Do Hejného metody výuky matematiky bude uvedeno tři sta učitelů

pondělí 29. července 2013 ·

Počet žáků, kteří se na prvním stupni základních škol učí matematiku podle metody profesora Hejného, bude moci vzrůst. Tým profesora Hejného získal prostřednictvím Akademie moderního vzdělávání grant od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který umožní jednorázové školení 330 pedagogů 1. stupně ZŠ v celé ČR. „Podle informací, které máme k dispozici, jsou výsledky vzdělávání žáků podle metody prof. Hejného velmi povzbudivé. Domnívám se proto, že podpora této metody výuky matematiky je zcela v souladu s koncepčními záměry MŠMT v oblasti matematické gramotnosti žáků základních škol,“ říká Jiřina Tichá, která je vedoucím oddělení MŠMT ČR, které má základní vzdělání na starosti. Podpora matematické gramotnosti je předmětem dotačního programu MŠMT pro nestátní neziskové organizace a byla zařazena i do výzev pro předkládání projektů v operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.


Školení bude probíhat v říjnu a listopadu formou půldenních vzdělávacích seminářů v informačních centrech Nakladatelství Fraus v jedenácti krajských městech. Obsahem seminářů bude například metoda krokování, kdy se učitelé budou aktivně seznamovat s výukovým prostředím, které žáky už od první třídy vede k lepšímu porozumění sčítání a odčítání v oboru celých čísel. Prostředí krychlových staveb zase pomáhá k rozvoji prostorové představivosti a dává žákům větší schopnosti při komplikovanějších mentálních operacích. Vzdělávací semináře budou zdarma, absolvovat seminář budou moci i ti učitelé, jejichž školy se potýkají s nedostatkem prostředků na školení.

Půldenní seminář je první krok, najdou se peníze na dvouletý výcvik učitelů?

Profesor Milan Hejný podporu ze strany ministerstva školství vítá. Z hlediska rozšíření jeho metody na české školy je ovšem půldenní vzdělávací seminář pouze prvním krokem. Doc. Darina Jirotková, která s profesorem Hejným úzce spolupracuje, zdůrazňuje, že proces výcviku učitele probíhá dva roky. „Učitelé tráví hodně času seznamováním s různými schématy, jen příprava na jeden školní rok jim trvá desítky hodin,“ říká Darina Jirotková, podle které učitelé potřebují vidět, jak probíhá praktická výuka s dětmi v třídách, kde se podle Hejného metody již učí. Půldenní seminář lze proto považovat jen za jakýsi úvod do metody, po němž musí přijít další výcvik. Tým kolem profesora Hejného vítá zájem všech motivovaných učitelů, kteří mají o metodu opravdový zájem a jsou připraveni na zaškolení vynaložit čas a úsilí.

Zde se nabízí i prostor pro další podporu ze strany ministerstva školství. „Potřebovali bychom evidenci učitelů, kteří mají o naši věc zájem. Velmi by nám pomohlo, kdyby MŠMT oslovilo učitele, jejichž žáci se umístili v soutěži Cvrček a Klokánek na čelných místech a nabídlo těm, kteří používají naše učebnice, možnost školení,“ uzavírá Milan Hejný. K tomu, aby se Hejného progresivní metoda, kterou se matematika vyučuje přibližně na osmi procentech základních škol v ČR, mohla šířit rychleji, bude potřeba více lektorů. Těch je v současnosti nedostatek a svou práci dělají z čirého nadšení pro věc a nad rámec svého učitelského úvazku. „Tento personální stav je velmi limitující, uvítali bychom větší počet lektorů, které bychom mohli zaplatit. Jako ideální scénář se jeví vznik dvou školících center soustředěných kolem našich klíčových učitelských osobností a spoluautorek učebnic, Jitky Michnové ze ZŠ v Neratovicích a Evy Bomerové ze ZŠ Na Dědině v Praze 6. Na tyto plány se ovšem zatím peníze nedostávají, proto se chystáme v nejbližší době spustit webové stránky, které budou přispívat k lepší informovanosti o naší metodě zejména mezi učiteli a rodiči,“ přibližuje další kroky profesor Hejný.

Profesor Hejný a jeho tým také hledají podporu u soukromých subjektů. „Pracujeme v projektu Pomáháme školám k úspěchu, který je financován nadací manželů Renáty a Petra Kellnerových a který vnímáme jako příslib podpory většího množství škol až během několika let. Jednáme nyní o spolupráci i s projektem Matematika s chutí,“ shrnuje dosavadní stav Milan Hejný.

O Akademii moderního vzdělávání

Akademie moderního vzdělávání poskytuje vzdělávací akce pro učitele k rozvoji matematické gramotnosti žáků již od roku 2007, kdy vyšel 1. díl učebnice matematiky podle koncepce prof. Hejného a kolektivu. Dlouhodobě spolupracujeme s lektorským týmem kolem prof. Hejného, pořádáme akreditované semináře zaměřené na jednotlivé metody koncepce, školíme učitelské kolektivy, které se rozhodly inovativní metody využívat, pořádáme odborné konference za účasti autorů koncepce i zástupců ze všech typů škol. Pro zájemce z řad učitelů pořádáme také Letní školy matematiky podle této koncepce (v srpnu 2013 se bude konat již 4. ročník této akce). Za tuto dobu proběhla řada vzdělávacích akcí, kdy se učitelé v rámci celé ČR blíže s metodami seznamují. Tento proces je však dlouhodobý, vyžaduje od pedagogů porozumění jednotlivým didaktickým metodám v návaznosti na jejich uplatnění ve výuce. Tento projekt umožní nabídnout učitelům širší školení jak obsahově, tak rovnoměrným pokrytím působnosti v rámci celé ČR.

20 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 10:06  

Než padnete na zadek z "metody pana Hejného" přečtěte si http://martisek.blog.idnes.cz/c/320888/O-lamani-zlomku-a-jednom-vynosnem-objevu-Ameriky.html.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 10:19  

Copak matematická gramotnost žáků, ta se ještě může poddat, horší je to s toutéž u učitelek. Možná že pár školeníje něco doučí.

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 13:19  

29. července 2013 10:06
"O tom, co žák umí a neumí, rozhoduje jen a pouze to, zda je učen dobře, anebo špatně."

A taky je o tom, že ne všem našim žákům je dáno to, aby vůbec "něco" pochopili. Tady jde o celou škálu problémů a bohužel nejsou řešeny. Je zarážející i to, že pan Hejný se nevěnuje se svou metodou i druhému stupni. Rád se podívám na jeho hodinu matematiky například u lomených výrazů. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
29. července 2013 v 19:00  

Zajímalo by mě, jak žáci, kteří zkusili metody pana Hejného prospívají na střední škole,...
Učím žáky soukromé základní školy u nás ve městě, která pořádá celostátní konference pro učitele matematiky. A znám několik žáků této školy, kteří ji absolvovali s vyznamenáním a nyní studují třeba i po čtvrté první ročník střední školy,...Není to jen kvůli matematice,...

Pytlik Blaha řekl(a)...
29. července 2013 v 19:32  

Paní Ludmila Mojžíšová pomáhá svojí metodou ženám s problémem otěhotnět. Pominu genderově nekorektní skutečnost, že se metodě říká Mojžíšova. Zjevně vynikající způsob pomoci s prokazatelně pozitivními výsledky. Tisíce děkovných dopisů. Ne ovšem pro všechny příčiny neplodnosti! Není všespasitelná.
Sám principy metody aplikuji zejména pro odblokování, uvolnění a posílení pánevní oblasti, ovšem bez jakýchkoli ambicí otěhotnět. V mém věku by to už bylo poněkud pošetilé. Nakonec si už ani nepamatuji, kdy jsem měl naposled menstruaci.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 14:57  

Četl jsem článek uvedený v prvním diskusním příspěvku. Přečtěte si více článků od tohoto povedeného "učitele". Srší arogancí. Můj syn se podle Hejného metody učí a nemůžu si to vynachválit. Všem, kteří se snaží aspoň nějak zlepšit cokoli fandím. Jeto rozhodně lepší než žlučovité kecy závistivců.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 15:58  

"Můj syn se podle Hejného metody učí a nemůžu si to vynachválit"

Můj syn se v roce 1977 učil množinovou matematiku. Taky jsem si to nemohl vynachválit. Dnes jsem vystřízlivěl. Nedělejme účet bez hostinského.

Pytlik Blaha řekl(a)...
30. července 2013 v 16:17  

Srší arogancí.

Když mi kdysi dal ďábel nahlédnout do mých slabostí, měl podobný pocit. Dnes si říkám, že by bylo namístě mu poděkovat.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 18:07  

"žlučovité kecy"

A jejej, oponenti mají nálepku. To tady bylo i v letech 2005-2007- RVP-ŠVP - "kdo nejde s námi, jde proti nám". Novátoři X konzervativci, práce zadarmo a na houby s makem. A to jsem slušný. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 21:12  

Jede Pepíček s babičkou ve vlaku a povídá jí: "Babi, koukni se na tu množinu kraviček, co se pase na louce!" "Co to kecáš, kluku, jaká množina kraviček? Vždyť tam žádné nejsou..." "Ale to je prázdná množina, babičko..."

obyčejná učitelka řekl(a)...
30. července 2013 v 21:30  

Jo, kéž by! Ale pěkný.

Anonymní řekl(a)...
30. července 2013 v 23:21  

http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6971

MATEMATIKA PROF. HEJNÉHO (Lenka Syrová)

Pytlik Blaha řekl(a)...
30. července 2013 v 23:47  

Podíval jsem se na výše uvedený odkaz a namátkou na didaktické video Počítání na schodech. Kromě toho, že mi video trošku připomínalo tu Kotkovo povedenou reklamu "Vylez výš, Puštíku!", jsem to vůbec nepochopil.
Jak si děti spočítají, o kolik korun je levnější mražený krém Vanilková s příchutí vanilky, výrobce Mgr. Miloslav Toman Laguna, Praha 2, cena za litr 50 Kč než Family Frost mražený krém vanilkový, výrobce Schöller Polsko, cena za litr 59 Kč, když nejbližší schody v nákupním centru Palladium jsou ty jezdící.

Pytlik Blaha řekl(a)...
31. července 2013 v 1:18  

Trošku jsem se zakoukal a začetl.
Jaký smysl má podstata instruktážního videa Krychlové stavby ve 4. ročníku?
Líbily se mi sčítací pyramidy. Nevíte někdo, prosím, kde se dobrat informací o zákonitostech takové pyramidy. Třeba, jak se do vrcholového součtu promítne změna v základně o jedničku podle pozice a velikosti základny.
Lehce jsem nabyl dojmu, že nemálo aktivit spočívá v opakování elementárních úkonů. Není to náhodou obdoba tereziánského biflování, jen jinými, barevnějšími prostředky. Co dělá zbývajících třicet dětí, když dva žáčci šlapou po schodech?
Možná se ptám hloupě, ale já nemám šanci se na takový seminář dostat. Nadto si rozvíjím svoje dovednosti, viz tip "nebojte se být za hlupáky" z knihy Daniela Coylea Prodejte svůj talent.

obyčejná učitelka řekl(a)...
31. července 2013 v 7:39  

kde se dobrat informací o zákonitostech takové pyramidy
No, na to mají přijít právě děti samy. Proč jim to říkat?
Myslím, že není třeba chodit na semináře. Stačí si koupit (vypůjčit) učebnice (ukázky jsou i na stránkách Frause) a průměrně inteligentní učitel (rodič) to musí pochopit. Natož Vy, Luďku.

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 9:39  

Nejsem matikář, podotýkám. Mám malinko prolezeno, o co jde /i včetně videí/.
Z této mojí pozice /a na základě pedagogických zkušeností/ v metodě vnímám možnost osahat si "problém" různými smysly /Montessori metoda/ - takový přístup se mi osvědčil, vytvořit si vlastní myšlenkové procesy /nemít tím pádem zaužívané, předepsané struktury myšelní na jedno brdo = myslím "jinak", mohu přijít v budoucnu na mnoho nového a užitečného, na co při "předepsaném" způsobu postupů přijít nelze/, rozvíjí to logické myšlení a samostatnost, chuť do práce /když mi nikdo neprozradí předem tajenku, žene mě zvědavost - až tajenku rozluštím, pochválí mě to samo a mám chuť luštit tajenku další/, svobodu, osobnost a takové ty pro ovce "nepotřebné věci".

obyčejná učitelka řekl(a)...
31. července 2013 v 13:00  

Pro zájemce je na rvp.cz vytvořeno
digifolium k Hejného matematice.

Pytlik Blaha řekl(a)...
31. července 2013 v 14:23  

Stačí si koupit (vypůjčit) učebnice

Jo takhle! Myslel jsem si, že ona Hejného metoda výuky matematiky je promyšlený, formálně a didakticky propracovaný systém. Takže tedy stačí si pořídit příručku, zkouknout pár videí, najít nejbližší schodiště a pajdágog moderního střihu pro dvacáté první století je tu natotata. No, když to zvádnu já, tak matematiku podle Hejny může zřejmě učit i nepodkročitelně gramotný maturant.

Ty pyramidové zákonitosti nechci pro žáky, ale pro sebe. Duševní svěžesti a času se nedostává, a nemám už sil na vymýšlení vymyšleného. Naposledy jsem se zasekl na třetí úrovni optimalizace řezu kvádříků. Ještě teď se v noci budívám oblit studeným potem.
Navíc mám výuku matematiky nepovolenu, neboť jsem při poslední šanci za čtyři týdny výuky nasbíral tříměsíční zpoždění proti tématickému plánu, květnové učivo jsem neodučil v už březnu a rodiče si ztěžovali, že toho mají děti v sešitech málo zapsáno.
No nic.
A jaký je tedy smysl té krychové stavby? A co dělají děti, které se nevejdou na schody?

Anonymní řekl(a)...
31. července 2013 v 17:28  

Jsem zvědavý jak mně děti v primě budou sčítat pět sedmin a dvě pětiny. Doufám, že si nepřinesou kousky dortu. Slovo "dril" je špatné slovo? Lidi už neblbněme, problém je úplně někde jinde.

Pytlik Blaha řekl(a)...
31. července 2013 v 18:13  

A výuku češtiny mám zakázánu dokonce rezolucí valného shromáždění OSN. Viz "si ztěžovali" a mnohé další úlety.

A co ty krychle?
Rychle...
mi něco řekněte,
ať se mi to neplete.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.