Sociální demokracie má vážné obavy z negativních dopadů současné politické krize a vládního chaosu na oblast českého školství. Jsme přesvědčeni o tom, že obsazovací loterie, kterou spustil nový premiér Jiří Rusnok v oblasti vzdělávání, je nedůstojná. Nový ministr školství, dosavadní ředitel odboru výzkumu na MŠMT Dalibor Štys, který dobrovolně přiznal, že rezortu ne zcela rozumí, je dalším prohloubením krize v oblasti školství. Je proto nutné co nejdříve přijmout řešení ČSSD - tedy dohodu parlamentních stran na co nejrychlejším konání nových voleb a vzniku silné a odpovědné vlády, která bude personálně stabilní.
Sociální demokracie chce udělat vše pro to, aby byly dopady politické krize na oblast vzdělávání co možná nejmenší. ČSSD bude proto v Senátu ve školském výboru iniciovat jednání s odbornou veřejností, zástupci ministerstva školství i politickými zástupci napříč politickým spektrem o pokračování prací v klíčových oblastech resortu školství.
Mezi klíčové oblasti, ve kterých je nutné v oblasti školství pokračovat, patří podle ČSSD tyto:
- Novela vysokoškolského zákona – chceme zachránit dosavadní práce, které byly na novele provedeny. Nabízíme jednání rektorům vysokých škol nad připomínkami a návrhy ČSSD tak, abychom mohli společně dosáhnout shody a tento důležitý zákon se mohl dostat do finální legislativní podoby.
- Změna financování regionálního školství – jsme pro změnu financování tak, aby byla spravedlivá a neodvozovala se jen podle počtu studentů.
- Státní maturita – musíme dokončit podobu státní maturity, vyhodnotit dosavadní zkušenosti a přijmout zásadní změny v oblasti obsahové kvality i finančního plnění, které je velmi neefektivní.
- Kariérní řád – není přijatelné, aby s pádem pravicové vlády spadl pod stůl i kariérní řád, je nutné jej dokončit tak, aby plnil co nejdříve svou roli.
- Učňovské školství – je nutné dále pracovat na systémové podpoře a rozvoji učňovského školství.
- Zvýšení kapacit v předškolních zařízeních – ČSSD představila čtyři návrhy, jak vyřešit nedostatek míst v mateřských školách.
Sociální demokracie chce pokračovat v pozitivních změnách v českém školství. Nemůžeme si dovolit ztrácet čas vládním chaosem a politickou nestabilitou, chceme proto na půdě Senátu vést jednání a dokončovat legislativní procesy, které se týkají těchto šesti klíčových oblastí.
Marcel Chládek, předseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu P ČR, stínový ministr školství za ČSSD
Zdroj: http://www.cssd.cz
36 komentářů:
ČSSD se mýlí. Štos prozatím žádným ministrem školství není. Vláda ještě ani nebyla prezidentem jmenována, natožpak, aby byla schválena parlamentem. Stále ještě nám vládne Nečasova vláda v demisi.
A pokud se týká Chládkových změn? Už se na ně těším. Zřejmě budou vypadat jako všechny změny v minulosti - prostě jen vyměníme modré visačky na klíče od tříd za oranžové.
Po přečtení vlastního příspěvku se musím smát. Opravdu se jedná o klíčové změny. No prostě kouzlo nechtěného.
No, za pousmání stojí i vaše představa o tom, do kdy bude vládnout současná vláda v demisi.
Pro vaši informaci, pouze do doby, než prezident jmenuje vládu novou, tj. odhadem tak týden.
Závisí to jen na tom, kdy Rusnokovi na každý potřebný post někdo - kdokoli - kývne.
Se všemi body, které článek uvádí, souhlasím! Včetně diskutovaného kariérního řádu, změny financování atd.
Každý zodpovědný ministr je musí prosazovat. Proto jen doufám, že p. Chládek to myslí doopravdy a bude spolupracovat na jejich iniciování, ať už je ve vládě nebo jako čekatel na vládní sesli.
Kulové je bude prosazovat. Jsou to jen obvyklá předvolební hesla, takový politický folklór. Po volbách zase zdechne pes, pánové. Klíčové změny budou opravdu "klíčové" přesně tak, jak je zmíněno v prvním příspěvku.
Hlavu si lamu tim, ktere z tech sesti bodu vedou k zpomalení poklesu vzdelanosti v nasi zemi? Nasmerujte mne nekdo.
Sedych
to Sedych
Pokles vzdělanosti, stejně jako porodnosti, u nás nezastaví žádné body. Možná to má i souvislost. V takové liberální džungli a binci kdopak by přiváděl na svět děti.
Školství pomohou jen dvě změny:
1.Řád na všech úrovních
2.Peníze
Nic víc, nic míň.
Tomáš Barták
Pokud by pripadny pokles vzdelanosti uvedene body nemely nezpomalit, pak se tomu v onech kruzich nerozumi, nebo tady o vzdelanost vubec nejde.
Sedych
Otázka stojí, zda je vzdělanost vůbec cílem a pro koho. Zdá se, že jen pro nás vdole, a to ještě jak pro koho.
2. července 2013 20:13
Souhlasím. Peníze jsou klíčové. Nikdo již nechce dělat zadarmo různé projekty, ŠVP, evropské peníze, ...Se stejnými penězi jako dnes nejde dělat naprosto žádné reformy. O tom pan Chládek cudně mlčí. Ignorant
Pane Chládku, k bodu 5. Učňovské školství:
a) slovo učeň ve školském zákonu neexistuje, bylo nahrazeno společným pojmem žák, který se bere jako samozřejmost a ve školském zákomu není zvlášť definován; pojem učeň v celém školském zákonu není nikde, jeho výskyt stále udržují neznalí novináři a redaktoři
b) neexistují učňovské obory, ale obory vzdělávání vedoucí k dosažení středního vzdělání výučním listem (viz §58, odst. 1, písm. b) v [1])
c) neexistuje závěrečná učňovská zkouška, ale pouze "závěrečná zkouška v oborech vzdělávání v nichž se dosahuje stupně středního vzdělání s výučním listem" (viz §2 v [2])
Podívejte se na citaci ze školského zákona [1] §72, odst. 2, cituji "Vzdělávání ve vzdělávacích programech v oborech vzdělání vedoucích k dosažení středního vzdělání s výučním listem se ukončuje závěrečnou zkouškou. Dokladem o dosažení středního vzdělání s výučním listem je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list".
Nenajdete tam slovo učeň, učňovský, pouze dosud nezměněný relikt "výuční".
Ačkoliv... nebylo by jednodušší se opět vrátit k pojmům učeň, učební obor, výuční zkouška, když se stále ještě drží pojem výuční list?
Prameny:
[1] vyhl. č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
[2] vyhl. č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem
Tak já nevím, ale nerozumím vazbě "iniciovat pokračování". Tak buď něco pokračuje, a někdo si chce přihřát polívku tím, že to pokračování vydává za svoje dílo (tomu bych věřila nejspíš), nebo chci něco iniciovat, ale ono to už tak nějak dávno je (což je skoro totéž). Já to vidím na další odkopání prázdnoty slov pana potenciálního.....
No víte, já si zas myslím, že ty peníze ani není tak potřeba, ale ten řád a pořádek by to fakt chtělo. Pokud totiž nebude ten řád a pořádek, skončí ty peníze buhvíkde a v kapsách bůhví koho.
Tomáš Barták: V to pripade jsme v ... presne tam.
Nezasvěcený čtenář by si po přečtení páně Chládkova textu mohl myslet, že pan Chládek rezortu rozumí zcela.
Jak vzdálen by byl pravdě.
Hodiny počtů by tak podle stínového ministra školství měly být v budoucnu spíše praktické a srozumitelnější pro děti. "Poslední otázka v matematice, kdy měli studenti složitě vypočítávat množství vody v kádi a otázka zněla, kolik centimetrů je ode dna, tak na to si můžu vzít metr a strčit ho do kádě".
Jak může být stínovým ministrem idiot, který považuje jeden převod jednotek, jedno násobení a jedno dělení za složitý výpočet?
Navíc je vrcholně praktická. Dá se přeformulovat na "Jakou hloubku musí mít, pokud má být káď plná ze 3/4?". Ledaže by idiot považoval měření hloubky za míň praktické než měření objemu resp. její plnění (litrovým? šestisetlitrovým?) odměrným válcem.
Ovšem z podstaty idiocie, to lze očekávat...
Tak moment - když máte rozměry kádě a chcete mít 3/4, budete skutečně počítat objem (např. odměrkou), nebo si odměříte hloubku? To není otázka složitosti, ale smyslu pro praktickou úvahu. Jiná věc je, že na to nepřišel sám, ale přečetl si to v diskuzi na EDUinu.
Kdyz budete chtit k obedu bramboracku, budete se matlat se svetlou jiskou, nebo zakoupite poctivou Vitanu? To neni ani tak otazka chuti, ale toho, jestli se chcete naucit spise varit nebo cist seznamy ecek.
Nebo se zeptejme maratoncu, proc si radsi nevezmou taxika. To neni otazka penez, ale smyslu pro usporu casu.
Pambu se vzdelanosti pristich pokoleni.
Sedych
No, o peníze do školství jde v první řadě. Shodou okolností byla v části denního tisku zveřejněná před týdnem zpráva o výši platů. Šlo o srovnání v rámci EU. ČR byla na 4. místě od konce, Slováci byli poslední. Jak chce někdo motivovat nejen absolventy, ale i stávající učitele platem 20 000,- Kč? Učitelské povolání není jenom o poslání, ale také o fyzické existenci.
to 6:40
Motivovat k čemu? Aby podepsali smlouvu na místo bez perspektivy, kromě gymnázií k nevydržení s puberťáky, co chodí do školy schovávat se před deštěm? Pokud se nezlepší podmínky pro práci učitele, tak ani vyšší plat nic nenadělá a do škol půjdou víceméně outsideři.
Ke zlepseni podminek pro praci mnohdy staci, kdy se ucitele nechali delat svoji praci, aby obcas zazili pocit drobneho uspechu a pokud mozno spravedliveho pristupu, a aby pozivali jiste pravni ochrany obcana a zamestnance.
K tomu nejsou nezbytne nutne dalsi penize. K tomu je treba dobra organizace servisu ze strany kvalitniho vedeni skol a jiste zaruky ze strany zrizovatele.
Osobne vymenim par tisicovek platu za zdravi, dusevni pak predevsim.
Sedych
4. července 2013 10:10
4. července 2013 7:58
A vidíte už "světlo na konci tunelu"? Já tedy nevidím. Jsem asi pesimista, ale situace zraje k horšímu. Ignorant
Politika ve vzdělávání, panečku, to je věc. Náš pan ředitel, bývalý soudruh, nyní sociální demokrat, ve snaze zalíbit se svým voličům nařizuje učitelům dávat hezké známky, nepřímo vyzývá k falšování výsledků závěrečných zkoušek a maturit... a mě je z toho blivno.....
Lidi, stěžujete si tady na podmínky ve školství, na plat, na puberťáky... Kdy pochopíte, že největší mírou o nedůstojné postavení učitele se zasloužili právě vaši přímí nadřízení? Ředitelé a ředitelky škol? Ti mají z "hodných", "bezproblémových" žáků a z "bezproblémové školy" největší vejvar. Těmto manažerům školství je putna vzdělání či stav dětské dušičky... ty zajímá jen výplatní páska...
Politika ve vzdělávání, panečku, to je věc. Náš paní ředitelka, bývalá předsedkyně školní organizace KSČ , nyní občanská demokratka, ve snaze zalíbit se svým voličům nařizuje učitelům dávat hezké známky, nepřímo vyzývá k falšování výsledků závěrečných zkoušek a maturit... a mě je z toho blivno.....
Naprosto s Vámi souhlasím. To už není ani na zvracení. Jen dodám to, že tato soudružka je již čtvrtý rok důchodkyně a od koryta se nedá odstavit. Ignorant
Do petasedesati let, pane Ignorante. Reditelky skol do petasedesati.
A byvale komunistky maji tuhy korinek. Celozivotni buzerovani lidi je drzi pri sile. Pambu je seslal do reditelen, aby ubozi ucitele meli blize k nanebevzeti.
Sedych
Cimpak to je, za mne napada neco o tom, ci je kralovstvi nebeske ... :-)
Snažím se sledovat zprávy, ale o tom, že by p. Štys přiznal (a v tom je údajně trapnost jeho výběru do funkce), že rezortu školství nerozumí - jak píše p. Chládek, o tom tedy nic nevím. Že není podrobně obeznámen s problematikou regionálního školství, to opravdu uvedl. O to víc má ale znalosti a zkušenosti z terciárního školství - podobně jako jeho předchůdce. Myslím, že p. Fiala, politolog, toho o elementárním školství např. taky moc nevěděl - to by musel být pánbůh, aby znal stále vše. Ale holt se zase někomu něco hodí do krámu a do politické polívčičky.
Pan Štys to o sobě na ČT24 skutečně prohlásil (http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/213411000370701/). Na rozdíl od pana Fialy ale skutečně nerozumí ani terciálnímu vzdělání. Zatímco Fiala věděl, že rozumí jen 25 % resortu, Štys ví, že rozumí jen 5 %. A bohužel funkci ministra bere poté, co dostal na MŠMT pro neschopnost padáka.
to 9:12
No, vše je možné. Jen jste mě vyděsil/a - teď urputně přemýšlím, jak vypočítat, kolika procentům z toho našeho mizerného školství krucipísek rozumím já... třicet let praxe v rezortu, ale jen na ZŠ :( , a dokonce jen dva předměty.. :(
6. července 2013 9:12
To máte úplně jedno, když tady chemik dělal ministra financí a vězeňský psycholog ministra školství,... však oni si rychle zvyknou.
Oba pány (Chládka i Štyse) znám tak trochu i osobně a s aktuálním vhledem do problematiky školství, zejména regionálního, jsou na tom zhruba stejně (špatně). Takže je na tom Chládek de facto hůře, protože se v rámci svého stínoministerství ten vhled snaží už nějakou dobu získat.
Když porovnám schopnost přemýšlet ve složitějších souvislostech, ale i obstarat si a zpracovat větší množství informací najednou, Štys jasně vede, tj. předpokládám, že nebude-li ve funkci jen do švestek (= předčasných voleb), stihne si ještě udělat lepší vhled než má dnes Chládek, a možná sem tam trochu něco vylepšit či napravit.
Po těch volbách nás čeká ovšem s velkou pravděpodobností Chládek, a to, vážení, bude jen o něco kultivovanější alternativa Dobeše. Kdo co mu zrovna nakuká (ba možná i co kmotřík poručí, pokud se najdou zase nějaké odklonitelné peníze), tam se příští týden bude směřovat. Finsko, Korea, konstruktivistická výuka, konzervativní testování... mezi to sem tam nějaký ten kariérní řád bez peněz...
Mám pro vás, vážení, radu podloženou praktickou zkušeností. Zprivatizujte si své školy včas.
Pořád se tu hrozně podceňuje víra. To, že se Británie a USA tak vymakaly, bylo díky konzervativnosti, tradicím a hlavně jejich náboženství. Jak se od něj začalo upouštět, ztratilo na pevnosti, drolí se do jiných religiozit..., jde to tam s kopce.
Zrovna tak si Chládek nemůže myslet, že u nás to půjde finským směrem. Nikdy ne, dokud tu nebude přes 90 % věřících, jako tam. U nás musíme ateismus "korigovat" výchovou, kdežto tam by si dítě nedovolilo krást, lhát,podvést, snad ani ublížit atd., samo od sebe a protože je tak vedeno od narození, všichni jako jeden.
Pokud bude ministr hledat cizí vzory, tak jedině u Němců či Rakušanů - jsou naší mentalitě nejblíže. Ovšem nečekat zázraky - z toho našeho hnojíčka bude moc dlouhá cesta.
Zprivatizujte si své školy včas.
Má to ovšem jeden háček, ono to nejde. 75% obyvatel nemá na školné.
Okomentovat