Marek Zeman, vedoucí Odboru vnějších vztahů a komunikace MŠMT, nám poskytl odpovědi na otázky, týkající se dnešního uzavření pražských škol.
Je rozhodnutí zastupujícího primátora ohledně uzavření pražských škol právně závazné (například v kontextu vyhlášeného stavu nouze atd.)?
Primátor (se zřetelem k zavedené legislativní zkratce „hejtman“ v § 3 odst. 3 č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)) je oprávněn v době nouzového stavu nařídit zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezeném místě nebo území podle § 14 odst. 4 písm. h) krizového zákona. Zákaz vstupu do škol a školských zařízení a pobytu v nich podle našeho názoru nejen vyhovuje uvedenému oprávnění podle krizového zákona, neboť je v souladu s jeho formulací i účelem, ale ani se nepříčí školskému zákonu, který není povolán k řešení mimořádných situací. Obdobně je uvedenou kompetenci primátora dle našeho názoru možno dovodit z ust. § 29 odst. 4 krizového zákona, dle něhož dojde-li za krizového stavu k ohrožení života, zdraví nebo hrozí-li škody velkého rozsahu na majetku nebo životním prostředí, jsou právnické osoby (tedy i právnické osoby vykonávající činnost školy) povinny splnit úkoly, které jdou nad rámec opatření uvedených v krizových plánech, pokud jim tyto úkoly primátor uloží. Jak nařízení podle § 14 odst. 4, tak úkoly podle § 29 odst. 4 jsou pro dotčené osoby závazné.
Může toto rozhodnutí nerespektovat MČ nebo starosta MČ?
Nařízení primátora, jímž se za zákonem stanovených předpokladů zakazuje vstup do škol a školských zařízení a pobyt v nich, zavazuje městskou část a též jejího starostu. Městská část, ani svým starostou, nemůže takový zákaz pominout.
Může toto rozhodnutí nerespektovat ředitel s přihlédnutím k místní situaci?
O závaznosti dotazovaného nařízení primátora platí totéž, co je uvedeno k předchozí otázce.
Může být postup orgánů či osob (nerespektování nařízení) posuzován jako správní nebo trestní delikt?
Zákon neformuluje zvláštní skutkovou podstatu veřejnoprávního deliktu spočívajícího v nerespektování dotazovaného nařízení. Takové jednání však může podle okolností zakládat obecnou správní, popř. i trestní odpovědnost.
MŠMT k položeným dotazům doplňuje, že mu není známo, jak bylo uzavření škol přesně vyhlášeno (je to jen přebíráno z médií), takže není jasné, zda bylo formulováno bezvýjimečně a zda se vztahovalo i na oblasti vzdálené od vodních toků.
K tomu konstatujeme, že MŠMT respektuje pravomoci primátora hlavního města Prahy v krizovém řízení a nemůže závazně vstupovat do vnitřní organizace naplňování těchto pravomocí v hl. městě Praze a potažmo v jednotlivých městských částech.
Jelikož v krizové situaci, která (nejen na území hl. města Prahy) nastala, je nutné přistupovat k operativním řešením a umožnit jednotlivým subjektům jednat v obecném zájmu bez zbytečných administrativních překážek, vydalo také MŠMT rozhodnutí, jímž umožňuje flexibilní řešení provozu škol a školských zařízení, a to po dohodě ředitele se zřizovatelem (viz sdělení č.j. MŠMT-23973/2013 na www.msmt.cz). MŠMT postupovalo podle školského zákona (§ 24) a sdělení MŠMT není v rozporu s rozhodnutím primátora hl. m. Prahy, neboť jde o jiné akty řízení.
Poznámka redakce:
Rozhodnutí zastupujícího primátora publikované na praha.eu obsahuje v titulku tento text:
V pondělí je zrušena školní výuka na všech MŠ, ZŠ, SŠ, učilištích a gymnáziích v Praze
a v článku je pak tato věta:
Rozhodl jsem se vzhledem k povodňovému nebezpečí, jako pověřený primátor hlavního města, zrušit školní docházku v Praze a to na zítřejší den ve všech mateřských, středních a základních školách, učilištích a gymnáziích.
Domníváme se, že toto rozhodnutí pověřeného primátora je nejspíše pro nesmyslnou terminologii zmatečné a právně neúčinné. Není nám zatím známo jiné znění.
Vyjádření MŠMT k situaci pražských škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Je dobre si zapamatovat dve jmena: Marie Terezie a Tomas Hudecek. Ona skolni dochazku zavedla a on ji zrusil.
Sice netusil, ze ne, ze vydal pochybny pokyn, ktery nema oporu v zakone, ale aspon mu zustal pocit, ze neco ridi.
Klídek. Největšími škudci školství jsou ředitelé škol, potom CERMAR a pak povodně. Páprdové na ministerstvu se jenom přiživují u koryta a na vzdělanost nemají už vliv.
Okomentovat