Potvrzeno: Konkurence na trhu škol sílí, školy neví co s tím

čtvrtek 13. června 2013 ·

Nejnovější průzkumy občanského sdružení Než zazvoní potvrdily, že rozhodování o dalším směřování žáků po základní škole nevzniká nahodile. Školy si uvědomují nutnost posílení náborových aktivit, příliš se jim to nedaří.


První průzkum se zaměřil na žáky osmých tříd. Odpovědi více než osmi set respondentů potvrdily, že rozhodování o dalším směřování má dlouhodobý základ. Více než polovina osmáků (54 %) si je v tuto dobu již jista nebo si spíše myslí, že už svou volbu nezmění. Dvě třetiny (65 %) žáků již dokáží jmenovat jednu konkrétní školu, na které by chtěli studovat. Pro žáky osmých tříd je na konci školního roku volba střední školy skutečně horkým tématem. Baví se o ní se svými kamarády a spolužáky, s rodiči i s učiteli. Nyní nastává ten nejlepší čas, kdy žáky oslovit.

A právě z tohoto důvodu Než zazvoní ve druhém výzkumu provedlo výzkum stavu připravenosti škol na nábor uchazečů ve školním roce 2013/2014. Do výzkumu bylo zapojeno 151 škol (více než 10 % všech středních škol). Není překvapivé, že většina středních škol přistupuje k této problematice velice zodpovědně. Důvodem jsou obavy z poklesu demografické křivky a s tím související vzrůstající konkurence i pokles atraktivity některých oborů. Proto téměř 80 % škol již započalo přípravy na nadcházející přijímací řízení. „Školy však své marketingové aktivity stále pojímají velmi tradičně. Klasicky kladou důraz na dny otevřených dveří nebo veletrhy vzdělávání. Velmi málo však školy zapojují nové postupy, velmi markantní je to například u práce na cílení kampaní nebo osobní práci s uchazeči a jejich rodiči,“ okomentoval výstupy konzultant Než zazvoní Richard Malovič. Podle Než zazvoní je právě absence inovací hlavním důvodem, proč celá čtvrtina škol bojuje s nedostatkem lidských zdrojů na zajištění kampaně. „Problémem není ani tak personální zajištění práce, ale spíše investice omezeného časového fondu do méně efektivních náborových nástrojů. Volba správných nástrojů školám přináší finanční i časové úspory,“ doplnil analytik Pavel Šíma.

O osvětu právě v této oblasti Než zazvoní dlouhodobě usiluje a vyvíjí cílené aktivity ke zvýšení povědomí pracovníků škol o marketingu. „Proškolili jsme již desítky škol a ze zpětných vazeb víme, jak moc školám naše školení pomáhají. Školy volají po dalších a dalších školeních. Proto jsme vyhlásili nové termíny úvodu do marketingu ve vzdělávání ‚Plná škola’ a vytvořili úplně nové školení ‚Štěstí přeje připraveným školám‘, ve kterém navazujeme na výstupy z našich posledních výzkumů,“ uzavřel mluvčí Než zazvoní Petr Soukeník.

O občanském sdružení Než zazvoní

Než zazvoní se pomáhá ředitelům a dalším vedoucím pracovníkům středních škol. Věnujeme se výzkumům a aplikaci marketingových poznatků do prostředí středních škol. Pomáháme školám s marketingem. Ve školním roce 2012/2013 jsme proškolili 57 marketingových pracovníků ze 42 středních škol. Všechny studie Než zazvoní jsou dostupné online na adrese www.nezzazvoni.cz/studie-o-vyberu-skoly/



4 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
13. června 2013 v 0:32  

Nu ano! Náborový koordinátor, to je to, co tu ještě chybělo.
"...schopnost vytvořit si vlastní plán kampaně pro nadcházející podzim, vhled do rozhodovacího procesu uchazečů a jejich rodičů. Účastníci... pochopí "životní cyklus" uchazeče a rodičů a schopnost volit adekvátní marketingové nástroje v závislosti na fázi cyklu."
K tomu nezbývá než dodat, že na podzim pofrčí starorůžová a pařížská modř. A nástroje vhodně volit podle toho, kdy mají uchazeči svoje dny.
Osobně si myslím, že se dětičky rozhodnou pro tu školu v okolí, kde je poměrně vysoká jistota, že je to nechají dodělat. Vzdělancem snadno a rychle a maturantem do tří dnů. To je, oč tu běží.
Není daleko doba, kdy na školy vtrhne kompetenční inspektor Láďa Hruška, aby v přepravce vzdělávacích aktivit odhalil zahnívající metodu nebo prošlý standard.

Anonymní řekl(a)...
13. června 2013 v 7:24  

SŠ hodně, žáků málo. Co s tím? Ignorant

Anonymní řekl(a)...
13. června 2013 v 9:59  

Vzdělávání není služba, kterou si zákazník kupuje na hodinu nebo dvě. Bohatství, které se zde tvoří, je duševní. Tak by i konkurování si mezi školami mělo být jedině a pouze v duševní oblasti, vy chytrolíni podnikaví.

Pytlik Blaha řekl(a)...
13. června 2013 v 10:31  

Joo, koučink, marketink!
Z ditěte je kobliha a ze vzdělání marmeláda.
Právě jste vyhráli přijetí na naši školu, ještě smetanovější kompetence, ledově svěží výuka, pravé domácí vzdělávání, možnost vrácení vědomostí do třiceti dnů, klasifikaci si vytočte na kole štěstí, brutální snížení nároků...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.