápak deziluze?

Iluze si může dělat pouze naivní nebo neznalý zájemce o povolání (zde učitelství).

Realista vidí jaké to je, do čeho jde a co může očekávat.

Když jde někdo na horníka a myslí si, že bude jenom mačkat tlačítko a každý den vyfárá čistý, může pod sprchami s mozoly od lopaty nebo sbíječky, černý od mouru trpět deziluzí. Realista ví, co čeho jde.

Anonymous said...
August 8, 2013 at 10:36 AM  

10:28

Nemáte tak docela pravdu. Před 22 lety jsem nastupoval do docela jiného školství, než je tu dnes. To, co se školstvím současný režim provedl, je podvod na žácích, rodičích i učitelích. A na státu.

Anonymous said...
August 8, 2013 at 10:41 AM  

Pokud nová vláda nebude schopna začít velmi rychle a velmi účinně řešit nejkřiklavější problémy, bude už na nápravu pozdě. Tuším, že naše školství čeká přechod do soukromých rukou, protože tu šílenou úroveň některých státních škol nebude možné stále tolerovat a rodiče si budou chtít vybrat. Pak pánbůh s námi a Eduini a podobní si budou mastit kapsy.

obyčejná učitelka said...
August 8, 2013 at 10:58 AM  

Pokud jste dobrý učitel, soukromá škola po Vás ráda "chňapne" a namastí Vám kapsu. Nemáte se čeho bát. ;)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.