ČSSD odmítá prohlášení bývalého ministra Nečasovy vlády Petra Fialy o tom, že svému nástupci předává resort školství stabilizovaný a v pořádku. Výsledky mezinárodních srovnání, dlouhodobá stagnace státní finanční podpory školství či tragický stav v čerpání peněz z fondů EU usvědčují bývalého ministra z toho, že neříká pravdu.
Ministři Nečasovy vlády Josef Dobeš a Petr Fiala byli ve své snaze řídit ministerstvo školství neúspěšní. Josef Dobeš se zapíše do historie jako ministr, který připravil školství o několik miliard korun z fondů EU. Petr Fiala pak bude vždy spojen s naprosto nevýrazným vedením rezortu a s neúspěšným pokusem změnit pravidla pro vysoké školy, pro která nenašel dostatečnou politickou ani odbornou podporu.
Nový ministr školství Dalibor Štys přebírá resort v těžké situaci. Ať už bude mise Rusnokovy vlády jakkoli dlouhá, je nutné, aby se v klíčových oblastech neztrácel čas. Školství se musí vrátit zpět mezi absolutní priority jakékoli vlády, Rusnokovu nevyjímaje.
Podle ČSSD by se měl proto nový úřednický ministr soustředit především na následujících šest priorit:
- pokračovat v přípravě novely vysokoškolského zákona
- připravovat změny financování regionálního školství, protože současná podoba je neufinancovatelná
- stabilizovat státní maturitu, protože současný dočasný model je nastaven jen do roku 2014
- dokončit kariérní řád pedagogů
- určit strategii podpory učňovského a odborného školství
- řešit nedostatek kapacit mateřských škol
ČSSD již veřejnosti představila pro všechny oblasti svá řešení a pozitivní návrhy změn, které mají za cíl českému školství pomoci.
Nový ministr by také neměl zavírat oči před opakujícím se "velkým letním problémem", kdy řada škol postupuje tak, že učitele na prázdniny pošlou na Úřad práce, aby je v září opět zaměstnaly. A stejně tak by měl zvážit návrhy svých předchůdců v oblasti plošného testování žáků 5. a 9. tříd, kde by bylo řešením testovat jen reprezentativní vzorek žáků.
Zdroj: ČSSD.cz
13 komentářů:
Jasně, blíží se volby a začíná předvolební kampaň. Tak se školství opět stává prioritou číslo jedna všech politických stran. Pan Marcel chce zřejmě dělat revoluční činy a reformy zadarmo. To pane Marceli na to musíte jinak, musíte slíbit aspoň nějaké zvýšení tarifní mzdy. Zadarmo Vám dnes, v dobách "rozvinutého kapitalismu", nikdo nic neudělá a když udělá, tak tu práci odflákne ve stylu "vlk se nažral a koza zůstala celá". Je to jenom o penězích. Ignorant
Je to jenom o penězích. Ignorant
Není to jen o penězích. Je to také o cti, lidské i profesní.
E.T.
ČSSD měla v dobách svých vlád v pedkrizovém období peněz vcelku dost (Sobotka na postu ministra financí zvýšil státní dluh na dvojnásobek), ale že bychom to na financích ve školách a na platech učitelů nějak poznali, tak to tedy ne.
Tarify se zvýšily pouze na úkor osobních ohodnocení (nadtarifní složky spadly z 20 % na 5%), což v mnohém přispělo k tomu, že ti co se ještě před tím vcelku snažili, na to kašlou stejně jako ti ostatní, protože se jim to nerentuje. Např. školení SPVZ byla díra na peníze na DVPP, protože peníze na tato školení šly právě z peněz na DVPP. Atakdále, atakdále...
Prostě jednoduše shrnuto - mnohé prošustrovala právě ČSSD (zvláště možnost navýšit platy učitelům v dobách ekonomického růstu) a rozhodně neočekávám od jejich budoucí vlády nějakou zásadní změnu.
Výsledky mezinárodních srovnání (...) usvědčují bývalého ministra z toho, že neříká pravdu.
Která mezinárodní srovnání má pan Chládek na mysli? Nějak nemůžu přijít na to, kterým klackem chce mávat. TIMSS a PIRLS proběhly v roce 2011 a tam byli čeští žáci nadprůměrní (a zlepšili se). PISA proběhla těsně před nástupem pana Fialy na MŠMT a výsledky dosud nebyly zveřejněny.
"...připravovat změny financování regionálního školství, protože současná podoba je neufinancovatelná."
Nevím, jestli to tak slovutný pan senátor myslel, vyjadřuje se podobně "kvalitně" jako většina ostatních politiků, ale ve skutečnosti ta věta znamená, že je třeba učinit změny takové, že se množství státních peněz vkládaných do vzdělávání SNÍŽÍ.
(Když je něco "neufinancovatelné", znamená to v byznysu, že v daném časovém úseku, většinou víceletém, jsou celkové finanční toky dovnitř nižší než toky ven, i když to nemusí nutně znamenat, že jsou i dlouhodobě výnosy nižší než náklady. U veřejné spotřeby to znamená, že potřeba financí pro reálné splnění stanoveného objemu služeb je za daný časový úsek vyšší než předpokládané, čili plánované, resp. schválené rozpočtové zdroje.)
Pro pana Hučína.
"Nějak nemůžu přijít na to, kterým klackem chce mávat." To je jedno, hlavně by měl dopadat na hlavu pana Marcela.
"Marcel Chládek: Rozvoj školství se musí vrátit mezi absolutní priority každé vlády"
Nikam se nemusí vracet. Všechny vlády ho tam měly.
Mj. co je to rozvoj školství?
Pan Chládek se už delší dobu třese na ministerské křeslo. Jsem jenom moc zvědav, co tam předvede on.
Je to také o cti, lidské i profesní.
E.T.
To by snad mělo být v každé profesi, učitele nevyjímaje.
Ignorant
Mj. co je to rozvoj školství?
To je, oč tu běží. Hned zkraje pominu domněnku, že bychom tedy mohli mít co do činění s rozvojovým školstvím. Možná i na pomezí třetího a čtvrtého světa.
Chceme-li něco rozvíjet, měli bychom vědět v jakém stavu se nacházíme, co nám na něm vadí, a čehožeto vlastně chceme dosátnout z hlediska krátkodobého a především pak dlouhodobého. Řekl bych, že se doposud nepodařilo správně pojmenovat stěžejní problémy. Pro ty, kteří zapomněli na toto slůvko, pak klíčové problémy.
Odhaduji, že potíže, ty doposud nevyslovené, začínají už na základní škole.
Tedy vš zákon toto neřeší.
Pokud bychom se drželi přesně formulace druhého bodu, pak to doopravdy nevede k rozvoji, neboť je-li něco neufinancovatelného, musí se to utlumit. To je jako s manželkama.
Třetí a pátá priorita možná řeší dílčí problémy až školství středního.
Kariérní řád je v naších podmínkách utopie. Něco jako jaderná fůze v energetice. Toho už se nedožiju.
A poslední priorita napravuje prapodivné rozvoje let minulých a spíše zlepšuje sociální podmínky rodičů.
Závěrem mohu tedy konstatovat, že toto nejsou priority, které jdou k podstatě potíží, ale které jsou tak nějak realizovatelné v nějaké koalici, aby se polovičatost provedení dala hodit na koaličního partnera.
Pytlik Blaha:
"Chceme-li něco rozvíjet, měli bychom vědět v jakém stavu se nacházíme,..."
To je ale mrzutost, merit (testovat) se nesmi, protoze stejne kazdy ucitel vi, kde ho bota tlaci. Takze si asi dohromady rekneme, ze je to spatne a ze kazdy vi, co konkretne. Patrne vsichni se shodnou na penezich, ty se ve statnim rozpoctu nenajdou (je nutno krmit hladove stranicke pokladny - priorita c.1) ... a tim to vsechno skonci.
Pardon: Vymeni se cervene pijaky za modre a skolnik bude prodavat parky v prvnim patre namisto v prizemi. Osvedceny to recept.
Pardon, ale pijáky modré za oranžové.
Učitelů se moc neptejme. Ti vědí tak akorát, že žáci nevědí to, co vědávali žáci dřív. U ředitelů dobrý a inspektoři právě něco vyhodnocují. Rodiče jsou spokojení, psali to v novinách, zaměstnavatelé by potřebovali něco jako, že když teda budou něco potřebovat, tak aby to ti absolventí tak nějak udělali, a pro zahraničí jsme právě a jen málo inkluzivní.
Pak nastoupí kovaní odborníci v oblasti školství a formulují priority. Jako že klíčové kompetence, konkurenceschopnost, standardy, moderní metody, autoevaluace...
Že jsou tady přímo odpovědní lidé, a že by se mělo začít u nich, už nikoho nenapadne.
No, hlavně by na tom ministerstvu musel začít někdo pořádně pracovat. Naprosto nekompetentní náměstkyně Bartoňová, za kterou vše dělají její úředníci a ona se jen fotí u výsledku (když je pozitivní), přetížený (ale slušný) náměstek Fryč, který spoléhá na své lidi, jako je šéf sekce vzdělávání Tomáš Zatloukal (napojený na lobistu Tomáše Kantora, který už se chystá na nové peníze z Evropy a který je opravdu velkým borcem v rozebírání peněz v rezortu školství), poblázněná paní Tichá, do toho všehoschopný Jakub Stárek napojený na známého Mr. Problém pana Kužela z Hospodářské komory. Na skupině evropských fondů vše při starém, náměstek Zaorálek funguje zcela "standardně" (rovněž silně propojen je s ním Tomáš Kantor) Jediné co funguje je sekce pro vysoké školy. Jsem řadový úředník, nemám žádný vliv ani možnost poměry změnit, ale moc pracovat se tady v tom nedá. A o úrovni práce na NÚOV bych mohl taky povídat.
Okomentovat