Výsledky státních maturit, které dnes představilo ministerstvo školství, odhalily velký problém, který mají studenti a studentky se zvládáním matematiky. Z tohoto předmětu propadl u státní zkoušky každý pátý a je evidentní, že je nutné se těmito alarmujícími výsledky zabývat. Postupný propad znalostí matematiky u českých žáků už přitom odhalila mezinárodní studie PISA, výsledky státních maturit nyní tento trend potvrdily. Je nepřijatelné, aby ministr školství nad výsledky jen kroutil hlavou a dál seděl s rukama v klíně.
ČSSD je přesvědčena, že je nutné celou situaci analyzovat, identifikovat možná slabá místa a připravit nápravná opatření, která zastaví další zhoršování stavu. Jsem přesvědčen o tom, že problém u matematiky vzniká již u výuky na základních školách, je proto nutné zhodnotit její efektivitu a zařadit do ní nové moderní trendy. Stejně tak je nutné zaměřit se na vzdělávání učitelů, aby měli šanci svou práci vykonávat ještě kvalitněji.
Stejně tak ČSSD apeluje na ministra Fialu, aby se kromě propadu matematických znalostí zaměřil také na nepřijatelně vysoké náklady státní maturity. Zatímco v sousedním Slovensku stojí státní maturity 10 milionů korun ročně, v České republice za ně daňový poplatník ročně zaplatí 200 milionů korun. Takový nepoměr je podezřelý a je nutné co nejdříve detailně vysvětlit a zveřejnit finanční audit, který má ministerstvo k dispozici a jehož výsledky dnes ministr na tiskové konferenci veřejnosti zatajil.
Zdroj: ČSSD.cz
Marcel Chládek: Výsledky státních maturit odhalily problém žáků s matematikou
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
1) Možná pomůže strašák povinné maturity z matematiky. Tady mám však strach z toho, že by potom propadlo nejméně 50% všech maturantů
2) V učebním plánu pak zvýšení hodinové dotace, protože je evidentní to, že před odebráním hodiny matematiky na ZŠ, v devadesátých letech, byly výsledky mnohem kvalitnější
3) Tento propad se netýkal jen gymnázií. Tak lehké "počty" byly pro gymnazisty brnkačka.
4) Když je na průmyslovce dotace pro matematiku 4 - 3 - 2 - 3, pak už se nedivím naprosto ničemu. Učivo pořádně neprobráno, nepochopeno a neprocvičeno.
5) Tento problém s matematikou není jen záležitostí druhého stupně a SŠ. Je to problém i prvního stupně. Souvisí to i s čtenářskou gramotností, vytvářením představivosti,...a především
6) většině chybí základy.
7) Doučovat maturanta trojčlenku, %, zlomky, rovnice,....? Tak to už jsme potom absolutně v ......
Výsledky maturit ukázaly to, že z matematiky maturují i ti, kteří na to nemají a neučili se ani na základní škole.
Příčiny jsou mnohem širší, než je - jinak zcela správně - uvádí 17:53. Škola a učení je "nutné zlo", proti kterému je nutné se bránit zuby nehty. Chtít se snad něco ve škole naučit? Ale kdež.
Ten, kdo se třeba po deseti a více letech vrátil do školství, je v šoku, co se tam děje a jak výuka upadla.
To tedy pardon, ale pokud dnes žák nezvládá trojčlenku, procenta a zlomky, pak nepomůže ani dvacet hodin matematiky týdně.
Byl jsem osobně na "senátním slyšení" ohledně nových maturit a slyšel jsem Chládkovu tiskovou konferenci, ve které shrnul závěry z této konference.
Názory, které na slyšení zazněly. jeho předem připravené závěry nijak neovlivnily...
Jinak řečeno, z příspěvků si vybral pouze ty, které se shodovaly s jeho názorem a zveřejnil je prakticky jako závěry slyšení...
Chládku, politické plácání, nic víc. Chcem slyšet, jestli se do škol vrátí rákoska, nebo ne. Případně čím ji nahradíš.
Reforma bude tedy nutná, není na co čekat. Místo superrychlého včleňování druhého cizího jazyka na ZŠ se opravdu někdo mohl mrknout na matematiku a fyziku. On je však problém v tom, že doposud nikdo přesně nepopsal příčiny. Matematice se všichni vyhýbají jako čert kříži. Připadá mně jakoby 99% "reformátorů" českého školství studovalo nematematické obory. A to jedno 1% pak nikdy neučilo. Pak se opravdu nedivme. Ignorant
Naopak, navrhuji matematiku jako předmět zcela zrušit. Podle nejnovějších psychologických poznatků přece matematika dítě stresuje, stejně jako česká gramatika nebo fyzika, chemie. Nechme jen okácávací předměty, ty se dají našprtat za pět minut a je hotovo.
21. června 2013 8:49
Výborný nápad, po zrušení matematiky vskutku budou děti rády chodit do školy. Přemýšlení bolí. Souhlasím. Matematiku omezit na počítání do 100, ve výjimečných případech rozšířit na počítání do 1000.
Ignorant:
Napriklad p. Steffl byl ucitelem fyziky a nazory ma jako nedostudovany politolog.
To 9:40
Protože zavčasu seznal, že jako učitel by měl těžký život, a u fyziky přímo galeje.
E.T.
"To tedy pardon, ale pokud dnes žák nezvládá trojčlenku, procenta a zlomky, pak nepomůže ani dvacet hodin matematiky týdně."
Naprostý souhlas. Ona totiž vyšší časová dotace má význam pouze u minimálně průměrných žáků, kde ještě zabírá procvičování. U slabých žáků nepomůže ani vyšší časová dotace, ani procvičování, ani doučování a táhnutí do vyšších ročníků bez zvládnutí učiva už vůbec ne. Takoví žáci mají propadat, aby zvládli alespoň to základní, jenže u nás nepropadají, odsedí si devítku a pak světe div zamíří k maturitní komisi a písemkám. A pokud nezmaturují? No tak si maturitu koupí a zamíří např. k policii ČR pomáhat a chránit. Jenže, kdo ochrání naši společnost před těmito jedinci, kteří si na své vzdělání jen hrají?
80 % žáků z ročníku míří k maturitě. Jenže gaussova křivka rozložení intelignece je nekompromisní, tu nikdo neočůrá. A 30 % žáčků už je na sešupové straně křivky a 20 % na to nemá ani náhodou. Neříká vám těch 20 % něco? nejsou to náhodou ti nezmaturovaní z matematiky. S velkou pravděpodobností ano.
Omyl mnohých spočívá v představě, že maturita má být totéž, co byla za jejich mladých let. To je stejné, jako trvat na tom, že aut má být taky stejně a jezdit stejně rychle, nebo chtít zrušit internet. Maturita není, co bývala, a už nikdy nebude! Může se nám to nelíbil, ale to je tak všechno, co s tím můžeme dělat. Ale neustále omílat, že maturantů je moc a že na maturitu (tak jak JÁ! si maturitu představuju) nestačí, je marné a zbytečné.
Vzdělávání mladých (a dokonce i starých) lidí se prodlužuje, a to je dobře! Otázka jistě je, co máme mladé v tom čase lidi učit a jak se to školám daří?
Má mít kadeřnice maturitu? Povinně maturovat z matematiky a učit se logaritmy?
Maturita není, co bývala, a už nikdy nebude!
To přece každý ví, pane Šteffle. Čeština už nikdy nebude, co bývala, hudebka taky ne, ani dějepis a přírodopis. Svět je jinde, učí se jinak a jsou jiné cíle vzdělání. Ale opravňuje to někoho tvrdit, že
Vzdělání není, co bývalo, a už nikdy nebude?
Do jisté míry ano. Součástí vzdělání jsou jiné poznatky, jinak ve vědomí strukturované, jinak fixované, jinak vybavované, za pomoci různých technologií a opor. Ale měli bychom mít základní shodu v tom, co prostě neočůráme, co by každý měl vědět, znát, umět. Kdybyste doopravdy učil, pochopil byste, jakou bezmoc zažívá průměrně zodpovědný učitel, když vidí, jak málo žáci znají, umějí a dovedou, i když se švp vlastně plní podle litery. Takže ta druhá polovina méně zodpovědných nebo zesláblých učitelů už to nechce vidět a kapituluje před vším.
Snad se shodneme aspoň na tom, že škola byla a bude dílnou lidskosti. Kde se vychovává (za aktivní spoluúčasti rodičů a rodin) a vzdělává tak, aby člověk obstál v dalším životě. A člověk toho bude stále potřebovat poměrně hodně, to nezvrátíte. Když rodina selhává stále víc, kdo a kde ho to má všechno naučit? Procenta, trojčlenka i zlomky k tomu určitě patří, stejně jako číst s porozuměním a napsat srozumitelné sdělení. A mnoho dalšího. A především procvičovat mozek, smysly a tělo.
E.T.
E.T.
"Maturita není, co bývala, a už nikdy nebude! To přece každý ví,"
Neví! Pořádně si přečtěte, co píšou mnozí. Chtějí, aby byla co bývala. Pořád dokola.
Mnoho věcí není takových, jak bývaly.
Otázkou vždy zůstává, jestli to je dobře nebo špatně.
Sousedi nesepisovali smlouvy, protože nebylo nad váhu daného slova. Dnes vám kdejaký šmejd řekne, že klasifikace jím spáchaného svinstva je věcí právního názoru. Pikantní je, je-li tím šmejdem orgán státní spravy nebo samosprávy.
"že aut má být taky stejně a jezdit stejně rychle"
Aut je více, ale kvalitnějších, bezpečnějších a rychlejších.
Maturantů je pravda více, ale o jejich kvalitě, rychlosti a mnohdy i bezpečnosti (on takový nekvlalitní maturant na příhodném místě může být i docela nebezpečný) se dá úspěšně pochybovat. Ale pravda, neustálý pokrok asi nezastavíme a můžeme se jen ptát: Kde až jsou hranice lidských možností?
A jinak ještě k názoru, že je dobře, že mladí déle studují. No tak, kdyby studovali na kvalitních školách a skutečně se studiu věnovali, tak jo. Jenže ona jsou to mnohdy jen studia v uvozovkách a my vychováváme generace dalších a dalších prakticky nepoužitelných a navíc i kupodovu, přes sáhodlouhá studia, nevzdělaných nefachčenků.
Okomentovat