V českých předškolních zařízeních chybí pro děti přes padesát tisíc míst. Matky s dětmi nepracují, a tak státu kvůli nedostatku školek utíkají peníze. Pomoci mají nezaměstnaní, kteří se přeškolí na pečovatele a chůvy.
Z článku Zuzany Keményové v iHNed.cz vybíráme:
Problém s nedostatkem školek – ale také jeslí, které už prakticky neexistují – je rok od roku horší a pořád se jej nedaří řešit. I významné světové instituce vládě opakovaně vyčítají, že v Česku se rodič pečující o malé dítě – a především se jedná o ženy – jen obtížně dostává do práce. Naposledy na to upozornily OECD a Evropská komise ve svém každoročním hodnocení, které rozesílá členským zemím. V Česku pracuje jen 36 procent matek s dětmi do patnácti let, zatímco v západních zemích Evropy, například v Norsku nebo Dánsku, je jich přes 70 procent. Česká republika je v tomto ohledu jednou z nejhorších zemí v EU.
Přečtěte si: Státu utíkají kvůli chybějícím školkám miliardy. Chůvy chce udělat z nezaměstnaných
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
To je ale velmi tendenční tvrzení.
Jde především o to, kolik miliard se dřív ušetřilo zrušením těch školek, které teprve až dnes chybějí. Závěrečný účet, to je, oč tu běží, přeceee.
Nechápu! A proč nedostávají matky za svou pečovatelskou roli zaplaceno? Nebylo by to jednodušší?
Neschopnost, šlendrián a zjevné napomáhání kriminálním činům nabývají už u naší vlády opravdu hodně absurdních a bizarních podob.
Nezaměstnaní chůvami a vysloužilí vojáci učiteli. Už je to tady!
V Británii se budou moci rekvalifikovat (2roční kurz, 4 dny praxe, 1 den výuka) bývalí vojáci na výuku některých předmětů. Prý žákům prospěje zažít disciplinu, kázeň a řád, kterou tito jedinci do škol vnesou. Docela tomu fandím - Igor Hnízdo je zpět!
Neschopnost, šlendrián a zjevné napomáhání kriminálním činům nabývají už u naší vlády opravdu hodně absurdních a bizarních podob.
A co teprve chování mnohých občanů!
v Česku se rodič pečující o malé dítě – a především se jedná o ženy – jen obtížně dostává do práce.
Ve Velké Británii nastupuje matka do práce v 6 měsících věku dítěte. Takže matka se do práce dostane snadno, hůř se jí dostává k dítěti.
Nejde o peníze. Jde o to, komu rodiče svěří své děti, svůj nejcennější poklad v době, kdy se děti učí poznávat svět, kdy se rozvíjí jejich osobnosti, dušičky nezkažené, místo své vlastní výchovy.
Při změně společenského řádu před dvaceti lety se mateřské školy začaly považovat na něco .... a přitom děti byly svěřené kvalifikovaným a důvěryhodným učitelkám a celému systému mateřských škol, včetně vzdělávání, praxe a vlastních zážitků učitelem mateřškých škol, stravování, hygienického dozoru státu, atd. A teď místo kvalifikovaných učitelek, návaznosti na dobré zkušenosti z předchozích let mají být děti svěřené komusi, jen proto, aby mohly ženy jít do práce a vydělávat?
Řešení: opět vrátit mateřské školy v obcích svému účelu, místo divných investic investovat opět do zbudování a modernizace mateřských škol a obnovení kvalitní péče v mateřských školách s milými, empatickými, hravými, metodicky dobře vedenými, zkušenými učitelkami jak to pamatují snad všichni, kdo do školky chodily. Žádné náhražkové řešení! (navíc by také stálo peníze ).
Tedy mám z toho v hlavě doopravdy zmatek. Pominu fakt, že třeba v našem mestečku hezkém, okresním byla porušena čtvrtina školek. Možná to byly školečky maličké. I když vlastně, do jedné z nich se vměstnala celá jedna vysoká škola. Pominu fakt, že ty zůstalé se popřilepovaly ke školám základním. Spíš bych tedy upřednostnil jakýsi svazek. Mám takový svíravý pocit, že jako odloučená pracoviště by mohly být ony školky i na okraji zájmu. Ale to fakt nevím.
Spíš mne zaráží, že ještě nedávno se, tuším, hovořilo o nezbytném vysokoškolském vzdělání učitelek. Mydlí v těch předškolních zařízeních vzdělávací programy, jen se ze všech kouří, ministerstvo uvažuje zřejmě o postupném posilování všelijakých gramotností a kompetencí předškoláčků, možná že i o konkurenceschpnosti pro druhou polovinu století nějaký chorý mozek uvažuje. A hle, zčista jasna stačí rekvalifikační kurz na chůvy pro nezaměstnané třeba švadleny nebo kadeřnice. A pohoda.
Ne dosti na tom, prý je zanadbávána přirozená kultivace dětiček v rodinách, rodičovská péče hapruje. A šup, rychle, rychle s rodiči na rodičovské dovolené do práce, aby stát nepřicházel o miliardy. No jo, ale kam s nimi, když nezaměstnanost právě neklesá. To mi fakt hlava nebere.
Pripouštím ovšem, že nemám úplně všechny informace, a ani v oboru, nevím právě v kterém, nejsem vzdělaný. Tak chyba bude v té mojí hlavě zpropadené. Protože tam někde vzádu mi šramotí podezření, že si z nás zase někdo dělá srandu, a hledá zámninku, jak z nějakého fondíku penízky vyšudlit. Standardní stav.
Zruší se osnovy, aby se mohly zavádět standardy. Ale prý je to něco jiného.
Zruší se inkluzivně s velkou slávou speciální školy, aby se pak s neméně velkou slávou stejnými lidmi mohly po čase zase zakládat třeba jako podpůrné.
Jednou se z toho pedagogičtí historici počůrají smíchy.
Za pár let ten potěr dospěje a budou chybět školy a učitelé. Učitelku pak bude dělat každá pologramotka, která uteče od plotny. Ta představa, že absolvent dnešní státní maturity bude někoho vzdělávat, ve mě vyvolává smích.
Neschopnost, šlendrián a zjevné napomáhání kriminálním činům nabývají už u naší vlády opravdu hodně absurdních a bizarních podob.
A co teprve chování mnohých občanů!
Jaký pán, takový krám. (A dovoluji si rovnou upozornit, že jsme si je nezvolili všichni, ale velmi výrazná menšina, u níž lze jen těžko určit, která část je "duševně chudá" a které části vyhovují.)
Mňo, konečný účet bude o tom, zda prznit dětské dušičky už v mateřské školce nebo až na základní škole. Zatím jsou pančitelky prznitelky všude.
Okomentovat