O myšlenkových mapách (mindmapping) toho bylo už napsáno hodně (doporučuji pro podrobnější studium web Mít vše hotovo). Proto si nenárokuji napsat něco objevného. Spíš bych ráda ukázala, že myšlenkové mapy mohou být užitečným nástrojem nejen při tvořivém myšlení (protože v tom vidím jejich primární smysl), ale třeba také jako podklad pro prezentaci nebo jako formu zápisků.
Myšlenkové mapy umožňují podívat se na téma vcelku, z nadhledu.
Základní principy tvorby myšlenkových map, které se snažím dodržovat, jsou prosté:
- začíná se uprostřed hlavním nadpisem/tématem;
- ostatní myšlenky vychází z tohoto hlavního tématu - primárně paprskovitě, ale programy umožňují i jiné rozvržení, např. do sloupce, větvení jen na jednu stranu apod.;
- každý prvek by měl být jednoslovný; toto dodržuji jen v případě tvořivého přemýšlení, protože mi umožňuje podívat se na každé slovo, každou myšlenku opravdu ze všech stran; pokud však používám mapování jako zápisník s poznámkami, pak používám více slov až po celé věty;
- obrázky mi pomáhají v orientaci a umožňují pak mapu snadněji “přečíst”, když s k ní vracím.
Vím, že doporučení je mnohem více a omlouvám se odborníkům, ale tato výše popsaná pravidla mi zcela vyhovují.
Co od myšlenkových map požaduji?
RYCHLOST je první a velká podmínka toho, proč s myšlenkovými mapami pracuji. Když přemýšlím, potřebuji si nejprve zformulovat slova, myšlenky, nápady, podklady. Pak je teprve třídím, seskupuji, hledám logická spojení, a tím si tříbím představy o problému, popř. o řešení. Také se mi často podaří odhalit souběžné prvky a nebo na mne najednou “vykouknou” nové otázky, které bude třeba zodpovědět. V případě poznámek z porad a seminářů je rychlost stejně tak důležitá - chci si vše co nejrychleji poznačit (včetně svých poznámek a případných dotazů). To vše mi umožňuje program, se kterým pracuji - samozřejmě podmínkou je, že mám program dostatečně prozkoumaný a umím jej rychle používat, tj. vím, kam kliknout.
PŘESUN SLOV je dalším prvkem, který mi velmi pomáhá (opět mluvím o využití programu na tvorbu myšlenkových map). Jak už jsem popsala výše, mnohdy si vkládám do myšlenkové mapy slova tak, jak přijdou, bez ladu a skladu. Následně je ale třeba udělat v těchto prvcích pořádek. Možnost různých přesunů, spojování nebo označování stejnými barvami či tvary mi umožňuje hledat společné znaky (nebo naopak rozdíly) a logické návaznosti. Opět mohou vyvstat další otázky, které mohou téma významně obohatit a ukázat netušené obzory.
VYJÁDŘENÍ MYŠLENEK je posledním prvkem, kterého si při tvorbě myšlenkových map cením. Je to podobné, jako když máte možnost probrat svůj nápad s kolegy - už jen tím, že je třeba svůj nápad popsat, můžeme si upřesnit některé stránky celé myšlenky. A pokud nejsou kolegové zrovna k dispozici (a nebo si před takovým setkáním vytvořím myšlenkovou mapu, abych byla na schůzku přeci jen o něco lépe připravena), pak je volný prostor okolo daného tématu tím pravým místem pro přemýšlení.
Jakou formu myšlenkových map volím?
Nikdy jsem si ještě netroufla na malované myšlenkové mapy (postup, jak malovat myšlenkové mapy můžeme najít např. ve výborném článku Myšlenkové mapy – přemýšlení nebo hraní si? Daniela Gamrota). Pokud se podíváme na předchozí odstavce, je poměrně jasné, že od tvorby myšlenkových map požaduji trochu něco jiného, než umělecký zážitek. Pravda, i přidávání obrázků zvyšuje “uměleckost” mých map, ale pořád to považuji za čistě účelovou činnost. Dokonce někdy mi hledání a vkládání obrázků (nejčastěji hledám mezi obrázky pod licencí public domain na portálu Clker. Nemusím pak na nic odkazovat a mohu obrázky použít podle libosti.
A protože téměř celý den trávím u notebooku, používám aplikace nebo programy na tvorbu myšlenkových map. Tedy raději programy stažené do počítače, protože mají více funkcí.
Co jsem vyzkoušela:
Posledně jmenovaný program sice není z nejrozšířenějších, ale v tuto chvíli je mým jasným favoritem.
Jak už jsem zmínila výše, používám myšlenkové mapy nejčastěji k psaní poznámek a ujasnění si myšlenek (může to být nějaký úkol, příprava na schůzku nebo podklady pro článek či prezentaci).
Každý program, který jsem používala, umožňoval vyexportovat myšlenkovou mapu do nějakého formátu, který bylo pak možné sdílet s ostatními, pokud bylo třeba. Mapy z MindMaple exportuji nejčastěji do powerpointové prezentace (skvělé pro nás, kteří nesnášíme vytváření prezentací - kostru si připravím v myšlenkové mapě a pak už jen doladím v prezentaci) a do obyčejného textového souboru s koncovkou txt (ten pak lze snadno nahrát do Google Drive a sdílet se spolupracovníky, popř. na něm dál pracovat už v jeho textové podobě.
Přiznávám, jistě by bylo lepší i s ostatními kolegy pracovat v myšlenkové mapě. Bohužel práce v programech pro tvorbu myšlenkových map není tolik rozšířená, jak bych si představovala. A pak také...
Zápory myšlenkových map
Po několika letech, co používám myšlenkové mapování, jsem dospěla k názoru, že myšlenkové mapy jsou téměř nepřenositelné. Mám na mysli to, že většinou pouze autor myšlenkové mapy ví přesně, jak ji číst a co v ní vidět.
Nicméně to je problém pouze pro ostatní “čtenáře” našich map. Tvoříme si je přeci pro sebe a pro své myšlení! A tady nemají konkurenci! Jen si to zkuste - hlavní téma doprostřed a jinak prázdná plocha! Už to ve vás bublá? :D
Tipy aktivit pro začátek
Vytvořte myšlenkovou mapu, která bude shrnovat odkazy a zdroje pro zvolené výukové téma. A co třeba rovnou vytvořit si myšlenkovou mapu jako přípravu k vybranému tématu ve vašem předmětu? Co všechno by mohla obsahovat:
- klíčová slova výkladu
- odkazy na zdroje
- otázky, které chcete žákům položit
- diskuzní témata pro žáky
- ilustrační obrázky
Použijte myšlenkovou mapu jako obrázkovou osnovu pro vyprávění pohádky. Pokud budete mapu pak využívat s dětmi, popřemýšlejte, zda nepoužívat více obrázků a barev namísto slov.
Zkuste vytvořit mapu, která se bude před dětmi postupně odkrývat a která se jim bude líbit. Tím zapojíte nejen sluch, ale také zrak aniž byste přestali pracovat s jejich fantazií. (1)
Žáci mohou ve skupině tvořit myšlenkovou mapu velmi snadno - stačí jen balicí papír nebo dvoudolarová tabule a fixy. Skupina se pak může mnohem lépe rozprostřít kolem hlavního tématu a současně je nutné, aby aktivně spolupracovali - aby nebylo jedno řešení/nápad napsaný několikrát.
V prostředí pro tvorbu myšlenkových map lze hrát třeba slovní kopanou. Hra umožní seznámit se s prostředím programu a jeho základními ovládacími prvky v oblasti grafiky:
Hráči si mohou určit, že například z každého uzlu mohou vycházet maximálně tři větve. Střídají se pak jako v případě klasického slovního fotbalu, s tím rozdílem, že nerozvíjí poslední napsané slovo, ale jakékoliv na mapě (pokud už nebyl dosažen limit tří větví). Vítěz se tak nebude určovat jako v případě klasického fotbalu (tedy kdo neví, vypadává), ale sečtením bodů za napsaná slova. (2)
Zdroje a užitečné odkazy:
Keller, Josh. "Using 'Mind Maps' to Explore Teaching Resources." 2013. Web. 14 Jul 2013. <http://chronicle.com/article/Using-Mind-Maps-to-Explore/127381/>.
(1) Černý, MIchal. "Vyprávění (nejen pohádek) s myšlenkovou mapou | Myšlenkové mapy - Myšlenkové mapy." 2013. Web. 14 Jul 2013. <http://www.myslenkove-mapy.cz/myslenkove-mapy/vypraveni-nejen-pohadek-s-myslenkovou-mapou/>.
Press, Mindomo. "How Mind Maps Can Inspire Collaborative Learning - Edudemic." 2013. Web. 14 Jul 2013. <http://www.edudemic.com/2013/05/how-mind-maps-can-inspire-collaborative-learning/>.
(2) Vaňková, Monika. "Hrajte si s myšlenkovou mapu | Tvorba myšlenkových map - Myšlenkové mapy." 2013. Web. 14 Jul 2013. <http://www.myslenkove-mapy.cz/myslenkove-mapy/tvorba-myslenkovych-map/hrajte-si-s-myslenkovou-mapu/>.
Obrázky
Převzato z autorčina blogu Pepoušův nápadník
14 komentářů:
Můj život bez myšlenkových map je opravdu velmi nedokonalý.Jak tak sleduju schémata, nebyl jejich prvním tvůrce Jára Cimrman?
Jiří
Pavlína Hublová: Používám myšlenkové mapy.
Tak to je mi Vás opravdu líto Pavlíno.
Komu je shůry dáno, dokáže si uspořádat poznámky či nápady k libovolnému tématu sám.
Komu není, tomu nepomohou ani otrocké návody pro tvorbu "myšlenkových map".
Docela dlouho mi trvalo, než jsem s úžasem zjistil, že pod vznešeným názvem "myšlenková mapa" se skrývá prostě jen typ graficky strukturovaného zápisu, který by měl samovolně používat každý středoškolák s IQ dejme tomu nad 100.
A úplně na okraj: Ještě jsem nenašel žádnou "myšlenkovou mapu" takovou, že by ji nešlo převést na obyčejný text diferencovaný nadpisy různých úrovní.
Já vím: Je to "obrázek" a na fotkách to hezky vypadá. A když se to ještě vyšmrdlá hodně barevnými pastelkami, může z toho být grant za všechny peníze...
Ke všem předchozím: Zkusili jste někdy myšlenkové mapy? Obávám se, že ne. Jinak byste přišli na to, že tato metoda je smysluplná a podporuje u žáků logické myšlení. Ne vše, co je nové (myšleno: ne 50 let staré), je špatné. Metody nejsou nové a staré, jsou jen efektivní a neefektivní. A myšlenkové mapy jsou efektivní. Nejen ve škole, myšlenkové mapy využíváme běžně v každodenním životě.
A kolik map asi tak vytvoříte průměrně za den?
Někdo používá, někdo nepoužívá. Někomu vyhovují, někomu nevyhovují. Je to o osobním rozhodnutí a článek nikoho nenutí je používat.
PS. Pokud ji potřebuji, tak používám papír a tužku. A šmrdlám pastelkama. Bez grantu.
Nějak většinu věcí nosím v hlavě, co nevím, to si doplním z literatury, internetu. Tato berlička je tak pro lidi s IQ do 100.
A protože téměř celý den trávím u notebooku...
To vás, Pavlíno, dost lituji.
Mám IQ 140 a myšlenkové mapy používám. Ovšem ty psané ručně, nikoliv na počítači. :-)
To asi nemáte nic lepšího na práci.
17. července 2013 13:21
Což takhle používat "zdravý selský rozum".
Když ten už nám mnohdy v tom našem myšlenkovém globu chybí.
Exhibujícím pindálistům šermujícím výší IQ a podobnými s prominutím exkrementy, kterých je v této diskusi velmi mnoho, doporučuji přečíst si knihu Tonyho Buzana - Myšlenkové mapy. Jestli ji dokážete pochopit, o čemž trochu pochybuji, možná uvidíte, že jde o velmi užitečnou pomůcku nejen pro studenty.
V posledku, vy hňupové, kteří byste podobný text pravděpodobně nikdy nedokázali sepsat, argumentujte k podstatě článku, smysluplně, nikoliv trapnou verbální samohanou alá "komu je shůry dáno" či přímo zvratky mířícími ad hominem. Pokud jste učitelé a musíte si podobnými pokleslými prostředky dokazovat svou nadřazenost, jste chudáci a ještě většími musejí být vaši žáci.
K šíření všeobjímající laskavosti Boží ohněm a mečem mělo lidstvo vždy sklony značné. Trošku nadhledu, pane Kale, by to chtělo.
K přehlednému strukturování pojmů, objektů a činností používá nějaký funkční nástroj každý, kdož si chce práci ulehčit a dojít k použitelnému výsledku. Ale že bych večer uléhal s myšlenkou na myšlenkové mapy a cpal je do výuky za každou cenu pro hřejivý pocit světovosti a příslušnosti k vizionářům třetího tisíciletí, tak to tedy věru ne.
Okomentovat