Učitelka informatiky a studentka UK Praha PedF v jedné osobě předává své zkušenosti s implementací iPadů na základní škole.
Na ZŠ Dr. Edvarda Beneše, kde již učím několik let informatiku a fyziku, jsme měli možnost nakoupit celkem 35 iPadů, které se snažíme využívat s žáky ve výuce. Ráda bych se s vámi podělila o zkušenosti, které s těmito technologiemi máme.
Předně je třeba říci, že o instalaci jednotlivých aplikací a správu všech iPadů se stará paní učitelka Mgr. Petra Boháčková, která je velmi aktivní propagátorkou technologií a známou aktivistkou snažící se pomáhat učitelům online a spojovat je (viz Učte s námi). Bližší informace o její práci naleznete na jejím < target="_blank"a href="http://www.petrabohackova.estranky.cz/">pracovním webu.
Pro iPady existuje nespočetné množství aplikací, multimediálních učebních materiálů a učebnic, mnohé jsou zdarma ke stažení a některé jsou i v češtině. Instalace aplikací probíhá přes iTunes na kmenovém notebooku, ke kterému jsou připojovány jednotlivé iPady. Další možností je instalace přes iCloud, je zde však omezená kapacita 5 GB zdarma. Pokud se instalují jednotlivé aplikace zvlášť na každý iPad postupně, využíváme stahování z Apple Store.
S kolegyní Boháčkovou se věnujeme školení ostatních vyučujících v používání těchto zařízení. Vzhledem k omezeným finančním prostředkům (50 €) je nutno na iPady instalovat většinou aplikace, které jsou zdarma. Přesto je možné pro každý předmět něco vybrat. V současné době máme na iPadech okolo 220 aplikací využitelných ve všech oblastech RVP.
Pro žáky je používání těchto zařízení velmi příjemným zpestřením vyučovací hodiny. Využíváme jej jako nástroj pro tvorbu fotografií, videí, textových souborů atd. iPad slouží nejen pro vlastní práci každého žáka v jednotlivých předmětech, ale dá se využít také jako systém k ověřování znalostí. Za tímto účelem jsme nainstalovali aplikaci Socrative, která slouží k testování a má zabudovaný též hlasovací systém. Díky webovému rozhraní je možné s ní pracovat odkudkoliv. Aplikace je ve dvou verzích. Socrative Teacher je pro učitele. Zde si každý učitel zřídí svůj účet a následně může vytvářet dotazy či testy v několika podobách. Socrative Student je určen pro žáky. Žáci se připojují zadáním čísla místnosti, v níž mají přístup ke všem zadáním vytvořeným učitelem. Výsledky jsou okamžitě v přehledné podobě předávány vyučujícímu.
Využití iPadů v hodinách informatiky
V hodinách informatiky používáme iPady zejména pro práci s grafickými a video soubory. Velmi se mi osvědčil program PixnTell, který slouží jako nástroj pro mluvený komentář s obrazovým doprovodem (photo story či video-tutoriál). V praxi se nafotí několik obrázků, které chceme použít v komentáři. Obrázky se následně nahrají do aplikace PixnTell a dodatečně se k nim namluví doprovodný komentář. Tato forma výuky může být realizována jako individuální nebo skupinová. Velice zajímavě může podpořit mezipředmětové vztahy. V informatice si žák sestaví již zmíněný video komentář s upravenými fotografiemi a použije jej jako prezentaci např. v zeměpise.
Velice často pracujeme s fotografiemi, zejména ve vyšších ročnících. Z aplikací na jejich úpravu bych zmínila např. StoryFrame, iPictures, Osnap!, ale jistě najdete i další. Nejen v hodinách informatiky se dají tvořit myšlenkové mapy, třeba s pomocí iBrainstorming, Idea Sketch nebo MindMash.
Trochu odlišným způsobem bychom chtěli využívat aplikace na tvorbu knih – např. Book creator nebo Little Story Maker. Každý žák si může postupně během celého školního roku vytvářet knihu, do které je zaznamenáván průběh výuky - např. v hodinách angličtiny. Na závěr je možné tuto knihu vytisknout a použít jako nástroj pro další uchování informací.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat