Nekvalifikovaní učitelé, kteří nezačnou včas studovat, budou muset v roce 2015 opustit české školství. Kolik takových kantorů bude, ministerstvo zatím netuší. V září roku 2012 to bylo více než 11 procent vyučujících. Stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek před situací varuje - podle něj hrozí školám v některých částech republiky problémy.
Z článku Karoliny Brožové v Týden.cz vybíráme:
Šéf školských odborů František Dobšík se však komplikací neobává. Platnost výjimky ze zákona o pedagogických pracovnících se totiž již několikrát posunula a školy tak měly podle něj dost času se na úbytek učitelů přichystat. "Školy by na to měly být připravené," řekl on-line deníku TÝDEN.CZ.
Přečtěte si: Nekvalifikovaní kantoři přestanou učit v roce 2015
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
57 komentářů:
Nejmene desetina nekvalifikovanych ucitelu, to nejni malo.
Kolik asi tak je nekvalifikovanych advokatu a kolik nekvalifikovanych lekaru?
Tak hlavne, ze jsou to ucitele zabavni a maji radi deti.
Sedych
"Z některých škol má odejít až třetina učitelů"
Z takových škol by měl odejít především ředitel, protože mladých kvalifikovaných je na trhu práce dost a dost, jenže je nikde nechtějí.
U nás je třeba jeden učitelský úvazek rozpuštěn mezi družinářky, které učí mj. i matematiku a angličtinu na 1. stupni. To vše v době, kdy má ředitel v mailech týdně několik žádostí o zaměstnání od absolventů VŠ pedagogických. Rozum nad tím zůstává člověkovi stát.
Problém snad může být na školách s velkým množstvím nepřizpůsobivých, ale k těm my rozhodně nepatříme. A pokud se podobně jako náš ředitel chovají i další, tak se nedivím, že je číslo nekvalifikovaných tak hrozivé.
Nic proti šikovným nekvalifikovaným, kteří údajně umí učit a ředitel o ně stojí, rodiče se přimlouvají. Ale času na zahájení studia, myslí-li to s prací učitele vážně, už měli víc než dost.
A k setrvávání některých učitelek bez VŠ na školách tzv. "do důchodu" - nelze se vůbec divit naštvanosti čerstvých absolventek, hlavně na 1. stupni. Po docela náročných pěti letech studia místa neseženou, na základkách je ale plno maturantů a penzistů, to vidí na praxích takříkajíc na vlatní oči. V některých krajích je to až hrůza.
Žádné výjimky a odkládání platnosti zákona. Jak by bylo nemocným, kdyby je léčil doktor sice z láskou, ale bez znalostí?
Obávám se, že vláda vše spláchne, protože by musela také říct: Chceme, aby učili ti, kdo mají vzdělání, ale také je zaplatíme.
Ale na to vláda nemá. Ani peníze, ani chuť.
Nejde je o setrvani 'do duchodu', ale take o setrvani hodne pres duchod. A jen o ctyri tisice lacinejsi absolventi muzou jit na pracak nebo se past na louku. Aby byly nejake ty prescasove hodiny pro elitu skoly, najmou se na pokryti zbytku uvazku bakalari nebo dokonce i maturanti. O neco takoveho, jako je kvalifikovana vyuka nejde, jen kdyz to sype.
Zrizovatele ani inspekci to nezajima. Kazdy at si dela, co chce, a oni sami maji svych kseftiku dost. Musi si naprojektovat neco do zasoby, nez jim kdyz tak nasadi klepeta.
Sedych
Čím jsou dnešní učitelé kvalifikovaní? Fakultami, které produkují pajdotropy? Nebo je může kvalifikovat až samotná praxe?
O pajdotropech bych zase až tak nehovořil. Velké množství kvalifikovaných učitelů pochází z přírodovědeckých a filozofických fakult. A zadarmo jim tam nikdo nic nedal. Zase až tak jednoduché studium učitelství, jak si mnozí myslí, na těchto fakultách není.
Nyní jsou tito absolventi postaveni do situace, že nemohou najít práci. Přitom je skutečně fakt, že na našich školách je obrovské množství důchodců, středoškoláků a vyučujících družinářek, kterým se učením doplňují úvazky. Hořekování nad nemožností sehnat kvalifikovaného učitele je jen výmluva. Kecy o tom, že po roce 2015 bude naše školství ohroženo, je holý nesmysl. A pokud v dnešní době má ředitel třetinu nekvalifikovaných učitelů, tak na svém místě nemá co pohledávat. zajímá to však vůbec inspekci nebo zřizovatele?
Čím jsou dnešní učitelé kvalifikovaní?
Každý kolektiv, kam přijdou mladí na praxe nebo nastoupí do práce, je za ně rád a chválí si je, že prostředí a myšlení kolektivu obohacují - pokud to nejsou zrovna lemplové či chlastači. Bezesporu umí dobře angličtinu, aspoń pro 1. stupeň určitě, dovedou mnoho s PC a další technikou. Vzhledem k tomu, že právě na 1. stupeň chodí děvčata, která mají dobrý vztah k dětem a snahu se co nejvíce naučit, je tu velký příslib úspěšné práce. Mají různé praxe v sociální a reedukační oblasti, umí např. znakovou řeč, nápravný Tv, reedukační formy a metody, znají hodně o specifických poruchách učení - ovšem chybí k tomu všemu praxe. Být ředitelem, vsadím na mladé. Tahle generace má ještě vcelku poctivé základy vzdělání, ty budoucí - ale nechci sejčkovat.
Ba, ba. Deset let na zahájení studia je víc než dost.
A na dokonceni taky.
Chtelo by to uz i ty atestace. Aby se nam trochu provetraly faldy.
Sedych
času na zahájení studia bylo dost. Ale škol ne. Dálková vlastně ani jedna, když nepočítáme učitelství pro 1.-5. stupeň. A to fyzikářům moc nepomůže, zvlášť když neumí kotrmelec.
Co brání nástupu mladých kvalifikovaných absolventů do práce ve školství?
1) Důchodci. Nechápu, jak ve státním sektoru můžou fungovat a brát práci mladým. Pokud chtějí pracovat a soukromá sféra je využije, tak nemám nic proti tomu. Takový důchodce si přijde na slušný důchod + slušný plat a mladí se tlučou po pracácích.
2) Nekvalifikovaní. Nikdo jim přece nikdy nebránil vystudovat na VŠ.
3) Nízké platy. Ty jsou nesrovnatelné s ostatními vysokoškolskými pracovníky.
Ignorant
Nechápu, proč mám ze svých daní platit důchodcům plat ve státní sféře a důchod k tomu? Navíc někteří z těchto důchodců v naší škole byli tak vychcaní, že si přerušili na jeden den důchod (1.1.2013). To proto aby se jim nic nekrátilo. Chovají se tak nějak jako jistá nejmenovaná menšina.Ostatně za takové "důchodce" vše odedřou mladí.
V roce 2010 mě bylo bohužel pouhých 48 let. Dnes je mi 56 a jako důchodce si nepřipadám. Učím informatiku od roku 1986. Začínali jsme na IQ 151, pokud to tady někomu něco říká. Dnes pracuji jako správce sítě na 4 školách a na té své mám tu drzost učit informatiku se vzděláním USO Elektrotechnika + DPS. Mám 26 let praxe, 10 let na svojí současné škole. několik let jsem školil rekvalifikační kurzy jsem držitelem a zároveň akreditovaným testerem ECDL. Tak co myslíte, mám to podle Vás zabalit? Jo ještě jsem zkoušel nedávno dvakrát neúspěšně přijímačky na VŠ. Neprošel jsem požadavky, vadí hlavně jazyky.
Já jsem zase zapálená, leč nestudovaná, zdravotní sestra. V podstatě vše, co se učí tyto studentky na střední škole, jsem si (nejenom z učebnic) dostudovala. Dlouhodobě pečuji o své nemocné příbuzné.
Domníváte se, že mě zaměstnají v nemocnici jako zdravotní sestru - anonymní z 23:35?
23:35
Neznam zkratky, ale USO je tedy stredni skola (uplne stredni odborne?)? K tomu mate doplnujici ped. vzdelani?
A to ucite 26 let, kdyz vite, ze pozadavek je VS?
Ac je to krute, nezbyva nez napsat, ze jste byl lehkovazny jiz na pocatku pred temi 26 lety.
Jiste ted je to problem doplnit po takove dobe a v tomto veku vzdelani, ale na to jste mel myslet driv.
mám to podle Vás zabalit?
Máte možnost odejít do soukromé sféry. Do důchodu máte poměrně daleko. Se svými znalostmi se tam neztratíte. Působení ve státní sféře pro Vás opravdu bude velký problém.
Důchodci ve státním školství jsou opravdu morálně trapní. To jsou ti, kteří mají vychovávat a vzdělávat mladé, které však nechtějí pustit v rámci svých sobeckých pohnutek k práci? Dokud udrží křídu a moč?
Počty nezaměstnaných absolventů jsou alarmující, počty důchodců a nekvalifikovaných ve státním školství také. V kterém dalším oboru ve státní sféře je toto možné? Když chce někdo z důchodců ještě pracovat, nechť odejde do soukromé sféry.
Nesouhlasím s tvrzením, že nekvalifikovaní berou ve školách mladých práci. Ono jich zase tolik není, u nás na škole možná 2 ze 30, nevím přesně, nejsem ředitel. Ale důchodců je jako máku. To je ten hlavní a zásadní problém. Situace dokonce došla tak daleko, že mladému učiteli čekající rodinu, byl zkrácen úvazek jen proto, aby měl pan "řiditel" hodiny pro důchodce (mimochodem v důchodu již několik roků), který na něj asi něco věděl a držel ho tím v šachu. Ten mladý neměl nikde dovolání. Nikdo se ho nezastal, nikdo mu nepomohl. Kolegové se sami bojí o práci, aby příště nebyli na řadě oni, zřizovatele něco takového vůbec nezajímá. Až sem jsme se školství dostalo. To zůstává rozum stát. Tak přestaňte honit nekvalifikované, většinou učí opravdu dobře a zaměřte se na hlavní problém-důchodce.
6:54
"Nesouhlasím s tvrzením, že nekvalifikovaní berou ve školách mladých práci. Ono jich zase tolik není, u nás na škole možná 2 ze 30, nevím přesně, nejsem ředitel."
Matematiku snad neucite, ze ne?
hlavní problém-důchodce.
Naprostá pravda, je nejvyšší čas toto vyřešit.
V roce 2010 mě bylo bohužel pouhých 48 let. Dnes je mi 56 a jako důchodce si nepřipadám.
Jestli budete žít takhle zběsile, tak ve zlomovém roce 2015 v tom důchodu už skoro budete.
k příspěvku:
V roce 2010 mě bylo bohužel pouhých 48 let. Dnes je mi 56 a jako důchodce si nepřipadám. Učím informatiku od roku 1986. Začínali jsme na IQ 151, pokud to tady někomu něco říká. Dnes pracuji jako správce sítě na 4 školách a na té své mám tu drzost učit informatiku se vzděláním USO Elektrotechnika + DPS. Mám 26 let praxe, 10 let na svojí současné škole. několik let jsem školil
Ta DPS Vás zachrání - jedná se o doplňující pedagogické studium, což by vás mělo zařadit mezi kvalifikované. Pokud ale nemáte VŠ, tak netuším, kde jste k té DPS přišel ... pak máte dle současného systému opravdu smůlu
Dost trapná diskuse! Lidé, kteří se takhle nenávistně vyjadřují o seniorech učí naše děti? Jen pokračujte a až budete sami důchodci, budou Vám píchat injekce, aby se Vás zbavili! A bude jim to připadat normální jako tyhle Vaše řeči! Nebudete jim překážet už jen v práci, ale v bytech, v nemocnicích, v dopravě, v obchodech, ...
Kam jsme to dospěli?
Pavel
Kvalifikovaní x nekvalifikovaní - ono to s tou kvalifikovaností je pravdu problém. Zažil jsem tolik kvalifikovaných kolegů a kolegyň, kteří žáky nezvládali a naopak zlatí a skvělí nekvalifikovaní. Problém je totiž především na straně pedagogických fakult, které mají postavené vzdělání všelijak, jen ne napřípravě učitelů. To, zda se dá učitel nazvat učitelem se projeví až v praxi. A divíte se pak ředitelům, když si nechají starého zkušeného praktika pár let přesluhovat a neriskují mladého absolventa?
Pavel
Myslím, že tu vůbec nejde o důchodce jako takové a že všichni víme, že nás to taky čeká, někoho už hodně brzy. Jde o ty z důchodců, kteří se nerozpakují trvat na svých úvazcích, dokonce i nejsou-li kvalifikovaní, ačkoliv na jejich místo čeká několik mladých. Především je to selhání řídícího pracovníka - řešit to co nejcitlivěji, ale ne do nebe volající blbostí - a o tom je řeč.
XY
Mladého absolventa si musí ředitel vychovat. nyslíte si snad, že v nemocnicích se stane mladý dobrým doktorem hned? I každý úředník potřebuje na novém místě pořádné zaučení. Tento způsob přístupu k mladým naše školství přivede do problémů. Nikoliv rok 2015 a odchod nekvalifikovaných.
Dříve na školách existoval institut uvádějícího učitele, který to měl ovšem ohodnocené. Dneska zdechl pes a kálí se na to.
Špatný vstupní materiál, špatný obráběcí proces, špatní obráběči. To je naše výchovně vzdělávací soustava. Od mateřské školy po vysokou, po přípravu učitelů - špatných obráběčů špatného materiálu. Snad jen to dítě, když se narodí, je stále stejné - dnes jako před staletími. Tam musí začít náprava věcí. Ale jak, když ani ti rodiče za nic nestojí...
Lidé, kteří se takhle nenávistně vyjadřují o seniorech
Proti důchodcům v důchodě v zásadě nic nemám.
A to i přes svůj zážitek, kdy jsem se v pro mne nečekaně časné hodině vypravil na drobný nákup do jednoho řetězce. Zprvu mne jacísi zběsilí starci smýkali vozíky a pak mne ječící stařeny bily berlemi. Pochopil jsem, až mi kdosi vysvětlil, že ve čtvrtek ráno začínají v Kauflandu slevy.
Od té doby jsem už nikdy takhle neriskoval. Radši v nočních hodinách bloumávám parkem u hlavního nádraží.
"Snad jen to dítě, když se narodí, je stále stejné - dnes jako před staletími."
To teda není.
"To teda není" - ne? A v čem je jiné?
Generace pry "roste", deti pry rychleji dospivaji.
pry rychleji dospivaji
To "prý" je poměrně dost důležité.
A taky "jak" dospívají.
Tělesně, pohlavně, duševně, duchovně, sociálně, právně, kompetenčně, gramotně, konkurenceschopně, inkluzně, multikulturně, enviromentálně...
Teda to jsou komentáře. Nic totiž není jen bílé! Za poslední roky máme u nás ve škole tak šílené zkušenosti s mladými kolegy, že se nedivím řediteli, že se do nich už nehrne. Oni totiž přijdou ze školy a myslí si, že všechno znají, vše umí, ale skutek utekl. Ještě horší je, že mají neskutečné požadavky, všechno chtějí, a to hned.
Další věcí je nesmysl v neprostupnosti mezi jednotlivými stupni škol - SŠ, ZŠ. Podle mě, když má učitel ped. fakultu, měl by být považován za kvalifikovaného. Málokterá škola totiž má pro každého v jeho aprobaci dostatek hodin. Nemluvě o tom, že na učňáku je snazší učit než na mnohých ZŠ.
"Lidé, kteří se takhle nenávistně vyjadřují o seniorech učí naše děti?"
Milý pane Pavle. Jen o těch nenažraných, sobeckých, kteří blokují místa nezaměstnaným. Opravdu jim nikdo nebrání, aby odešli pracovat jako důchodci do soukromé sféry. To mi věřte.
Ignorant
Jedním z největších podrazů na budoucí učitelé studující řádně VŠ nejsou důchodci, ale studující nekvalifikovaní při zaměstnání. Zkuste porovnat situaci "dálkaře", který pobírá plat kvalifikovaného učitele a má své místo jisté se situací řádně studujícího budoucího učitele, kterého musí na studiích podporovat rodiče a místo má v budoucnu extrémně nejisté. Do doby ukončení studia by měl být nekvalifikovaný učitel zůstat nekvalifikovaným a neměl by být "hájen".
Ale studovat pri zamestnani je na druhe strane vcelku zahul, takze kdyz uz neco se svou situaci delaji, nehazel bych jim klacky pod nohy.
Nedovedu si představit, jak současní "kvalifikovaní" mladí kantoři budou učit.... když sami mají problémy s písemným vyjadřováním a velkou násobilkou. O procentech ani nemluvím. Dejte dnešním magistrám za povinnost udělat "státní maturitu" a uvidíte, kolik z nich nezvládá učivo základní školy. Odchodem posledního předlistopadového učitele bude dovršena dementizace národa.
... než se tady začnete zastávat chudinek magister a bakalářek z pedagogických fakult, tak se jich nejdříve zeptejte, jestli chtějí opravdu učit... 90 procent z nich má jasno: nikdy učit...
Kdo celý život pracoval a pořád pracuje v terciální sféře a je mu za to státem vyplácen plat, nemá co souběžně pobírat i starobní důchod. Buď to nebo to.
Toto principiální stanovisko budu naprosto nekompromisně zastávat ještě tak pět let. Pak, tuším, začnu na tuto problematiku nahlížet čím dál tím víc smířlivěji až do 24. února 2020, kdy sám začnu pobírat důchod. Od toho dne bude zřejmě, že kvalifikace absolventa pedagogické fakulty je nesouměřitelná s mými celoživotními zkušenostmi, které nad to plně vyváží nepatrně, zdůruzňuji že jen nepatrně sníženou výkonnost.
V našem městě je vedoucí paní vychovatelka, která je již 5 let v důchodě. Vypadá jako zombie, ale má zřejmě dobré vztahy s panem ředitelem. Stále nevíme, co brání jejímu odchodu do privátní sféry. Eva
Spousta zdejších přispěvovatelů zřejmě nezná platné zákony. Mimochodem, prosadila je pravicová vláda, což mě rozum nebere. Zákon se změnil tak, že člověk dovršící důchodového věku si požádá o starobní důchod a nadále mu běží platná smlouva. Ředitel školy nemá žádnou normální šanci ji ukončit. Ředitel
"V našem městě je vedoucí paní vychovatelka, která je již 5 let v důchodě. Vypadá jako zombie, ale má zřejmě dobré vztahy s panem ředitelem. Stále nevíme, co brání jejímu odchodu do privátní sféry. Eva"
Nevím sice jak vypadáte Vy, ale vyjadřujete se jako husa hloupá.
Pavel
V ředitelně je 17 žádostí mladých absolventek a nezaměstnaných vychovatelek. Stále nevím proč tak ruinovat náš stát. Šlo by zde přece ušetřit. Plat soudružky by dostala nezaměstnaná a tudíž by odpadla podpora. Násobeno x počtem takových případů a .....vznikla by dozajista pěkná sumička. Eva
Ředitel školy nemá žádnou normální šanci ji ukončit.
Proto říkám, že tito jedinci nemají žádnou morálku. To chtějí snad v práci zemřít?
normální šanci
Existuje taková škála možností a prostředků, jenom chtít.
Toť.
Jsem "nekvalifikovaný" učitel se čtrnáctiletou praxí na základce. Učím, starám se o počítačovou síť, školím české, ale i zahraniční učitele. Než jsem se dostal k učitelování, dělal jsem od dělníka v továrně až po sebevražedného podnikatele. Vyzkoušel jsem toho hodně, ve vzdělávání jsem však zakotvil, protože mě to jednoduše baví a vidím v tom smysl. Opravdu jsem chtěl mít ten KUS PAPÍRU, který by mi zajistil opěvovanou "kvalifikaci". Ale víc než 5 let utrpení na PED fakultě při zaměstnání, si raději absolvuji dva cíleně zaměřené semináře, které opravdu potřebuji. Pokud si někdo ze zde diskutující myslí, že naše školství spasí absolventi vysokých škol, které učí lidé co viděli reálnou výuku před čtyřiceti lety (v lepším případě ji alespoň viděli) tak se musím smát. Znám mnoho nekvalifikovaných, ale výborných pedagogů. Je mi smutno, když vidím, jak se do nich obouvájí kvalifikované úči, co přicházejí na osmou do školy a v jednu utíkají, protože po nich nikdo přece nemůže víc chtít. Takže já, na rozdíl od diskuze nade mnou, dám raději své děti do spárů dobrého učitele (ten se ale podle papírů nepozná) než opapírované kvalifikované osobě.
Na druhou stranu chápu, že by měli do škol přicházet připravení učitelé. O tom žádná. Ale vzdát se léty prověřených kvalitních pedagogů (a těch je většina z "nekvalifikovaných") je velká škoda. Přivítal bych, aby nějaký ten rok praxe byl uznán jako kvalifikace. Moc tomu ale nevěřím. Takže za rok přijde naše školství minimálně o jednoho nadšeného učitele.
Dobrou noc
Z.H.
4. června 2013 22:40
Rozumím Vám, ale ten "papír" si raději pořiďte.To proto, aby české školství nepřišlo zřejmě o kvalitního kantora. Dříve zuby "opravoval" kovář, nyní se jmenuje stomatolog a má na to papíry. Dělat sestřičku v nemocnici znamená mít 3 roky patřičné VŠ (Bc.), pracovat na úřadě bez patřičných papírů také nelze. Dělat státního policajta bez maturity také ne. Školství se tímto přístupem stalo jakýmsi skanzenem v rámci státní sféry. Přeji hodně zdaru a přihlaste se na VŠ, byla by Vás dozajista škoda.Ignorant
Zkuste si, prosím, promyslet rozdíl mezi mizerným lékařem a vynikajícím léčitelem. Léčitel může klidně pomoci desítkám lidí, ale do nemocnice jej pustí leda jako pacienta.
Prostě to tak je. Plno lidí umí svařovat, pracovat s motorovou pilou, poskytovat kompletní první pomoc i duchovní útěchu, ale bez požadované kvalifikace je v oboru zaměstnat nelze. Smůla.
Ale připouštím, že se mohu mýlit.
To, že se dává certifikát o způsobilosti i lidem nezpůsobilým, je druhá věc.
Pozadavek VS vzdelani byl znam jak pred 14, tak 26 lety. Vyse "postizeni" kolegove nastupovali do skoly s vedomim, ze jdou ucit bez nutneho vzdelani a "papiru". Vetsina ostatnich blbcu se na pedagogickych, filozofickych, prirodovedeckych a jinych fakultach snazila za vetsi ci mensi usili "papir" ziskat, vcetne nemalych financnich nakladu.
Panove, ted neplacte, meli jste dost casu na resenia to VZDYCKY existuje, akorat to stoji penize, usili a cas.
"Zadarmo" se stat ucitelem je velmi lakave, chapu.
Bohuzel Vase platba bude se spozdenim a s uroky...
Pane Z.H. lépe bych to nenapsal. Jsem v podobné situaci jako vy. Potřebuju se neustále vzdělávat abych držel krok. Potřebuji se učit programovat, jezdit na školení v oboru. Učit se stále nové věci. Stojí to velké úsilí a spoustu peněz. Představa, že bych měl místo vzdělávání se ve svém oboru, který učím spousty let trávit poslechem plkání na nějaké pedagogické škole je pro mě hodně děsivá. Mám spoustu známých i manželku, kteří to absolvovali. Nechte si to někdy vyprávět, jak stály v sobotu ráno před zavřenou VŠ bez jakékoliv informace, jak místo přednášky poslouchali asistenta, který jim pouštěl plytkou prezentaci, jak se jim snažili radit lektoři, kteří nikdy neučili a podobně. Systém, ve kterém nemůže před žáky předstoupit ani držitel Nobelovy ceny, protože nevystudoval pedagogiku je podle mě zcestný. Co vymyslet něco jako Testovací zkoušky s podmínkou praxe v oboru, prostě nějaké podmínky, kdy by se mohl stát učitelem i člověk bez pedagogické školy. Než jen slepě vyházet ze škol nadšence, kteří, a nebojím se to říct, v mnoha případech dělají pro děti mnohem víc, než jejich kolegové s tím glejtem. Víte ve školství je několik druhů učitelů, napříč tím, zda v jakém roce vystudovali PF.
Píchačkáři - Příjdou za 5 minut osm do třídy a ve 13:30 už sedí ve vlaku. Kdyby měli jet třeba s dětmi na vodu, tak by se hned opupínkovali.
Mindráci - v reálném životě by se moc nechytali, a ve škole si dokazují na dětech svojí moc.
Dříči - pro děti by se rozdali - vymetou s nimi kde co, jejich práce je baví a děti je milují.
A tohle by mělo být pro ředitele hlavní kritérium kritérium, mít co nejvíc Dříčů!!!!!!!!!!!!!! Jenže tohle pochopí jen málokdo. Bohužel.
A taky jsou ve skolstvi nevystudovani ucitele a ti by meli zmizet nebo dostudovat.
Pak si delte ostatni kolegy treba na pitomce a ostatni, to je jedno.
Proste jste pohodlni a OCURALI jste svuj nastup do skoly pouhopohou maturitou a ted bedujete.
Nebo si myslite, ze vystudovany ucitel se z principu dale nevzdelava a neinvestuje svuj cas?
Myslite, ze je to jen a jen vyhrada Vas pravych ucitelu-maturantu?
Ad 17:32
Jmenujete extrémní negativní příklady - a ještě stylem "moje paní povídala". Já můžu jmenovat školu a lidi v ní (pedagogická), kteří byli úplně skvělí a naučili nás hodně, i když jasně že každá škola dá spíše teorii než praxi, ale proto se s dálkaři jedná dobře, protože už vědí, o čem je řeč a kantoři na VŠ je berou trochu jako kolegy. Pokud nenarazíte na vola, a ti jsou všude.
Nebo si myslíte, že byste mohl dělat např. v právnické branži bez patřičného diplomu? Ani by Vás mezi sebe nepustili. Kdežto ve školství... To ale jen snižuje pohled na učitele - tím přece může být každý. Nevidíte, že možná tím, že Váš ředitel zaměstnává i nekvalifikované, jsou ti ostatní právem demotivovaní a naštvaní?
A co se myslím kvalifikovaný učitel? Mám VŠ technický směr, DPS pro ZŠ i DPS pro SŠ, studium ICT koordinátora, jsem kvalifikovaný učitel? nebo musím začít znovu rychle studovat nějaký pedagogický směr...děkuji.
Okomentovat