MŠMT: Letošní maturity byly dobře připraveny a proběhly úspěšně

čtvrtek 20. června 2013 ·

Jarní termín společné části maturitní zkoušky tentokrát proběhl v klidu a bez chyb. O půl procenta lepší než v roce 2011 a o 2,2 procenta lepší než vloni. Takový je celkový výsledek čisté úspěšnosti letošních maturantů, z nichž neuspělo alespoň u jedné zkoušky 16,4 procenta.


„Podařilo se nám splnit hlavní cíl, který jsme si po nepovedeném loňském ročníku dali – stabilizovat situaci, úspěšně zorganizovat maturity, nepoškozovat zájmy žáků a dát maturantům i školám jistotu. Na tom, abychom dosáhli tohoto stavu, jsme pracovali celý rok, postupovali jsme systematicky a konzultovali jsme jednotlivé kroky s odborníky,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Fiala a dodává „Jsem rád, že opatření, která jsme udělali, zajistila, že jsme se vyhnuli chybám, k nimž docházelo v minulém roce.“

O hladkém průběhu letošních maturit svědčí i závěry validačních komisí MŠMT a CERMATu, které neshledaly chyby v maturitních testech a s výjimkou úpravy hodnocení v jednom případě tak testy prokázaly svoji kvalitu. Navíc se oproti původně plánovanému modelu maturitní zkoušky pro rok 2013 podařilo ušetřit 44 milionů korun.

K jarnímu maturitnímu termínu 2013 se přihlásilo celkem 99 849 žáků z 1 190 škol, z toho 90 493 žáků k povinným zkouškám v řádném termínu. Všechny povinné zkoušky nakonec vykonalo 80 464 maturantů, z nich 83,6 procenta úspěšně a 16,4 procenta neuspělo alespoň u jedné zkoušky.

„Největší problémy letos dělala maturantům matematika, kde neúspěšnost u povinných zkoušek v řádném termínu dosáhla 20,6 procenta. Do neúspěšných jsou započítáni i žáci, kteří se ke zkoušce nedostavili a neomluvili se, popř. jim nebyla omluva uznána,“ uvedl ředitel CERMATu Jiří Zíka.

V těsném závěsu se v celkové procentuální neúspěšnosti, stejně jako v předchozích letech, drží němčina s 20,4 procenta neúspěšných v řádném termínu.

Neúspěšnost v cizích jazycích celkově zdaleka tak vysoká není, v řádném termínu nesložilo některou z dílčích zkoušek společné části maturity z cizího jazyka pouze 7,9 procenta žáků. U zkoušky z českého jazyka a literatury dosáhla čistá neúspěšnost 6,4 procenta žáků.

Podrobné výsledky napříč obory i zkouškami společné a profilové části Maturitní zkoušky 2013 budou postupně zveřejňovány na stránkách www.novamaturita.cz.

V letošním roce bylo možné žádosti o přezkum didaktických testů společné části maturitní zkoušky podávat do 5. června. Žádosti o přezkum písemné a ústní zkoušky společné části nebo profilových zkoušek maturitní zkoušky je možné podávat na krajské úřady do 30. června. Celkový počet odvolání dosáhl k 20. 6. počtu 3 129, nejčastěji proti didaktickým testům (2425 žádostí).

6 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. června 2013 v 21:29  

Jarní termín společné části maturitní zkoušky tentokrát proběhl v klidu a bez chyb.

Já TO tedy doopravdy moc nesleduji, protože se v TOM ani nijak neangažuji. Můj byť minimální zájem o společnou část maturitní zkoušky s trvalou platností vyšuměl v okamžiku, kdy vyšlo najevo, že stát není schopen zorganizovat maturity ve vzdělávací oblasti informační a komunikační technologie a že konkurenceschopnost absolventů středních škol pro toto tisíciletí hodlá realizovat nejspíš zrušením praktických škol.
Z prohlášení mšmt jsem si učinil závěry:
1. Po mnoha letech příprav a odkládání se tedy podařilo eliminovat loňský neklid a chyby.
2. Skončilo pro externího pozorovatele poměrně zábavné experimetování s maturanty a konečně, konečně začíná standardně nezáživná každoroční rutina.
Jako mnohdy jindy ale připouštím, že se mohu šeredně mýlit.
Především se dá předpokládat, že projektoví čeřiči stojatých pedagogických vod ani pár let nepočkají, až se bude moci říci, jestli se daří naplnit předpokládané cíle, a začnou úporně hledat způsoby jak pozutrácet nějaké ty evropské tolárky za propagační propisky.

Simona CARCY řekl(a)...
20. června 2013 v 22:49  

Vase poznatky, pane Blaho nejsou spatne. Jen v jednom bych si vas dovolila opravit. Neni pravda, ze stat neni schopen testovat informatiku. Ta insuficience je umele vnucena chybnym politickym rozhodnutim. Tentyz stat totiz zrealizoval vyvoj maturitnich testu z informatiky, a pritom druhym dechem z doporuceni moudrych radcu tu zkousku zarizl. Stat vyvinul radu dalsich zkousek, aby je v ramci vyssi ideje (ktera je vsak chybna a devalvuje to, cim maturita jiz dokazala byt) zvolna zarizl a Chladkovymi usty se holedbal, jak setrime. Problem je, ze existuji jiste fixni naklady, ktere budou pri byt jen jedinem predmetu a co hur - dokonce i kdyz nebude predmet zadny! Proto metoda, kterou mili kormidelnici opsali od nasich politiku - orezavat a orezavat, nepovede k zadnemu zlepseni urovne a pridane hodnoty u MZ, jen bude slouzit k mlaceni prazdne slamy politikum, pseudopolitikum a cekatelum na pseudopolitiky.

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. června 2013 v 23:28  

Mám, paní Carcy, jeden (z mnoha) problém.
Nějak se mi nedaří ve výsledku rozlišit rozdíl mezi mým "není schopen zorganizovat" a Vaším "zrealizoval vývoj a pak jej zařízl".
Ale to není podstatné. Podstatné je, že se systém stabilizuje a můžeme se začít těšit na pozitiva. Neberme to jako popichování za každou cenu, ale doopravdy mne zajímá, kdy se dobře připravené a uspěšně proběhnuté maturity začnou projevovat v přístupu žáků ke studiu třeba právě těch mých technologií. V roce 2020 jdu do důchodu, rád bych se dočkal.

Simona CARCY řekl(a)...
21. června 2013 v 6:35  

Jedine reseni: jdete do duchodu pozdeji - staci tak o 10 az 15 let....

Pytlik Blaha řekl(a)...
21. června 2013 v 8:44  

To leda, že by mne po chodbách vozili na rudlíku.
Kdoví, jestli bych takový nával pedagogického štěstí rozdýchal. A vůbec, na co bych se pak asi tak vymlouval...

Anonymní řekl(a)...
21. června 2013 v 11:27  

MŠMT: "Letošní maturity byly dobře připraveny a proběhly úspěšně."

Aneb když se nepochválíš sám, nikdo to za tebe neudělá.

Trochu přesnější by bylo "Odstranili jsme pár ostudných minel, nicméně řadu dalších chyb, včetně fundamentálních koncepčních jsme zachovali a nedosti na tom, i několik dalších nových vyrobili."

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.