Analýza a porovnání vybraných specializovaných online systémů řízení výuky s prvky sociálních sítí, které umožňují vzdálené připojení učitelů a žáků a jsou dostupné zcela zdarma.
V několika posledních letech, kdy docházelo a stále dochází k silnému rozvoji sociálních sítí, bylo pouze otázkou času, kdy tento fenomén zasáhne i školství. Zejména do výukových prostředků, konkrétně LMS (Learning Management System), tedy systémů pro řízení výuky. V České republice bychom do krabice s názvem LMS zařadili na školách nejčastěji používaný Moodle, ovšem ten má k sociálním sítím přeci jen poměrně daleko. Oproti Moodlu umožnují níže zmíněné online systémy s funkcemi sociálních sítí výraznější interakce studentů mezi sebou, snadnou a rychlou zpětnou vazbu, komentáře a mnoho dalších vlastností a funkcí, které jsou pro sociální sítě tak typické.
V tomto článku budou stručně zmíněny a zhodnoceny celkem tři takové systémy – jeden český (iTřída) a dva zahraniční (Edmodo, Schoology). Společnými aspekty všech tří je snaha o zapojení uživatelů do tvorby obsahu, možnost reflexe tvořených úkolů, spojení s ostatními účastníky a rychlá zpětná vazba při řešení úkolů. Učitelé a žáci se k těmto systémům připojují a přihlašují vzdáleně prostřednictvím internetového prohlížeče, není tedy třeba cokoliv u studenta instalovat. Stačí se zaregistrovat on-line a přihlásit.
iTřída
iTřída je on-line systém dostupný přímo prostřednictvím učitelům dobře známého portálu DUMY.CZ. iTřída je prezentována na tomto portálu jako LMS s moderním výukovým prostředím, přehledný, jednoduchý a dostupný odkudkoliv. S některými vyjádřeními se bezpochyby dá souhlasit, s jinými již méně.iTřída je zcela zdarma, veškeré ověření probíhá přes email (na rozdíl od např. Schoology, kde je vyžadováno i tel. číslo pro potvrzení registrace). Prostředí jako takové je graficky značně jednoduché (určitě by neškodilo na něm trochu zapracovat) Co se týká funkcionality je však dostačující.
iTřída – zobrazení hlavní stránky třídy a možných akcí z pohledu učitele |
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat