Studenti a žáci vyprávěli svůj příběh digitálně

čtvrtek 6. června 2013 ·

Soutěž „Vyprávěj svůj digitální příběh“ zná své vítěze. Technologie Microsoftu opět pomáhaly vnést kreativní prvky do výuky na českých školách.

Dne 1. června, příznačně na Den dětí, se pod záštitou společnosti Microsoft uskutečnilo vyhlášení vítězů prvního ročníku soutěže „Vyprávěj svůj digitální příběh“. Prostřednictvím krátkých videí, která byla připravena pouze s pomocí fotoaparátu, bezplatného programu na zpracování videa Windows Movie Maker od Microsoftu a programu na zpracování zvukových souborů, žáci a studenti vyprávěli netradiční formou svůj příběh. Do soutěže, ve které bojovali žáci 2. stupně základních škol a studenti středních škol, bylo přihlášeno více než 40 kreativních projektů, z nichž pak odborná porota vybrala ty nejlepší.

Cílem projektu, jehož autorkou je pedagožka Dana Slánská, která se dlouhodobě zabývá použitím moderních technologií při výuce, bylo přinést do českých škol nové a moderní prvky s využitím digitálních technologií, které hýbou dnešním světem. Prostřednictvím soutěže se tak žáci a studenti měli možnost aktivně seznámit s multimédii a digitálními technologiemi, které přinesly do jejich výuky nové kreativní prvky, představivost a prostor pro týmovou spolupráci.

Digital Storytelling je metoda práce s počítačem, která je v mnoha západních zemích běžnou a oblíbenou součástí moderní výuky. Rozhodla jsem se tuto soutěž zorganizovat, abych pomohla metodu zpopularizovat i na českých školách,“ řekla iniciátorka a organizátorka projektu Ing. Dana Slánská. „Nesmírně mě potěšilo nadšení a kreativita studentů, i zapálení pedagogů, kteří studenty při práci vedli. Pilotní ročník proto hodnotím velmi kladně a věřím, že bude mít v příštích letech pokračování. Především ale ukázal, že vyprávění digitálních příběhů má své důležité místo v moderní výuce i na českých školách.“ 

Z celkem 44 přihlášených projektů postoupilo do finálového kola 15 nejlepších. Z nich pak v prostorách Technické univerzity v Liberci vybírala pětičlenná porota složená z odborníků v oblasti vzdělávání, multimédií a moderních technologií.

„Jako člen poroty jsem byl velmi pozitivně překvapen vysokou úrovní zpracování projektů, zejména po grafické stránce. Tento první ročník potvrdil naši myšlenku, že moderní technologie mohou velmi dobře rozšířit výuku a umožnit žákům rozvíjet kreativitu a týmovou spolupráci, ale také lze kombinovat různé předměty dohromady. Podobné aktivity navíc připravují žáky na budoucí pracovní život ve formě získávání zkušeností při práci v týmu, řízení projektu a práci se softwarem,“ potvrzuje Lukáš Křovák, manažer divize Windows ve společnosti Microsoft.

V kategorii 2. stupně základních škol zvítězili žáci s těmito projekty:


  • 1. místo - Petr Schönherr, ZŠ Liberec, Sokolovská – projekt „První den Lego auta“
  • 2. místo Lada Bláhová, ZŠ Litoměřice, Ladova – projekt „Vodní příběh“
  • 3. místo Kateřina Balcarová, ZŠ Liberec, Sokolovská – projekt „Kouzelné fazole“

V kategorii středních škol zvítězili studenti s těmito projekty:

  • 1. místo - Jan Kočíb, Střední odborná škola a Gymnázium, Liberec, Na Bojišti 15 – projekt „Prepare for Jump“
  • 2. místo - Denisa Nepimachová, Adéla Reicheltová, Sandra Mázlová, Střední odborná škola a Gymnázium, Liberec, Na Bojišti 15 – projekt „Život květiny“

Vítězná videa najdete zde.

Budoucnost patří vzdělávání

Společnost Microsoft se dlouhodobě věnuje oblasti školství z hlediska uplatnění moderního vybavení, obsahu i přípravy učitelů a žáků. Jejím hlavním zájmem je, aby se ICT stalo nedílnou součástí moderní školy a přispívalo k výuce tzv. dovedností 21. století, jako jsou analytické a kritické myšlení, týmová spolupráce a využití nových technologií při řešení problémů. Porozumění obsahu a jeho aktivní vytváření je základním kamenem tohoto nového přístupu k výuce.

Ve svých inovativních centrech vzdělávání, které jsou rozmístěny po celé ČR, již Microsoft proškolil více než 14 000 učitelů.

4 komentářů:

BoBr řekl(a)...
6. června 2013 v 6:49  

Pravděpodobně bude můj poklus o odkázání několika našich domácích materiálů zabývajících se digitálním vyprávěním příběhů po didaktické stránce zbytečný. Ale nedá mi to:
Digitální vyprávění příběhů - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/12163/
Dejme se do vyprávění digitálních příběhů! - http://www.spomocnik.cz/pub/StoryTelling.pdf
Vyprávění digitálních příběhů - http://borivojb.wikispaces.com/Workshop+eTwinning
Aktuální nástroje pro vyprávění příběhů - http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11953/

Datel řekl(a)...
6. června 2013 v 13:20  

A co takhle se nejdříve naučit příběhy vyprávět?

Anonymní řekl(a)...
6. června 2013 v 20:25  

A proč? Vždyť u maturity můžou nakreslit komiks, né? ;)

Anonymní řekl(a)...
7. června 2013 v 19:49  

A já si pořád říkal, kde se líhnou ti mlamojové bez myšlenek, zato s pestrobarevnými powerpointími prezentacemi ;-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.