MŠMT zveřejnilo rozhovor redaktora deníku Právo Jiřího Macha s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Petrem Fialou.
Z rozhovoru v MŠMT.cz vybíráme:
Jak by měl třeba vypadat kariérní systém, o kterém často hovoříte?
Nyní je garantovaný nástupní plat začínajícího učitele kolem 20 tisíc. Po nástupu je na tom z hlediska postavení stejně jako učitel, který je na škole 30 let, má obrovské zkušenosti v oboru, výborné výsledky, má plat o pár tisíc vyšší, ale je s tím začínajícím učitelem ve stejné kategorii – stejné podmínky výuky, stejné úvazky, stejná pozice. To není úplně obvyklé, ani to není motivující. Musíme mít systém různých typů dráhy učitele, kde budou i ti, kteří se budou věnovat jiným pedagogům metodicky i jinak. Budou mít třeba i jinou úvazkovou povinnost. Učitelé také musejí vidět, že se vyplácí, když na sobě pracují, když se dále vzdělávají, když mají dobré výsledky. To je také velmi důležité pro prestiž profese. Zatím je situace u nás a hlavně současná tendence velmi znepokojivá. Máme čtvrtý nejstarší pedagogický sbor v EU, který ještě rychle stárne, s tím musíme něco udělat.(...)
Podle opozice se plýtvá prostředky na plošné testování. Jak moc je podle vás důležité?
Je třeba, aby proběhly dva ročníky pilotního testování a jejich vyhodnocení. Důležité je říci, že tento projekt nemá za cíl sestavovat žebříčky nebo se odrážet na hodnocení škol třeba ve financování. Jsou to čistě ověřovací testy, které mají dát zpětnou vazbu školám, žákům, rodičům. Nemohl jsem si nevšimnout, že v různých odborných materiálech OECD i jiných organizací se plošné testování hojně doporučovalo. Ale v poslední době se ukazuje, že neexistuje korelace mezi úspěšným vzdělávacím systémem a testováním a že efektů lze dosáhnout i jiným způsobem. Zpětná vazba, kterou nám to poskytne, je určitě dobrá a důležitá, ale budeme muset zvážit, zda téhož efektu nedosáhneme také testováním na vzorcích nebo v nějaké jiné variantě.
Přečtěte si: Povinná maturita z matematiky nejdřív v roce 2020, říká Petr Fiala
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
17 komentářů:
To je smutne: "Že naše děti mohou studovat, je samozřejmě dobře. To, že vzdělání je jiné, že univerzita a střední škola jsou jiné v době, kdy jimi prochází 70 procent populačního ročníku, než v době, kdy jimi procházelo pár procent, to je jasné, ale to neznamená, že je to špatné, právě naopak. "
To je chvala prumernosti. Soudruzi druzstevnici, kdo jeste nebyl ministrem nebo soudcem, traktor do mesta odjizdi od agitacniho strediska v 9 hodin.... Tak to uz tu bylo a jeste jsme se z toho nevylizali.
Trvám na tom, že povinná maturita z matematiky může být nejdříve v roce 2033.
Páry, která dnes uvažují o početí dítěte, musejí vědět, do jakého že světa hodlají ta nebožátka malá přivést.
Mějte to, prosím, na paměti všichni, kteří budete nejen dnes spolu na lože uléhat.
Simona CARCY
to je přece absurdní, co je špatného na tom, že se prodlužuje doba vzdělávání? Smutné by bylo 1) kdyby se vzdělávací systém neupravil tak, aby to byl pro VŠECHNY z oněch 70% přínosem 2) kdybychom svévolně a záměrně snižovali počet těch, kteří projdou středním a vyšší vzděláním, i když víme, že lze školy upravit tak, aby byly přínosem, a to jen kvůli tomu, že si nedokážeme jinou podobu "školy" (promiňte, chtěl jsem říct vzdělávání), než známe z doby svého "vyučování" , představit.
L.
kteří se budou věnovat jiným pedagogům metodicky i jinak. Budou mít třeba i jinou úvazkovou povinnost.
To snad ne!!! Dobří učitelé, kteří umí učit, se budou věnovat svým kolegům, kteří se už stejně nezmění a budou méně u svých vlastních žáků?
Přesně naopak - dobré učitele posílejme do tříd a nenechme je stát na chodbách a v jídelnách dozor a vyplňovat papíry!!!
Testování NIQES ovšem může přinést své ovoce jenom v případě, že se výsledky školy na veřejnost nějakým způsobem dostanou. Pokud ne bude to vypadat jako na naší škole kde:
1. testy z angličtiny dopadly v 5. i 9. ročníku v porovnání s češtinou a matematikou uboze
2. ředitel to nepřiznal ani před pedagogickým sborem natož před rodiči, protože sám angličtinu vyučuje
3. k rodičům se výsledky nedostanou, protože nebyli o testování vůbec informováni, žáci sice dostali papírky s hesly a informaci, že se na výsledky mohou doma podívat, ale zda to sdělili doma nevíme a navíc už papírky od začátku testování dávno ztratili
Pokud tedy rodiče nebudou o možnosti nahlédnout do výsledků testování důsledně informováni, tak skutek utek.
Někteří deváťáci (a jsou jich stovky) vykonali státní maturitu z matematiky už dnes :-). Jak asi bude vypadat maturita za dvacet let? Budou ve vedení CERMATu absolventi "státní maturity"?
"2. ředitel to nepřiznal ani před pedagogickým sborem natož před rodiči, protože sám angličtinu vyučuje"
Pan ředitel asi málo napovídal. Co slyším ze škol, tak je to u testů běžná praxe, neboť prý "to dělají všichni", takže nikdo nechce vypadat špatně.
Kdyby měla inpekce aspoň malou představu, jaká je realita testů, okamžitě to zruší.
Co slyším ze škol, tak je to u testů běžná praxe, neboť prý "to dělají všichni",
Takže by učitelé měli přestat lkát nad úrovní morálky v Česku, nad nezájmem rodičů, nad leností dětí, nad svýmiplaty, nad... a opustit svá místa.
Já jen tak nesměle sděluji, že podstatná část české populace přestala ovládat základní počty (o matematice jako takové si nedovolím ani spekulovat). Procenta, trojčlenka, rovnice,...Hrůza a děs. To nemůže dobře dopadnout. Ignorant
Souhlasím s Ignorantem. To, co dnes děti předvádějí, nelze nazvat matematikou. Oni si nedokážou spočítat útratu v obchodě, kolik jim vrátí řidič autobusu při placení jízdenky, nedokáží posoudit, které balení zboží je v obchodě výhodnější. Jsou to elementární počty. Ale proč by měli umět počty, že? Když to neumí ani páni lékaři. Viz třebíčská nemocnice. Tam se pan dochtór při počítání koncentrace ifúze spletl o jednu desetinnou čárku. Namísto 1,1 ampulky míchal 11 ampulek. Jen díky zásahu podezřívavé sestry (ona neuměla počty, ale bylo ji divné, že na celém oddělení nikdy neměli takkovou zásobu ampulek)dochtór pacienta nezabil.
Já bych z počtů vyzkoušel hlavně ty magistry a bakalářky na základních a středních školách. Je úžasné, co se to dnes pohybuje mezi žáky. Pak mají mít nějakou autoritu? Postlistopadová magistra či balalářka nesahá předlistopadovému průmyslovákovi po kotníky. Angličtina předlistopadového gympláka daleko převyšuje znalosti současných magister-jazykářek. Ale de jure ve školství zůstanou, kdežto ty učitelé bez příslušného papíru vyhazují.
6. června 2013 7:24
Já jen aby to bylo oněmi Bc. a Mgr. Mám obavy, že příčin bude spousta. Je velmi zajímavé, že situaci ještě nikdo veřejně nerozebral a nepopsal. Jen to prosím neházejme jen na pedagogy. Ignorant
Angličtina předlistopadového gympláka daleko převyšuje znalosti současných magister-jazykářek.
Tak toto snad nemůže pisatel myslet vážně. Předlistopadový gymplák se učil angličtinu pouze teoreticky, nikdy v anglicky mluvící zemi nebyl, jeho učitel také ne. Současní žáci se dívají na anglické filmy v originále, jezdí do zahraničí, kde jazyk používají k dorozumívání. Mají tím pádem daleko větší motivaci ke studiu. Budoucí učitelky jazyků pobývají v zemi, kde se tím jazykem hovoří, mnoho měsíců jen proto, aby se zdokonalily. Na VŠ mají lektory - rodilé mluvčí. Úroveň cizích jazyků na školách se s předlistopadovou dobou nedá srovnávat, je nesrovnatelně vyšší. Ojedinělá výjimka jen potvrzuje pravidlo.
tlumočník
Proč se proboha furt divíme, že úroveň matematických znalostí našich žáků klesá? A proč vše svádíme na kantory?
Stačí se jen podívat na kolika školách podlehli ŠVP šílenství a osekali výuku matematiky na 4 hodiny týdně. Dříve bylo na 2. stupni v každém ročníku 5 hodin a nejel přes to vlak. Navíc na školách přibývá nesmyslných akcí, hodin odpadá stále více a výuka naprosto ztrácí systém. Za těchto podmínek žáci nemohou zvládat matematiku na stejné úrovni, jako jejich předchůdci ani kdyby je učili geniální učitelé matematiky.
Učitelé matematiky jsou také jedni z mála, kteří proti neustále odpadajícím hodinám bojují, jenže "propagace" školy je bohužel důležitější než výuka. To, že škola by měla být propagována především kvalitní výukou, už dnes nikdo nebere.
6. června 2013 17:46
Diky, vyjadril jsi to i za mne.
6. června 2013 17:46
S tím můžu jedině souhlasit. Akce stíhá akci, výuka je neustále narušována, žáci nesoustředěni. V druhém pololetí mně odpadlo v jedné třídě již 15 hodin. Na ZŠ je v učebním plánu dle RVP matematiky 4-4-4-3 a na průmyslovce 4-3-2-3. Jen tak přemýšlím nad tím, kdo bude za pár let schopen si spočítat výplatu, útratu, slevu v %,...Ignorant
"Takže by učitelé měli přestat lkát nad úrovní morálky v Česku, nad nezájmem rodičů, nad leností dětí, nad svýmiplaty, nad... a opustit svá místa."
To není problém učitelů, ale nastaveného systému. Systém je nastaven tak, že školy, kde učitelé žákům neporadí, budou v žebříčku pod těmi, kde se poradí. Pak ten poctivý a morální učitel bude popotahován ředitelem, potažmo inspekcí, jak to, že ma tak špatné výsledky.
Pak se může stát, že ten dobrý učitel, bude bez práce.
Okomentovat