„Ukázalo se, že i přes špatné výsledky v mezinárodním srovnávání je 81 % rodičů s českým školstvím spokojeno. Je jenom otázkou času, kdy se to změní, protože ty děti budou zkrátka nezaměstnatelné,“ říká v rozhovoru ředitel evropského Microsoftu Jan Mühlfeit. EurActiv s ním mluvil o problémech, které České republice brání na cestě k vyšší konkurenceschopnosti.
Z rozhovoru v EurActiv.cz vybíráme:
Na co konkrétně je třeba při vytváření takové strategie hledět?
První věc jsou žáci. Tady by bylo dobré vzít si příklad z Finska, které dopadá v žebříčcích PISA velmi úspěšně. Pokud jde o nejlepší studenty, ti mají podle srovnání dobrý výsledek v podstatě všude ve světě. Problém je ale ve středu a spodku té pyramidy. A právě ve Finsku vyvinuli vysoce sofistikovaný systém pro mentorování a rozvoj těch slabších studentů. Věnují se samozřejmě všem studentům, posunují dál i ty vynikající, ale pomáhají rozvíjet se i těm, kdo jsou na spodku té pyramidy.
Dalším aspektem je pohled rodičů. Ve Finsku nebo třeba v Koreji je pro rodiče vzdělávání mantra. To bohužel pro české rodiče neplatí. V průzkumu, který dělal McKinsey Institute, se ukázalo, že i přes špatné výsledky v mezinárodním srovnávání je 81 % rodičů s českým školstvím spokojeno. Je podle mě ale jenom otázkou času, kdy se to změní, protože ty děti budou zkrátka nezaměstnatelné. Už dnes je v Evropě nedostatek pracovních míst a myslím si, že ta konkurence bude do budoucna ještě větší.
Třetí důležitá podmnožina procesu vzdělávání jsou samozřejmě učitelé. Ve Finsku se na pedagogickou fakultu dostane jeden z deseti uchazečů. To v České republice rozhodně neplatí a musí se to změnit. A musí se také zvýšit prestiž učitelského povolání. Nejde o to, že by ve Finsku učitele přepláceli – berou plat o 20 % vyšší než průměrná mzda. Jde o to, že to povolání má určitou reputaci. Kvalita učitelů je velmi důležitá. Přijímací zkoušky na pedagogické fakulty přitom dělají studenti nejen na základě znalostí. Musí projít také talentovými zkouškami, protože jako učitel musíte mít určité vrozené dispozice – musíte třeba umět diagnostikovat silné stránky a talent žáků. A právě na tyto aspekty se zaměřují.
Potom je samozřejmě potřeba dělat takové jednoduché technické kroky, jako že například školy budou dostávat více peněz. A důležitá je ještě další věc. U nás dlouhou dobu působila zaslepená snaha revidovat a vylepšit fungování vysokého školství. Jenže pokud se se změnami nezačne už v základním školství, je všechno špatně. Pokud jsou špatné už vstupy, špatný je i celkový výsledek.
Poznámka redakce: Pokud někdo vážně tvrdí, že "Potom je samozřejmě potřeba dělat takové jednoduché technické kroky, jako že například školy budou dostávat více peněz.", o realitě českého školství asi opravdu nic neví.
Přečtěte si: Jan Mühlfeit: Největší problém konkurenceschopnosti ČR je základní a střední školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
28 komentářů:
Další "chytrý" článek. Takoví chytráci to všechno brzy vyřeší.Ještě by si pisatel mohl tak rok-dva zaučit, třeba na základce někde v Ústí nebo v Ostravě.
Jiří
Český rodič: Nechce slyšet, že jeho mazánek je trotl.
Česká střední škola: Státní maturita s pomocí učitelů, školní část maturity formalita, na školu je přijat kdejaký dement, všichni dostudují. Všichni jsou spokojeni. Rodiče, pan ředitel (za prémie), zřizovatel a provozovatel za tučný vejvar z různých tunelářských projektů :-) a spokojená je i ČŠI za bezproblémový chod školy. A tak si tu hezky hnijeme a hnijeme a ten Muhlfeit to říkal už před patnácti lety... a my si dále hnijeme...
Kvalita učitelů je velmi důležitá.
Kvalita je opravdu důležitá, ale kvalita se musí zaplatit. Školství je prioritou pro každou vládu a to hlavně před parlamentními volbami. Za 20 000,- chcete opravdu do školství někoho nalákat? A kvalitní pedagogy? Je to jen a jen k smíchu. Ignorant
Nejevetším problémem konkurenceschopnosti rozhodně není základní školství!! Bohužel daleko větší prohnilost je u nás ve vzdělávání středním a vysokoškolském. Maturita i titul se dá u nás v pohodě koupit.
Učitelé na základkách jsou bohužel v současné situaci bezmocní. Na SŠ s maturitou již míří i propadlíci. A když chcete nechat na dnešní základce žáka propadnout, čeká vás psychický teror a šikana za strany rodičů a bohužel i vedení školy. Propadnutí a nedokončení základního vzdělávání je totiž jediná překážka, která miláčkům může v dosažení maturitního vzdělání zabránit.
Problém základního školství je ten, že tam žáci očekávané základy neosvojí. Ač se jim strkají na stříbrném podnosu - trychtýř prostě nemáme.
A tak osmáci a deváťáci vesele odcházejí do života, aniž by rozuměli, co čtou, aniž by uměli napsat tři věty bez chyb, o počtech a cizích jazycích nemluvě.
Pokračování učňáku=2. stupeň je další učňák, tentokrát s maturitou. Tam je tak mizivý zájem o vzdělání, že jediný, kdo se snaží, je učitel.
Dlouho jsem se rozčilovala, když si učitelé neustále stěžovali na plat. Bohužel s přibývajícími léty a stále stejným platem se k nim začínám přidávat. V dnešní době je plat 20.300 Kč opravdu velice, ale velice žalostný.
Tudíž jako největší problém konkurenceschopnosti vidím jakékoliv školství - základní, střední i vysoké! Ani na jednom z těchto stupňů nejsou učitelé zaplaceni, žáci a studenti jsou z dnešního systému demotivováni, rodiče mají růžové brýle ohledně jejich miláčka. No je to hrozná kombinace.
Jako řešení se mi zdá následující: učitelům přidejte peníze, na žáky a studenty dovolte klást vyšší nároky, rodičům odeberte část pravomocí a dejte je učitelům (např. rozhodování, zda žák půjde na SŠ s maturitou či pouze s výučním listem - přesně tak to funguje v Německu), zrušte obludné počty středních odborných škol.
Vysoké školství zatím ponechávám stranou, to je totiž na hodně dlouhý příspěvek.
Nejvtipnější je poznámka redakce na konci článku :-)) Český samozvaný odborník pan Wagner tvrdí, že šéf Microsoftu pro celou Evropu je tele. Vaše sebevědomí bych chtěl mít, pane Wagnere. Neskutečné.
11. července 2013 11:59
S takovým platem je výsledek jasný. Budoucí důchodce-učitel bude žebrák. Vstup do II.pilíře důchodové reformy mu znemožňuje nízký plat. Na významnější připojištění do III. pilíře mu moc nezbývá. Pak se nedivme tomu, že se do školství nehrne žádná elita. V českém školství totiž kvalitní kantory žádné světlé zítřky nečekají.
11. července 2013 13:42
Jsem to pochopil tak, že do českých škol nepřijde více peněz, leda kdyby exministra financí hlídal bývalý exministr školství v jistém zařízení. Pak potom ano, reforma je možná. Bez peněz to však nepůjde.
To Anonymní 11.7.2013, 11:59: Můžu potvrdit. Po třiceti osmi letech ve školství jsem byl odejden do předčasného důchodu (vadil jim můj věk)a dostávám méně než deset tisíc.
Problémy našeho školství:
1)peníze na učebnice - nejen nákup, ale i vývoj a tvorba
2)peníze na pomůcky - nestačí interaktivní tabule, chybí programy pro tyto technologie, animace, chybí peníze na chemikálie, chemické nádobí, technické pomůcky pro přírodovědné 3)peníze na platy - spokojím se s platem, který je o 20 % vyšší než je průměrný plat ve státě
4)chybí smysluplné školení, jak lépe dnes učit - nové metodiky s praktickými ukázkami. Jediné takové školení je systém Heuréka pro učitele fyziky. Jinak je to jenom mlácení prázdné slámy a ztráta času.
5)máme nízké nároky na žáky - podívejte se do učebnic matematiky před 10 lety
6)žák nemá žádnou motivaci se učit. Ať se učí nebo neučí, stejně na škole zůstává a tu maturitu někde udělá.
7)tristní úroveň státní maturity - strach úředníkům nedovoluje klást odpovídající požadavky na studenty. Podívejte se na letošní maturitu z matematiky - neúspěšnost 20 % a přitom 19 příkladů z 26 odpovídají učivu základní školy. Byl test opravdu náročný, jak tvrdí novináři?
8)unavení a demotivovaní učitelé - to je největší problém, který se bude velmi těžko řešit. Jak chcete učitelům vysvětlit, že tentokrát to fakt už myslíte dobře?
Výsledek našeho školství v průměru:
líní studenti, kteří nemají smysl pro zodpovědnost, kteří si myslí, že to vždycky nějak dopadne, někde to opíší, stáhnou z internetu. Nemají smysl pro poctivě odvedenou práci, dodržování termínů, pravidel a řádu.
Existují samozřejmě i výjimky, které potvrzují pravidlo. Bohužel praxe mi ukazuje, že není pravidlem, že se těmto výjimkám v životě bude lépe dařit a že nutně musí být úspěšní. Znalosti a schopnosti totiž v naší zemi nejsou rozhodující pro pracovní úspěšnost. A i to naše děti velmi dobře vědí a tak si hledí svých velmi dobře situovaných rodičů. Vždyť oni to nějak zařídí!
Výsledek našeho školství v průměru:
To není, s dovolením, výsledek našeho školství. To je výsledek vývoje célé, zdůrazňuji že celé, naší společnosti.
Školství přece není mimo. Je součástí. Kdyby byla společnost zdravá, nemohlo by být samo školství nemocné.
To není jako zlomená noha vrcholového sportovce. Dva měsíce v gipsu, pak rehabilitace, pozvolna trénink a příští sezonu zase šup na bednu.
Zkusme cvičně najít v naší zemi najít nějakou dobře fungující oblast. Vždyť podle posledních zpráv selhala dokonce i mise na záchranu Ivety Bartošové.
Anonymní 11. července 2013 13:42 Tele jste s prominutím Vy. Pan Wagner nic takového nenapsal, to je Vaše účelově hrubé zkreslení, které z Vás to tele, a to tele demagogické, dělá. Pokud si myslíte, že šéf Microsoftu pro Evropu musí nutně rozumět školství, pak jste asi jeho služebník/služebnice, nebo tele na druhou. Jako praktik Vám mohu směle napsat, že pan Wagner má pravdu, a to pomíjím fakt, že za pan M. považuje za měřítko vzdělanosti PISA testy - přečtěte si k tomu Liessmannovu knihu Teorie nevzdělanosti - třeba se Vám pak rozsvítí.
Jéžiši, jaké nové metody - vy jste někdy takový seminář absolvoval?
Všechna školení DVPP jsou opravdu fraška a jezdím na ně pouze pro zpestření nudné denní školní rutiny a také proto, že se dostanu do města. Jinak jsou úplně na nic.
No a výuka didaktiky na vysoké škole je fraška na "entou". To je pouze a jenom teorie, teorie a zase teorie. Ti vyučující vůbec netuší, "vo co go" v praxi.
A pokud píšete o semináři pro učitele fyziky Heuréka v praxi, tak ten se nedá ve školách realizovat, protože viz bod 2 (nejsou prachy na pomůcky a bez těch to prostě nejde).
Takže jsme zase na začátku - chybí peníze - na dobrá školení, na pomůcky, na učitele, kteří chtějí aktivizační metody používat v praxi,...
Pan M. tvrdí, že před revolucí jsme byli na druhém místě žebříčku. Moc by mě zajímalo, kde tuto informaci vzal, když PISA začala v r. 1997.
Dál si myslím, že největší problém je právě v tom účelovém zaměření vzdělávání, třeba na tu všude skloňovanou konkurencesschopnost. Měli bychom děti rozvíjet tak, aby se z nich staly svobodné bytosti s vlastním názorem, chutí vzdělávat se celý život (všichni se nejvíc naučíme až "za běhu") a hlavně morální. Tomu je třeba přizpůsobit školu.
I názory pana M. srší ekonomickými zájmy. Ale maskuje to pěkně...
12. července 2013 11:21
Souhlasím s Vámi, tak by to mělo být. Současná světová ekonomika je však zaměřena na výkon (ČR je samozřejmě jako vždy papežštější než samotný papež). Ideální představa části našich podnikatelů je rychle naučit (zaučit) základy a šup na jedno použití do výroby. Taková česká recyklace pracovní síly. Je ti 40, 50,.. takového dědka (babku) již nepotřebujeme, protože jsou málo výkonní a častěji nemocní. Tzv. "kult mládí" je patrný u některých našich TV. Tedy stručně, takoví "podnikatelé" přece nepotřebují nějakého přemýšlivého a hloubavého jedince. Je v něm "nebezpečný potenciál".
Současná světová ekonomika je však zaměřena na výkon
Já si to tak docela nemyslím. Zdá se mi, že je to takové zaklínadlo, kterého se každý bojí.
a) Světovou ekonomiku budou "dělat" ti, kteří jsou teď ve školách. Pokud budou učeni "na jedno použití", bude i ekonomika na jedno použití. (Zcela opomíjím fakt, že život není jen ekonomika.)
b) Opravdu kvalitní firmy stojí o tvořivé lidi s vlastním názorem. Ale o tom se nemluví. Pro stát (tím myslím to byrokratické uskupení) je výhodnější mluvit o potřebě zaměstnanců poslušných, nepřemýšlejících. A ti pak tvoří taky průměrnou kupní sílu, které stačí zboží na jedno použití, na které si vydělávají v pracovní pozici na jedno použití... Nepřipomíná vám to kolotoč? Mně se už od mala dělalo na kolotoči špatně od žaludku!
Jsou prázdniny, tak by se hodila četba - kromě neustále připomínaného Liessmanna navrhuji Bílý Den od Jacka Londona. Ku podivu to není od tématu ;).
Opravdu kvalitní firmy stojí o tvořivé lidi s vlastním názorem.
Bohužel, naše škola není ona firma, kterou tady sdělujete. Škoda. V naší škole-firmě se propagují právě opačné věci.
Úžasné!!! Pokud páni ředitelé budou bránit vyhazovu lemplů a absentérů, pokud tihle ředitelé budou přijímat úplatky za přijetí na školu, pokud tihle ředitelé budou šukat žákyně a přijímat je do pracovního poměru za cenu vyhazovu starších učitelů, pokud budou mít páni ředitelé vejvar ze školních bufetů a různých projektů, tak se toho moc nezmění. Na Bítešském Harvardu toho vědí víc :-)
Prosím vás, těch 20 tisíc platu, to je čistého nebo hrubého... Já jen, že učím už patnáct let a tolik čistého jsem ještě nikdy nedostal. Leda když byla nějaká mimořádná odměna. V takových případech odměny ředitelů a jejich zástupců dosanovaly šesti cifer... to vím od pokladní... kde se hrabou poslanci na naše ředitele škol.
Také si myslím, že pokud má ředitel zhruba dvakrát větší plat než učitel, tak by měl mít i zhruba dvakrát větší odměny, a ne dvacetkrát, jak se skutečně mnohde děje.
Tedy shrnuto-ředitel není po finanční stránce žádný žebrák. Má vysoce nadprůměrný plat. Za tyto peníze by měl odvádět kvalitní práci, což se tak v 80% neděje. Ředitelskou práci pak často vykonávají obyčejní učitelé, kterým to je, pod pohrůžkou ztráty zaměstnání, přikázáno.
Přátelé, vaše představy jsou značně zkreslené. Pokud ředitel nemá odměny, jeho základní plat se od toho směšného učitelského až zas tak moc neliší. No a aby ty odměny měl, musí mu být zřizovatel milostiv, a to je potřeba se vhodným způsobem snažit, že.
Ale samozřejmě, že se jeho plat podstaně liší. Vše se sice odvíjí od velikosti školy, ale na velkých školách mají ředitelé díky příplatkům za vedení a osobnímu ohodnocení hrubý plat ke 40 000 Kč. A není zde žádný důvod k tomu, aby měl ředitel odměnu takovou, jako zbytek pedagogického sboru dohromady, což je na naší škole bohužel normální. Problém bude asi v tom, že zřizovatel nemá moc páru o tom, jakou výši odměny mají kantoři, nasolí řediteli solidní odměnu, která jde samozřejmě z peněz od státu a nikoliv od zřizovatele, a on ředitel pak chudáček nemá kantorům už velice co rozdělovat.
Chcete změnit školství? Rozdělte republiku na 2 části, jednu připojte k Rakousku, druhou k Německu. Potom snad bude zaveden pořádek. Omlouvám se za tuto přihlouplou poznámku.
Teď ale vážně k metodám. Ty nejsou nové nebo staré. Jsou metody efektivní a neefektivní. Ovšem ve školách se od efektivních metod muselo upustit, protože byl na dětičky vyvíjen tlak a musely pracovat. Přitom ale pomazané hlavy kázaly, že děti budou vyhledávat a hrát si, že je učitelé naučí vše i přes jejich odpor. A jsme v ...., tedy tam, kde jsme.
14. července 2013 8:19
A on by dnes někdo dělal ředitele školy za učitelský plat 20 000,- ?
Pokud by pojal vytváření podmínek pro práci učitelů s žáky jako smysl svého života...
P.S.
A to myslíte dvacet tisíc čistého?
Okomentovat